...
Jeg ville jo belyse at for de virkelig kompromissløse er det her greia, de tilgjengelige dsp er som brukes kan vel neppe kalles noe i nærheten så kompromissløse. Skal en dsp løsning angripes på en like radikal måte blir det noe ganske spesielt, litt rart egentlig, at ingen her - som virkelig har ressurser tenker i de baner ? Ingen kjede er vel sterkere enn det svakeste ledd ?
Jeg her helt sikker på at Duelund komponentene ikke er kompromissløse. De er plaget med parasittiske egenskaper (f.eks. en kondensator har også induksjon og motstand) og imperfekte funksjoner (at primærfunksjonen - kondensator, spole eller motstand ikke er 100% under alle arbeidsbetingelser -f.eks. mostand som varierer med spenning/strøm & temperatur), som alle andre passive komponenter. Det klan godt hende at Duelund komponentene har mindre slike problemer enn mange andre komponenter, men kompromissløse er de ikke. Virkeligheten er «imperfekt», og ideelle komponenter eksisterer ikke, annet enn i matematikken.
Ditto eksisterer den kompromissløse DSP kun i matematikken, men det passer desto bedre siden det er det en DSP skal gjøre - regne på en bit-strøm eller to. Det er fristende å si at hvilken som helst DSP er «uendelig» mye nærmere kompromissløs enn hvilken som helst passiv komponent, men jeg skal la vær.
mvh
KJ
Med kompromissløs mente jeg - det beste/dyreste som kan kjøpes over disk, dèt kan vel neppe sies om løsningene og komponentene som finnes i de gjengse dsp`er .
Er enig i at vi ikke lever i en verden med ideelle passive og aktive komponenter ,men.....
Synes det er litt synd at et innlegg som mitt , hvor jeg da oppriktig spør - hvorfor kan vi ikke angripe en dsp med samme innstilling som Duelund har til sine produkter - mest mulig kompromissløst ?
Isteden blir man tatt på, i hvilken sammenheng ordet " kompromissløs" brukes , for meg en slags hersketeknikk og i hvert fall en total avsporing på mitt spørsmål - lite konstruktivt etter mitt syn.
Jeg har da heller ikke tatt stilling til hvilken analoge eller digitale leir jeg tilhører - det var ikke det innlegget dreide seg om , ei heller noe om resultatet vi ender opp med.
Med jævla vennlig hilsen
Jeg er helt enig med Per Morten det drejer sig om både og, en modstand kondensator eller en hvilken som helst anden passiv komponent har sin egen "sound/lyd hvor alle aspekter af lyden indgår" ud over sin elektriske funktion, som i øvrigt ikke nødvendigvis er bedre på en Duelund komponent, i forhold til de parameterer som normalt måles.
Men på komponent niveau kan der måles forskel på komponenters egenskaber, den elektriske performes, og det er endda relativt nemt.
Og gå man efter bedst mulig elektrisk performes så er der mere ide i et købe Vishay bulk modstande og polystyren og teflon kondensatorer , i stedet for Duelund komponenter.
Kort sagt læse datablade fremfor evt at købe Duelund komponenter.
Ikke fordi Duelund komponenter er specielt dårlige, slet ikke, men de er nok ikke det bedste på alle områder hvad angår elektrisk performes.
Men ikke alle data betyder ikke lige meget for lyden, og der kan sagtens være områder hvor Duelund komponenter er suveræne, men som ikke almindeligvis måles.
Ved at Duelund havde en special måling på kondensatorer, som han mente hang sammen med hvordan de lød, desværre fik jeg aldrig rigtig fat i hvad den måling gik ud på.
Som sagt jeg ved ikke nøjagtigt hvad som giver disse lydforskelle på passive komponenter, lydforskelle som ikke umiddelbart kan måles i en total måling af hi-fi systemmet (frekvensgang fase osv og som dermed heller ikke kan generes af DSP.
Men som sagt elektrisk forskelle som uden problemer kan måles på den enkelte komponent.
Ser det lidt på den samme måde som at man kan putte en computer i en lille Fiat og i en stor Mercedes, det kommer de ikke nødvendigvis til at kører på samme måde af.
Men performes for Fiat kan sikkert øges en del via computer, men en stor Mercedes bliver det aldrig.
Det skyldes alle de ting som computeren ikke rigtigt kan gøre kan gøre noget ved.
Som Kj nævner er der parasittiske komponenter (fejl-komponenter) i passive komponenter , også i Duelund komponenter.
Man kan går så vidt til at sige at man har den rene komponent plus fejlkomponenter, og så skulle man tror at bare man vælge de komponenter med minimum fejlkomponenter så vil det også lyde bedst, men sådan forholde det sig ikke nødvendigvis, noget som også kendes fra samlede apparater eller hele hi-fi systemmer, jeg vil dog sige man skal altid tilstræbe mindst mulig fejl, men nogle fejl er mere betydende end andre.
Så Det er snarer tale om den samlede fejl-strutur, den er efter min overbevisning for komponenter sammensat af hvilke materialer der er brugt, størrelsen på komponenten, og dæmpning af komponenten, og evt formen på komponenten.