Dumme spørsmål om morsomme høyttaler konstruksjoner :)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.462
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
ganilsen skrev:
Det som var litt av poenget med konstruksjonen var en "liten" kasse(på størelse med en liten gulvstående) som spillte ned mot 80hz. Dette burde vel være mulig å få ganske dynamisk? Under 80hz ville noen store basstårn ta seg av og totalt sett ville størelsen på bygget bli rimelig stort. Men basstårn i hjørnet blir litt mer diskret enn noen store klosser midt på gulvet.
Det kan fungere, men uten å gjøre dette til en lang diskusjon, vil jeg gjøre oppmerksom på at de høyttalerne jeg selv pusler med vil krysse over fra en 6,5" mellomtone til en 10" mellombass ved 450 Hz, og videre derfra til 2 x 12" basser rundt 200 Hz, før de faser inn 2 x 10" long stroke subwoofer-elementer i en egen kasse ved 60 Hz. Musikalsk "slam" bor ved 100-200 Hz, ikke nede ved 30-40 Hz. Fotavtrykket er ca 36 x 40 cm og høyttaleren er 115 cm høy på sokkelesten, pluss separat subwoofer. Med andre ord, dette er mitt forsøk på en "liten" kasse som gjør det du beskriver. Alt er relativt, som min svigermor sier.

Det relevante tallet for å regne på dette heter volume velocity - evnen til å flytte luft, som igjen er en funksjon av frekvens, membranareal og lineær slaglengde.

Topp Bunn