Dual 701

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
193
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Noen der ute som tilfeldigvis husker hva prisen på Dual 701 i sin tid var?På forhånd takk! mvh
 

Pickupen

Medlem
Ble medlem
19.04.2004
Innlegg
31
Antall liker
0
Dual 701
Specifications: 2 Speed (33 / 45), Cueing,Electronically
Servo Driven (DUAL EDS 1000 System),
Pitch Control

Spec Sheet Data: Platter: Non-Magnetic, Dynamically
Balanced, Detatchable, 2.9Kg
Pitch Control: 8%
Wow and Flutter: 0.03%
Rumble:
Unweighted: > 50dB
Weighted: > 70dB
Tonearm:
Torsion Resistant, extra long tubular
aluminum in a super flat 4 point gimbal
suspension with two way damping.
222 mm.
Cartridge: Accepts any 1/2" mount with
a weight of 2-10 grams (incl. Mount).
Overhang: 5mm
Tracking Force: 0-3 grams
Supplied with Shure V-15 (European Version)



Years Manufactured: 1973-76
Price (New): $400.00 (USD) L192 (UK)
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.244
Antall liker
292
bluesman skrev:
Noen der ute som tilfeldigvis husker hva prisen på Dual 701 i sin tid var?På forhånd takk! mvh
Betalte ca. 3000 for mim i 1976.
 

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
193
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Takker for opplysningene!
Har trukket den fram i lyset igjen etter noe tid på sidelinjen.Er ikke helt fornøyd med de Shure pickup'ene jeg innehar.Heller ennå ikke fått somla meg til å retippe et par av de.Må få gjort det.
En pickup på lån,gir løfter om kommende gledesstunder.Denne har riktignok kun 15 plater innabords foreløpig, men det tegner godt.Om ønskelig kommer jeg tilbake med flere og mere detaljerte rapporter.
to be continued..........?
 

jonas27389

Medlem
Ble medlem
19.10.2007
Innlegg
28
Antall liker
0
Vil gjerne ha rapport om hvordan det går med pickup ja! Jeg får snart en Dual 1219 som muligens trenger ny pickup.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
16
Bare et tips,vet ikke hvor mye du vil legge i potten...: Gjør et forsøk med Ortofons MC High Output serie.X1 MCP er en "billig" utgave,og den fungerer helt topp på 701.På gamle innspillinger synes jeg vintage Shure er best på denne spilleren(plater før ca 77),men de leverer ikke på nyere innspillinger(synes nå ørene mine-da).Så nå har jeg to headshell med ferdig montert PU på begge.Det er jo så enkelt å bytte på disse at "seriøse"audiofile tror det er en spøk.Heldigvis revurderer de når de får høre lyden i den.Dette er en toppspiller!!
Mvh Rune :) :)
 

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
193
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Rapport skal komme.Har fått ca. 30 plater så langt.Kan høres ut som om det så smått begynner å løsne litt,er forøvrig av MM-typen.Allerede nå overgår den med særdeles god margin hva mine Shure pickup'er klarer.Så det begynner vel å bli tid for litt seriøs lytting.Stay tuned! mvh
 

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
193
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Da har den fått omtrent 30 timer.Ikke hatt allverdens tid til spilling i perioden.Sies at den skal ha 60 timer før årntli innspillt.Hiver meg ut i det allikevel.
Benyttet utstyr,Von Schweikert vr4se(biampet og på Art Q-dampers),Theta Dreadnaught,Theta Casablanca(direkte gjennom),DP 2.2 riaa,Wireworld Gold eclipse kabler + Duelund,Audio Magic rack og vegghylle til spiller.Stue ca. 40 kvm.De første timene låt det lukket og klemt,men etter ca. 10 timer begynte det så smått å bli til noe.Seriøs lytting er foretatt mellom 20 og 30 timer.Som sagt så anbefales 60 timer,så da burde det fortsatt være noe å gå på.
Første plate ut ble Pink Floyd's Pulse.Spilte Any colour you like,Brain damage og Run like hell.Gjennomgående preget av et lydbilde som materialiserte seg langt ut på siden av høyttalerne.Måtte flere ganger faktisk sjekke om det var noe rett til siden for lytteposisjonen.I Run like hell er det noen gitarriff og trommer som gjengis særdeles livaktig.Trommene kjentes.
Neste ut Bjølsen Valsemølle og tittelsporet fra Vaterlands bru.Får her en følelse av at Trond Ingebretsen står i lytteposisjonen og synger.På dette sporet er avspilling med Ruby II preget av litt sibilanter.Dette er nesten borte med denne pickup'en.Uten at jeg på noen måte føler at det går utover detaljgjengivelsen.Leif Ottesen gjør noen gitartoner som gjengis helt eksemplarisk,og med overtoner og etterklanger som er helt forbilledlig.
Dumdum Boys og Gravitasjon,spilte Tynn tråd og Gravitasjon.Tynn tråd med et massivt og tungt lydbilde ,men samtidig detaljert og oversiktlig.Ingen problemer i det hele tatt med å 'se' forskjeller i høyde på trommeslagers anslag.Samtidig er denne også fysisk i den forstand at det kjennes i kroppen.Den country inspirerte Gravitasjon holdes også i jernkontroll.Det svinger så det griner,med et lekkert,detaljert lydbilde,hvor 'delikatessene' holdes godt adskilt og under stram kontroll.
Respighi,Pines of Rome,Fritz Reiner,Chicago S.O.Spilles delikat og flott.Detaljene under full kontroll.Utøverne står vel definert.Behandler overgangene mellom vare og sterke partier med glans.Mister aldri kontroll og har stram styring.Variasjoner settes fram meget tydelig,og overtonestruktur og alt som hører med er til stede.Her har jeg dog problemer med dybden i lydbildet.Dette tilskriver jeg riaa'en og ev. en manglende balansert tilkobling.Har dog testet denne på Cary SLP-05 med samme resultat.Og en kompis med en Cary riaa hadde denne med en gang.Da var dybden eksemplarisk.
Andre spillte,Pat Metheny,Harry Belafonte,Jan Eggum,Bruckner nr.1(Karajan,Berliner)++.De samme tendenser går igjen på alt den har fått.'Sjenerende' mangel på sibilanter,brede lydbilder,stort rom,stram kontroll på plassering av musikanter/utøvere.Tar vel vare på overtoner og klangstrukturer.Det som først og fremst slår meg er vel dens evne til å dra meg med i musikken.Foten kommer kjapt.Oppfatter den også til å spille rimelig homogent.Uten å framheve noen områder spesiellt.
Så for de som kan tenke seg å prøve noe annet til sine Dual'er enn Shure sine elementer,bør denne komme høyt på listen.
Navnet er MusicMaker III,kjøpt hos Stereolab.
Til sist vil noen da sikkert mene at det er vanvidd å bruke en såvidt dyr pickup til denne spilleren.Kanskje riktig det,men jeg bytter ikke.
Uansett så er min mening at denne Dual'en er en knakende god spiller.
Så får jeg se ut på nyåret om jeg får sala opp en av de andre 701'ene med Ruby II'en.Og gjort en test mellom de pickup'ene.Da vil jeg også ha et godt grunnlag for å kunne mene noe om hvordan Dual 701 står seg mot Mitchell/Mørch med Ruby II og ev. med MM III.
 

Paulsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2003
Innlegg
611
Antall liker
314
Hyggelig å høre litt fra deg igjenn bluesman :)

Takk for sist, og må ta meg en tur snart for å sjekke opp dette fenomenet her........

;D
 

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
193
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Like så Paulsen! :)Velkommen skal du være,kaffen skal stå klar.Så får du ta med deg spesial Shure'en nok en gang.Antar at det fortsatt er liv i den?Isåfall artig å se hvordan den står seg denne gangen. 8)
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
16
Artig informasjon.Dette bekrefter min"mistanke" om at 701 (sikkert også 721..)er fullt ut i stand til å takle en moderne PU.-Dette litt i motsetning til de andre mellomhjul og remdrevne Dualene av edel årgang,som ser ut til å trives best med noenlunde tidsriktig PU.
Hyggelig å høre at inntrykkene er omtrent de samme som her hos meg,selv om jeg benytter en rimeligere PU av et annet merke! :)
For ikke å snakke om at automatikken får du med på kjøpet,og den er av typen som frikopler seg helt under avspilling via et sinnrikt clutch-system,slik at ikke den skal påvirke lyden i negativ retning.Et must for distrè mennesker som har greid å kverke noen PUer pga glemsomhet.. :-[
Mvh Rune :)
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.619
Sted
Pt. Høvik
Bare et tips,vet ikke hvor mye du vil legge i potten...: Gjør et forsøk med Ortofons MC High Output serie.X1 MCP er en "billig" utgave,og den fungerer helt topp på 701.På gamle innspillinger synes jeg vintage Shure er best på denne spilleren(plater før ca 77),men de leverer ikke på nyere innspillinger(synes nå ørene mine-da).Så nå har jeg to headshell med ferdig montert PU på begge.Det er jo så enkelt å bytte på disse at "seriøse"audiofile tror det er en spøk.Heldigvis revurderer de når de får høre lyden i den.Dette er en toppspiller!!
Mvh Rune :) :)
Jeg kan svært lite om dette, men må jeg ha nytt headshell med den ovennevnte Ortofon MC PU? ALT på min 701 er originalt og standard fra fabrikken. Benytter Shure V15 Type III i dag. Vil en JICO-stift gjøre susen? Anbefalinger for å gjøre 701 til en optimal spilller tas i mot med takk.
 
Topp Bunn