Dynamic Precision - anybody out there?

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Innlegg
316
Antall liker
16
Hei,
finner egentlig fint lite om Dynamic Precision's produkter omtalt her på nøtte-sentralen :)

Har selv nylig kjøpt et sett DP C1b forforsterker og A1b effektforsterker "uhørt" direkte fra Oslo Hifi-center/Geir (meget bra support, forresten!).

Jeg tok sjansen etter å ha lest tester i Fidelity og Lyd og Bilde og "sjekket litt rundt".

Det virker å være en del "fordommer" der ute mot DP generelt - men våger å påstå at samtlige av disse vil falle dersom man tok seg tid og lyttet hvilke kvaliteter idag som faktisk leveres av DP-Leif!

Får man et nytt forsterkersett i hus er det MYE som må på plass (ikke minst innspilling!) før man faktisk "får igjen" 100% av det man har betalt for.

Jeg er bortimot "200% sikker på" at ALLE dere der ute vil måtte innrømme at et DP sett låter STORT, HOLOGRAFISK, DYNAMISK, SUPEROPPLØST og VARMT (jaddda, sikkert en del som "hopper i stolen" av en slik påstand!) når alt "er på plass".

Har selv et ML Clarity elektrostater og en "kjip" Pioneer DVD 668AV spiller (sistnevnte bør byttes ut for fullt utbytte av DP settet).

Ballen er nå lagt på straffemerket : SKYYYYYYYYYYYT - DP er målet - både mht positive og negative sider!

;-)

Mvh
"nyfrelst"
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Jeg bruker selv DP forsterkere og er veldig godt fornøyd med tingenes tilstand.
At DP er for analytiske og kalde og således ikke formidler musikk, som jeg har sett
noen hevde, er i beste fall uvitenhet eller erfaringer gjort på feil premisser.
Med de "nye" produktene fra DP spilles det musikk så det holder.
Riktig matching er her, som ellers, viktig.
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
mitt inntrykk av DP er at det er produkter som leverer det de skal uten noe fancye unødvendigheter. Har kunn hørt DP ved et par anledninger og da låt det da riktig så bra, kaldt og analysitisk var det da ivertfall ikke :)
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.453
Antall liker
2.681
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Her finnes en del opplysninger om DP :)

http://home.monet.no/~kaiped/dynamic.htm

Her er en mann som har brukt mye tid på sin lidenskap for dette merket.
Lidenskap ja, tid ja... oversikten hadde blitt enda bedre om de som sitter på info/produkter/produktdatablad hadde formidlet disse til meg. Det er en del hull i de data jeg har, spesielt på de litt eldre forsterkerne... :(

Hadde jeg orket å brukt penger på det , skulle jeg ha kjøpt et domene med serverplass, og laget en "produkter av norge" ting.. hvor info om andre norske merker, for eks Doxa, tandberg, adyton, Optimal Acustic osv osv... (sponsorer hadde kanskje vært mulig...) ::)

mvh Kai
 

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Innlegg
316
Antall liker
16
Hei igjen,
Elektrostater kombinert med DP er så "gjennomsiktig" at jeg vil hevde at enhver person med normal hørsel vil enkelt høre forskjell på kabler. Dette har nok både fordeler og ulemper.....

En Kimber PBJ mellom DVD og C1b forforsterker låt friskt og luftig med litt "menneskelig" rasp i stemmer, mens en Monsterkabel (levert ferdg "innbrent" fra OHC) førte til en "større" bass (mer "ullen"?) samtidig som lydbildet "krøp sammen" mot midten (panoramaet ble "smalere") samt at stemmer ble (nesten for) "glatte". Monster fikk det hele til å låte nesten som en "analog" CD spiller ala Marantz....

Hvilken kabel som er "best" varierer egentlig fra CD til CD....

Et lite tips: kobler man et sett kabler på "2-channel out" og et sett på "front" og inn på hver sin kanal til forforsterkeren - kan man meget enkelt A/B teste kabler så mye man orker kun ved å skife kanal! For CD plater går det "vanlige" PCM signalet både ut i "front" og "2 channel"....praktisk :)
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
91
Torget vurderinger
7
Gratulerer med et meget godt valg, Brum.
DP's "b" modeller gir masse godlyd pr/krone!

Dertil har du Ernstsen lett tilgjengelig på Skedsmokorset, skulle det oppstå behov for oppgraderinger.
Selv har jeg nettopp fått modifisert min A1S til "EBW" (Extended Band Width) som bringer frekvensresponsen opp til 500 000Hz. Samme på C1. En markant forbedring hos meg.

Menigheta til DP er stor og trofast, ikke minst blandt de litt "tyngre gutta". Men de har nok ikke så stort behov for å utbasunere sin tilfredsshet, da det har lett for å dukke opp noen som legger ned masse energi i å fortelle hvor dårlig dette produktet er.
Dem om det. ;D
Morty
 

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Innlegg
316
Antall liker
16
Morty,
ser du har en Cary 306, hvordan er denne?

Har hatt i tankene en Burmester 992 eller en Cary 306 Cd spiller til mitt oppsett....

Evt andre CD-spillere du (eller dere andre der ute) ville anbefale i kombo med DP og elektrostater?
 

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.293
Antall liker
1.425
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Hei, jeg sitter også med dp forsterkere: C1 b Og en A1S som er ble oppgradert for ca ett år siden. Dette er min andre sett. Hadde 6, 12 mkII og en 7,0 for noen år siden.
Har vært veldig fornøyd med begge dp settene.

Morty: Er "EBW" oppgradering en ny oppgradering eller er det endel av oppgaderingen fra A1 til A1S som ble lansert for noen år siden?
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.541
Antall liker
13.503
2m Mortys oppgradering er fra A1 - A1S - A1S EBW. Oppgradering i 2 trinn altså for blokka, og ett trinn opp på C1b.
Gratulerer med valget Brum. Også jeg lever lykkelig med LEs eminente produkter og filosofi ut i fra mitt behov.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
789
Torget vurderinger
5
Hadde jeg orket å brukt penger på det , skulle jeg ha kjøpt et domene med serverplass, og laget en "produkter av norge" ting.. hvor info om andre norske merker, for eks Doxa, tandberg, adyton, Optimal Acustic osv osv... (sponsorer hadde kanskje vært mulig...) ::)

mvh Kai
Her er det jo i alle fall en del: http://home.online.no/~jandors/
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
91
Torget vurderinger
7
Morty,
ser du har en Cary 306, hvordan er denne?

Har hatt i tankene en Burmester 992 eller en Cary 306 Cd spiller til mitt oppsett....

Evt andre CD-spillere du (eller dere andre der ute) ville anbefale i kombo med DP og elektrostater?
Jeg har ikke hørt B 992 hjemme, og kan derfor ikke vurdere denne. Men Caryen er jeg veldig fornøyd med, lydmessig.
Den er utrolig presis og dyp i bassen, og presenterer musikken med vekt og fundament.
Luftigheten er av ypperste klasse. Absolute Sound plasserer jo denne spillerene på nivå med EMM Labs i flere disipliner, hvilke jo sier en del. Min gode venn Lars i (OAS) klubben har samme Cary i vellykket kombinasjon med Martin Logan Summit. Så det er nok en kombinasjon som du bør forvente en del av.

Når det gjelder oppgraderingen på A1 og C1b, er disse utført omtrent som Powerpoint beskriver:
Min (gamle) A1 ble først oppgradert til A1s for et års tid siden. Nå nylig ble jeg kontaktet av L.E og spurt om jeg ville øke båndvidden på mine to DPer og jeg var selvfølgelig positiv til det.
Ettersom min A1(s) var en såpass tidlig modell, var det også et par andre revisjoner tilgjengelig. Som allerede nevnt ble filtrene på inngangen fjernet, slik at båndvidden økte. Deretter ble et beskyttelses kretsløp justert, slik at forsterkeren fikk mer strøm.
Dette er sikkert ikke en helt presis beskrivelse, jeg er ikke elektroingeniør...
Men, han demonterte hele forstekeren og byttet faktisk ganske mange komponenter. (Mye av dette er gjort i nyere modeller av A1S).
Ganske imponerende å se hvor ryddig produktet er bygget opp forresten.
På C1b bestod oppgraderingen kun i å fjerne filter på inngang no.1 Den er ment for primærkilden.
Samlet ga dette en mye mer livlig forsterker. Mer trøkk i bassen og en enda mer uanstrengt spillestil
Demo modellen som Oslo HiFi Center benytter, er ikke EBW versjoner, trass i tilbud om dette..... ???
- Den kommersielle interessen er nok større for andre produkter. ;)
Mvh
Morty
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Morty; Hva vil en oppgradering til A1s EBW komme seg på prismessig?
 

allegro

Medlem
Ble medlem
02.08.2006
Innlegg
15
Antall liker
0
jeg må bare si jeg er kjempefornøyd med dynamic precision!
anlegget mitt består av electrocompaniet emc-up cd-spiller, dp c1b forforsterker, dp a1b effektforsterker og jm-lab micro utopia høyttalere m stativer. ps-audio statement nettkabel til cd-spilleren, silk signalkabler og harmonic technology pro 9 høyttalerkabler. all strøm via t+a powerbar.
anlegget spiller svært musikalsk og lydbildet er dypt,bredt,gjennomsiktig og detaljert. bare å " dra på" hvis jeg ønsker å spille høyt! lydbildet forblir det samme.
cd-spilleren har stått der siden januar 1999 og har bare vært ute til oppgradering hos electrocompaniet, så den var nok også et bra kjøp!
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
91
Torget vurderinger
7
Morty; Hva vil en oppgradering til A1s EBW komme seg på prismessig?
Hei Ramses.
Oppgradering fra A1 til A1s koster vel 15.000,-
Den videre oppgradering til EBW består av å fjerne noen komponenter og kostnaden er således kun referert til arbeid.
På nyere modeller er dette allerede gjort.
Skal du oppgradere til A1 S, tipper jeg dette vil inkludere EBW uten ekstra kost.

Jeg har ikke oversikt over hvilke serienr. av A1 det er aktuelt med slik oppgradering.
Kan ikke anbefale annet enn å kontakte Dynamic Precision direkte.

Mvh

Morty
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.738
Antall liker
8.201
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Vedr DP og kald lyd så er vel det noe som henger igjen fra tidligere utgaver av DP sine forsterkere.
Jeg har hatt en del DP forsterkere opp gjennom årene og det er først ved introduksjonen av 6.5, 6.52 og 5.52 at jeg syntes av DP forsterkerne begynte og låte virkelig bra. Forsterkere som 6.1, 6.12, 6.3 og 6.32 ble jeg aldrig imponert over, husker godt jeg hadde Electrocompaniet 250R og DP 6.32 i huset samtidig........... det var stor forskjell det, den ene kjølig og analytisk og den andre med stor ulldott i hele lydbildet........... begge to røk ut etter kort tid.

A1 er en ganske så fullendt forsterker etter min mening, MEN den krever som med allt annet utstyr riktig matching.
 
Topp Bunn