Dynamic Precision DAC

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Jeg ser det er en del av dacene fra DP til salgs innimellom, og mange av disse er oppgradert etter spesifikasjonene fra Leif Ernstsen. Dette er sikkert vel og bra, men er det noen som vet hva disse spesifikasjonene går ut på? Batteridrift vet jeg er nevnt, skifte av kondiser har jeg også hørt om, men ikke så mye mer.

Finnes det en "oppskrift" tilgjengelig noe sted? Med andre ord; har noen av dere oppgraderingsspesifikasjonene (ganske langt ord.. :eek:) tilgjengelig?

Jeg vurderer å skaffe meg en av disse klassikerne, men for å best mulig vurdere om man skal gå for en original, eller en oppgradert utgave, vil jeg helst ha forskjellen brettet ut på bordet foran meg. ;)

Ingen som vet altså..? ???
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Ja-ha, nå er denne gamle tråden mer aktuell enn den var i mai, for nå har jeg endelig skaffet meg en DP-DAC 8.0! 8)

Eneste vridning er at jeg nå er ute etter konkrete oppgraderingstips. Dermed er det fritt fram for alle med erfaringer, eller med tegninger, eller med modifiserte utgaver, osv osv... Alle tips mottas med takk.

Bare pøs på med gode og velmente råd, jeg er klar som et egg! ;D
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.306
Antall liker
2
Forslag: ta et godt bilde m/mye lys av innmaten og legg ut så er det lettere å bli konkret tilbake.
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
LydMekk skrev:
Forslag: ta et godt bilde m/mye lys av innmaten og legg ut så er det lettere å bli konkret tilbake.
Bilder kan jeg selvsagt ordne, men jeg tenkte at jeg kanskje hadde såpass flaks at noen med en ferdig modifisert boks leste dette, og ville bidra med tips. ;)

(Bilder kommer!)
 

Rune_pedersen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
128
Antall liker
3
Hei
Har en DP 8.0 som er oppgradert det står på et ark hva som er gjort men ikke vilke komponenter som er brukt.
Andervik audio har oppgradert min du kan prøve å ringe han, jeg kan godt skrive hva som er gjort med min om du vil.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
25.027
Antall liker
13.565
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
bytt ut opampene til ad826an tror det var 4 burr brown chiper OPA???
bytt ut alle 1000uF lytter til BG N
da er du godt på vei
neste er powersupply--------mod eller total overgang til batteri
mvh
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Pendragon skrev:
Hei
Har en DP 8.0 som er oppgradert det står på et ark hva som er gjort men ikke vilke komponenter som er brukt.
Andervik audio har oppgradert min du kan prøve å ringe han, jeg kan godt skrive hva som er gjort med min om du vil.
Om det ikke er for mye bry, vil jeg gjerne vite hva som er gjort. :) Har du kanskje scanner, så kan du jo bare scanne arket..? Mailadressen min kan du i såfall få pr PM...
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
LMC skrev:
bytt ut opampene til ad826an tror det var 4 burr brown chiper OPA???
bytt ut alle 1000uF lytter til BG N
da er du godt på vei
neste er powersupply--------mod eller total overgang til batteri
mvh
Takker og bukker. Jeg kan se to BB i hver "kanal", hvorav den ene er en OPA2604AP og den andre OPA2134PA. Den som er 2134 nå står på sokkel, og var angivelig originalt en OP275GP.

Hvor får jeg delene til mest mulig fornuftig pris?
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.714
Antall liker
527
Torget vurderinger
1
Er det ikke LM4562 som er den nye wünder-opampen nå da?
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Det er vel og ein del av DPane der kondisane er strippa for plast og sett inn med linolje. Det er det i alle høve på min :) Og så er emphasis-kretsen kopla ut.

Forresten, har du/nokon andre prøvd DPen på forskjellige drivverk, og dei forkjellige inngangangane på den? Er den følsom for drivverk og er evt. nokre av inngangane betre enn andre?

Eg har kun prøvd den på min Jungson Moon harbour som ikkje har balansert digital utgang.

Kjetil
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Man skrev:
Er det ikke LM4562 som er den nye wünder-opampen nå da?
Jeg har prøvd denne i en pre-amp og i en annen DAc, og min erfaring er i alle fall at den ikke bare kan smekkes rett inn i enhver krets. Jeg mislyktes i begge mine forsøk, og endte opp med skrapelyd og hvining i høyttalerne, samt at sikringen røk i pre-ampen. Jeg har aldri opplevd lignende med noen annen opamp... :-\

Den sies å være god, og jeg har 8 stk liggende, men våger meg ikke utpå igjen...
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
kjetinho skrev:
Det er vel og ein del av DPane der kondisane er strippa for plast og sett inn med linolje. Det er det i alle høve på min :) Og så er emphasis-kretsen kopla ut.

Forresten, har du/nokon andre prøvd DPen på forskjellige drivverk, og dei forkjellige inngangangane på den? Er den følsom for drivverk og er evt. nokre av inngangane betre enn andre?

Eg har kun prøvd den på min Jungson Moon harbour som ikkje har balansert digital utgang.

Kjetil
Dette med drivverk kan jeg ikke svare på, men det er jo en fin ting at den kan justeres (bit)opp mot drivverket man til enhver tid har.

Dette med stripping av lytter... Hvorfor, og hvilke av dem? Jeg ser 4 alu-fargede i min DAC, og jeg kan ane rester av plast nederst på dem.
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Høyrest ut som det er gjort på din og då. Eg trur dette er på bakgrunn av at det bygger seg opp statisk elektrisitet i plastkappa og at den påvirkar signalet som går gjennom lytten. Linolja skal virke ved at det regulerer fukta på overflata som skal ha mykje å sei for oppbygging av statisk elektrisitet. Det er ein del som meiner lyden vert meir frigjort av dette tweaket som er inspirert av salige Duelund. Slik har eg forstått det i alle høve.
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Bilde av innmaten. Det kommer et par til...
 

Vedlegg

Rune_pedersen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
128
Antall liker
3
Følgende er gjort med min DP Dac
Skiftet buffere på hovedkort til beder kvalitet.Fjernet ubalanserte utganger og power til disse avkoblinger for høyfrekvent støy mellom jordreferanser
Skiftet opamper på balansert utganger brukt en type som gir bedere oppløsning.
Byttet likerettere i power til raskere type som gir mindere støy og byttet støyavkoblingskondensatorer til bedere kvalitet i power.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.714
Antall liker
527
Torget vurderinger
1
Hva med å bytte ut CS8412 med CS8414 (de er pin-kompatible, men krever et adapter siden CS8414 kun finnes i SMD-utgave)
 

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
857
Antall liker
354
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
CS8412 er BEDRE sier de som har prøvd det.
Refererer til Audionote DAC...

Sonicfrontiers
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.714
Antall liker
527
Torget vurderinger
1
...Bortsett fra at akkurat dét er det delte meninger om, så bruker AN CS8414. Også i den megadyre DAC 5 Special.
CS8414 støtter dessuten 96khz, men det krever vel kanskje et nytt digitalfilter også for å støttes fullt ut.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.306
Antall liker
2
Ville begynt med det LMC anbefaler. Hører du da en ift. prisen på delene god forbedring, fortsett med poweret.

Går bestandig et kryssningspunkt vedr. dette; deler med kvalitet som f.eks. Black Gate LMC foreslår vil koste litt.

Moderne bra DACer slik som PS Audios DAC III vil ha en bedre plattform, støtter mange flere standarder enn bare 16/44, har USB osv.

Kanskje bedre å bytte?
 

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
857
Antall liker
354
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
CS8412 er gått ut av produksjon. 8414 er arvtageren.
Det er jo litt problematisk å lage nye produkter med komponenter som ikke produseres mer også ;D.

Sonicfrontiers
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
LydMekk skrev:
Ville begynt med det LMC anbefaler. Hører du da en ift. prisen på delene god forbedring, fortsett med poweret.
Jeg holder faktisk på med å spane opp delene til beste pris, og kanskje alt fra en leverandør. LMC sier "kanskje" 4 BB opamps, og som bildene viser er det 4, men de er ikke like. Den ene var opprinnelig en OP275 (den i sokkel), så nå lurer jeg på om alle 4 skal byttes ut, eller bare 2..? Det er jo ikke verre enn at jeg prøver, men om noen kan bekrefte/avkrefte at alle skal byttes, ville det vært fint. ;)

Ellers vil jeg takke for alle innspill så langt. Nå har jeg noe å begynne med.

(Hvilke/hvilken opamp står i de Andervik-modda DAC-ene?)
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
LydMekk skrev:
Ville begynt med det LMC anbefaler. Hører du da en ift. prisen på delene god forbedring, fortsett med poweret.

Går bestandig et kryssningspunkt vedr. dette; deler med kvalitet som f.eks. Black Gate LMC foreslår vil koste litt.

Moderne bra DACer slik som PS Audios DAC III vil ha en bedre plattform, støtter mange flere standarder enn bare 16/44, har USB osv.

Kanskje bedre å bytte?
Det KAN jo være bedre å bytte, men det er ganske gøy med modding da... Det blir garantert dyrere å bytte, og selv med flunke nytt utstyr er det ting som kan fikses. 8) Om jeg en gang får behov for USB-inngang, da MÅ jeg jo bytte, men foreløpig er det ikke nødvendig. Jeg er vel muligens stuck i 90-tallsteknologi og 90-tallets lydideal, men så lenge jeg er fornøyd, ser jeg ikke noe galt i det heller. ;D
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
havar skrev:
LydMekk skrev:
Ville begynt med det LMC anbefaler. Hører du da en ift. prisen på delene god forbedring, fortsett med poweret.
Jeg holder faktisk på med å spane opp delene til beste pris, og kanskje alt fra en leverandør. LMC sier "kanskje" 4 BB opamps, og som bildene viser er det 4, men de er ikke like. Den ene var opprinnelig en OP275 (den i sokkel), så nå lurer jeg på om alle 4 skal byttes ut, eller bare 2..? Det er jo ikke verre enn at jeg prøver, men om noen kan bekrefte/avkrefte at alle skal byttes, ville det vært fint. ;)

Ellers vil jeg takke for alle innspill så langt. Nå har jeg noe å begynne med.

(Hvilke/hvilken opamp står i de Andervik-modda DAC-ene?)
Eg trur det er to op.ampar per utgang, så det kjem an på kva utgang du brukar. Hjå meg er det kun balansert utgang og to op.ampar. Kan sjekke kva i morgon om du er interessert?
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.714
Antall liker
527
Torget vurderinger
1
sonicfrontiers skrev:
CS8412 er gått ut av produksjon. 8414 er arvtageren.
Det er jo litt problematisk å lage nye produkter med komponenter som ikke produseres mer også ;D.

Sonicfrontiers
Din argumentasjon faller på sin egen urimelighet. 8414 er forlengst gått ut av produksjon den også. Men begge finnes fortsatt i store kvanta på restlagre rundt omkring i verden. Hvis Audio Note mener at CS8412 låter så mye bedre, så tror jeg nok de hadde klart å snuse opp nok chiper til de 2-3 DAC5'ene de lager i året. (ok, +100 for det asiatiske markedet)

Det hadde dog vært ironisk at den absolutte lydkvaliteten i en dac til 60.000-80.000usd skulle blitt bestemt av en billig receiverchip.
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Man skrev:
Hva med å bytte ut CS8412 med CS8414 (de er pin-kompatible, men krever et adapter siden CS8414 kun finnes i SMD-utgave)
OM jeg finner adapter/sokkel, er det vel bare "plug and play", ingen ytterligere tilpasninger som må til..?
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
kjetinho skrev:
havar skrev:
(Hvilke/hvilken opamp står i de Andervik-modda DAC-ene?)
Eg trur det er to op.ampar per utgang, så det kjem an på kva utgang du brukar. Hjå meg er det kun balansert utgang og to op.ampar. Kan sjekke kva i morgon om du er interessert?
Jeg er veldig interessert, så om du har tid, lyst og mulighet, takker jeg for det. :)
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Min er LMC-oppgradert, men den skal vere vel så bra som Andervik så vidt eg har forstått. Viss du ser på bilete 3 av dei du har lasta opp, så er det OPA2134 som er bytt ut med ad826an, og tilsvarande for den andre kanalen. Den andre opampen er teke ut, men eg har som sagt kun balanserte utgangar no.
 

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Innlegg
651
Antall liker
2
kjetinho skrev:
Min er LMC-oppgradert, men den skal vere vel så bra som Andervik så vidt eg har forstått. Viss du ser på bilete 3 av dei du har lasta opp, så er det OPA2134 som er bytt ut med ad826an, og tilsvarande for den andre kanalen. Den andre opampen er teke ut, men eg har som sagt kun balanserte utgangar no.
Vil det si at OPA2604 er loddet rett ut av printet, slik uten videre? Vet du om det er gjort noe med spenningsforsyningen samtidig?
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Den er ikkje der lenger iallefall ;) Eg må berre tippe her, men trur straumen er kutta og. Dacen var modda når eg kjøpte den.

Pendragon nevner jo kutting av straumforsyning. Elles kan me sjå om LMC kjem med fleire bidrag i tråden, ettersom han vel har modda mange av desse om eg ikkje tek feil.
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
kjetinho skrev:
Min er LMC-oppgradert, men den skal vere vel så bra som Andervik så vidt eg har forstått. Viss du ser på bilete 3 av dei du har lasta opp, så er det OPA2134 som er bytt ut med ad826an, og tilsvarande for den andre kanalen. Den andre opampen er teke ut, men eg har som sagt kun balanserte utgangar no.
Takker og bukker! Da er det bare å bestille deler. 8)
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
StereoJoe skrev:
havar skrev:
Takker og bukker! Da er det bare å bestille deler. 8)
Gode greier. Vi venter på årets bildetråd 8)
He he, opampene skifter jeg kjapt (plug and play), men bilder kan jeg vel fikse. ;D ;D

Kondisene tar det nok tid før jeg får tak i, ::) men om jeg husker det når den tid kommer, kan jeg nok knipse noen bilder da. Forhåpentligvis går det smertefritt og uten dramatikk.

Avhengig av pris, kan det være at jeg også skifter ut andre av lyttene. Når man først er i gang kan det være greit å fornye noen lytter her og der, ikke sant? ;)
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.714
Antall liker
527
Torget vurderinger
1

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Man skrev:
havar skrev:
Man skrev:
Hva med å bytte ut CS8412 med CS8414 (de er pin-kompatible, men krever et adapter siden CS8414 kun finnes i SMD-utgave)
OM jeg finner adapter/sokkel, er det vel bare "plug and play", ingen ytterligere tilpasninger som må til..?
Jepp.
f.eks her: http://cgi.ebay.com.my/Crystal-CS84...88923418QQihZ019QQcategoryZ3272QQcmdZViewItem
Herlig! Takk! Auksjonen er over, men jeg skal maile selgeren... ;)
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Siden det antakeligvis er noen DPDAC-eiere innom her allerede, velger jeg å lufte følgende her i denne tråden, i stedet for å starte en tråd til om DPDAC:

Gain kan settes til 0, 5 eller 10 db. Praktisk sett funker det best med gain på 5 med min pre, 0 ble rett og slett for lavt. Lydmessig synes jeg derimot at 10 låter best. Tuller jeg, eller har andre opplevd lignende..? :eek: Med gain satt til 10 føler jeg at det er mer "tyngde" i lyden, uten at dette går ut over andre parametre.

Jeg setter tilbake til 5 igjen i morgen, bare for å dobbelsjekke, og om jeg da opplever å få mindre punch nedover i registret, er det rett tilbake til 10 igjen. ;)
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.985
Antall liker
1.058
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
havar skrev:
OM jeg finner adapter/sokkel, er det vel bare "plug and play", ingen ytterligere tilpasninger som må til..?

Herlig! Takk! Auksjonen er over, men jeg skal maile selgeren... ;)
Jeg har flere...150/stk...

Arne K
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.619
Antall liker
161
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
havar skrev:
Siden det antakeligvis er noen DPDAC-eiere innom her allerede, velger jeg å lufte følgende her i denne tråden, i stedet for å starte en tråd til om DPDAC:

Gain kan settes til 0, 5 eller 10 db. Praktisk sett funker det best med gain på 5 med min pre, 0 ble rett og slett for lavt. Lydmessig synes jeg derimot at 10 låter best. Tuller jeg, eller har andre opplevd lignende..? :eek: Med gain satt til 10 føler jeg at det er mer "tyngde" i lyden, uten at dette går ut over andre parametre.

Jeg setter tilbake til 5 igjen i morgen, bare for å dobbelsjekke, og om jeg da opplever å få mindre punch nedover i registret, er det rett tilbake til 10 igjen. ;)
Kjører også med 10 dB gain. Det låt best på min forrige pre, men jeg burde kanskje sjekket om det er slik etter at jeg fikk ny pre....... Om det i det hele tatt har noen sammenheng ;)
Mvh
 
Topp Bunn