Dybde på godt og vondt - Her kan vi dele opplevelser.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Ingenting å trakte etter heller og denne formen for intens lytting etter plasseringer er ikke veldig givende. Lydbilde kommer stadig lengre ned på listen over viktige ting for en god musikalsk opplevelse
Med det lille unntaket at høyttalere som er rimelig fasekorrekte i viktige deler av frekvensområdet har det med å være gode på pinpointing, samtidig som de i mine ører er svært gode på formidling av musikkens sjel. På sett og vis mener jeg derfor at god plasseringsevne hører sammen med vellykket musikkformidling.
Men det behøver ikke bety at det er plasseringen man sitter og lytter etter, snarere er det helheten.
 
L

Lassencad

Gjest
Med det lille unntaket at høyttalere som er rimelig fasekorrekte i viktige deler av frekvensområdet har det med å være gode på pinpointing, samtidig som de i mine ører er svært gode på formidling av musikkens sjel. På sett og vis mener jeg derfor at god plasseringsevne hører sammen med vellykket musikkformidling.
Men det behøver ikke bety at det er plasseringen man sitter og lytter etter, snarere er det helheten.
Jo men der er så meget god musik der er dårligt optaget. Optagelser der mangler bas og evt er meget mellemtone præget . Men musikken er god og de synes som om dem der spiller har en fest. Disse optagelser indeholder ikke skyggen af dybde eller lydbillede på nogen måde. Men det nydes her netop fordi musikken er god
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Med det lille unntaket at høyttalere som er rimelig fasekorrekte i viktige deler av frekvensområdet har det med å være gode på pinpointing, samtidig som de i mine ører er svært gode på formidling av musikkens sjel. På sett og vis mener jeg derfor at god plasseringsevne hører sammen med vellykket musikkformidling.
Men det behøver ikke bety at det er plasseringen man sitter og lytter etter, snarere er det helheten.
Nettopp. Og mange musikkverk har faktisk lydbildet som ein viktig del av det musikalske uttrykket. Kva hadde Pink Fløyd, Supertramp og Beethoven vore utan lydbildet ?
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.608
Antall liker
14.547
Sted
Langesund
Med det lille unntaket at høyttalere som er rimelig fasekorrekte i viktige deler av frekvensområdet har det med å være gode på pinpointing, samtidig som de i mine ører er svært gode på formidling av musikkens sjel. På sett og vis mener jeg derfor at god plasseringsevne hører sammen med vellykket musikkformidling.
Men det behøver ikke bety at det er plasseringen man sitter og lytter etter, snarere er det helheten.
Her er lydbildet forså vidt på plass så det holder og det er som du sier sikkert en viktig ting for at helheten skal låte underholdene. Tenker bare ikke så mye på det lengre.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.434
Antall liker
12.532
Sted
Sørlandet
Interessant tråd.

Jeg mener at kabinettene har mye å si for dybde / 3D / forsvinningsmagikk. Tynnkabinettene fra Snell, Audio Note, Harbeth osv "suger" i dette nesten uansett plassering og opptak. Resonans i de tynne platene har en tendens til å føre oppmerksomheten mot høyttalerne istedenfor bortenforbi.

Mvh
-BB-
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.028
Antall liker
20.203
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Nettopp. Og mange musikkverk har faktisk lydbildet som ein viktig del av det musikalske uttrykket. Kva hadde Pink Fløyd, Supertramp og Beethoven vore utan lydbildet ?
På den anden side, hvordan tror du Moody Blues, Doors m.fl. havde lydt, hvis der havde været skikkelig dynamik og BAS?? :p
 
L

Lassencad

Gjest
På den anden side, hvordan tror du Moody Blues, Doors m.fl. havde lydt, hvis der havde været skikkelig dynamik og BAS?? :p
Udmærket fordi musikken og teksterne holder. Jeg synes man er noget begrænset hvis der skal være dynamik og BAS? lydbillede osv osv
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.028
Antall liker
20.203
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
@Lassencad
Jeg tror du misforstod. Jeg spiller dem alle med stor fornøjelse. Det med bas og dynamik var et tankeeksperiment. Udover det, er jeg enig i holdningen,
at man vel egentlig skader musikken ved at lede efter fejl i den, istedet for at nyde, hvad fanden der nu kommer ud af højttalerne :)
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.608
Antall liker
14.547
Sted
Langesund
Tror vi skal se litt større på det. Lagret musikk er ikke det samme som ekte vare
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Interessant tråd.

