During plateforsterker

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.073
Antall liker
1.507
Torget vurderinger
1
Jeg har en gammel sub som jeg tenkte å bygge inn i et pent kabinett. Da jeg hentet den frem er det imidlertid blitt en uholdbar durelyd når den settes på. Er det noen som har en formening hva dette er? Noe som enkelt kan fikses eller er det bare å kassere?


Virker som om lyden kommer herfra:
IMG_0216.jpeg
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Det kommer sikkert noen med mer peiling som kan svare bedre, men jeg tenkte umiddelbart at det kan være elektrolyttkondensatorene som har tørket ut, til og med før jeg så bildet. Isåfall kan de byttes, og den vil bli som ny igjen. Har hatt dette på en forsterker selv, men da var det støy i høyttalerne så teorien min kan være feil.
Trafobrum?
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.073
Antall liker
1.507
Torget vurderinger
1
Er det ingen av ekspertene som kan forklare meg dette? Bytte ut kondensatorene? Støyen kommer ikke fra trafoen.
 

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2020
Innlegg
330
Antall liker
437
Sted
Stavanger
Den lille svarte boksen ved siden av kondensatorene, er det et rele av noe slag? Utenom trafoen er det vel ikke noe annet som kan lage sånn mekanisk støy.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.132
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Er du sikker på at lyden ikke kommer fra høyttaleren?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Er det ingen av ekspertene som kan forklare meg dette? Bytte ut kondensatorene? Støyen kommer ikke fra trafoen.
Elektrolyttkondensatorene kan tørke ut over tid, og da får man støy. Jeg fikk det som sagt ut av høyttalerne hos meg. Men bytter man dem blir forsterkeren frisk igjen, hvis det er de som er problemet. Siden du har ringet rundt dem og sier at støyen kommer derfra, så er det kanskje nærliggende å tro at det er noe med dem.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.014
Antall liker
12.900
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Du kan klippe av pluss og minus ledninger til elementet og føre ht kabel gjennom kassa fra en ekstern billg PA amp.
Da funker det igjen uten during.
...så sant ikke elementet er defekt da.

Plate forsterere i aktive suber og aktive høyttalere generelt har vel i prinsippet begrenset holdbarhets dato, siden de får lite kjøling og blir varmere enn eksterne forsterkere.

Jeg har ett par studio monitorer som begynte å dure så kraftig at det var uholdbart å lytte til musikk.
Klippet av alt av kabler og røsket ut alt av amper og elektronikk.
Kobla til to stereo forsterkere via miniDSP 2x4hd.
All støy borte, og bedre lyd enn før.

20210111_100736.jpg


opal..jpg
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Varme er gjerne en årsak til at elektrolyttkondensatorer tørker ut også.
 
Topp Bunn