DYI, digitalt delefilter eller ikke..

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.743
Antall liker
4.263
Torget vurderinger
1
Driver og drodler endel for tiden da jeg får noen deler for å starte på med noen DIY høyttalere.
Dette blir da for surround, så det utelukker vel da kanskje miniDSP? Å kjøpe 2 stk. miniDSP flex blir jo litt vel dyrt for denne funksjonen..

Prøver å finne noe brukanes, dette er vel noe av det nærmeste jeg finner (også er jeg ikke heeeelt sikker på om jeg vil ha Behringer):


Enda flere alternativ:



Jeg trenger 3 kanaler inn, men om jeg trenger 6 eller 9 ut har jeg ikke helt bestemt meg for enda. Tenker 2 stk. mellomtoner pr. høyttaler kombinert med en bånddiskant, sub blir koblet direkte til forsterker og den tar seg av crossover og kjøring av Dirac for kalibrering. Så det eneste jeg trenger er vel egentlig delefilter. Og gjerne noe man kan tukle med fra PC, slik at noen ikke klusser til innstillinger ved å trykke på knapper foran. Sånn sett så er noe slikt som dette genialt, men litt dårlig ytelse på denne dessverre:

Mellomtonene blir vel 4 Ohm, med litt dipp så blir de nok å kjøre i serie og bånddiskanten er 8 Ohm om jeg skulle gått for vanlige delefiltre. Men burde vel heller da dele opp de to mellomtonene, en til å ta seg av 80-120Hz et sted og opp til f.eks: 800Hz og den andre mellomtonen fra 800Hz til 3KHz og diskanten over det igjen og da blir det nok en fordel med 3-veis høyttalere og 3 inn og 9 ut for aktivt delefilter.
Noen som har noen smarte ideer? Balanserte innganger/utganger er vel et must.

Eller fungerer en JBL synthesis SDP-55/58 til å kjøre 3 utganger til en høyttaler som digitalt delefilter for de 3 kanalene i front (på en måte biamp-støtte)? Det stjeler jo 9 kanaler alene, men igjen så har jeg bare et 5.1.2 system idag og det er vanskelig å få til mye mer der lytterommet er. Eller må man rett og slett handle inn en Trinnov for noe slikt? For det siste alternativet med Trinnov er nok ikke et alternativ dessverre.
 
Sist redigert:

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.362
Antall liker
1.170
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Det rimelige alternativet er vel 2-3 2x4: https://www.avshop.no/product/minidsp-dsp-kit-2x4-ekstern-rev-a/

Usikker på om JBL kan brukes slik, men Storm kan iallefall, men de er tett på Trinnov pris...
Avshop har en demo 32kanaler til 160k som faktisk er et kupp, men det er selvsagt mye penger uansett.

Eller kan du jo se om du finner en brukt Minidsp 2x10.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.743
Antall liker
4.263
Torget vurderinger
1
Finner ut at dette blir mye styr og og mye halvdårlige løsninger som tar mye plass for å få til aktiv deling, valget heller stadig tilbake til Hypex FusionAmp plateamper istedet der alt er integrert og trenger bare å kobles til pre uten 2-3 mikkmakk bokser imellom.
 
Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.281
Antall liker
24.883
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg «tror» du kan oppnå bedre resultater med MiniDSP enn med dspen i Hypex-platene.
Det mye enklere å voice anlegget med MiniDSP. Hypex må hentes, endres og lastes, mens kinamikket er instant mens du lytter.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.743
Antall liker
4.263
Torget vurderinger
1
Jeg «tror» du kan oppnå bedre resultater med MiniDSP enn med dspen i Hypex-platene.
Det mye enklere å voice anlegget med MiniDSP. Hypex må hentes, endres og lastes, mens kinamikket er instant mens du lytter.
Den er jo grei, men tenker å bruke de mer som delefiltre enn dsp og når man er ferdig med denne delen så trenger man ikke å gjøre så mye mer med den tenker jeg, det blir uansett et langtekkelig prosjekt og om det tar lang tid med nerding for å få det på plass så har det ingenting å si. :geek:
Dirac har jeg uansett på receiveren for siste "finpuss", det blir en del av surround oppsettet. Oppsettet som blir aktivt delt så er tanken fronter og senter (3 kanaler som er 3-veis). Litt begrenset plass til massevis av bokser blir det jo også, ettersom 4x15" blir å ta litt plass. Heller ikke noe fan av å innføre flere RCA kontakter enn nødvendig, om man da ikke absolutt er nødt. MiniDSP flex balansert ser ut som en fin boks, men det spiser opp mer enn nødvendig på amp-budsjettet når man må ha ihvertfall to av de.
 
Topp Bunn