Dynaudio: Nye høyttalere og VIP-invitasjon til High End i Munchen

Dynaudio lanserer nye høyttalere!

- Contour Legacy
- Confidence 20A
- Contour 20 Black Edition
- The Bookshelf

Skal du på HIGH END i Munchen nå i mai? Send oss en PM eller mail, og få mulighet til å bli med på lukket og utvidet VIP-omvisning med representanter fra både Dynaudio og Lydglede.


Dynaudio Contour Legacy.jpg

Contour Legacy is the latest member of the Heritage Collection. It’s full of references to some of our most iconic Contour models of the 1980s and 90s – brought right up to date with our latest materials, techniques and technologies… plus a huge amount of heart. Modern. Classic.



Dynaudio Confidence 20A.jpg

Confidence 20A is a next-level flagship. It pairs the already world-beating Confidence 20 with the same kind of built-in amplifier and DSP we use in our Core professional speakers. The result: a minimalist super-system that needs only a streamer or any other source with a volume control. Reference-level tech for uncompromising ears.



Dynaudio Contour 20 Black Edition.jpg

Contour 20 Black Edition. It is the ultimate audiophile form of the award-winning Contour 20i. Its tweeter has been upgraded from the already-stellar Esotar 2i to a full-on Esotar 3. It has improved motor and spider designs. And its crossover has been uprated with exclusive components from our friends at Mundorf.



Dynaudio - The Bookshelf.jpg

The Bookshelf is a fascinating high-end collaboration between Dynaudio, Keiji Ashizawa Design and Karimoku of Japan. A true, East-meets-West exploration of honest materials, innovative construction techniques and soft-minimalist design.
 
Sist redigert:

Kommentarer

Cuckoo61

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.08.2005
Innlegg
99
Antall liker
108
Torget vurderinger
31
Hvor mye vil et par Contour Legacy koste?
 

Cuckoo61

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.08.2005
Innlegg
99
Antall liker
108
Torget vurderinger
31
Tror nok dessverre at du har ganske rett der.
Om vi f. eks. skal vurdere ut ifra Heritage Special.
Ellers minner dem mye om gamle Contour 1.8 av utseende.
Men neppe til samme pris…😉👍
 

cfuttrup

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2019
Innlegg
93
Antall liker
60
I gamle dager ble kabinettene laget hos Uhrhøj Møbelfabrik, senere Dynaudio Cabinets i Vejle (DK). Hvor blir kabinettene til Contour Legacy laget?
 

Lydglede

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2019
Innlegg
74
Antall liker
216
Hvor mye vil et par Contour Legacy koste?
Dette er TBA fra Dynaudio. Stativhøyttalerne Heritage Special kostet 68', så at vi skal over dette er nokså sikkert.

For Heritage Special er alle 2500 par utsolgt. Når Contour Legacy er limited edition på 1000 par, kommer det til å bli rift om disse.


I gamle dager ble kabinettene laget hos Uhrhøj Møbelfabrik, senere Dynaudio Cabinets i Vejle (DK). Hvor blir kabinettene til Contour Legacy laget?
Med unntak av Emit-serien, produseres alle kabinett i Skanderborg hos Dynaudio.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.111
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
10
Dette er TBA fra Dynaudio. Stativhøyttalerne Heritage Special kostet 68', så at vi skal over dette er nokså sikkert.

For Heritage Special er alle 2500 par utsolgt. Når Contour Legacy er limited edition på 1000 par, kommer det til å bli rift om disse.



Med unntak av Emit-serien, produseres alle kabinett i Skanderborg hos Dynaudio.
TBA?
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.111
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
10
Takk! Merkelig tid dette med alle disse forkortelsene.

Som eier av Heritage Special (eller HS) syns jeg disse Contour Legacy frister litt å prøve.
 
Sist redigert:

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.865
Antall liker
2.831
Torget vurderinger
1
Litt nysgjerrig på hva som skiller Contour 20 Black edition fra den ordinære 20i. Den er jo mye lekrere i helsvart utgave, men hva med lyden? Vi får håpe på messerapport etterhvert.

Det ligger jo i kortene at contour er neste serie ut for full fornyelse.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.323
Antall liker
9.163
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Litt nysgjerrig på hva som skiller Contour 20 Black edition fra den ordinære 20i. Den er jo mye lekrere i helsvart utgave, men hva med lyden? Vi får håpe på messerapport etterhvert.

Det ligger jo i kortene at contour er neste serie ut for full fornyelse.
Står i teksten..
ny diskant og oppgradert delefilter.

Its tweeter has been upgraded from the already-stellar Esotar 2i to a full-on Esotar 3. It has improved motor and spider designs. And its crossover has been uprated with exclusive components from our friends at Mundorf.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.865
Antall liker
2.831
Torget vurderinger
1
Ja, jeg så det. Tenkte mer på om det blir en endring i lyden av betydning eller om det knapt er hørbart.
 

Lydglede

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2019
Innlegg
74
Antall liker
216
Dette blir uten tvil spennende produkter å få se og lytte på nå under messa i Munchen!

For de som ønsker å nerde litt om Esotar 3-diskanten:

Video som viser oppbygging:

Esotar 3-produkttekst:
The Esotar3 is the pinnacle of Dynaudio soft-dome tweeter design. It’s an evolution of the renowned Esotar2 found in the 2016 Contour and previous Confidence series, and it incorporates (and improves on) the cutting-edge airflow-optimisation technology seen in the award-winning Esotar Forty anniversary-edition tweeter.

The Esotar3’s rear chamber is much larger to reduce resonance, damping has been further optimised, and there’s a super-strong neodymium magnet on board for greater sensitivity and control.

A lower resonant frequency means a shallower frequency overlap between the tweeter and the midrange driver, which you’ll hear as better integration between treble and mids – or, to put it in musical terms – whatever you’re listening to won’t sound as if it’s been divided into distinct ‘double-bass’, ‘trumpet’, ‘triangle’ areas. You get the whole picture; it’s like listening in enhanced colour.

All these design changes mean our engineers were able to experiment with creating a tweeter that doesn’t need heat-dissipating ferrofluid (which has been used in every Esotar tweeter up to now). In the Esotar 3, the combination of the more powerful magnet and the presence of the DDC Lens (see below) means a higher tweeter sensitivity. More sensitivity means the tweeter can react with a lower input voltage. And that means it doesn’t get hot as fast – so it can play louder, just as clearly, for longer.

There’s also a special component inside: the Hexis. This is a small inner dome that replaces the Esotar2’s felt ring for even greater control over resonances, while also smoothing out the high frequency response.

Before the Hexis, we used a felt ring in the cavity behind the tweeter dome. This did a fantastic job of reducing unwanted resonances that would bounce back to the rear of the tweeter and affect its ouput. However, thorough measuring showed that we could do better when it came to avoiding absorbing high-frequencies (something felt is also very good at, as you can imagine).

The dimpled plastic inner dome of the Hexis eliminates those unwanted standing waves, as well as doing some incredibly clever work when it comes to stopping driver movement the moment the music signal stops. If dome resonance is halted, timing improves, imaging improves, detail improves… and so does your listening experience. And – of course – it was meticulously simulated, tested and refined in Jupiter.

The effect of all this? Higher detail-resolution, improved clarity and even better dynamics. Quite simply, The Esotar3 is the best tweeter Dynaudio has ever produced.



Mvh Kristian
 

Vienna

Medlem
Ble medlem
24.10.2006
Innlegg
45
Antall liker
20
Sted
Narvik
Torget vurderinger
2
Har egentlig aldri skjønt poenget med kl.D forsterkere i høytalere d.v.s da kan man ikke tune lyden med en forsterker du liker..... har Confidense 20 og den har jeg tuned inn med en kl.A og det låter ekstremt bra.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.398
Antall liker
3.799
Torget vurderinger
1
Har egentlig aldri skjønt poenget med kl.D forsterkere i høytalere d.v.s da kan man ikke tune lyden med en forsterker du liker..... har Confidense 20 og den har jeg tuned inn med en kl.A og det låter ekstremt bra.
Har vel aldri skjønt tuning med forsterkere, da en god klasse A høres identisk ut med en god klasse D... Bedre å fikse EQ på pre delen hvor man har kontroll, fremfor å tulle med effektdelen.
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
297
Antall liker
207
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Nah, der er jeg ikke helt enig. Mulig jeg ikke har hørt en god klasse D forsterker enda, men min Plinius Reference A-150 låter bedre enn alle kl D forsterkere jeg har hørt hittil. Men jeg har ikke hørt Mola Mola eller liknende høy kvalitet forsterkere, så det kan selvsagt være at du har rett...når jeg tenker meg om
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.963
Antall liker
14.233
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
There’s also a special component inside: the Hexis. This is a small inner dome that replaces the Esotar2’s felt ring for even greater control over resonances, while also smoothing out the high frequency response.

Before the Hexis, we used a felt ring in the cavity behind the tweeter dome. This did a fantastic job of reducing unwanted resonances that would bounce back to the rear of the tweeter and affect its ouput. However, thorough measuring showed that we could do better when it came to avoiding absorbing high-frequencies (something felt is also very good at, as you can imagine).

The dimpled plastic inner dome of the Hexis eliminates those unwanted standing waves, as well as doing some incredibly clever work when it comes to stopping driver movement the moment the music signal stops. If dome resonance is halted, timing improves, imaging improves, detail improves… and so does your listening experience. And – of course – it was meticulously simulated, tested and refined in Jupiter.
Veldig spennende nyheter 👍👍👍

Jeg synes det er litt rart at det ikke snakkes mer om Hexis vs ARID.
Kom ikke han som konstruerte dette hos Revival Audio fra Dynaudio?


mvh
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.323
Antall liker
9.163
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Nah, der er jeg ikke helt enig. Mulig jeg ikke har hørt en god klasse D forsterker enda, men min Plinius Reference A-150 låter bedre enn alle kl D forsterkere jeg har hørt hittil. Men jeg har ikke hørt Mola Mola eller liknende høy kvalitet forsterkere, så det kan selvsagt være at du har rett...når jeg tenker meg om
Finnes både gode å dårlige klasse d.. den dårligste jeg har hatt var også den desidert dyreste med en nypris på 130000kr..

Men det kan sies om alle klassene. Låter ulikt og ikke alle like bra.
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
297
Antall liker
207
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Finnes både gode å dårlige klasse d.. den dårligste jeg har hatt var også den desidert dyreste med en nypris på 130000kr..

Men det kan sies om alle klassene. Låter ulikt og ikke alle like bra.
Det er jo ganske sprøtt hvis en amp til 130k låter dårlig...vil du dele hvilken det gjelder, for min nysgjerrighets skyld?
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.323
Antall liker
9.163
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Det er jo ganske sprøtt hvis en amp til 130k låter dårlig...vil du dele hvilken det gjelder, for min nysgjerrighets skyld?
Jeff rowland continuum s2.. skjønner godt at klasse d får et dårlig rykte når noe så dyrt og velbygd kan låte så hoggorm :)

Har Gato Audio Dia400s i dag og den låter milevis bedre.. uten noen klasse d myter.. den danket ut vellydende klasse A her.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.856
Antall liker
993
interesant, ser ut som både continuum og dia400 bruker samme klasse d modul fra pascal? :rolleyes:
 
Sist redigert:

Dharmabum

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.03.2010
Innlegg
1.200
Antall liker
1.428
Torget vurderinger
11
Har vel aldri skjønt tuning med forsterkere, da en god klasse A høres identisk ut med en god klasse D... Bedre å fikse EQ på pre delen hvor man har kontroll, fremfor å tulle med effektdelen.
Du bør tilby hi fi konsultasjoner, jeg blir gjerne din første kunde! Oppdraget vil være å få en klasse D forsterker til å låte like bra som min First Watt J2! Betaler godt.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.398
Antall liker
3.799
Torget vurderinger
1
Du bør tilby hi fi konsultasjoner, jeg blir gjerne din første kunde! Oppdraget vil være å få en klasse D forsterker til å låte like bra som min First Watt J2! Betaler godt.
Vil det si mer eller mindre støy enn den da? Og vil du ha mer eller mindre forvrengning?
Burde ikke være veldig vanskelig noen av de delene.. Mener du at First Watt har lav forvrengning eller høy forvrengning?
Hva av de delene karaktiseres som en god forsterker tror du?

Men timesprisen min kommer du uansett til å rynke på nesen av, så "betaler godt" tror jeg IKKE så veldig hardt på akkurat..
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.856
Antall liker
993
Ikke samme first watt men like god som klasse d til rundt $100.
På toppene ser d ut som..
 

Lydglede

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2019
Innlegg
74
Antall liker
216

Informasjon om bruker

Lydglede
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
216
Link til alle artikler
53
Lydglede sine annonser
Bransjenyheter
Reservasjon Dynaudio Contour Legacy

Reservasjon Dynaudio Contour Legacy

  • 0
Med kun 1000 par tilgjengelig på verdensbasis, hvorav ca halvparten til Europa, er det stor sikkerhet knyttet til at disse kommer til å bli utsolgt relativt raskt. Stativhøyttaleren Heritage...
Fortsett
Bransjenyheter
Lansering: Primare SP25 hjemmekinoprocessor

Lansering: Primare SP25 hjemmekinoprocessor

  • 3
Primare er nå nesten helt i mål med å fornye hele sin hjemmekino-produktfamilie. Hjemmekinoreceiveren SPA25 Prisma ble lansert i 2023, og like før det kom effektforsterkerne A35.8 og A35.2. Nå i...
Fortsett
Bransjenyheter
Inakustik inviterer deg til webinar om kabler

Inakustik inviterer deg til webinar om kabler

  • 3
Inakustik inviterer deg til gratis webinar. Det generelle temaet er viktigheten av gode kabler og webinaret holdes av Holger Wachsmann som er sjef for produktutvikling hos Inakustik. Webinaret...
Fortsett
Bransjenyheter
Stereophile-anbefaling av Primare PRE35 Prisma, A35.2 og A35.8

Stereophile-anbefaling av Primare PRE35 Prisma, A35.2 og A35.8

  • 0
Stereophile Magazine har nå hele tre av Primares produkter på sin anbefalingsliste! Du finner mer informasjon om produktene her: Primare PRE35 Prisma forforsterker med nettverkspiller Primare...
Fortsett
Bransjenyheter
Vårsalg hos Lydglede

Vårsalg hos Lydglede

  • 0
I forbindelse med messehelg og vårens anmarsj er det mange gode tilbud hos Lydglede. Trykk deg inn her for å se alle varene. Salget varer til og med søndag. Er det noe du ønsker deg som ikke...
Fortsett
Bransjenyheter
Triangle Borea BR10: Den største høyttaleren i Borea-serien

Triangle Borea BR10: Den største høyttaleren i Borea-serien

  • 0
Franske Triangle har nettopp lansert Borea BR10. Høyttaleren går inn som det største medlemmet i Borea-serien. Denne serien byr på lettdrevne høyttalere som egner seg godt til både stereo og...
Fortsett
Topp Bunn