Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TOK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.11.2007
    Innlegg
    53
    Antall liker
    0
    Brian7500 skrev:
    TOK skrev:
    Jeg har hatt Focus 220 da hadde jeg en Primare I21, som drev de helt greit på lavt volum, men når jeg skulle dra på litt ble den alt for liten.

    Nå har jeg kjøpt meg Contour 1.4 og har Hegel H200, en mye bedre match for min stue...
    Nu var min plan også at opgradere til Primare PRE30 og A30.2 førend jeg skal have nye højttalere. Mon ikke de klarer det bedre?
    Det tror jeg virkelig kan være en fin kombo, får nok god kontroll ,med den.
     

    TOK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.11.2007
    Innlegg
    53
    Antall liker
    0
    Tenkte å legge opp et bilde av mine nye Da Contour s 1.4
     

    Vedlegg

    • 300.1 KB Visninger: 365

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    TOK skrev:
    Tenkte å legge opp et bilde av mine nye Da Contour s 1.4
    Gratulerer! Vakre høyttalere!!

    Må den venstre stå så nærme sideveggen når du bruker dem?
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Fine høyttalere, TOK.
    Men det kan da ikke spille i nærheten av bra med en slik plassering? ::)

    R
     

    TOK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.11.2007
    Innlegg
    53
    Antall liker
    0
    Nei de blir flyttet på når man skal kose seg med en god plate. men til daglig blir det kun denne plaseringen, da leiligheten har en litt merkelig planløsning.
     

    ØivindS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2005
    Innlegg
    448
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    AR220 skrev:
    Fikk lyst på å melde meg inn idenne vennegjengen. Ikke ofte jeg er på dette forumet, men oppfordrer alle til å høre på disse.


    AR220
    Dynaudio Sapphire. Aldeles nydelig høyttaler som jeg vurderer sterkt. Jeg har imidlertid ingen mulighet for å få dem på prøve. De befinner seg et annet sted i landet og koster flesk å sende. Kan du si noe om hvordan de spiller i rommet ditt og hvordan rommet er, størrelse, resonanser osv. - eller om det er andre her inne som kan si noe om dette?
    Jeg må bestemme meg raskt dersom jeg skal ha mulighet til å få dem.

    mvh
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Sapphire hørte jeg på hortenmessen i fjor, koblet opp på top-of-the-line Hegel, i hotspot'en var det helt fantastisk! Tror ikke man går feil uansett her om man er i "den gaten". Noe mellom mine 5,4 og emokids tidligere c2 kanskje? Mener det var enda heftigere fokus på Sapphire også.....men messelyd er messelyd, låter nok mye bedre hjemme!
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Grøss! Mener guru seriøst at de låt bra på Horten-messa?
    Ville gråte og gikk fort ut av det rommet, Hegel og Dyn er ikke match i min bok.
    Det var lyst og skarpt synes jeg.
    Tviler ikke på at høyttalerne kan låte meget godt de, men sammen med Hegel og i det rommet var det krise.

    BR
    R
     

    ØivindS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2005
    Innlegg
    448
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Grøss! Mener guru seriøst at de låt bra på Horten-messa?
    Ville gråte og gikk fort ut av det rommet, Hegel og Dyn er ikke match i min bok.
    Det var lyst og skarpt synes jeg.
    Tviler ikke på at høyttalerne kan låte meget godt de, men sammen med Hegel og i det rommet var det krise.

    BR
    R
    Jeg hørte dem også på Hortenmessa. Jeg tviler ikke på at de kan bedre, men jeg vil allikevel si at dette var noe som tiltalte meg. Faktisk såpass mye at de huskes som noe av det bedre. Men, rommet var ikke på høyttalernes side og jeg har flere ganger hørt sagt at Hegel og Sapphire er en lite heldig match. (Mulig det er de samme hver gang?)
    Det jeg er litt engstelig for er høyttalere som spiller flatt (-3db) til 30Hz. Det kan fort bli ugreie i bassen i lytterommet mitt. (6 x 3,4 x 2,45m) Med DPA1b til å kontrollere 2 stk 8" som dipper ned mot 2 ohm, - hva skal man tro? er det noe å satse en halv bondegår på?
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.634
    RoDa skrev:
    Grøss! Mener guru seriøst at de låt bra på Horten-messa?
    Ville gråte og gikk fort ut av det rommet, Hegel og Dyn er ikke match i min bok.
    Det var lyst og skarpt synes jeg.
    Tviler ikke på at høyttalerne kan låte meget godt de, men sammen med Hegel og i det rommet var det krise.

