Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Det er jo gode tilbud, men er jo også de utgående x-modellene så litt lettere å senke prisene da.
    Ble litt fristet til å kjøpe X-16 igjen, men var ikke så godt fornøyd med de… Mulig det hadde vært litt annerledes nå som det er en annen D/A, kabler osv som er byttet siden den gang...
     

    ve

    Medlem
    Ble medlem
    18.03.2011
    Innlegg
    22
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Hva er forskjellene på den nye og den utgående modellen?
    Skulle egentlig ikke oppgradere anlegget før et par milepæler var nådd, men disse prisene syns jeg var for gode til å se bort fra.
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Etter det som er å finne på Dynaudios hjemmeside, så er det vel at 2 av de nye modellene har fått 8ohm impedanse som gjør de litt lettere å drive. Også nytt på utseende er de nye grillene med magneter (Endelig) og nye alu ben på gulvstående modeller. Ingen erstatter for den X-16 modellen som selges nå.
     

    wireworld

    Medlem
    Ble medlem
    04.01.2004
    Innlegg
    34
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    hei.
    Da har jeg også for første gang blitt dynaudio eier. slå til på exide 32 i hvit høyglans. blir spennede. :)
     

    wireworld

    Medlem
    Ble medlem
    04.01.2004
    Innlegg
    34
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Jeg slo til på et par x32. blir spennende å få dem i hus :)
    hva skal du drive dine med Fredrik?
    I første omgang en Rega brio-r, så får jeg se om en forbedring vil la seg gjøre etterhvert. Hva bruker du på dine?
    spennede de kobinasjon Rega er veldig musikalsk.
    jeg har pr i dag parasound classic serie med effekt 2250' på 2x 200w. Og den blir på 400 w i 4 ohm som dissé er. Så er litt spent på hvordan parasounden funker på dette . :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Primare I22 DAC og Dynaudio Excite X32 stereopakke - Januarsalgtil 15000 på Soundgarden nå. Hvor bra tilbud er dette? Er dette tilbud som til stadighet dukker opp eller er det prisdump av utgående modeller?

    Hei.

    Høyttalerne er på vei ut. Mulig forsterker også siden de i lang tid har satt ned prisen på den fra 12990 til 7990.

    Er uten tvil et bra stereo for pengene når vi snakker nytt. Men du kan også få mye kjekt på brukten for disse
    kronene :) Forsterkeren de har satt til Exite X32 har ikke overflod av krefter. Så høyttalerne blir ikke utnyttet til
    sitt fulle potensial. På normale lyttenivå holder det.
    Men har eid en Primare i22 dac før og synes den gjør en hederlig jobb alt i alt.

    Tror ikke det er en dårlig deal nei. Men husk at du også kan søke brukten for "bedre" produkter til
    samme pris.

    Mvh Øyvind
     

    RuneTv

    Medlem
    Ble medlem
    27.03.2012
    Innlegg
    24
    Antall liker
    1
    Jeg hadde tenkt å gå for X32 i hvit, men desse er utsolgt. Så da lurer jeg litt på X16. Hvordan er desse? Finner svært lite tester på norsk. Visst jeg går for desse så blir det med stand3x stativ. Er dette ett stabilt stativ, eller er det stor fare for ein velt med små unger som springer rundt?
    Det sisste alternativet jeg vurderer er brukt System Audio Aura 60. Desse blir ca.2000kr billigere enn X16 med stativ.

    Desse skal brukast i ei 20kvm stue med åpen løsning inn til spisestue/kjøkken. Jeg har hjemmekino i kjelleren, så desse skal vær for musikk og tv-titting. Tenkte å beholde Pioneer lx70 receiveren inntilvidere, så får me se..
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Jeg hadde tenkt å gå for X32 i hvit, men desse er utsolgt. Så da lurer jeg litt på X16. Hvordan er desse? Finner svært lite tester på norsk. Visst jeg går for desse så blir det med stand3x stativ. Er dette ett stabilt stativ, eller er det stor fare for ein velt med små unger som springer rundt?
    Det sisste alternativet jeg vurderer er brukt System Audio Aura 60. Desse blir ca.2000kr billigere enn X16 med stativ.

    Desse skal brukast i ei 20kvm stue med åpen løsning inn til spisestue/kjøkken. Jeg har hjemmekino i kjelleren, så desse skal vær for musikk og tv-titting. Tenkte å beholde Pioneer lx70 receiveren inntilvidere, så får me se..
    Hei

    Har sendt deg PM på spørsmålet ditt

    Mvh Øyvind
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.407
    Antall liker
    3.711
    Torget vurderinger
    4
    Var innom Soundgarden avdeling Tønsberg i går og fikk en demo av Dynaudio Focous 260 (tor det var den til ca 30k) med Hegel H80. Må si jeg ble imponert! Ikke tvil om at den hadde mye å gå på heller med tanke på enda bedre forsterker. Jeg har ikke hørt så mye av Dynaudio tidligere så det var tydlighvis på tide. Lyden var slik jeg liker iallefall, ren og klar uten tegn til noen ss lyder iallefall. Selv er jeg på leting etter en HT opp mot 100k men det var ingen butikker på østlandet som hadde Confidence C2 II inne.
    [h=1][/h]
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Var innom Soundgarden avdeling Tønsberg i går og fikk en demo av Dynaudio Focous 260 (tor det var den til ca 30k) med Hegel H80. Må si jeg ble imponert! Ikke tvil om at den hadde mye å gå på heller med tanke på enda bedre forsterker. Jeg har ikke hørt så mye av Dynaudio tidligere så det var tydlighvis på tide. Lyden var slik jeg liker iallefall, ren og klar uten tegn til noen ss lyder iallefall. Selv er jeg på leting etter en HT opp mot 100k men det var ingen butikker på østlandet som hadde Confidence C2 II inne.
    Har aldri fått hørt Focus 260, men var nesten på vei å kjøpe et par brukte. Men slo det fra meg igjen da jeg ikke har lytterom på mer en ca 20 kvm.
    Dette ville nok, som jeg fryktet og fikk tilbakemeldinger på, blitt for lite rom til dem. Fikk anbefalt av RoDa her på Sentralen at 260 burde ha bortimot 1 meter fra bakvegg og sidevegger for å klare å "puste" nok. Ellers får man gjerne udefinert og ullen bass. Det forstyrrer igjen de øvre frekvenser. Så jeg tror jeg får holde meg til stativ høyttalere. Focus 160 er kjempegod til mitt rom hvertfall.
    Har et par Focus 110A, med innebygget forsterker. De spilte faktisk overraskende godt. Ikke helt opp i klassen til Focus 160, men imponerende. Kunne faktisk levd med disse og en god dac med volumkontroll. Noe jeg vurderte en stund også.

    Mvh Øyvind
     

    RuneTv

    Medlem
    Ble medlem
    27.03.2012
    Innlegg
    24
    Antall liker
    1
    Ser ut som det blir X16 i hvit med hvite stand6 stativ til ca.9500kr. Er dette ett bra valg til under 10.000kr, eller finnest det bedre alternativ?
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ser ut som det blir X16 i hvit med hvite stand6 stativ til ca.9500kr. Er dette ett bra valg til under 10.000kr, eller finnest det bedre alternativ?

    Siden du spør så er svaret ja :)

    Her på Torget ligger disse. Samlet pris ikke så langt unna hva du planlegger å legge i de andre. Ville nok sjekket
    ut dette.

    Jeg ville gått for noe slikt var jeg deg... Men jeg er meg og kan bare gi et råd :)

    Mvh Øyvind
     
    Sist redigert av en moderator:

    RuneTv

    Medlem
    Ble medlem
    27.03.2012
    Innlegg
    24
    Antall liker
    1
    Såg den andre PMen fra deg først no Øyvind. Takk for tips. :) Men skal beholde min pioneer lx70 receiver intillvidere. Klarer denne å drive focus 160? Forsterkeren blir nok byttet ut, men om det blir 2mnd til eller 2 år til veit jeg ikke.. Har en garasje bl.a. som skal bygges, så har nok å bruke pengene på. Derfor planen var å holde meg under 10.000kr, men er det natt og dag mellom X16 og focus 160 så skal dei absolutt vurderes!
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ja det er natt og dag. Focus 160 er i en klasse for seg, matet med riktig elektronikk. Din Pioneer
    kan duge inntil videre, selv om jeg ALLTID sier musikk er best med 2 kanal utstyr :)

    Jeg ville seriøst vurdert de hvite Focus fremfor Exite X16. Om så det koster deg littegrann mer.
    Du vil ikke bli skuffet. Tror ikke han har emballasje til stativene, men hadde til høyttalerne.
    Har vært i kontakt med han selv.

    Men videre spørsmål om de Focus 160 kan du ta med selger :) Løp og kjøp ;)

    Mvh Øyvind
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Hei Rune.
    Om jeg skulle velge mellom X-16 og Focus-160 hadde jeg gått for Focus. X-16 er litt lettere å drive, men syntes X-12 var like bra om ikke bedre. Nå er jo også X-14 på markedet som muligens er ett bedre kjøp til under 10.000,-
     

    RuneTv

    Medlem
    Ble medlem
    27.03.2012
    Innlegg
    24
    Antall liker
    1
    Hva er det som gjer X14 bedre enn X16? Kan vell gå ned til stand3 stativ på X14, så da blir det 500kr dyrere løsning enn X16 og stand6..
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    X-16 er 6ohm så muligens en lettere last enn X-12, men X-14 er nå 8ohm så lettere. Det var bedre sammenheng mellom diskant/mellomtone og bass på X-12 syntes jeg enn det var på X-16. X-14 er jo en oppgradert utgave så ville nok lyttet til de før kjøp av "gamle" X-16.
     

    RuneTv

    Medlem
    Ble medlem
    27.03.2012
    Innlegg
    24
    Antall liker
    1
    focusene var allerede solgt.. Ser i den andre tråden at x14 oppleves som litt for små i ei stove. Er litt redd for det her òg. Trur focus er en kanongod høyttaler, men spørsmålet er om det blir brukendes med receiveren min, eller om det ligger litt over.

    Må kanskje ta meg en tur å til haugesund for å sjekke ut x14. Med det samme så trur jeg at jeg tar turen til HiFiKlubben og sjekker ut CM8.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Akkurat. Jo det ble nevnt han hadde bud på dem.

    CM serien til B&W er god. FST mellomtonen er fantastisk. Eide en gang DM683, den hadde FST mellomtonen.
    Den var faktisk overraksende god. Har til tider tatt med selv i å vurdere CM9 eller CM8. Mange Hegel H200 eiere
    mener CM9 er en kongematch. Så da blir man nysgjerrig :)

    Er nok lurt du tar en lytterunde. Ta gjerne med deg forsterkeren din. Da vet du hvordan denne matcher
    de to forskjellige høyttalerne. Jeg ville nok rett ut sagt CM8 til en større stue. Da som nevnt i tråden du leste,
    at X14 var noe puslete i forhold til Focus 160.

    Men lykke til på jakten :) Og gi oss en oppdatering ;)
     

    karpe

    Medlem
    Ble medlem
    13.09.2013
    Innlegg
    25
    Antall liker
    11
    Sted
    Møre og Romsdal
    Torget vurderinger
    1
    Heisann!


    Lurte på om noen kunne komme med anbefalinger til noen dynaudio kompakthøyttalere?

    Har blitt litt nyskjerrig på dynaudio. Valget står igrunn mellom X12 , DM 2/6 eller 2/7. Eller er det noen andre modeller som jeg burde sjekke? Har forøvrig planlagt en demo i morgen hos soundgarden.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Heisann!


    Lurte på om noen kunne komme med anbefalinger til noen dynaudio kompakthøyttalere?

    Har blitt litt nyskjerrig på dynaudio. Valget står igrunn mellom X12 , DM 2/6 eller 2/7. Eller er det noen andre modeller som jeg burde sjekke? Har forøvrig planlagt en demo i morgen hos soundgarden.
    Hei

    Har du planlagt en demo i morgen er det vel ørene dine som til slutt bestemmer :)
    De bruker å kunne geleide deg fint gjennom jungelen på Soundgarden.
    Så utnytt tiden og hjelpen godt.

    Når det kommer til de du har ønske om, så er min favoritt DM 2/6. Lyden i den var
    så overbevisende her hjemme at de glemmer jeg aldri. Med nok kraft og kvalitet får
    man meeeget mye godlyd tilbake fra de tassene der.

    Nå er Exite X12 på tilbud, men jeg foretrekker fortsatt lyden i DM. Men det er meg :)

    Ligger et par DM 2/6 med stand3 på den andre plassen de har oppkalt etter Finn ;)

    Ta beslutningen i morgen, evt del dine opplevelser her da. Så kan man diskutere litt
    rundt emnet. Det bunner litt ut i romstørrelse du har og elektronikken som skal drive
    disse høyttalerne.

    Lykke til i morgen

    Mvh Øyvind
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    287
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke Dynaudio lenger, men kommer nok alltid til å være fan av danskene fra Skanderborg. Noe sier meg at de kommer tilbake i en eller annen form på et annet tidspunkt :)
     

    RuneTv

    Medlem
    Ble medlem
    27.03.2012
    Innlegg
    24
    Antall liker
    1
    Var på en demorunde i dag. Først CM8 og CM9, før Mantra 50 og Excite X14. CM8 og 9 Leverte som forventet vannvittig bra. Mantra 50 var bra trøkk i, men var ikke så åpne og detaljerte som CM, men mer trøkk. Excite X14 var den som imponerte absolutt mest i forhold til størrelse! For en fantastisk detaljert og livlig høyttaler. Mangler selfølgelig litt trøkk i bassen iforhold til dei andre, spesielt mantra, men med tanke på størrelsen og pris så var den rett og slett fantastisk!
    Jeg ender nok opp på CM8 siden jeg har fått ett veldig bra tilbud på en demomodell, og CM8 og 9 rett og slett var bedre enn X14, noe som bare skulle mangle med tanke på pris. Men utifra forventninger i dag så var Mantra en skuffelse og Excite en gigantisk overaskelse!
    Jeg vurderte X16, men desse er kun på hovedlageret, så desse kan jeg ikke teste. Men ifølge han på soundgarden så var den nye exciteserien langt bedre enn den gamle. Fekk ett veldig bra tilbud på X34, men det var desverre over mitt budsjett.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Fint med tilbakemelding :)

    Kan du huske hvilken elektronikk som ble kjørt med de ulike oppsett?
    Har selv lurt på å teste CM8 eller CM9, så er det gjort liksom :)
    Hva synes du var forskjellene på CM8 og CM9?

    Mvh Øyvind
     

    RuneTv

    Medlem
    Ble medlem
    27.03.2012
    Innlegg
    24
    Antall liker
    1
    På CM8 og CM9 ble det brukt 2stk nad effektforsterkere. Finner dei ikke igjen på siden derres, men kosta ca.7000 kr pr.stk. trur jeg. Musikken kom fra spotify gjennom en bluesoundsak. Mantra 50 og Excite X14 blei spilt på Hegel H80 med flacfiler gjennom en airport express (Med mye hakking og skurring...)
    Forskjellen på CM8 og CM9 var mer bass på CM9 og rett og slett ett større lydbilde. Fekk tilbud på CM9 demomodel til 15000kr, men da i svart høyglans. Vurderer denne også, men er redd pioneer´en min blir liten til denne...
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hei

    Du har hvertfall fått hørt disse nå mot hverandre, så da har du jo et godt utgangspunkt videre i prosessen :)

    Du kan jo ta med deg Pioneer forsterkeren og høre den opp mot evt de to du sitter igjen med på listen.

    Her er det uansett gode høyttalere du får, så du går ikke på en smell uansett vil jeg mene ;)

    Du får gi en lyd når beslutningen er tatt og høyttalere er kommet i hus og testet :)

    Blir spennende å høre hva du ender opp med og hva du til slutt syns hjemme i egen stue.

    Mvh Øyvind
     

    cissa

    Medlem
    Ble medlem
    22.07.2009
    Innlegg
    30
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    2
    Vil bare melde meg inn i klubben. Har et par focus 140 på vei i posten og jeg gleder meg som en unge :)Var akkurat for sein til januarsalget hos Soundgarden, hvor jeg tenkte på x16 eller x12, men som jeg har forstått så står ikke 140 tilbake på noe i forhold til disse. Har hatt litt diverse tidligere som: Xavian, spendor og nå sist Krix. Har bare en Hegel H1 Anniversery å drive dem med, men funker nok en stund. Harogså et sett Doxa 70 sig mkII, så prøver med det også så får vi se. Er veldig spent på Focusene. Var meget fornøyd med Krixene, var en livlig, og crisp lyd i de, men savnet bittelitt i bunn. Xavian hadde mye i bunn, men ble litt tamme. Håper Focusene kanskje er litt imellom. Har lest en del i denne tråden om forsterkere til Focusene , men kom gjerne med tips. Skal brukes i en middels stue.

    Mvh
    Christian
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Jeg har ikke hørt F-140, men hadde en lang stund F-160. Det var fantastiske høyttalere så tror ikke F-140 vil skuffe deg. Dynaudio lager nøytrale høyttalere med god lyd :)
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Tenker på å kjøpe ett par X-14 selv. Bare for å ha ett par "billige" høyttalere. Tror de har mye å by på med god elektronikk... Ellers ville neste trinn for meg være C-1 å de koster litt...
     

    cissa

    Medlem
    Ble medlem
    22.07.2009
    Innlegg
    30
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    2
    Vurderte 160, men budsjettet tillater det ikke for tiden. Godt å få en bekreftelse på at jeg sannsynligvis har gjort et godt valg :) x14 har vel fått veldig gode tilbakemeldinger har jeg skjønt, så det er nok ikke dumt :) C1 er sikkert fantastisk!
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    C-1 var fantastisk når jeg lyttet til de med fullt Hegel oppsett, men tror de ville låte bedre hjemme.
    Men Value for money så tror jeg X-14 er ett kupp og liker den stramme og kontante bassen fra småhøyttalere. De går også dypere enn det man kan forvente :)
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.556
    Antall liker
    1.094
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Vil bare melde meg inn i klubben. Har et par focus 140 på vei i posten og jeg gleder meg som en unge :)Var akkurat for sein til januarsalget hos Soundgarden, hvor jeg tenkte på x16 eller x12, men som jeg har forstått så står ikke 140 tilbake på noe i forhold til disse. Har hatt litt diverse tidligere som: Xavian, spendor og nå sist Krix. Har bare en Hegel H1 Anniversery å drive dem med, men funker nok en stund. Harogså et sett Doxa 70 sig mkII, så prøver med det også så får vi se. Er veldig spent på Focusene. Var meget fornøyd med Krixene, var en livlig, og crisp lyd i de, men savnet bittelitt i bunn. Xavian hadde mye i bunn, men ble litt tamme. Håper Focusene kanskje er litt imellom. Har lest en del i denne tråden om forsterkere til Focusene , men kom gjerne med tips. Skal brukes i en middels stue.

    Mvh
    Christian
    Klar du ikke å få godlyd med 70 sig, må du lete etter bedre preamp. Preamp til 10000 for å komme på nivå med 70 sig. jeg foretrekker aktiv pre.
    70 sig. er en knallgod power med masse strøm og vellyd.
     

    cissa

    Medlem
    Ble medlem
    22.07.2009
    Innlegg
    30
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    2
    Stemmer det, Doxaen er knallgod den:) har hatt forskjellige pre, 06 bla.a. Den var god, men likte ikke db hevingen på volum. Vet ikke hvordan den blir på Dynaudio, men regner med det blir bra. Bruker den egentlig i et annet annlegg , så derfor den bare er nevnt i forbifarten:) dynaudio anlegget skulle i utgangspunktet vært et annlegg nr 2, men det kan fort bli nr 1 :)
     

    karpe

    Medlem
    Ble medlem
    13.09.2013
    Innlegg
    25
    Antall liker
    11
    Sted
    Møre og Romsdal
    Torget vurderinger
    1
    Ønsker å søke medlemskap, med nylig anskaffelse av Dynaudio Focus 110a. Fantastisk vellydende, og gjør heller ikke noe at de ser meget fin ut i høyglans sort. Gikk også til innkjøp av en Hegel HD20, etter litt lesing. Synes kombinasjonen fungerer veldig bra til nå :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn