Forsterkere Dynamic Precision DPA 6.3 VS Electrocompaniet AW180

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
...

EC- forsterker som fungerer som EQ

...

Kan du dokumentere dette, orso?
Hehe. For det første var en generell betraktning. Rimelig enstemmig enighet blant lyttere at EC har vært tydelig farget og ikke spesiell nøytral låtende og DP det motsatte. For det andre er det på sett og vist dokumentert tidligere i tråden (se innlegg atten) og sikker på at andre målinger ville ha vist tilsvarende nå man hører så tydelig farging i direkte sammenligning mot noe annet. Selv den CD spilleren deres til ca. 30k hadde markant egenlyd i en AB sammenligning jeg gjorde en gang.

Men godt mulig nyere EC har forandret sett. Ligger sikkert noen målinger hos Stereophile man kan kikke på.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
975
Torget vurderinger
8
Jeg har anlegget for å spille musikk jeg Orso! Når det spiller slik at jeg får gåsehud, da er målet nådd. Alt vi holder på med innen hifi er "hermetikk" og en illusjon, dermed finnes det ingen fasit på hva som er nøytralt og "riktig". Tror du det da har du en laaaaang vei å gå.......
Du skjønte det altså ikke. Jeg har sikkert en vei å gå, men det har sannelig du også når du ikke forstår noe så elementært.
Har nok ikke skjønt hva som er så elementært visst du mener at alt du ikke liker er EQ og ikke er "riktig", og dermed alt du liker er "nøytralt" og riktig. Da vil jeg heller ikke skjønne det.... Den type tankegang gir meg assosiasjoner til helt andre ting enn hifi....
Vi snakker altså om å lage en illusjon hjemme i vår egen stue som gir oss en opplevelse via musikken, og ved å se på hva som finnes av utstyr og variabler av disse som gir musikkelskere glede, så vil jeg si at det ikke er lett å gi noen fasiter nei....

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.110
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
...

...

Kan du dokumentere dette, orso?
Hehe. For det første var en generell betraktning. Rimelig enstemmig enighet blant lyttere at EC har vært tydelig farget og ikke spesiell nøytral låtende og DP det motsatte. For det andre er det på sett og vist dokumentert tidligere i tråden (se innlegg atten) og sikker på at andre målinger ville ha vist tilsvarende nå man hører så tydelig farging i direkte sammenligning mot noe annet. Selv den CD spilleren deres til ca. 30k hadde markant egenlyd i en AB sammenligning jeg gjorde en gang.

Men godt mulig nyere EC har forandret sett. Ligger sikkert noen målinger hos Stereophile man kan kikke på.
De frekvensresponsmålinger som jeg har sett i HiFi Choice, tror jeg det var, var rimelig linjalrette. Med "EQ" forstår jeg linjær forvrengning, men jeg mistenker at grunnen til at en del EC-utstyr oppfattes som å helle mot det varme, er at de legger på en liten, nøye formulert ikke-linjær forvrengning. Primært av 2. orden, tipper jeg. Evt. i kombinasjon med mindre dynamikkomprimering i bassområdet enn hva en del "nøytralt" utstyr har. Ikke lett å si uten en absolutt referanse, og hvem av oss har egentlig det? Og den noe utflytende bassen på forsterkerne var vel et Abrahamsenfenomen som har blitt strammet betydelig opp i de senere år (her snakker jeg ikke av egen lytteerfaring, skal det innrømmes. Jeg eier kun én EC-boks og det er ikke en forsterker).

Forøvig har noen av innleggene i denne tråden omtrent samme presisjonsnivå som om man skulle avskrive kjøreegenskapene på en Mondeo fordi man ikke likte den Taunusen man prøvekjørte for et tiår eller to siden. :) For ikke å snakke om hva Ford gjorde mot Volvo...

Sist redigert:

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Dra for all del ikke Ford inn i dette....

Har hatt 3 Forder, Taunus 2l stv 75/76 modell, Granada 2.8I Ghia Automatic b1 mdl og sist Sierra 2l stv 86 mdl.
Alle supre biler.

Forøvrig hadde Taunusen den minste svingradius som jeg har vært borti med en bil.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
535
Torget vurderinger
1
Nå spiller ikke dp 6,3 spesielt nøytralt, det gjør heller ikke aw180. De er jævlige på hver sin måte. Pick your poison.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
.

Denne tråden gir et slående innblikk i hva som rører seg av myter, påstander, og karakteristikker av bestemte produkter;- gjentatt ofte nok blir slikt oppfattet som realiteter;- forholdet er slett ikke unikt for DP og EC,- nei,- en rekke produkter fra ulike produsenter er omgitt av mer eller mindre kvalifiserte generaliseringer vedrørende lydsignatur, komponent- og byggekvalitet. Typisk for slike karakteristikker er forenklinger,- ikke minst hva angår antatte anomalier i frekvensgang. Min oppfatning,- med foranstående forbehold:- De nevnte EC forsterkere i kombinasjon med god pre-amp kan gi en ørevennlig lydopplevelse på et relativt høyt nivå;- komponent- og byggekvalitet har dessverre ikke vært helt tilfredsstillende. Ja,- er enig med de som mener DP generelt har vært lydmessig nærmere det korrekte;- dermed er DP i så fall mer i overensstemmelse med hva high-fidelity handler om;- korrekthet oppleves av mange som noe magert,- kompenser i så fall med pre-amp som tilfører litt "kjøtt på benet". Har for min del opplevd DP produktene som noe mer ambisiøse enn EC;- burde vel utdype, men det ville vel føre for langt i en nattetime.

Grace

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.628
Torget vurderinger
49
.

Denne tråden gir et slående innblikk i hva som rører seg av myter, påstander, og karakteristikker av bestemte produkter;- gjentatt ofte nok blir slikt oppfattet som realiteter;- forholdet er slett ikke unikt for DP og EC,- nei,- en rekke produkter fra ulike produsenter er omgitt av mer eller mindre kvalifiserte generaliseringer vedrørende lydsignatur, komponent- og byggekvalitet. Typisk for slike karakteristikker er forenklinger,- ikke minst hva angår antatte anomalier i frekvensgang. Min oppfatning,- med foranstående forbehold:- De nevnte EC forsterkere i kombinasjon med god pre-amp kan gi en ørevennlig lydopplevelse på et relativt høyt nivå;- komponent- og byggekvalitet har dessverre ikke vært helt tilfredsstillende. Ja,- er enig med de som mener DP generelt har vært lydmessig nærmere det korrekte;- dermed er DP i så fall mer i overensstemmelse med hva high-fidelity handler om;- korrekthet oppleves av mange som noe magert,- kompenser i så fall med pre-amp som tilfører litt "kjøtt på benet". Har for min del opplevd DP produktene som noe mer ambisiøse enn EC;- burde vel utdype, men det ville vel føre for langt i en nattetime.

Grace
Hegel feks låter kaldt mekanisk og lyttetrettende her i Norge .
I utlandet derimot roses det opp i skyene .

Electrocompaniet vs DP
Hjerte vs hjerne ?

Electrocompaniet og endel rørutstyr får frem noe magisk i mellomtonen som appellerer så mye til folk at de driter i om allt ikke er stramt og ryddig . Rake motsetning er de som MÅ ha allt stramt og kontant (korrekt? ), for å ha glede av anlegget .
Som alle diskusjoner her inne bunner det ned til en ting , smak !
Og siden de fleste er enige om at deres egen smak er den beste og eneste rette , blir det å overbevise alle de andre hvor feil de tar .
Da er det selvfølgelig pris og antall innlegg som veier tyngst .

Til trådstarter vil jeg si, lytt selv med egen musikk ,helst på eget anlegg/rom , og gjør opp din egen mening :)

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.147
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15

Har hatt 3 Forder, Taunus 2l stv 75/76 modell, Granada 2.8I Ghia Automatic b1 mdl og sist Sierra 2l stv 86 mdl.
Alle supre biler.

Forøvrig hadde Taunusen den minste svingradius som jeg har vært borti med en bil.
Da har du ikke hatt Volvo forstår jeg ;)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
De frekvensresponsmålinger som jeg har sett i HiFi Choice, tror jeg det var, var rimelig linjalrette. Med "EQ" forstår jeg linjær forvrengning, men jeg mistenker at grunnen til at en del EC-utstyr oppfattes som å helle mot det varme, er at de legger på en liten, nøye formulert ikke-linjær forvrengning. Primært av 2. orden, tipper jeg. Evt. i kombinasjon med mindre dynamikkomprimering i bassområdet enn hva en del "nøytralt" utstyr har. Ikke lett å si uten en absolutt referanse, og hvem av oss har egentlig det? Og den noe utflytende bassen på forsterkerne var vel et Abrahamsenfenomen som har blitt strammet betydelig opp i de senere år (her snakker jeg ikke av egen lytteerfaring, skal det innrømmes. Jeg eier kun én EC-boks og det er ikke en forsterker).

Forøvig har noen av innleggene i denne tråden omtrent samme presisjonsnivå som om man skulle avskrive kjøreegenskapene på en Mondeo fordi man ikke likte den Taunusen man prøvekjørte for et tiår eller to siden. :) For ikke å snakke om hva Ford gjorde mot Volvo...
I denne forbindelse brukte jeg ordet EQ som synonymt med farging.

Godt mulig analogien sin stemmer. Har som sagt ikke erfaring med det aller nyeste fra EC. Det er jo vanskelig å ryste av et rykte man har dannet seg over flere år. Litt det samme med McIntosh for min del. Det jeg har hørt fra deres transistorer har vært betydelig farget og en måling jeg har sett bekrefter det. Hvis det nå har endret seg, så tar det litt tid før det går inn og forandrer tidligere erfaring og oppfatning.

Men forøvrig: Trenger man DP nå som Ncore er her?

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.250
Sted
Siggerud

Alle supre biler.

Helt OT, men ok.. Min gamle Volvo 960 svinger rundt sin egen akse. Og ja, jeg har hatt Taunus og ( 20 M RS )

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.639
Sted
Smurfeland

Alle supre biler.

Helt OT, men ok.. Min gamle Volvo 960 svinger rundt sin egen akse. Og ja, jeg har hatt Taunus og ( 20 M RS )

Uten at du hjelper til med håndbrekket? For det er jo dette som er grunnen til at f.eks. Taunus og lignende biler med bakhjulstrekk har begrenset svingradius. De er ment å styres hovedsaklig ved hjelp av gasspådrag med påfølgende power slides, og aktivt bruk av håndbrekket.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Når man ikke får fot eller det låter kjedelig og analytisk med en nøytral forsterker. Er det da forsterkeren eller anlegget sin feil? ;)

DP- nøytral låtende som gir det resten av anlegget serverer

Pick and choose.
Kanskje det er smakens feil? Behagets? Lytterens? Lytterens preferanser? Fotens? Det kan være veldig mye annet enn forsterkerens og/eller anleggets feil.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Uten å ta side i denne debatten: Det jeg synes høres kjedelig ut, er å ikke akseptere noe annet enn fullstendig flat frekvensrespons ("nøytral lyd i anlegget", altså.) som god lyd.

Jeg ser selvsagt poenget med at hvis man har et fullstendig nøytralt anlegg OG en DSP/equalizer/romkorreksjons-boks, kan man tweake lyden akkurat slik man vil med større forutsigbarhet og kontroll, men hvordan hver enkelt oppnår trivselen de ønsker med anlegget/lyden sin, må da få være et individuelt valg.

Sist redigert:

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.628
Torget vurderinger
49
Når man ikke får fot eller det låter kjedelig og analytisk med en nøytral forsterker. Er det da forsterkeren eller anlegget sin feil? ;)

Pick and choose.
Kanskje det er smakens feil? Behagets? Lytterens? Lytterens preferanser? Fotens? Det kan være veldig mye annet enn forsterkerens og/eller anleggets feil.
LOL der har vi nok svaret :D
I tilfellet over er det nok fotens feil ;)

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3

Pick and choose.
LOL der har vi nok svaret :D
I tilfellet over er det nok fotens feil ;)
Hehe. Fotfeil? Jfr håndball. Eller tennis. Eller noe.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3

Alle supre biler.

Uten at du hjelper til med håndbrekket? For det er jo dette som er grunnen til at f.eks. Taunus og lignende biler med bakhjulstrekk har begrenset svingradius. De er ment å styres hovedsaklig ved hjelp av gasspådrag med påfølgende power slides, og aktivt bruk av håndbrekket.
Unnskyld at jeg pirker, men hvis man har "begrenset" svingradius, betyr ikke det nettopp at man slipper slikt som gasspådrag med påfølgende power slides, og aktivt bruk av håndbrekket? :)

Topp Bunn