    BR
    R
    Hørte du dem i sweetspot? Var en helt annen verden her enn i resten av rommet. At det ikke var en optimal match er jo en kjent sak, men det var likevel til å leve med i midterste stolen, helt foran.
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Ok

    Skal innrømme at dette ikke fristet til å sette seg ned i sweetspot.
    Låter tingene slik de gjorde andre steder i rommet så hjelper det liksom ikke hvordan det er i sweetspot.

    Hørte såvidt på Sapphire i Göteborg i år, og det likte jeg bedre.

    R
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Jeg pønsker litt på å slå til på et par Dynaudio Contour S3.4, men hvor stort rom bør disse ha?

    Jeg har per nå et rom på 12kvm, men flytter til sommeren over i en annen hybelleilighet på rundt 20kvm, muligens med meget høyt tak. Har forsåvidt ganske høyt tak på det høyeste her, skråtak som går fra å være 2,3m i den ene enden til 4m på det høyeste.

    Tenker at 1,4 kan være et bedre kjøp, men det frister med S3.4. Har en strømsterk effektforsterker i Adcom GFA5500 og tror at denne skal ha nok pondus til å drive 3,4 med autoritet.

    Hva tror dere?

    Jeg skal ha inn en del aku-plater og etterhvert bassfeller i hjørnene bak ht, det står en sovesofa i andre enden, som også er lytteposisjon, som er 4m unna det som blir veggen bak ht. Har per nå en total bredde på 3m tilgjengelig, slik at avstand fra sidevegg og klesskap til ht vil spise inn fra hver side. Er jeg "stormannsgal", eller kan dette gå?

    Noen mer nøyaktige mål:
    A: 82cm (fra midten av diskant)
    B: 64cm (fra midten av diskant)
    C: 120cm (diskant til diskant)
    D: 82cm (fra midten av diskant)
    E: 55cm (fra midten av diskant)

    Grunnen til at jeg tenker på byttet er fordi jeg har blitt litt grepet av lyden i Dynaudio, som suger tak i deg, og gir deg en knall-opplevelse. Hørte 1.4 med hegel-elektronikk hos Soundgarden i Trondheim, og det låt fantastisk. Man hørte hvilken farge Diana Krall hadde på lipglossen..
     

    Vedlegg

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    1.146
    Torget vurderinger
    4
    Tore: Hvis du får høre Dynaudio med en stor rørforsterker får begrepet fantastisk nok en ny betydning ;)
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Med andre ord så vil det fungere på rommet mitt?

    Hvor stor rør-forsterker da? MC275 med 50w, eller større?
     

    ØivindS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2005
    Innlegg
    448
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    tore_v1 skrev:
    Med andre ord så vil det fungere på rommet mitt?

    Hvor stor rør-forsterker da? MC275 med 50w, eller større?
    Det kan være litt kilent i et såvidt lite rom. Har en kompis som nok måtte jobbe en del med plassering og absorbenter. Endte opp med å spille på langveggen. 1.4 er nok enklere å få til.

    Med en 50W rør spiller 3.4 helt flott.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Kilent - eller nesten umulig?

    Men vil forskjellige tiltak rundt akustikk kunne kompensere for manglende plass?

    Vil i så fall dempeplater hjelpe, eller må jeg til med diffusorer, og andre ting? Bassfeller er også i planen for vår-09.

    Med litt flaks så står det et par i trondheim slik at jeg kan prøve..
     

    ØivindS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2005
    Innlegg
    448
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Lytterommets akustiske egenskaper bestemmes av mange komponenter. Det er imidlertid en egen avdeling for denne type spørsmål. Men jeg tenker at det er lettere å unngå problemet enn å jobbe seg gjennom det. Men det er klart at det er mulig. Bassfeller tar imidlertid en del plass.
    Satser du på 1.4 nå så vil det alltid dukke opp 3.4 på bruktbørsen på et senere tidspunkt.

    Står imidlertid overfor et tilsvarende problem som ditt. Har veid frem og tilbake i forhold til Dynaudio Sapphire. (De befinner seg i Stavanger, jeg bor i Oslo.) Rommet mitt er en del større en ditt, men jeg vet at mitt rom kan gi opphav til svigninger i underkant av 50Hz. Har i dag løst dette med høyttalere som begynner å rulle av ved litt over 50. Det gjør ikke Sapphiren, men det sies samtidig at denne er lettere å få til bare man sikrer plass rundt. Jeg har tenkt til å prøve så får vi se hvordan det går.
     