Jeg mener at kabinettene har mye å si for dybde / 3D / forsvinningsmagikk. Tynnkabinettene fra Snell, Audio Note, Harbeth osv "suger" i dette nesten uansett plassering og opptak. Resonans i de tynne platene har en tendens til å føre oppmerksomheten mot høyttalerne istedenfor bortenforbi.

Mvh
-BB-
Hørt Audio Note K? En av de aller beste på 3D.
Fasekorrekt gjengivelse i essensielle deler av frekvensområdet er klart viktigste punkt mht. plasseringsevne.

EDIT: Et annet meget tydelig eksempel er Klipsch, og forskjellene på RF3 og RF5. Ca samme bestykning og kabinett. RF3 setter opp store, pinpointede 3D-lydbilder, RF5 er ikke i nærheten. Forskjellen? Delefilter 1-ordens mot toppen på RF3, 2-ordens på RF5. Om noe, så er kabinettet på RF5 bedre enn det på RF3.
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er veldig vanskeleg å berre leite etter feil. Eg finn på noko anna å gjere på, dersom eg hamnar på dette sporet. Musikk , iallfall god musikk, må berre nytast. Det skal godt gjerast å få lydattgjevinga fullstendig håplaus. Det måtte då vere å spele av eitkvart på Spotify med mobiltelefonen sin innebygde høgtalar.....og slikt gjer vel ikkje folk over konfirmasjonsalder?
 
L

Lassencad

Gjest
@Lassencad
Jeg tror du misforstod. Jeg spiller dem alle med stor fornøjelse. Det med bas og dynamik var et tankeeksperiment. Udover det, er jeg enig i holdningen,
at man vel egentlig skader musikken ved at lede efter fejl i den, istedet for at nyde, hvad fanden der nu kommer ud af højttalerne :)
Okay :)
Jeg synes man fejler som musiknyder hvis man lytter til anlægget i stedet for musikken.
Ingen behøver at være enig.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det går nokre grenser for kva ein kan godta av dårleg lydkvalitet, men det er vel ikkje poenget. Det går an å høyre musikk frå 78-plater og tutgrammofon også. Men det er no kjekkare med stereo, då. Og endå kjekkare om frekvensar, dynamikk, lydbilde og sånt også er i orden. Kjekkare, men ikkje absolutt nødvendig, kanskje? Eller? Vi hadde vel drive med fotball og amcar om interessa for lydattgjeving berre var overfladisk?
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.434
Antall liker
12.532
Sted
Sørlandet
Hørt Audio Note K? En av de aller beste på 3D.
Fasekorrekt gjengivelse i essensielle deler av frekvensområdet er klart viktigste punkt mht. plasseringsevne.
Ja og ved flere anledninger. Dessverre med like håpløs plassering hver gang. Klemt inn i hjørnene. Men musikk spiller dem. Har også fått skikkelig fot av Snell Type E plassert omtrent midt på gulvet i en stor stue i kombinasjon med rør og vinyl. En kombinasjon jeg helt klart hadde klart å leve med hvis jeg noen gang får en like stor stue.

-BB-
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
Var og satte opp et anlegg med små Genelec-høyttalere i går. Fordelen med små høyttalere er - i denne sammenheng - at man kan gjøre justeringer på få sekunder som ellers tar lang tid.

Ved å flytte høyttalerne nærmere veggen kom bassen dit den skulle. Litt mer avstand mellom høyttalerne (fra 90 til 130 cm mellom diskantene) skapte mer rom. Endelig kom effektene på «Amused...» til sin rett. Ved å justere oppsettet var det som om lydene plutselig kom fra andre steder enn fra høyttalerne.

Øvelsen viser nok at det hjelper å ha et godt utgangspunkt, dvs. «korrekte» høyttalere. Lyden blir overraskende bra når utgangspunktet er som riktigst. Utgangspunktet kan være enkelt og «budsjettvennlig». Men små korrekte høyttalere vil gi en annen opplevelse enn store korrekte høyttalere. Størrelse teller.

Øvelsen viser også at samme høyttalere kan gi forskjellige opplevelser avhengig av plasseringen i rommet. Bass og avstand - spesielt når avstanden går fra å være ekstremt kort til meget kort - teller.

Med andre ord: Intet nytt under solen. Korrekte høyttalere som er satt opp korrekt gir deg et godt innblikk i kildematerialet.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Ja og ved flere anledninger. Dessverre med like håpløs plassering hver gang. Klemt inn i hjørnene. Men musikk spiller dem. Har også fått skikkelig fot av Snell Type E plassert omtrent midt på gulvet i en stor stue i kombinasjon med rør og vinyl. En kombinasjon jeg helt klart hadde klart å leve med hvis jeg noen gang får en like stor stue.

-BB-
Enig, jeg får ikke noen høyttalere til å spille bra om de er klemt inne i hjørner. Da forsvinner illusjonen av plassering ganske så effektivt.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
For øvrig, de absolutt beste høyttalerne jeg har hørt mht. 3D pinpointing er Royd The Minstrel.
Mye de høyttalerne ikke kan, men plassering av musikkens bestanddeler er helt latterlig presist.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.025
Antall liker
8.228
Torget vurderinger
1
På den anden side, hvordan tror du Moody Blues, Doors m.fl. havde lydt, hvis der havde været skikkelig dynamik og BAS?? :p
Kanskje det er preferansene dine som spiller inn? Doors mangler verken dynamikk eller bass. Er svært godt produsert for sin tid. Kan ikke si Moody Blues utmerker seg negativt heller.....
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.028
Antall liker
20.203
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Kanskje det er preferansene dine som spiller inn? Doors mangler verken dynamikk eller bass. Er svært godt produsert for sin tid. Kan ikke si Moody Blues utmerker seg negativt heller.....
Det benægter jeg ikke, men i forhold til så meget andet go´ musik, er de to ovennævte ikke dem, der scorer guldmedaljer på dynamikområdet.
Svært godt produceret for sin tid???
Jeg har LP´er fra 50´erne og 60´erne, der er hestelængder foran Doors og Moody Blues, hvad dynamik, frekvensområde m.m. angår.
Ovenstående er din mening. Jeg er absolut ikke enig. Så godt, at det stadig er tilladt at ha´ forskellige meninger ;)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
No har eg ommøblert. Det ser ut som stereobenken må flyttast, og erstattast av ei antikk vinkasse. Belafonte har no flytta seg meir mot midten. Men kva skal eg gjer med min 190X47 cm, to 40 mm Ikeabenkeplater høge, med hjul og 32 cm høge Solidtech skiljemodular? Eg er litt usikker på om kona sin ide med diger puff mellom høgtalararne kvelar litt bass, men lydbildet vart faktisk ryddigare. Så då blir det vel slik, tenkjer eg...
Nokon som treng eit valdsamt hifi-møbel? Her var plass til 4 digre ASR-boksar, CD-spelar og eit par dingsar til, og no kan Vera-forsterkaren stå oppe på vinkassa.
CD-spelaren kan få stå i peishylla. Finn eg dei andre vinkassene frå studietida, har eg endåtil plass til fleire plater....
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.513
Nettopp. Og mange musikkverk har faktisk lydbildet som ein viktig del av det musikalske uttrykket. Kva hadde Pink Fløyd, Supertramp og Beethoven vore utan lydbildet ?
Senere Pink Floyd er produsert med dette som en viktig wov faktor, — helt klart.
Supertramp not so much. Værste trommelyden utgitt på plate. Men jeg diger musikken deres like gjerne på bilradioen som på stereoen.
Beethoven viste nok ikke mye om mikrofonplassering etc på den tiden han komponerte. Men god rom-akkustikk satt han sikkert pris på ;)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.025
Antall liker
8.228
Torget vurderinger
1
Det benægter jeg ikke, men i forhold til så meget andet go´ musik, er de to ovennævte ikke dem, der scorer guldmedaljer på dynamikområdet.
Svært godt produceret for sin tid???
Jeg har LP´er fra 50´erne og 60´erne, der er hestelængder foran Doors og Moody Blues, hvad dynamik, frekvensområde m.m. angår.
Ovenstående er din mening. Jeg er absolut ikke enig. Så godt, at det stadig er tilladt at ha´ forskellige meninger ;)

Synes bare det er litt merkelig å trekke fram Doors og Moody Blues fra denne tiden som eksempler på lite dynamikk og bass. Faktisk er de blant de mest vellydende fra tidsepoken, og i farten kan jeg ikke komme på noen som låter særlig bedre av pop/rock produksjoner (prøv Analogue Production 45RPM versjoner av Doors-katalogen). At det finnes bedre innspillinger fra 50 og 60-tallet er jeg klar over, men det er vel primært innen klassik og jazz?
Moody Blues hadde forresten tilgang til Deccas studio og produsenter - de samme folka som laget de velrennomerte klassiske innspillingene. For our childrens children er en av de mest sofistikerte produksjoner fra sin tid.
 
