K
kbwh
Gjest
Uttrykket "Dynamisk dempningsfaktor" har jeg sett brukt. Er det noe som kan regnes på, eller en språkblomst?
Hvis impedanceforløpet var konstant ville en dempefaktor på 100 være tillstrekkelig, men i den vikelige verden er det ikke slik, den dynamiske impedansen går som sagt veldig mye lavere og det er ved nedre frekvenser dempefaktorn har sitt største virke. som sagt utimpedans delt på nominell .
Det blir ikke rare greiene på en 4ohm`s og går den i tillegg ned på 2 tallet er det ikke mye kontroll igjen. Den dynamiske impedansen på 4 ohmère er ikke langt fra 2 tallet og da har du trøbbel med kontrollen i lydbildet hvis du ved 8ohm "bare" har en verdi på 100. KAVèn har 175 på 8ohm og HEGEL har over 1000. (H1)
mvh
brand-x
Du har lest fidelity!Men hva fanden er dynamisk dempningsfaktor?
Selvsagt, men filterets egen last (høyttalerelementet) forandrer impedans og frekvensrespons med påtrykt signal.Stig: Filteret er en del av lasten.
Ja, det kalles delefilterteori.
Det jeg tenkte på var at impedansen til elementet som kjent varierer med påtrykt signalnivå, og her svikter delefilterteorien. Å lage et delefilter som også oppfører seg dynamisk blir litt værre ........Ja, det kalles delefilterteori.
Det er jo nettopp det som skjer, men utenfor resonans vil elementet oppføre seg veldig likt om det har stor eller liten DC-motstand i spolen.Det der er jo ren vranglære. Jeg har sjelden snublet over et høyttalerelement der DC-mostanden er en fundamental faktor i elementets frekvensgang. Om det hadde vært saken skulle vi sett noen seriøse peaker i frekvensgangen ved elementenes resonansfrekvens.