Dynamikk. Hva er bra nok?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.188
Torget vurderinger
2
Faktisk så blir dynamikken dåligere jo mer effekt en høyttaler tilføres.

Vidar
Nettopp! Derfor er det gode grunner for å hevde at ideen med lav effekt/høy effektivitet er veien å gå når det gjelder dynamisk utsving. Livet er for kort for trege høyttalere og lite headroom! :D

Håkon
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Nettopp! Derfor er det gode grunner for å hevde at ideen med lav effekt/høy effektivitet er veien å gå når det gjelder dynamisk utsving. Livet er for kort for trege høyttalere og lite headroom! :D

Håkon
Helt enig ;D
Fint at du/dere tar dere av det tekniske snikk-snakket, jeg skjønner bare det jeg hører. 8)
 

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
709
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Nettopp! Derfor er det gode grunner for å hevde at ideen med lav effekt/høy effektivitet er veien å gå når det gjelder dynamisk utsving. Livet er for kort for trege høyttalere og lite headroom! :D

Håkon
Hmm...kult! Så det er derfor det er så dynamisk lyd fra Cabassene altså.. alle som har lyttet til de har vært imponert over dette.. De er jo 94db.. og jeg har aldri kjent så løst opphengt 12"elementer før..så dette rimer godt :)
Men hvorfor blir dynamikken dårligere med økt tilført effekt,som det ble nevnt? Skulle tro at det startet og bremset et membran hurtigere og mer kontrolleret??
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Det jeg har lurt på er hvorfor de lager dyre 50watts
forterkere isteden for å lage 200wattere.
Er det fordi de låter bedre enn de med mye watt.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.188
Torget vurderinger
2
Hmm...kult!  Så det er derfor det er så dynamisk lyd fra Cabassene altså.. alle som har lyttet til de har vært imponert over dette..  De er jo 94db.. og jeg har aldri kjent så løst opphengt 12"elementer før..så dette rimer godt :)  
Men hvorfor blir dynamikken dårligere med økt tilført effekt,som det ble nevnt?   Skulle tro at det startet og bremset et membran hurtigere og mer kontrolleret??
Kontroll får du i bøtter og spann med strømsterke og effektsterke effekttrinn, så langt har du oppfattet rett. Sett at du har et par standard høyttalere fra f. eks. Kef med maks lydtrykk (SPL) på 109 dB og en forsterker fra f. eks DP med 250W i 8 og 450 i 4 Ohm. Den aktualle høyttaleren når sitt max SPL ved128 W tilført effekt. Ligger du da og spiller rimelig høyt , vil musikkens crescendi bli komprimert mer og mer dess høyere du spiller fordi høyttaleren ikke har mer headroom å gå på. Du når taket tidligere, rett og slett. Mens om du spiller med like høyt SPL på en høyeffektiv høyttaler bruker du bare en brøkdel antall Watt, crescendi blir barnemat for en høyttaler som tåler 250 W påtrykt, resultatet er betydelig mindre komprimering. I tillegg er ofte disse høyttalerne også hurtigere av forskjellige årsaker. (Stor "motor" og lette membraner)

Mvh
Håkon
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.081
Antall liker
1.088
Sted
'
dessuten tar det faktisk mer tid å hente ut 250 W i klasse B enn 15 i klasse A.
Hvor lang tid snakker du om? Og kan du utdype hvorfor det tar "mer tid" å hente ut det ene kontra det andre?
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.120
Antall liker
34.057
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Her en link som forteller litt om fordelene ved klasse A forsterkere:

http://home.no.net/andiha/artikler/audio/klassea.htm

Flere nevner fordelene ved hornsystemer og kl.A forsterkere her, og jeg er enig i mye av dette (har selv hatt begge deler).
Største ulempen med horn er kanskje at de fysiske målene blir enorme hvis man skal ha et hornsystem som går ned til 20 Hz.
De fleste bruker derfor horn mellomtone/diskant i kombinasjon med dynamiske basser. Noe som igjen blir en utfordring med tanke på delefilter osv.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jeg savner litt om dette her jeg:
Dynamikk = Alle forangående gainsteg har større utsvingsevner enn de som kommer etter...
Således at driveren ikke kan "tømmes" av lasten...

Det være seg cd pre amp eller høyttaler...

Da snakker vi om dynamikk...
Ellers snakker vi om komprimering...

Så det så!!! :)
 
K

knutinh

Gjest
Hørselen vår er ulineær. Men jeg mener at for å kunne gjenskape stimuli (som hørselen i sin tur komprimerer) som vi ofte kommer over - smell i bildør/vindu, perkusjon etc, så må utstyret opp i langt høyere dynamikk.

Sagt på en annen måte så har vi et (lite) problem med bakgrunnsstøy som begrenser dynamikken nedover, og et større problem med at musikk-anlegg ikke er i stand til å gjengi korte transienter med realistisk amplitude uten å klippe disse.

Det er mye lettere å lage en cymbal som har bare en funksjon og som trigges av et stikkeslag med høy energi, enn å løage en høyttaler som skal gjengi det samme, men helt lineært og flat frekvensrespons med samme output.

Hvorvidt dette er relevant er en annen sak. De fleste musikkprodusenter prosesserer dynamikken for å fjerne nettopp slike transienter, og jeg er ikke sikker på i hvor stor grad dette bidrar til lytteinntrykket.

mvh
Knut
 
S

slowmotion

Gjest
Helt realistisk gjenngitte transienter skal vistnok også være mere skadelig for hørselen. Men det er jo ikke noe problem for stereoanlegg,
ingen av den klarer å gjengi helt realistiske transienter uansett....

;)
 
K

knutinh

Gjest
Helt realistisk gjenngitte transienter skal vistnok også være mere skadelig for hørselen. Men det er jo ikke noe problem for stereoanlegg,
ingen av den klarer å gjengi helt realistiske transienter uansett....

;)
Et spørmål som jeg ærlig talt ikke kan noe om:

Veldig høye transienter betyr som regel et krav om nært uendelig frekvensrespons og linearitet. Selvfølgelig møter vi veggen før eller senere.

Vår modell av hørselen er enkel sagt en lineær båndpassfunksjon fra 20Hz til 20kHz (f.eks) med begrenset dynamisk område, ulineært fordelt oppløsning etc.

Men bryter denne sammen i tilfellet transienter? Hvis akustiske transienter har relativt liten energi, men svært høy amplitude og frekvensinnhold, vil hørselen reagere annerledes om den klippes/filtreres ned? Selv om vi ikke har sensorisk apprat til å følge transienten, kan bivirkningene av at hørselen "klipper" være forskjellig fra et signal som allerede er klippet på forhånd?

-k
 
L

Lydtekniker

Gjest
Men bryter denne sammen i tilfellet transienter? Hvis akustiske transienter har relativt liten energi, men svært høy amplitude og frekvensinnhold, vil hørselen reagere annerledes om den klippes/filtreres ned? Selv om vi ikke har sensorisk apprat til å følge transienten, kan bivirkningene av at hørselen "klipper" være forskjellig fra et signal som allerede er klippet på forhånd?
Bare som en liten kuriositet fungerer stapediusmuskelen i øret som en beskyttelsesmekanisme mot høy lyd, men den rekker ikke reagere raskt nok ved høye transienter - derfor er transienter spesielt skadelige for hørselen. Denne muskelen er en av de første til å bli satt ut av funksjon under påvirkning av alkohol, så hørselsskader kan inntreffe hurtigere om man har tatt seg noen bayere.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Helt realistisk gjenngitte transienter skal vistnok også være mere skadelig for hørselen. Men det er jo ikke noe problem for stereoanlegg,
ingen av den klarer å gjengi helt realistiske transienter uansett....

;)
Åjoda... ;), men da må du gå andre steder enn hifisjappa på hjørnet....En annen sak er om vi egentlig vil ha helt ubegrenset dynamikk i heimen...
 
S

slowmotion

Gjest
Bare som en liten kuriositet fungerer stapediusmuskelen i øret som en beskyttelsesmekanisme mot høy lyd, men den rekker ikke reagere raskt nok ved høye transienter - derfor er transienter spesielt skadelige for hørselen. Denne muskelen er en av de første til å bli satt ut av funksjon under påvirkning av alkohol, så hørselsskader kan inntreffe hurtigere om man har tatt seg noen bayere.
Det var sånn det var , ja. Takk Espen.

;)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Kainn Mr Rogne mene volt fall fra bias under driving?
Det tar vel egentlig mer tid fra klasse B da...
Sånn ramp-up lag i strømforsyning???
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Imponerende at du hostet opp data så fort. Jeg ser imidlertid ikke problemet. Massen er uproblematisk så lenge effekten er tilstrekkelig.  Spredningen er langt bedre på domen.. Båndet må være så stort ellers blir det umulig å få et lyttevindu større enn et frimerke. Lydtrykksmessig er nemlig det store arealet unødvendig. Båndet må dempes for å matche øvrige elementer så der forsvant det store dynamiske spennet.

Lager man en aktiv konstruksjon, så slipper man å dempe....!
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Nivåene må uansett reguleres elektronisk for å få likt nivå på alle elementene.

Ellers er jeg litt uenig med Affa i at man mister dynamikk når man må dempe f.eks en bånddiskant uansett. Dynamikk er et relativt begrep, et begrep som omfatter forskjellene mellom svake og sterke signaler. Disse forskjellene er relativt sett like store om man demper denne bånddiskanten for å matche de andre elementenes følsomhet. Dessuten er ikke masse likegyldig for dynamikk. Stor masse krever mye effekt, og det er nettopp her man mister dynamikk i en talespole som med stor sansynlighet går fortere varm enn om den samme talespolen skulle flytte en lavere masse. En oppvarmet talespole gir den høyere resistans og dermed lavere effektivitet. For å få best mulig dynamikk må massen være så liten som mulig i forhold til arealet som skal flytte luft. En bånddiskant har en talespole fordelt på et stort areal og blir ikke fort varm ved høy effekttilførsel. Den har i tillegg et større areal/slaglengde forhold som gir den bedre mekanisk linearitet og riktigere dynamikk.

Vidar
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Det blir jo regulert på samme måte som volumkontrollen på en forsterker og skaper vel ikke noe tap i dynamikk som et filter....
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
Kastar inn ein tanke her: Kva med eit annlegg si evne til å spele oppløyst og engasjerande i svake parti i musikken? Er ikkje det vesentleg for å kunne ha ei oppleving av dynamikk frå eit musikkanlegg i ein vanleg bustad? Når det av mange årsaker, teknikk, produksjon, naboar....er ei grense oppover, blir det vesentleg korleis ting lyder i andre enden, ved lavt lydtrykk. Lyder det godt i svake parti, vil sjansen auke for å kunne oppleve større headroom. Det er i alle fall mi oppleving. Eg skriv sjansane auke. Sjølvsagt treng ikkje eit anlegg vere dynamisk om det låter godt på lavt nivå.

Sigurd
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.188
Torget vurderinger
2
Hvor lang tid snakker du om? Og kan du utdype hvorfor det tar "mer tid" å hente ut det ene kontra det andre?

Jo, korriger meg gjerne om jeg tar feil her, men tanken bak var det følgende:
Klasse A har kortere stigetid (rise time) ettersom de har full effekt tilgjengelig hele tiden. Og selv om dette skulle vise seg å være bare i teorien har vi følgende scenario:

Lettdreven høyttaler behøver f. eks. 15 W der tungdreven trenger f. eks 220 for å oppnå samme lydtrykk. Med lik slew rate, innebærer dette at det vil ta mer enn 10 ganger så lang tid å "bygge opp" til å levere de nødvendige Watt i det tilfellet der vi behøver 220 i forhold til der vi behvøer bare 15. Get my drift?
Har ingen videnskapelige tester som viser at dette gir en bedre "plutselighet" for klasse A / lettdrevet ht, men mener å oppleve dette meget klart ved lyttetester. Øret er meget effektivt på selv ørsmå timing-fenomener.

Mvh
Håkon Rognlien
 
T

theStig

Gjest
Slew rate sier noe om hvor raskt signalet kan stige. Dette har i praksis kun betydning ved høyfrekvente signaler, som jo stiger raskt. Audio-frekvenser stiger ikke raskt i sammenligning med f.eks et signal på 200 kHz.

99.99% av alle forsterkere har stor nok slew rate til å håndtere audio-signaler til full effekt, og således vil ikke slew-rate ha noe som helst å si i praksis. Hvis slew rate hadde vært for lav, så ville vi fått en meget hørbar TIM forvrengning.

Hvis det hadde vært snakk om at det tar tid for å "bygge opp signalet", så ville dette kun gitt et delay av utgangssignalet, som da antagelig ville vært like stort over hele frekvensområdet, og således heller ikke hatt noen effekt.

Forklaringen på at man kan høre forskjell på forsterkere er nok litt mer komplisert enn som så...
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.188
Torget vurderinger
2
Det er fair, theStig, men kan man hevde at 220W far en klasse B-forsterker er tilgjengelig for høyttaleren like raskt som 15W fra en klasse A-forsterker i det det oppstår en musikalsk puls?

Mvh
Håkon
 
T

theStig

Gjest
Det er fair, theStig, men kan man hevde at 220W far en klasse B-forsterker er tilgjengelig for høyttaleren like raskt som 15W fra en klasse A-forsterker i det det oppstår en musikalsk puls?

Mvh
Håkon
Ja.

Forklaringen på at enkelte klasse-A forsterkere låter bedre ligger nok en helt annen plass.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.188
Torget vurderinger
2
Det tror jeg på, men nå snakket jeg ikke om "bedre" men "raskere". Hva er teorien bak det at du kan komme opp med 220 W nøyaktig like raskt som 15? Tross alt må dette hentes ut på "demand", og er ikke tilgjengelig før musikkens innhold krever det. Ringkjernetrafoer og/eller kondensatorer er ikke uendelig raske, slik jeg oppfatter det. Og er det ikke slik at ettersom klasse A-konstruksjonen omsetter den fulle effekt hele tiden er denne "lettere tilgjengelig" for utgangene, da det bare er å "hente det der den allerede er", på et vis?

Mvh
Håkon Rognlien
 
T

theStig

Gjest
Tror du misforstår litt nå.

Hvis det som du beskriver skal skje (at forsterkeren ikke reagerer raskt nok), så har har vi faktisk en situasjon der forsterkeren genererer TIM (Transient InterModulasjon). Dette er svært uvanlig i moderne konstruksjoner, og dessuten er det ekstremt høbart som ubehagelig skarp lyd.

Hvor "raskt" signalet leveres til utgangen er ikke avhengig av signalnivået. Det eneste som skiller 15W og 220W er en spenningsforskjell. En effektforsterker er spenningsstyrt, og er en "slave" av inngangssignalet. Den skal levere det samme signalet på utgangen som det som kommer inn, og nøyaktig samtidig også. Hvis den ikke gjør det, så har vi kun et delay, og det har ingen effekt på lydkvaliteten heller.

Så et eksempel rundt slew rate (litt forenklet): Et sinus-signal på 20 kHz stiger fra null til første peak på 12,5 mikrosekunder. For at vi skal kunne levere 200W i 8 ohm, blir peak-spenningen på signalet ca. 56 V peak. Nødvendig slew rate for å klare dette uten å påvirke eller "forsinke" signalet er ikke mer enn ca. 5 V / us. En forsterker basert på en "sløv" IC som f.eks LM3886 har en slew rate på 19 V / us, altså mer enn nok.

Jeg tror nok heller forklaringen ligger i det at klass-A forsterkere er helt nødt til å ha overdimensjonerte strømforsyninger. Dette gjør at forsyningsspenningen ikke kollapser når det kommer en transient, slik tilfellet ofte er i klasse-AB konstruksjoner.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.188
Torget vurderinger
2
Hm. Misforstår sikkert en hel masse, men det er derfor jeg spør. :) Nå er det sånn at 20 kHz er lite praktisk å benytte som måling i en slik sammenheng av to årsaker: Nesten ingen kan høre det, og dynamikken oppleves sterkere lengre ned i frekvensområdet. Dessuten er det lengre ned i frekvensene et betydelig større energibehov ved store dynamiske utsving.
Er slew rate like hurtig ved f.eks. 50 Hz? For ved såpass lave frekvenser holder det ikke med spenning; der må det også strøm til for å utføre arbeidet med flytting av luft. Hvilke sammenhenger finner vi her? For rent teoretisk er det vel ikke mulig å levere hvor mye energi som helst på 0 tid?

Mvh
Håkon
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
Lars Clausen (LC Audio) gjer eit nr. av dette med slew rate som argument for å bytte til nyare og betre op-ampar. Bytta til AD825 modular i ein CD-spelar og opplevde mest endringa i transientar og oppløysing. Det blei meir finkorna og oppløyst. Makrodynamikk kan eg ikkje hugse noko endring i, men kanskje meir i mikrodynamikk. Det er og transientane eg opplever som ein styrke i det Kl. A -trinnet eg har.

Sigurd
 
T

theStig

Gjest
Jo lavere frekvensen bli, jo mindre (lavere) slew rate er nødvendig. Et 50 Hz signal "stiger" 400 ganger saktere enn et på 20 kHz.
 
Topp Bunn