  • Liker
Reaksjoner: FZ

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.028
Antall liker
20.203
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
@Voff
Du bli´r da ved :ROFLMAO:
Der er for mig ingen idé i at gi´ mange penge for AP´s 45RPM, når jeg har alle i org. 1. press, og det er dem, jeg udtaler mig ud fra.
Der er sikkert mange, som gi´r dig ret i MB....jeg er IKKE en af dem, selvom jeg elsker musikken.
Og så lige for at korrigere, når du er i kværulanthjørnet... Den hedder "For Our Children´s Children`s Children" :)
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
@Voff
Du bli´r da ved :ROFLMAO:
Der er for mig ingen idé i at gi´ mange penge for AP´s 45RPM, når jeg har alle i org. 1. press, og det er dem, jeg udtaler mig ud fra.
Der er sikkert mange, som gi´r dig ret i MB....jeg er IKKE en af dem, selvom jeg elsker musikken.
Og så lige for at korrigere, når du er i kværulanthjørnet... Den hedder "For Our Children´s Children`s Children" :)
Hvis du opplever dine 1.pressinger av Doors skivene som du beskriver bør du absolutt høre på AP utgavene. Her mangler verken dynamikk eller bass. De har derimot lyd som langt overgår majoriteten av samtidige innspillinger.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.028
Antall liker
20.203
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Hvis du opplever dine 1.pressinger av Doors skivene som du beskriver bør du absolutt høre på AP utgavene. Her mangler verken dynamikk eller bass. De har derimot lyd som langt overgår majoriteten av samtidige innspillinger.
Nu er du så nummer 2, der skriver det, så hermed taget til efterretning :)
Skal bare finde plads i økonomien til dem imellem køb af bil, whisky, gott øl, ferie, jul m.m. :unsure:
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.028
Antall liker
20.203
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Ja, og glemte helt Cognac og rødvin. Har ikke flere AALTO PS 2005 og 2008 :mad:.
Det med Doors kommer så til at vente, indtil AP presser dem igen. Normalpris hos AcousticSounds for Boxen = 400$.
Priserne på nettet for uåbnet box = 1000 - 1500$. Der går min grænse altså :cool:

Fandt også en box version presset hos RTI og mastered af Bernie Grundmann. Har fået store roser af Jeff Dorgay fra Tone Audio Magazine.
Nogen som har hørt den/de versionerne???
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.608
Antall liker
14.547
Sted
Langesund
Hvordan oppleves denne mon tro?
Gloomy Sunday på platen Just A Luky So and So med artisten Charles Brown
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Ja, og glemte helt Cognac og rødvin. Har ikke flere AALTO PS 2005 og 2008 :mad:.
Det med Doors kommer så til at vente, indtil AP presser dem igen. Normalpris hos AcousticSounds for Boxen = 400$.
Priserne på nettet for uåbnet box = 1000 - 1500$. Der går min grænse altså :cool:

Fandt også en box version presset hos RTI og mastered af Bernie Grundmann. Har fået store roser af Jeff Dorgay fra Tone Audio Magazine.
Nogen som har hørt den/de versionerne???
Kjøpte alle 6 da de kom ut. Verdt hver eneste krone. p.s. Ikke glem Aquavit🙂
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
Noen som har reflektert over dybde ved bruk av hodetelefoner? Og hvorfor to personer opplever dybden forskjellig selv om de bruker samme hodetelefoner?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.025
Antall liker
8.228
Torget vurderinger
1
Fandt også en box version presset hos RTI og mastered af Bernie Grundmann. Har fået store roser af Jeff Dorgay fra Tone Audio Magazine.
Nogen som har hørt den/de versionerne???
Antar at dette er den nummererte (12500 eksemplarer) The Doors "Vinyl Box"? Jeg har den, men dette hører hjemme i en annen tråd.....
 
Topp Bunn