Dual 701 "gynger" litt på tempo

jegundres

Medlem
Ble medlem
16.12.2006
Antall liker
0
Hei, Har en slik spiller i meget god stand. Det eneste som irriterer meg er at jeg mener å høre en liten "gynging" på tempo på hver omdreining når jeg hører enkelte typer musikk (klassisk og spesielt piano). Det er ikke en markant svinging, og en må høre godt etter for å merke det. Synes dette er rart siden tallerkenen er såvidt tung at den burde gå helt jevnt. Lurer på om det finnes andre forklaringer på dette.... Innstillinger osv. PS. Stroben gjør et lite "hopp" på hver omdreining, men det tror jeg har å gjøre med mønsterarket under tallerkenen - det er limt på med en ujevnhet (en liten brett som ikke ligger helt inntil tallerkenen).

Et annet lite problem er at jeg sliter med å justere punktet for nedsenking av stiftet på plata. Enkelte ganger faller den utenfor, slik at jeg har vent meg til å senke den manuelt for å være sikker. Jeg har forsøkt å justere med skruen under velgeren for 33/45 men uansett hvilken vei jeg skrur denne skruen, så blir det bare mer galt (armen når ikke inn på plata). Skulle tro at det ved å justere her også var mulig å komme for lang inn på LP-en, men det virker ikke slik. Noen tips??

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Antall liker
26
Sted
Oslo
… mener å høre en liten "gynging" på tempo på hver omdreining … Stroben gjør et lite "hopp" på hver omdreining …
mønsterarket under tallerkenen - det er limt på med en ujevnhet.
Hvis mønsterarket brukes til å lese hastigheten, bør det være forklaringen.
Jeg kan dessverre ikke nok om spilleren til å være helt sikker, eller hjelpe deg med det andre problemet

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.173
Hei

Jeg har brukt Dual 701 i mange år og har aldri opplevd "gynging" på tempo. Regner med at du her beskriver wow som er en langsom versjon av flutter. Er plata bøyd eller spindelen usentrert mon tro?

Nå er jo motordrevet i en slik spiller en langsom elektronisk kommuterende liketrømsmotor med innebygd regulering av stabil rotasjon. Vanskelig? Men det sikrer nettopp at denne motoren er god på nettopp stabil gange. Turtallet er også uavhengig av nettfrekvensen. Stroblampa er derimot avhengig av frekvensen på nettet og inngår ikke i styringen av spilleren. Det er vell omtrent bare ødelagt elektronikk som kunne tenkes å gi variasjoner i turtallet på selve drevet. Har som sagt aldri hørt om det enda.

Når det gjelder det siste punktet er det så vanskelig å forklare, men i min manual står det om dette på side 18. Bare å studere ;-)

Ett siste tips er at det ofte finnes wow og flutter testsport på testplater. F eks Analog Production.

Track 10 Standard Wow & Flutter test signal; 3150Hz
The Wow & Flutter meter will give dynamic speed variations as a percentage deviation from nominal.
Also, the frequency counter should read exactly 3150 Hz for nominal speed. You can use the Hz function on your multi-meter (if so equipped) to verify speed here as well. You can also use to find the measurements at 45RPM. The correct reading at 45RPM would be 4253 Hz (45/33.33) x 3150.

Kanskje man finner en app som er brukbar som w&f meter?

Sist redigert:

jan b

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2008
Antall liker
114
Sted
Sør-Trøndelag
Det fins en app for iPhone/iPad som heter PlatterSpeed ihvertfall.. Betinger at man har en testplate med 3150 Hz testtone.

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Antall liker
26
Sted
Oslo
@Hedde:
Så det nevnte mønsterarket under tallerkenen brukes ikke til avlesning av hastigheten?
Fra hvor kan testplate(r) fra Analog Production bestilles? Jeg vurderer et platespiller prosjekt …

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.173
Mønsterarket brukes bare visuelt for å vise avvik og drift i turtall i forhold til nettfrekvensen.
Testplaten kan sikkert skaffes fra flere steder, jeg har sett den på elusivedisc.com.

jegundres

Medlem
Ble medlem
16.12.2006
Antall liker
0
Takk for tilbakemeldinger! Ut fra det Hedde skriver så skal jeg nok utelukke hastighetsvariasjon på drevet. Det er heller ingen langsom "bevegelse" jeg forsøkte å forklare. Heller en liten "svikt" i tonen med lengde under et sekund. Forsøk på beskrivelse: Et spor avsluttes med en akkord eller musikk som toner ut over 5-6 sekunder. I løpet av denne perioden kommer en kort liten "tveak" av lyden som kan oppleves som om noen spiller litt surt eller ikke klarer å holde tonen helt rent. Som nevnt er det ikke markant, men likevel plagsomt når en først har lagt merke til det, og lyden ellers er bra.

Tror heller ikke det har noe å gjøre med sentreringen, da det vil gi mer langsomme variasjoner.

Får kanskje investere i en testplate og forske videre.....

R.R.Police

Medlem
Ble medlem
07.01.2010
Antall liker
5
Åpne spilleren. Prøv litt elektrospray på pitch-potmetret. Skru det fram og tilbake noen ganger. La tørke. Avslutt med en dæsj vanlig CRC eller WD40.

jegundres

Medlem
Ble medlem
16.12.2006
Antall liker
0
Åpne spilleren. Prøv litt elektrospray på pitch-potmetret. Skru det fram og tilbake noen ganger. La tørke. Avslutt med en dæsj vanlig CRC eller WD40.
Beklager min manglende kompetanse, men betyr dette de skruknappene der jeg regulerer hastigheten på henholdsvis 33 og 45?

HALOLS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Antall liker
134
Sted
Troms
Torget vurderinger
1
Beklager min manglende kompetanse, men betyr dette de skruknappene der jeg regulerer hastigheten på henholdsvis 33 og 45?
Det er dem ja, og disse pot-meterene fører gjerne til disse symptomene på 701.

jegundres

Medlem
Ble medlem
16.12.2006
Antall liker
0
Så flott at det var noen som kjente disse symptomene:D Begynte å lure på om det var noe galt inni mitt hode.....eller i ørene. Skal kjøpe meg elektrospray - sikkert andre bevegelige deler som også kan ha nytte av litt WD40. Denne begynner jo å bli noen år. Jeg fant den på en bruktbutikk for et par år siden, og da var den slik jeg forsto det, omtrent ubrukt. All dokumentasjon fulgte med og beskyttelsesplasten satt fremdeles på tallerkenen.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Hvor mye måtte du ut med da??? Det er sjeldent å være SÅ heldig i bruktbutikken..Hadde man bare funnet en eldre Oracle sånn.... Førstegenerasjons Paris, for eks!

jegundres

Medlem
Ble medlem
16.12.2006
Antall liker
0
Jeg betalte 600,-. På Mo i Rana - tror ikke de visste hva de solgte (-: Utfordringen var å få den med hjem, siden jeg var på en jobbreise med Wideroe. Løsningen ble en banankasse fra samme bruktbutikk og god plass på flyet. Den ble sittende i setet ved siden av meg - med en hånd på under avgang og landing :) Godt det ikke var liten storm som i går....

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.621
Torget vurderinger
4
Så flott at det var noen som kjente disse symptomene:D Begynte å lure på om det var noe galt inni mitt hode.....eller i ørene. Skal kjøpe meg elektrospray - sikkert andre bevegelige deler som også kan ha nytte av litt WD40. Denne begynner jo å bli noen år. Jeg fant den på en bruktbutikk for et par år siden, og da var den slik jeg forsto det, omtrent ubrukt. All dokumentasjon fulgte med og beskyttelsesplasten satt fremdeles på tallerkenen.
Yes, spray hele spilleren med WD40 eller CRC556......
Not, skal du først bruke disse sprayene, så treff disse potmetrene som er nevnt. OG KUN DE....
Personelig hadde jeg styrt unna disse biltema-sprayne !

jan b

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2008
Antall liker
114
Sted
Sør-Trøndelag
Bruk CRC Electronic cleaner først og Electrolube EML etterpå. Sistnevnte fås på Elfa. 556 o.l. er traktorspray.....

jegundres

Medlem
Ble medlem
16.12.2006
Antall liker
0
Takk for nyttige tips. CRC Electronic cleaner har jeg fått tak i, men Electrolube EML tror jeg blir vanskelig å finne her i Bodø.... Har gjort et søk på nettet men kan ikke finne den omtalt på norske nettsider. Finnes det noe annet produkt som kan anvendes dersom 556 eller WD40 ikke er å anbefale?

jan b

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2008
Antall liker
114
Sted
Sør-Trøndelag
Takk for nyttige tips. CRC Electronic cleaner har jeg fått tak i, men Electrolube EML tror jeg blir vanskelig å finne her i Bodø.... Har gjort et søk på nettet men kan ikke finne den omtalt på norske nettsider. Finnes det noe annet produkt som kan anvendes dersom 556 eller WD40 ikke er å anbefale?
Se PM...

Topp Bunn