    R

    RoDa

    Gjest
    tore_v1 skrev:
    Kilent - eller nesten umulig?
    Umulig med den disposisjonen du har på rommet ditt.
    12 kvm med fritt frem for hifi og akustikkremedier, mulig sikkert.
    Men ditt rom som server minst tre forskellige oppgaver, not.

    I beste mening

    Mvh
    Rolf
     

    ØivindS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2005
    Innlegg
    448
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    tore_v1 skrev:
    Kilent - eller nesten umulig?
    Umulig med den disposisjonen du har på rommet ditt.
    12 kvm med fritt frem for hifi og akustikkremedier, mulig sikkert.
    Men ditt rom som server minst tre forskellige oppgaver, not.

    I beste mening

    Mvh
    Rolf
    12m2 - helt enig, 20m2 - tja, ikke helt umulig, - med noe takhøyde?
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Min umulig er basert på skissen fra tore_v1.
    I det rommet ville jeg heller satset på monitorer type LS3/5a.
    Beholdt 1007-ene :) (Eventuelt kjøpt noen Dynaudio stativhøyttalere ;) )

    R
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    RoDa - beste meninger er ofte de beste, og jeg setter pris på "brutal" ærlighet. Jeg tror nok at min tilbøyelighet til å lete med forstørrelsesglass etter muligheten til å bruke 3.4 på hybelen kanskje skal avskrives som naiv forelskelse :)

    Jeg avskriver 3.4 foreløpig, og titter litt rundt etter stativmodeller i stedet.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    tore_v1 skrev:
    RoDa - beste meninger er ofte de beste, og jeg setter pris på "brutal" ærlighet. Jeg tror nok at min tilbøyelighet til å lete med forstørrelsesglass etter muligheten til å bruke 3.4 på hybelen kanskje skal avskrives som naiv forelskelse :)

    Jeg avskriver 3.4 foreløpig, og titter litt rundt etter stativmodeller i stedet.
    Kjøp limvingen's C1 så får du i pose og sekk! ;)
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Tanken har slått meg - meget pene! Kan noen si noe om forskjellen i lyden fra 1.4?

    Jeg har faktisk en mulig kjøper til mine allerede, og jeg si at det frister stort! Bor dog i Trondheim, men jeg får krysse fingrene for at han er sendevillig. Det tar jeg med han i så fall.

    Takker for alle innspill og gode diskusjoner. Nå blir det en time på øret, og så ned til byen for å handle stoff til akuplatene jeg fikk levert av Birdman.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.634
    Har hatt både Contour 1.4 og C1, dog ikke samtidig.

    Men det er ganske stor forskjell ja, så vidt jeg kan huske. Bruker jo fortsatt C3 som jeg sammenlignet direkte med 1.4, og C3 er ganske lik C1.

    C1 er mer dynamisk, går en del dypere, er åpnere, friskere, mer oppløst. Altså; den gjør alt 1.4 gjør, bare bedre. Ellers er det vel like sømløst og fint som med de fleste Dynaudio-høyttalere, du kjenner igjen (mangelen på?) signatur. Men at C1 er en bedre høyttaler enn 1.4 er garantert.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    tore_v1 skrev:
    Tanken har slått meg - meget pene! Kan noen si noe om forskjellen i lyden fra 1.4?

    Jeg har faktisk en mulig kjøper til mine allerede, og jeg si at det frister stort! Bor dog i Trondheim, men jeg får krysse fingrene for at han er sendevillig. Det tar jeg med han i så fall.

    Takker for alle innspill og gode diskusjoner. Nå blir det en time på øret, og så ned til byen for å handle stoff til akuplatene jeg fikk levert av Birdman.
    Jeg eide disse før Limvingen, det er fantastiske høyttalere med mer bunndrag enn 1.4, samt enda luftigere topp, helt annen diskant i disse. Dette er kanskje noe av det råeste i stativhøyttalerverden som er tilgjengelig for oss dødelige :D (Ihvertfall om du digger dynaudio hehe)

    Solgte dem da jeg satt med disse i tillegg til 5,4 og siden 5,4 har samme diskant som C1 samt mer slam og leven valgte jeg å beholde dem. Men det er noe C1 har som aldri 5,4 klarer, det er den superdistinkte plasseringsevnen av musikere i lydbildet som kun kvalitetsstavihøytalere klarer, et artig forsvinningsnummer!
     

    ØivindS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2005
    Innlegg
    448
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville helt klart også valgt C1 fremfor 3.4 i ditt tilfelle.
     

    7 Summits

    Medlem
    Ble medlem
    30.11.2006
    Innlegg
    40
    Antall liker
    1
    Grattis med et par kjempegode høytalere Kriller, det blir nok vellyd i heimen med de skal du se...eller høre ;)
    Selv har jeg et par C2 trukket av Parasound JC-1....låter ikke så værst det heller :)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    7Summits skrev:
    Grattis med et par kjempegode høytalere Kriller, det blir nok vellyd i heimen med de skal du se...eller høre ;)
    Selv har jeg et par C2 trukket av Parasound JC-1....låter ikke så værst det heller :)
    Det regner jeg med funker heftig! En i lauget vårt gikk fra JC1 til Krell FBP450cmx monoblokker og sitter med sjegget fullt av postkasser.......
     

    the_eye

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    244
    Antall liker
    2
    jøss. sett den nye "DM" serien som erstatter audience? toveis stativmodeller med 7" 8" eller 10"
    5.400, 7.000 og 9.000 kroner paret

    DM2/10:
     

    GodOldGammelNok

    Fersking
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Som ny eier av Focus 140 kan jeg også muligens være med her :)

    Har lest gjennom tråden og muligens oversett det, men hvilke kabler er bra på disse høytalerne ?
     

    limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer gorg! Herlige høyttalere!

    Danes don’t lie!?
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.296
    Antall liker
    243
    Torget vurderinger
    1
    En lekkerbisken både visuelt og lydmessig.

    Har hatt dem selv, og de er meget gode ja ;D

    Destiny.. :)
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Destiny skrev:
    Har hatt dem selv, og de er meget gode ja ;D
    Destiny.. :)
    Hepp!

    Hvis du har hatt Contour S1.4 ... Hvorfor har du nå Focus 140?
    Ble ikke det litt nedtur, eller er det små forskjeller?

    Mvh
    Rolf
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.296
    Antall liker
    243
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Destiny skrev:
    Har hatt dem selv, og de er meget gode ja ;D
    Destiny.. :)
    Hepp!

    Hvis du har hatt Contour S1.4 ... Hvorfor har du nå Focus 140?
    Ble ikke det litt nedtur, eller er det små forskjeller?

    Mvh
    Rolf
    Hei RoDa...

    Av Dynaudio så har jeg hatt følgende: 1. Dynaudio Contour 1.3SE. en fantastisk ufarga høyttaler, med en ekstremt gjennomsiktig mellomtone og en dyp tørr bass, diskanten strakk seg helt opp til det øverste himmelrommet.

    Et presisjonsinstrument som spillte det den ble fora av både elektronikk og plater, men kan av og til savne litt hjerte smerte og fot?

    2. Dynaudio Audience 42: en helt fantastisk liten høyttaler.

    3. Dynaudio Audience 52: litt fyldigere enn 42, men personlig så likte jeg 42 bedre, syns den hadde et mer presist lysbilde med bedre fokus og litt mer snert.

    4. Dynaudio Contour S1.4: Mye lik 1.3SE, her er det mye diskusjon om hvem av de som er best. Har også en ufarget gjennomsiktig mellomtone.

    5. Dynaudio Focus 110: En liten morsom høyttaler, ikke fullt så presis som 1.3SE og S1.4. men har et litt mer sleppent spillestil, hvor du får litt mer hjerte/smerte og fot.

    6. Dynaudio Focus 140: Litt som 110, men uten den festkulen som 110 har, også spiller den opp et enda større lydbilde, og strekker seg enda lenger ned i bassen. 140 har også mer dynamikk over hele fjøla.

    Så ut fra hi fi termer er nok S1.4 en bedre høyttaler da den er mer ufarga og mer presis, uten tvil en monitor i ordets beste mening.

    Ut fra et rent musikkavspillings syn er jeg ikke like sikker, syns faktisk at 140 kan være litt morsommere å lytte til, den er ikke like ufarga og presis, men den har lua litt mere på snei, og jeg føler litt mer hjerte/smerte og fot.

    Dette er dog mine meninger.

    Destiny.. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn