Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Ohhh..DET var saker, relativt voksne de der, og old school looks. Me like! Jeg er av den generasjon som foretrekker lyden av de litt eldre Dynaudio, Audience A10 og oppover. Håper å få hørt disse, men opp mot 50k..?
    Enig,liker også old school Dynaudio!Noe mørkere og varmere,men deilig organisk klang! Denne nye modellen var flott å se på ihvertfall, lyst på et par=) Et smykke av en høyttaler.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Tøff høytaler som nok blir å imponere de som kjøper..

    Eneste som "ødelegger" litt er at de har valgt amerikansk valnøtt som finnish.. så mye skryt om at den er hand made in Denmark and only denmark.. da hadde det smakt bedre og sett bedre ut med en skandinavisk tresort.. :)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Enig i dette Lord.

    Nå er jeg kanskje litt farget at jeg har vært gjennom noen sett HT i valnøtt siste 10-året, men..
    Med den looken på disse, kanskje heltre fra skandinavisk fauna kunne vært noe? Noe bjerk fra Bjerkvik kanskje;?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Nei, det var de ikke.
    Synd når det må være tøddler «» rundt begrepene på denne typen produkter.
    Lager de flere enn de opplyste 2500 så ødelegger det eksklusiviteten. Synes jeg.
    Lyd&Bilde skrev nettopp det at siden Special Forty ikke var begrenset opplag så holdes prisen nede.
    Nå har vel den røde utgaven stoppet i produksjon og kan øke i bruktpris etterhvert. 😊

    Jeg liker de produsentene som holder jubileumsutgavene edruelig priset.
    Min egen Rega RP40, McIntosh MS275 og slikt.

    mvh
    Jeg blandet kortene litt, beklager det.

    Man har ikke falt for fristelsen, og bare skrudd fast et messingskilt med Special eller Limited Edition her. Dynaudio har anstrengt seg for at feiringen av 40 år som høyttalermaker, skal manifesteres i mer enn en spesialutgave av en eksisterende modell.
    Gledelig nok lages ikke høyttalerne i et begrenset opplag, som ofte er vanlig for spesialmodeller. Det holder prisen på et edruelig nivå (klippet fra Lyd & Bilde)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg blandet kortene litt, beklager det.

    Man har ikke falt for fristelsen, og bare skrudd fast et messingskilt med Special eller Limited Edition her. Dynaudio har anstrengt seg for at feiringen av 40 år som høyttalermaker, skal manifesteres i mer enn en spesialutgave av en eksisterende modell.
    Gledelig nok lages ikke høyttalerne i et begrenset opplag, som ofte er vanlig for spesialmodeller. Det holder prisen på et edruelig nivå (klippet fra Lyd & Bilde)
    Jeg også trodde de var begrenset opplag før jeg sjekket.
    De hadde en tvist på 25erne som hadde en av finishene med 25års garanti 😎
    Bra med penger for Heritage, men sett i perspektiv så er 30 tusen penger i 2003 tilsvarende 45 tusen penger i dag.

    mvh
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Hvordan er Evoke 20 med tanke på plassering? Har TV stue som del av åpen løsning. Selve TV stua er 3,5mx3m men har åpning ut på ene siden mot resten av stue/kjøkken. Kan plassere høyttalere 1,6 meter fra hverandre og har da 30cm til ene sidevegg og 0,5m til bakvegg.

    Spiller i dag på Supernait2 og Proac Tablette, men Proac’ene klarer ikke fylle rommet helt. Ute etter noe med mer fylde, men ikke boomy. Har prøvd noen gulvstående Tannoys, det ble for mye igjen.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har lige købt en Cayin CS100A ......demo model fra danske forhandler. Dog med EL34 rør. Det er ikke mindst din begejstring for den at jeg om få dage kan spille på mine C1 med rør
    Gratulerer!
    Jeg er også spent på hvordan det fungerer med EL34 😊👍
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg trodde jeg var forberedt på størrelsen til Contour 60i etter å ha sjekka med målebånd, men hadde nok ikke helt greid å visualisere hvor digre de var gitt..

    20201207_191503.jpg
    ...

    PMC Twenty5.24 ved siden av er trossalt over meteren de også 😄
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    I Contour 60is tilfelle blir man nok litt lurt fordi den visuelt ser ut som en ordinær gulvstående med mellomtone og diskant på toppen, og derfor tenker at disse befinner seg i mer ordinær høyde i forhold til ørehøyde når man sitter.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    I Contour 60is tilfelle blir man nok litt lurt fordi den visuelt ser ut som en ordinær gulvstående med mellomtone og diskant på toppen, og derfor tenker at disse befinner seg i mer ordinær høyde i forhold til ørehøyde når man sitter.
    Nettopp... I midt hode bør mellomtone/diskant befinne seg ca i ørehøyde.. Hva er det med konstruksjoner som denne som gjør at denne "regelen" ikke gjelder lenger?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Det er jo ikke en regel i seg selv så lenge høyttaleren har en spredningskarakteristikk og timing mellom elementene som tar høyde for dette. Jeg er 100% sikker på at Dynaudio har stålkontroll på dette. Det jeg kan si er at dette fremstår som et ikke-problem i praksis i hvertfall. Det som er mest uvant er at siden det akustiske senteret nå ligger en del høyere (blir vel mellom mellomtone/diskant siden dette er en treveiskonstruksjon) så løftes også stereoperspektivet deretter. Så lytting med disse fremstår derfor mer som at du ser på artistene på en scene, evt at de står, og ikke den typiske opplevelsen av at de sitter på en krakk foran deg.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg kan jo også legge til at i min lytteposisjon, som egentlig er ganske nærme (ca 2.5m), så er diskanten bare 6 grader off axis i forhold til ørehøyde så det er ikke snakk om mye her. Det føles bare ut som om det er mye mer visuelt. Veldig mange har jo vesentlig mer enn dette i form av at man ikke har full toe-in uansett, så da går det mer på hvordan elementene oppfører seg sammen i vertikalplanet.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Nettopp... I midt hode bør mellomtone/diskant befinne seg ca i ørehøyde.. Hva er det med konstruksjoner som denne som gjør at denne "regelen" ikke gjelder lenger?
    Et usedvanlig godt spørsmål, ser ut som de største og dyreste høyttalerne ofte er fritatt dette grunnleggende prinsipp :ROFLMAO:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Et usedvanlig godt spørsmål, ser ut som de største og dyreste høyttalerne ofte er fritatt dette grunnleggende prinsipp :ROFLMAO:
    Som vanlig prekær du over deg!

    Begge mine har diskant i ørehøyde. Og sikker på at ingeniørene vet hva de gjorde med 60Ien til romvesenet over.

    Ta deg en krumkake du! 🤪

    1608287744787.png


    1608287763745.png
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Dette er vel de største i serien.. og beregnet med litt sitteavstand og stort rom. Merka det selv ifra Fyne 703 til 704, 703 traff nok nåværende sitteplass bedre, men har troa på at 704 blir knallbra i kommende rom (når det måtte bli ferdig).
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Et usedvanlig godt spørsmål, ser ut som de største og dyreste høyttalerne ofte er fritatt dette grunnleggende prinsipp :ROFLMAO:
    Det har ingen betydning så lenge det er tatt høyde for i design prosessen. Jeg synes personlig det er en kjempe ide.
    Vil tippe mellomtonen og diskanten er mer eller mindre time aligned i lytteposisjon/høyde.
    Da kan man kjøre symmetrisk delefilter, kanon fordel med mye bedre fase.
    Stor tommel opp for Dynaudio herfra!
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Som vanlig prekær du over deg!

    Begge mine har diskant i ørehøyde. Og sikker på at ingeniørene vet hva de gjorde med 60Ien til romvesenet over.

    Ta deg en krumkake du! 🤪
    Kan du selv ha spist for mye krumkaker?

    1: Snakker IKKE om dine høyttalere (om du ble støtt og er utrøstelig lei deg)
    2: Snakker derimot om høyttalere med én diskant/øvre mellomtone sittende svært høyt opp.
    3: Så fint, forresten, at DU har diskanter i ørehøyde, men fortsatt IKKE dine høyttalere jeg tenkte på.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg trodde jeg var forberedt på størrelsen til Contour 60i etter å ha sjekka med målebånd, men hadde nok ikke helt greid å visualisere hvor digre de var gitt..
    Da jeg hadde Focus 340ene synes jeg de var høye, men skjønte raskt at de som selgeren byttet til - Contour 60 - er diiigre 😅
     

    friisand

    Medlem
    Ble medlem
    27.10.2008
    Innlegg
    25
    Antall liker
    15
    Har lige købt en Cayin CS100A ......demo model fra danske forhandler. Dog med EL34 rør. Det er ikke mindst din begejstring for den at jeg om få dage kan spille på mine C1 med rør
    Så har jeg lyttet og sammenlignet nogle dage. Cayin‘en driver C1 på fremragende måde. Der mangler ikke saft og kraft. På intet tidspunkt lyder det som at C1 får for lidt power. Sammenlignet med mine AVM monoblokke, er der ikke så meget kontrol på bassen. Cayin spiller dybt i bassen, men ikke så fast og kontrolleret som AVM. Det samme gælder detaljer. Med AVM står det hele pivskarpt. Cayin maler mere med den brede pensel. Jeg synes ikke at EL34 mangler power. Måske KT88 ville stramme bassen op og nærme sig AVM mht til detaljer og finesse. Men så bliver det nok på bekostning af den lækre EL34 mellemtone. Om et par mdr vil jeg købe et sæt KT88 rør og sammenligne.....8 stk 🥴

    Cayin CS100A er en fremragende rørforstærker, der med overskud giver liv til Dynaudio C1 mk2 !
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Godt å høre, @friisand (y)
    Jeg skal også forsøke og skaffe meg erfaringer med EL34 kontra KT88.

    mvh
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    394
    Torget vurderinger
    1
    Er det flere en meg som er veldig nysgjerrige på den nydelige Herritage special? Evt noen som er så heldige å ha fått en lytt på den?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Trenger litt tid, @M.B.S for å bli enig med meg selv om Heritage er kule eller bare ser gamle ut. :D
    Tror de låter bra, da.

    Ang diskusjonen litt lengre opp her, så kan det se ut som Dynaudio vet hva de gjør og kan konstruere høyttalere med diskant off-axis ;)
    Både høyt og både lavt.

    @marsboer har hatt mye forskjellig i lytterommet, veldig spent på lytteinntrykk fra 60ene.
    Hva synes du om de så langt?


    Småtassene
    IMG_3970.jpg


    mvh
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    394
    Torget vurderinger
    1
    Trenger litt tid, @M.B.S for å bli enig med meg selv om Heritage er kule eller bare ser gamle ut. :D
    Tror de låter bra, da.

    Ang diskusjonen litt lengre opp her, så kan det se ut som Dynaudio vet hva de gjør og kan konstruere høyttalere med diskant off-axis ;)
    Både høyt og både lavt.

    @marsboer har hatt mye forskjellig i lytterommet, veldig spent på lytteinntrykk fra 60ene.
    Hva synes du om de så langt?


    Småtassene
    Vis vedlegget 688723

    mvh
    Synes herritage special er råkule jeg. Men til en pris på snart 70k så kunne man kanskje forventet litt mere "special" eller? Som enda litt større kabinett slik at man fikk litt mere headroom i bassen og kanskje enda mere forseggjort kabinett. Men mulig det er finere i virkeligheten en det det ser ut til på bilder. At dynaudio kan å lage høytalere er det ingen tvil i. Nå har jeg JBL L100 Classic og storkoser meg med den. Jeg har hatt både special forty og Contour 30. Hvilken dynaudio er det jeg kjenner jeg savner, jo det er special forty. Men foreløpig så er jeg happy med dei jeg eier nå. Men så er det denne herritage da🙈
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    De JBLene er kule de også.
    Tror det blir å bytte vekk penger dersom jeg skal erstatte C1ene med Special Forty eller Contour 20.
    Vet jo ikke om lyden blir noe jeg liker mer heller. Men å teste en gang hadde vært gøy. Et par røde SP40 er i alle fall usannsynlig lekkert. :cool:

    IMG_3966.jpg
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Synes herritage special er råkule jeg. Men til en pris på snart 70k så kunne man kanskje forventet litt mere "special" eller? Som enda litt større kabinett slik at man fikk litt mere headroom i bassen og kanskje enda mere forseggjort kabinett. Men mulig det er finere i virkeligheten en det det ser ut til på bilder. At dynaudio kan å lage høytalere er det ingen tvil i. Nå har jeg JBL L100 Classic og storkoser meg med den. Jeg har hatt både special forty og Contour 30. Hvilken dynaudio er det jeg kjenner jeg savner, jo det er special forty. Men foreløpig så er jeg happy med dei jeg eier nå. Men så er det denne herritage da🙈
    Har hatt et godt øye til JBL sine studiomonitorer i en halv mannsalder, men av forskjellige grunner har jeg aldri anskaffet slike og heller ikke hørt dem. Syns fortsatt det kunne vært spennende å hørt f.eks L100 Classic som du nevner eller den kommende L100 Classic jubileumsmodell. Kan du si noe om lydmessige forskjeller mellom f.eks Contour 30 og L100 Classic? Er sistnevnte artigere å høre på, f.eks på rock/pop?
     

    AudiRS

    Medlem
    Ble medlem
    25.04.2008
    Innlegg
    18
    Antall liker
    8
    Svært enkelt å svare på. Behold H190 og kjøp Contour 20i. Alle komponenter gir en form for tap av lydkvalitet. Pre amp og høytaler er der det potensielt største tap av lydkvalitet er. Dermed så er det viktig å vektlegge dei to komponentene i et system.
    Å bytte fra H190 til H390 vil gi et lite løft definitivt. Og gå fra evoke 20 til Contour 20i så tror jeg du får nærmest sjokk. Et positivt sjokk vil jeg tro.
    Kan komme med en liten erfaring her.
    Jeg har tidligere hatt H190 på Dynaudio Contour 20, for nå og bruke H390 på nevnte høytaler.
    Min erfaring er at dette er natt og dag. Det spilte pent og pyntelig med H190, men det spilte litt masete, og bassen ble litt ullen og ukontrollert.
    Lydbildet var litt mer frempå med H190, men er mye mer 3D med H390. Lydsignaturen vil jeg si er endel varmere og organisk på H390.
    Med H390 våknet høytalerne til liv og ble mer behagelig å leve med. Spiller mye mer dynamisk på lave volum.
    H390 har også en kjempe DAC, som gjør den til ett kjempe kjøp i mine øyne.
     

    Mr. Streamer

    Medlem
    Ble medlem
    11.11.2019
    Innlegg
    39
    Antall liker
    3
    Kan komme med en liten erfaring her.
    Jeg har tidligere hatt H190 på Dynaudio Contour 20, for nå og bruke H390 på nevnte høytaler.
    Min erfaring er at dette er natt og dag. Det spilte pent og pyntelig med H190, men det spilte litt masete, og bassen ble litt ullen og ukontrollert.
    Lydbildet var litt mer frempå med H190, men er mye mer 3D med H390. Lydsignaturen vil jeg si er endel varmere og organisk på H390.
    Med H390 våknet høytalerne til liv og ble mer behagelig å leve med. Spiller mye mer dynamisk på lave volum.
    H390 har også en kjempe DAC, som gjør den til ett kjempe kjøp i mine øyne.
    Og å gå fra H390 til H590 vil sannsynligvis gjøre samme forskjell!?
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    394
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt et godt øye til JBL sine studiomonitorer i en halv mannsalder, men av forskjellige grunner har jeg aldri anskaffet slike og heller ikke hørt dem. Syns fortsatt det kunne vært spennende å hørt f.eks L100 Classic som du nevner eller den kommende L100 Classic jubileumsmodell. Kan du si noe om lydmessige forskjeller mellom f.eks Contour 30 og L100 Classic? Er sistnevnte artigere å høre på, f.eks på rock/pop?
    JBL vekker kanskje litt mere følelser hos meg. Jeg har alltid hatt sansen for mye av det amerikanske, alt fra bilene(ikke alle) til hifi verdenen.. Mustang fks og corvette vekker følelser. JBL går litt i samme gata og er gjerne litt 'bøsere" en det mange andre produserer. L100 Classic er en JBL med hifi manerer, den er dannet i bassen samt at mellomtone og diskant har plenty med finesse og sammenheng. Jeg har jo tidligere også eigd 4429 og den ble difus i toppen og manglet definisjon i bassen, synes den ble litt uengasjerende rett og slett. L100 Classic er en helt annen type høytaler. Dynaudio har jeg alltid likt også, og special forty bemerker seg med det finmaskede lydbildet som har en helt egen sammenheng fra bass til diskant, og veldig myk å fin men samtidig transparens i høy klasse. Contour 30 når den kom på stuen så fikk jeg straks mere pondus over hele fjøla og en brutal dybbass faktisk. Men, jeg savnet noe fra special forty. Når L100 kom på stua så ble lyden veldig mye mere energisk engasjerende og rapp, og bassen var utrolig vanedannende, kraftfull men samtidig veldig nyansert og veldig informasjonsrik. Mellomtone og diskant henger nydelig sammen med bass og her snakker vi helt i klasse med special forty. Lydbildene som åpenbarer seg på stuen min nå med rør forsterker og en lab 12 reference dac overgår alt annet jeg har eigd eller prøvd tidligere.
     

    AudiRS

    Medlem
    Ble medlem
    25.04.2008
    Innlegg
    18
    Antall liker
    8
    Og å gå fra H390 til H590 vil sannsynligvis gjøre samme forskjell!?

    Det har jeg ingen erfaring med. Men vil tro forskjellen er betraktelig mindre der, mtp at 390 og 590 har nesten samme DAC og ikke den helt store effektmessig forskjellen, men det blir bare spekulasjoner.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    @marsboer har hatt mye forskjellig i lytterommet, veldig spent på lytteinntrykk fra 60ene.
    Hva synes du om de så langt?
    Det ble lite mulighet for seriøs lytting i jula og samboeren min har jobbet masse overtid på kveldstid med hjemmekontor ca 50 cm unna venstre høyttaler så mulighetene har vært begrenset både for lytting i fred og tilstrekkelig volum for å få fortgang på innspilling. I følge Dynaudios manual vil de endre seg noe de første ukene. Man har jo også diverse internet fora som påstår at Dynaudio trenger hundrevis av timer med innspilling før de setter seg, med dramatiske endringer underveis. Jeg kan ikke si at det virker slik her hjemme så jeg er noe skeptisk til den påstanden, men jeg har jo ikke hatt dem mange ukene.

    Uansett, nok unnskyldninger!

    Først litt (mye) bakgrunn. Jeg har hatt PMC Twenty5.24 et par år nå, som rett og slett har spilt langt bedre enn jeg følte jeg kunne håpe på i mitt noe ugunstige rom. Før dette hadde jeg vel Klipsch RF-7 II i 8 år, og før det igjen B&W 805S (som også har vært et gledelig kapittel i mitt hifiliv). Jeg har imidlertid rundt 55 kvm med åpen løsning i første etasje, med ytterligere en åpen trapp opp i andre etasje til gang, så jeg hadde et lite ønske om å finne noe som spilte like bra, men som kunne fylle rommet i større grad utenfor sofaen. Twenty5.24 fremsto ikke som puslete altså og jeg følte egentlig aldri at de gikk tom for gass i sweetspot innenfor de lyttenivåer jeg normalt sett benytter meg av. De manglet selvsagt fysikken til store høyttalere, men dynamikken var til stede!

    Fordi dette står i en dagligstue og er et bruksanlegg for hele familien som fort er i drift 8 timer om dagen i snitt, må jeg holde meg til konvensjonelle høyttalerkonstruksjoner, og mor i huset vil helst ha sort pianolakk. Med andre ord dørgende kjedelig for den gjengse hifientusiast og DIYer, men det finnes da så mye bra på markedet om dagen så man kan da få det litt morro likevel!

    Viktige parametere for en erstatter:
    * Låte bra off axis
    * Godt med overskudd
    * Se "konvensjonelle" ut
    * Lydlige kvaliteter minst på høyde med PMCene
    * Noe jeg ikke har hatt før

    Dynaudio har jeg hatt lyst på siden jeg gikk forbi et rom i en eller annen hifisjappe i Oslo på midten av 2000-tallet med besnærende deilig lyd. Der sto lille Dynaudio Focus 140 på en eller annen liten integrert sak og det bare veltet ut godlyd. Om jeg ikke husker feil hadde jeg akkurat hatt en demo på noen digre Martin Logan beist, men det var altså disse som fenget meg med sin utrolig naturlige lyd.

    Tiden gikk og andre høyttalere havnet foran i køen, mye fordi jeg ikke helt har hatt sansen for contour-seriens utseende, samt at serien over har vært for dyr for min lommebok.

    Når jeg da fikk den ulmende lysten til å prøve noe nytt visste jeg jo egentlig at slaget var tapt. Contour 60i utpekte seg umiddelbart som en kandidat fordi jeg av en eller annen grunn, uten at jeg har erfaring med så mange Dynaudio anlegg, har en slags irrasjonell tro på at jeg med Dynaudio er nærmest garantert godt ingeniørarbeid og god lyd. Førsteinntrykk betyr tydeligvis mye! I tillegg var jeg nysgjerrig på Focal Sopra no 2. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg anser de for å være i samme kvalitetsklasse som Contourene, til tross for at prisen ligger ganske mye høyere.

    Uansett så bar det til Duet i Oslo som nå fører både Dynaudio og Focal. Contour 60i hadde de ikke til demo, så jeg måtte "ta til takke" med Contour 20i på en Naim-rigg. I tillegg fikk jeg høre disse opp mot Focal Sopra no 2. Til tross for covid-19 ordnet det seg fint med demo med litt planlegging og jeg må bare si at jeg har fått glimrende service og oppfølging hele veien. Sikkert fordi de så sikkelet i munnviken og muligheten for å få noen kroner i kassa til jul så fort jeg kom inn døra 😄

    Contour 20i gir selvsagt ingenting av det jeg er ute etter kontra PMCene jeg allerede har med tanke på evne til å fylle et rom, men de kunne gi meg et inntrykk av hvordan serien var voicet samt kvaliteter med tanke på stereoperspektiv, oppløsning og tonalitet. Jeg fikk en ipad i hånda og fritt leide med Roon og Tidal. Med andre ord akkurat som hjemme!

    Jeg spilte noen låter som jeg kjenner godt i ulike sjangere og jeg fikk inntrykk av en høyttaler (i et stort rom) som leverer et svært naturlig klangbilde uten at noe stikker seg ut men med glimrende dynamisk kontrast og et naturlig stereoperspektiv. Det var ikke slik at jeg ble kjempeimponert på noen som helst måte - jeg har jo et helt annet referansegrunnlag nå enn på midten av 2000-tallet - men det var likevel slik at ingenting låt feil, overdrevent eller unaturlig. Det var bare et vindu til musikken, hverken mer eller mindre.

    Så.. inn med Focal Sopra no 2. Duet var ikke helt sikre på om plasseringen var optimal siden de ble satt på samme plass som Contour 20i, så ha dette i mente.

    Jeg satte på første låt og du hildrande for et liv! Det sprutet musikk ut av høyttalerne med et voldsomt engasjement og gnistrende dynamikk. Noe diffus presisjon med tanke på stereoperspektiv, men dette setter jeg på kontoen for manglende fintuning av plassering og toe-in. Volumet var vesentlig høyere enn med Contour 20i, så dette påvirket også min oppfatning. Låt etter låt ga samme inntrykk. Full gass, masse dynamikk og virkelig morro å høre på musikk. Jeg savnet kanskje noe tyngde helt i bunn, men dette kan like gjerne ha vært rommet som jeg ikke kjenner.

    Dette ble ikke lett gitt. Sånn initielt så fenget jo egentlig Focal meg mest, men jeg måtte prøve å se forbi dette, siden jeg antok at også Contour 60i med sine doble 9" og dedikerte mellomtone har mer enn et par knepp mer å gi med tanke på fylle et stort rom med lyd, som Focalene uten tvil gjorde mye bedre enn Contour 20i i Duets lytterom.
    Etter en del vurdering satt jeg nemlig med en liten følelse i etterkant at all musikken jeg avspilte på Sopraene, som selv om det låt engasjerende og ganske så lytefritt (om jeg ser bort fra stereoperspektiv), hadde en slags karakter av å bli avspilt av samme høyttaler. Dynaudioene låt mer nøkterne og mer som et vindu inn i musikken på en naturlig og usminket måte. I tillegg synes jeg kanskje Contourene lått en smule mer raffinert.

    Uansett ble ikke lenger noen vurderingssak på _om_ jeg skulle gå til innkjøp når Duet fant ut at Dynaudio hadde ett par Contour 60i i sort som egentlig var på vei til USA som kunne leveres på døra hos meg i løpet av en ukes tid.

    Jeg gru-gledet meg. Sist gang jeg hadde kjøpt en ny høyttaler i denne prisklassen var helt tilbake i 2007? hvor jeg kjøpte de da enda dyrere B&W 802D. Jeg husker hvor enormt skuffet jeg ble når jeg koblet dem opp i min lydmessig horrible stue i en sliten forsvarsbolig. Det låt skarpt og helt uten varme. Stereoperspektivet satt ikke skikkelig og det var null mellombass, men en 30hz dypbass som krøllet gulvplankene, også der det ikke burde være noe annet enn et subtilt hint av luft nedover. Det gikk med et år hvor all elektronikken ble erstattet med noe med "varm" klang, stua ble ominnredet så anlegget i praksis fikk dominere hele stua for å få optimale vilkår og jeg måtte bruke en god del digital romkorreksjon, før jeg fikk noe som minnet om grei lyd, dog ikke i nærheten av å forsvare prislappen anlegget da hadde fått.

    Den opplevelsen ga egentlig hobbyen en liten knekk med tanke på såkalt "high end" lyd (prismessig) så jeg har holdt meg i lavere i prisklasser i mange år. Spenningen var derfor stor på om dette kom til å fungere nå som jeg er mye mer låst på plassering med huset fullt av unger og "møblert hjem møbler" men nå kjenner jeg rommet mitt godt og det fungerer heldigvis langt bedre enn det gjorde i det huset den gangen.

    Jeg hadde forventet at jeg måtte lire av meg floskler som at "de trenger innspilling" og "ting går seg vel til etterhvert som jeg blir vant til dem", men jeg kan gledelig informere om at det ikke er nødvendig. Fra første tone kunne jeg høre at dette er i "endgame" land med tanke på mitt ambisjonsnivå med tanke på lommebok og familieliv. Jeg må ærlig si at dette er den første høyttaleren jeg har hatt hjemme som fremstår som komplett og hvor jeg merker at verden faktisk har gått fremover når det kommer til høyttalerkonstruksjon. Bassen sitter som et skudd i rommet mitt, noe jeg var overlykkelig for. Den er helt uten høyttalerintrodusert flesk og festkuler så langt jeg kan høre, dog tilfører rommet litt guffe rundt 50/60 hz om jeg ikke husker feil, så vi snakker ikke perfeksjon lydmessig. De spiller med en helt vanvittig autoritet nedover, mens bassen oppover er deilig punchy og tørr. De drives av en Gato Audio DIA-250S NPM integrert klasse D sak, basert på de nå ganske middelmådige (målemessig) Pascal S-PRO2 modulene, og klasse D kler virkelig disse høyttalerne. Dynamisk kontrast finnes i bøtter og spann og mellomtonen er åpen og informativ, med deilig tilstedeværelse om opptaket har dette.

    Jeg brukte litt tid på å få peilet inn stereoperspektivet på disse. Plassert bare 5 cm lengre bak mot veggen og noen få cm lengre fra hverandre så fikk jeg ikke helt det fokuset jeg ønsker meg. Jeg er usikker på om dette er en egenskap ved høyttalerne eller om det er meg og mitt rom. Uansett så sitter det som et skudd nå, men jeg er dessverre ikke bortskjemt med å kunne dra høyttalerne så langt ut på gulvet de fortjener, så jeg har ikke den siste dybden i lydbildet (jeg har ikke hatt dette med noen andre høyttalere heller i min nåværende stuekonfigurasjon).

    I topp og mellomtone føler jeg litt at det er _jeg_ som har krevd innspilling (evt rekalibrering). Både PMCene, Klipschen og 805Sene har hatt litt ekstra "krydder/luft" oppover, og de to førstnevnte har vel også en ganske tydelig V-profil på frekvensresponsen, så det har både vært litt uvant at Dynaudioene rett og slett har _mer_ mellomtone (ingen V-form), men også at de ikke jazzer på litt ekstra oppover (mest i form av luft, ikke skarpe s-lyder etc). Dynaudios tilnærming er åpenbart mer riktig, og Esotar-diskanten er jo utrolig oppløst og raffinert, uten at finnes snev av "diskantlyd", noe det heller ikke gjorde med PMCene i mitt rom bare det er klart. Dog leder dette til et viktig poeng. PMCenes V-profil med litt ekstra energi gjør at de låter noe mer luftig på lavere volum. Med andre ord en slags innebygget permanent loudness. Jeg vil faktisk si at dette, som på papiret er en svakhet ved PMCs design målemessig, faktisk er en styrke i de fleste hjem hvor lytting på 75 db+ skjer sjelden. Til gjengjeld er dynaudioenes mellomtone og in-room bass enda hakket bedre på lavt volum fordi de er mer tilstede. Den aller siste luften i opptaket kommer imidlertid ikke fullt til sin rett før volumet kommer opp på et mer realistisk nivå hvor frekvensene er mer i balanse med tanke på referansenivå for opptaket og ørene har et mindre behov for loudness. Dette er virkelig monstere som koser seg glugg i hjel på skikkelig lyttevolum og langt over!

    Lydbildet er forøvrig gigantisk, kanskje _for_ gigantisk med tanke på hva som er korrekt. Jeg har veldig god plass rundt meg i lytteposisjon og lang avstand til bakvegg, så lyden fyller virkelig rommet i sweetspot. Høyttalerne forsvinner totalt mens lyden svever i hele rommet. Selvsagt er sistnevnte sikkert en forvrengning i form av refleksjoner, men det er slik jeg liker det. "Stor" lyd med godt stereoperspektiv er viktig for min glede over et stereoanlegg og jeg lar meg ikke skikkelig engasjere dersom lyden kun henger mellom høyttalerne på alt unntatt q-sound opptak.

    Alt i alt er jeg utrolig fornøyd. Jeg har problemer med å finne noe å klage på. Det er imidlertid veldig lenge siden jeg har vært på hifi-besøk nå, så det er også mulig at referansene er helt på bærtur om dagen. Så ta det jeg skriver med den sedvanlige klypen salt 😄
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Prøver å tolke inntrykkene dine @marsboer i sammenheng med egne inntrykk av Focus 340. Noen likhetstrekk der.
    Så tror jeg at Focusene mangler såpass på raffinement at det ikke funket. Mer om det en annen gang, ble bare inspirert til å legge ut noen gamle bilder av Focus 140ene jeg hadde :)


    dyn2 (2).jpg dyn5 (2).jpg dyn9 (2).jpg

    dyn11.jpg
     

    jkjk

    Fersking
    Ble medlem
    18.05.2018
    Innlegg
    1
    Antall liker
    1
    Da har jeg gjort en deal om å kjøpe et par brukte C4.
    Så da skal jeg bytte ut C2'ene mine.
    Hva er et par C2 i god stand verd i dag?
     
    Sist redigert:

    azzyrazzy

    Medlem
    Ble medlem
    16.07.2013
    Innlegg
    23
    Antall liker
    17
    Prøver å tolke inntrykkene dine @marsboer i sammenheng med egne inntrykk av Focus 340. Noen likhetstrekk der.
    Så tror jeg at Focusene mangler såpass på raffinement at det ikke funket. Mer om det en annen gang, ble bare inspirert til å legge ut noen gamle bilder av Focus 140ene jeg hadde :)
    Spent på den forklaringen. Jeg har både 340, 160 og Contour 1.3SE. Alt på Hegel.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hei
    Nå er det Focus 140 jeg har lengst erfaring med. Har hørt 110 og 220 hjemme og 110 og 160 på bortebane.
    Jeg kjøpte 340 etter mange år med Vienna Mozart, og klarte dessverre ikke å få dem til som jeg ønsket.
    340 er en stor høyttaler, men den låter på mange måter ikke sånn, synes jeg.
    Jeg opplevde den som meget nøktern og helt uten noe krydder eller imponatorfakter. Så mye at jeg en stund mistenkte at det var noe feil.
    At en høyttaler av denne størrelsen ruller så tidlig av, og er så beskjeden, i bassen er et modig designvalg.
    Dette høres ut som en stor stativhøyttaler, men med noen egenskaper som ingen stativhøyttalere har, når det kreves av innspillingen eller når volumet går opp.
    Den er helt rå når det spilles høyt, men ikke levende nok på lavt volum. I tillegg reagerte den nok ikke sammen med rommet mitt på en god måte og øvre mellomtone stakk for mye av lydmessig.
    Hadde 340ene spilt mer raffinert/delikat, så hadde det funket. Men jeg synes det ble litt for røft, og i kombinasjon med manglende (ekstra) varme så funker det ikke for meg. Spendor S8e som jeg hadde som ventehøyttalere er langt mer behagelige og hyggelig farget. Jeg synes også 140ene balanserte det mer med en fyldigere nedre mellomtone og øvre bass. Mer farget, ja, men det funket.
    Så da ble det nedgradering i størrelse og oppgradering i lydkvalitet som førte meg til C1.
    I ettertid ser jeg at jeg nok kunne beholdt 340ene om jeg hadde kjøpt rørforsterker på et tidligere tidspunkt.

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn