Dynavector xx2 MkII

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Har akkurat tatt i bruk en DVxx2, montert på SME309/Thorens 2030. Pickup'en har kun spilt noen få timer. Førsteinntrykket av denne kombinasjonen var svært overbevisende, men etterhvert synes jeg enkelte plater gjengis med litt vel mye energi fra mellomtonen og opp, slik at det er på grensen til å bli litt slitsomt, særlig i lengden. Men dette gjelder altså bare enkelte plater.

Hørte noe av samme tendensen også på LP12 med Jelco SA-750 og Trichord Delphini MkII. Lurer derfor på om andre eiere av xx2 har opplevd dette på sitt eksemplar?

Er klar over at pickupen kan endre seg noe med flere timer på baken, men har ikke til hensikt å "slite den ut" i påvente av dette, hvis det likevel ikke hjelper. Da er det kanskje best å satse på noe annet, kanskje en Benz, som jeg har forstått skal spille svært behagelig?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Benz spiller i mine ører behagelig, samtidig med at den får med seg det som er i rillene på en overbevisende måte. Jeg synes ikke min Ruby2 mangler hverken attakk eller dynamikk i Ekos2 og Ekos SE-armene. Spesielt ikke med keel'ed LP12 som er mer kontant og dynamisk enn standard subchassis.
Hvis du fremdeles har Ekos'en din ville jeg prøvd en av de dyrere Benz'ene i den.
Har en Benz LP i skuffen som jeg ikke har prøvd enda. Regner med at den er et strå vassere en Ruby2 (men like behagelig).

FZ

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
K.H. skrev:
Har akkurat tatt i bruk en DVxx2, montert på SME309/Thorens 2030. Pickup'en har kun spilt noen få timer. Førsteinntrykket av denne kombinasjonen var svært overbevisende, men etterhvert synes jeg enkelte plater gjengis med litt vel mye energi fra mellomtonen og opp, slik at det er på grensen til å bli litt slitsomt, særlig i lengden. Men dette gjelder altså bare enkelte plater.

Hørte noe av samme tendensen også på LP12 med Jelco SA-750 og Trichord Delphini MkII. Lurer derfor på om andre eiere av xx2 har opplevd dette på sitt eksemplar?

Er klar over at pickupen kan endre seg noe med flere timer på baken, men har ikke til hensikt å "slite den ut" i påvente av dette, hvis det likevel ikke hjelper. Da er det kanskje best å satse på noe annet, kanskje en Benz, som jeg har forstått skal spille svært behagelig?
xx2 har jeg ingen erfaring med. Men DV20x krevde veldig lang innspilling. Den løsna ikke før det var gått ca. 100 timer. Under innspilling kunne den være en plage og høre på av og til. Bra noen dager, for og spille helt jævki noen dager.
Det er vel muligens det samme med din ?

Etter innspillingstimene syns jeg den ble bra.
Men nå er det Benz her, som jeg nok liker bedre. 2L.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Spørs om ikke det er slik med DV, min Karat 17D2 var også "fæl" under innspilling.
Rundt 50 timer så låt det ikke bra, men etter 100 så løsnet den mer og mer.

Jeg prøvde også en Benz dengangen, den spilte helt annerledes enn DV, varm og en litt avslappet spillestil som jeg likte veldig godt, var veldig i tvil før jeg skulle handle.
Valget falt på DV, den er rimelig nøytral i forhold, men slettes ikke kjedelig, dynamikk i fleng. :)

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Hvilken riaa? Hvilken belastning???
(om du ikke liker den, kjøper jeg den billig... ;D)

Arne K

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg kan bekrefte at XX-2 er kilen under innspillingsperioden. Den spiller egentlig svært bra rett fra esken, men begynner å låte masete og huggorm fra 70-100 timer. Hold ut, det blir klart bedre. Den elsker forresten en Trichord Delphini Riaa, men først når den har gått seg til. regn ikke med at den lander før den runder et sted mellom 100-150 timer...

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Cobra2 skrev:

Arne K
ASR Mini Basis av siste utgave. 100 ohm.

Hva er i tilfelle "billig" i denne sammenhengen?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei KH.....

jeg har hørt xx-2 noen ganger , og har selv hatt dv-20 som rolfozzy er inne på , 100-150 timer skal den nok ha , dvs 10% av levetiden på ca 1500 timer.....før det begynner å smake fuggel....det er jo opp til hver og en enkelt , emn selv syntes jeg dynavector xx-2 passer bra med sin beskrivelse , litt masete kanskje ja.....For all del , dette er en god pu , gi den en sjanse....

lykke til.....

nlykke

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2008
Antall liker
12.050
Hei . Har kombinasjonen xx2/sme309 selv . Kjøpte dette for ca tre uker siden. Fikk høre av selger at det kunne være lurt og senke armen i bakkant i innspillingstiden (100-150 t). På min arm vil dette si 3 mm lavere mot talerkenen i bak kant .Jeg har ikke hatt dette problemet du nevner , så kanskje dette er noe du kan prøve ? Mvh Petter.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
K.H. skrev:
Cobra2 skrev:

Arne K

Har du anledning til å sette lavere last? Etter "manualen" kan den gjerne belastes ned mot 30 ohm.

Arne K

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Petter Hagen skrev:
Hei . Har kombinasjonen xx2/sme309 selv . Kjøpte dette for ca tre uker siden. Fikk høre av selger at det kunne være lurt og senke armen i bakkant i innspillingstiden (100-150 t). På min arm vil dette si 3 mm lavere mot talerkenen i bak kant .Jeg har ikke hatt dette problemet du nevner , så kanskje dette er noe du kan prøve ? Mvh Petter.
Takk for tipset, Petter. Har vært inne på tanken selv og får vel prøve. Ikke mye å tape på det uansett de første 100 - 150 timer, skjønner jeg.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Cobra2 skrev:
K.H. skrev:
Cobra2 skrev:

Arne K

Har du anledning til å sette lavere last? Etter "manualen" kan den gjerne belastes ned mot 30 ohm.

Arne K
Husker ærlig talt ikke hvor lavt ASR'en kan settes. Skal sjekke dette ut.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
ssm skrev:
Hei KH.....

jeg har hørt xx-2 noen ganger , og har selv hatt dv-20 som rolfozzy er inne på , 100-150 timer skal den nok ha , dvs 10% av levetiden på ca 1500 timer.....før det begynner å smake fuggel....det er jo opp til hver og en enkelt , emn selv syntes jeg dynavector xx-2 passer bra med sin beskrivelse , litt masete kanskje ja.....For all del , dette er en god pu , gi den en sjanse....

lykke til.....
Xx-2 masete, Espen? Vel, da er vi helt usedvanlig uenige, rett og slett. Etter å ha levd med den i over et år og ellers hørt den i tre andre oppsett jeg kjenner godt, er det omtrent den siste beskrivelsen jeg ville valgt. Men det er meg. Når jeg skrev det jeg skrev lenger oppe i tråden, refererte jeg til lyden under innspillingsperioden, eller den "værste" delen av den....

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.844
Torget vurderinger
27
Hvordan klarer dere å holde dere fullstendig passive i forhold til pickuper i 150timer? Jeg har aldri klart det, jeg må skru og juster underveis for å være sikker på at jeg har dratt potensiale ut av den, og når jeg skrur og den stadig låter bedre, ja så har mistet forutsetningen for å si om det innspilling eller innstilling.

XV-1s låter i hvert fall knall fra start.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.310
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nettopp.
Man setter opp per geometri, og så tar man det på øret, ikke sant?

Jeg synser, og dette er fasit. Jadda.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Fosse; da har vi samme observasjon; merkelig nok så låt XV-1S knall fra start her også. Jeg gjorde ikke det døyt med oppsettet etter installasjon. Og jeg er ikke engang spesielt entusiastisk ift DV-pu'er.

Jeg har forresten aldri fått dette med langt over 100t innspilling av pu'er til å rime; har pleid å synes at det meste er gjort på noen timer evt titalls timer. Har aldri kjøpt en ny XX2 dog, men synes jeg kanskje gjenkjenner KH's kritikk fra et sted langt baki hodet, kan det være omtaler i utenlandsk presse? Husker ikke.

Så vil det vel sikkert være system-/romavhengig hvordan forskjellige egenskaper i en pu vil arte seg hos den enkelte.

Mvh Vidar P

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Selvfølgelig. Geometri først, øret etterpå. Og nitidig justering. Å forholde seg passiv holder ikke vann. Men når det er sagt, noen DV-elementer låter ganske mystisk i deler av inkjøringsperioden. I så stor grad at importøren før telefoner fra bekymrede eiere som tror at elementene deres er defekte. DV 17, DV 20 og XX-2 er ganske beryktede i så måte...

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Fosse skrev:
Hvordan klarer dere å holde dere fullstendig passive i forhold til pickuper i 150timer? Jeg har aldri klart det, jeg må skru og juster underveis for å være sikker på at jeg har dratt potensiale ut av den, og når jeg skrur og den stadig låter bedre, ja så har mistet forutsetningen for å si om det innspilling eller innstilling.

XV-1s låter i hvert fall knall fra start.
Hei Fosse. Mulig jeg misforstår deg, men hvem snakker om å forholde seg passive i innspillingstiden på 150 timer? Det er vel mer snakk om tross alt begrensede justeringsmuligheter som man prøver ut, men ikke ser noe grunn til å nevne da dette er en selvfølge. Med stifttrykk innenfor "normalen", nøytral VTA, korrekt azimuth og en belastning en synes låter bra, skulle vel det meste være prøvd og det behøver man vel ikke månedsvis på, eller?

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Min erfaring er omtrent slik:
Ut av esken, med alle justeringer etter boka: Fantastisk!
Etter 30 timer: Hmmmm...litt fikling med last og trykk, likevel hmmm.
Etter 90 timer: Jada, bedre på alt, tilbake til start: Fantastisk!
Og etter 90 timer har jeg ikke endret stort, husker ikke engang lasten jeg landet på, sjekker trykk innimellom,
ligger på 1.9 mener jeg å huske, syntes puen er strålende. Finnes ikke masete overhodet hos meg, så det skjønner jeg ikke noe av.
Den formidler med spenst, energi, rik tonalitet og fin klangbalanse - jeg er strålende fornøyd!

O.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Hvis jeg visste at jeg måtte lide meg igjennom de første 10% av PU'ens levetid før den låt OK, ville jeg valgt en annen. Har hatt en del PU'er i årenes løp og ja, de har endret seg noe i løpet av de 10-20-30 første timene, men de har aldri spillt dårlig i innkjøringsperioden, som det beskrives her.
Må være litt av en jobb for R&D gutta å tune disse PU'ene når de låter pyton under tilspilling 8)

Sikkert en noe søkt analogi, men hvem ville kjøpt en bil som hadde elendige kjøre-egenskaper de første 30 000 kilometerne?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
impulse skrev:
ssm skrev:
Hei KH.....

lykke til.....
Xx-2 masete, Espen? Vel, da er vi helt usedvanlig uenige, rett og slett. Etter å ha levd med den i over et år og ellers hørt den i tre andre oppsett jeg kjenner godt, er det omtrent den siste beskrivelsen jeg ville valgt. Men det er meg. Når jeg skrev det jeg skrev lenger oppe i tråden, refererte jeg til lyden under innspillingsperioden, eller den "værste" delen av den....
Veldig enig med deg impulse, begriper ikke at det er mulig å beskrive xx-2 som masete! I så tifelle må det være noe riv ruskende galt med oppsettet eller matchingen etter min oppfattning

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.844
Torget vurderinger
27
K.H, jeg opplever i hvert fall at forskjellene ved innstilling er store, og de er ofte avhengige av hverandre.
Derfor bruker jeg en del tid på det, men så orker jeg sjeldent sitte å justere sammenhengende, jeg glemmer meg tidvis bort og spiller musikk innimellom.
Slik går dagene og før man har fått det endelig justert så har det fort påløpt 150 timer. Jeg klarer ikke å sortere ut effekten av innspilling når jeg oppnår effekt av justering.
Men, det betyr ikke at ikke andre klarer det, jeg har bare ikke evnen. Mulig jeg kunne klart det om jeg hadde roen til å være passiv, men den har jeg altså ikke.

Jeg kjører forresten ikke nøytral VTA på pickupen.
Når jeg nå bare får mitt andre eksemplar av arten i hus skal jeg kunne svare folket på betydningen av effektiv masse.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
FZ skrev:
Sikkert en noe søkt analogi, men hvem ville kjøpt en bil som hadde elendige kjøre-egenskaper de første 30 000 kilometerne?
Men det er nettopp dette hifibransjen har kommet unna med i mange år. Hvor ofte har man ikke lest angivelig seriøse anmeldelser hvor anmelderen sier at produktet låter elendig rett ut fra esken, og fantastisk etter en lang innspillingsperiode. Synd at det ikke gjøres mer seriøs forskning på innspilling, så det går an å skille mellom oksemøkk og fakta.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
Hei,har ingen DV-PU selv men trur en PU som XX2 ikkje e bare bare å justere inn,går ikkje med omentrentlige justeringer der i gården.En kompis an mæ har modellen over og æ va med på innjustering av den.Førr å si det sånn:det va stor forskjell spes etter PU ble rett vinkla i shellet.Det va mye enklere og (rettere) å sikte etter nålefanen.Etter masse finjustering satt alt spikra....og masete :eek: ??? nei,det e det ikkje..
mvh Filip

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
K.H.; jeg tror jeg skjønte hva Fosse mente; at det skjer så mye annet enn innspillingen ila de første 150t til de fleste (innstillinger og justeringer, tilvenning og evt andre psykoakustiske mekanismer) at det må være svært vanskelig, for ikke å si umulig, å filtrere ut HVA av evt opplevelse av lydendring som skyldes selve innspillingen.
Jeg er blant de som med årene nærer en stadig økende skepsis til gehalten i mye av snakket om innspilling.

Edit; så at Fosse hadde svart selv ja :)

Mvh Vidar P

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
FZ skrev:
Hvis jeg visste at jeg måtte lide meg igjennom de første 10% av PU'ens levetid før den låt OK, ville jeg valgt en annen. Har hatt en del PU'er i årenes løp og ja, de har endret seg noe i løpet av de 10-20-30 første timene, men de har aldri spillt dårlig i innkjøringsperioden, som det beskrives her.
Må være litt av en jobb for R&D gutta å tune disse PU'ene når de låter pyton under tilspilling 8)

Jeg syns kanskje det er på sin plass å presisere at jeg på ingen måte synes min nye xx2 låter pyton, det er å overdrive problemet. Det jeg prøvde å beskrive var tendenser i retning av litt mye energi oppover, som på enkelte plater kan gjøre lyden litt anmasende og høretrettende. Jeg har brukt pickup'en mindre enn 10 timer, så det er vel uansett store muligheter for at dette går seg til etterhvert.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.844
Torget vurderinger
27
Er det Te Kaitora Rua du refererer til F.E? Jeg har hatt den også, og den er kresen på innstilling.
Etter sigende skal Te Kaitora Rua ha en signatur litt på siden av XX-2 og XV-1s.
Jeg synes heller ikke XX2 MKII låter masete. Jeg har hørt pickupen hos Cash63 og der spiller den vakkert, det kan han sikkert fortelle mer om selv.

Når det er sagt er ikke Dynavectorpickupene spesielt varme eller fyldige i klangen.
Benz og Koetsu låter etter min erfaring vesentlig fyldigere og varmere, om det er det man prefererer.

nlykke

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2008
Antall liker
12.050
Man skal ikke glemme matchingen mellom arm/ pick up og riaa. Hadde Dynavectors egen p75 mk11 (min egen )til en liten test. Lånte et par andre riaer av den dyrere sorten (cary ,asr mini). Disse ble retunert etter en ukes testing , ikke fordi de spilte dårlig, men fordi dv eget riaa med sin "enhancer mode" var en så god match ,at de 2 andre riaa`ne ikke greide den samme oppløsningen i mitt oppsett ... I dette tilfelle en seier til den rimligste løsningen :)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
K.H. skrev:
FZ skrev:

Jeg syns kanskje det er på sin plass å presisere at jeg på ingen måte synes min nye xx2 låter pyton, det er å overdrive problemet. Det jeg prøvde å beskrive var tendenser i retning av litt mye energi oppover, som på enkelte plater kan gjøre lyden litt anmasende og høretrettende. Jeg har brukt pickup'en mindre enn 10 timer, så det er vel uansett store muligheter for at dette går seg til etterhvert.
Det var ikke dine uttalelser jeg kommenterte først og fremst, K.H. Lenger opp i tråden kom innspill fra andre som at det låt "huggorm" fra 70-100 timer og det er vel ikke så langt fra "pyton" vil jeg tro. Uansett upopulære reptiler begge to, selv om jeg ville valgt huggorm framfor pyton hvis jeg hadde valget 8)

For å være litt seriøs: Jeg opplever også at spesielt PU'er og høyttalere endrer karakter under tilspilling, men aldri at det tar så lang tid som andre opplever. Det meste er unnagjort etter max. 20-30 timer. Og det låter heller ikke pyton eller andre kryp i denne tiden imo.

Jeg har også "heldigvis" en arm som det ikke går an å justere azimuth på og da blir riktig VTA for meg parallell (siden azimuth endres ved positiv eller negativ VTA). Etter mine begreper burde det regnes som en konstruksjonsfeil hvis en PU trenger negativ eller positiv VTA for å låte riktig.

P

Parelius

Gjest
Postiv/negativ VTA (SRA, om vi kan være litt omtrentlige i språkbruken); jeg undres på hvor stor nøyaktigheten er i festet av nålen i fanen. Vil anta at det er en liten +/- avvik å gå på der.

Jeg har heller aldri opplevd innspillingstider opp mot 100 timer! Litt er det som Fosse sier, og mye som Vidar P sier. Men kanskje er det bare at apatien har tatt meg.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
Fosse skrev:
Er det Te Kaitora Rua du refererer til F.E? Jeg har hatt den også, og den er kresen på innstilling.
Etter sigende skal Te Kaitora Rua ha en signatur litt på siden av XX-2 og XV-1s.
Jeg synes heller ikke XX2 MKII låter masete. Jeg har hørt pickupen hos Cash63 og der spiller den vakkert, det kan han sikkert fortelle mer om selv.

Når det er sagt er ikke Dynavectorpickupene spesielt varme eller fyldige i klangen.
Benz og Koetsu låter etter min erfaring vesentlig fyldigere og varmere, om det er det man prefererer.
Stemmer det,det er Te Kaitora Rua.PUen står i samme spiller som Impulse har..samme arm også..Spiller nu bra i alle fall ;)
mvh Filip

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.527
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
God Morgen
Spiller selv med xx-2 og kjenner ikke igen noen av det som beskrives som
slitsomt, pågående eller Masete :eek:, nå var min spillt over 200h fra Snapa når
jag fikk den, så hur den var før vet jag ikke. Karla her på forumet har spillt på
sin sen den var ny og opplevde vel noen forendringer ettervært, men god fra
begynnelsen, dette forteller han sikkert mer om selv.
Her har jag som Fosse med fler sier just mye i spilletiden vta,vtf og belastning
Asr mini B mkll, syns jeg fungere best mellom 82-150ohm her.
Syns den spiller fyldigt og med god bass/dynamikk, og når I. Gillan får dra på for
full hals på langt over 100db i Child in Time så er det fortsatt ikke Masete ;)
Har selv haft en 20xl ny også, opplevde egenligt ingen større forendringer underveis
som kan oppleves som huggorm.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.927
Sted
Kongsberg
Hei :)

Dynavector XX-2 har blitt testet både av Impuls og undertegnende i Fidelity.
Begge opplever at pickupen trenger lang innspillingstid. Når i tillegg importøren
Snapa og flere andre i denne tråden melder om det samme er det vel en viss
sjanse for at vi har rett ;) Det er vel ikke så merkelig at pianotråden som holder
cantileveret (fjær) og gummi(sorbotan?)puten (støtdemperen) vil bruke litt tid
på "å gå seg til". Bevegelsene i en pickup er tross alt minimale.
En høykvalitetspickup som XX-2 vil gi deg mange timer etter at den er innspilt.

For å ta kortversjonen av begge testene i bladet opplevde begge at pickupen
heller låter varmt, snarere enn skarpt og anmasende. Dette bekreftes igjen av
flere her på forumet. En last på 100 Ohm høres helt riktig ut, og etter min
erfaring vil en lavere last heller forsterke det problemet du har snarere enn å
forbedre det.

La oss se på mulige løsninger av problemene.
- Sjekk, dobbeltsjekk og trippelsjekk armgeometri!
- Bruk gjerne litt negativ VTA under innspillingsperioden (og videre om du
foretrekker det slik).
- Sjekk at armen er skikkelig skrudd fast i spilleren!
- Siden du benytter en spiller med akryl chassis med stiv avkobling til underlaget
(metallkoner) kan dette gi hardhet oppover (obs. dette er gjetting da jeg ikke
har hørt denne spilleren selv). Står spilleren i tillegg på at hardt reflekterende
underlag som glass eller metall vil du fort få problemer i toppen. Prøv Ikea LACK
bord, "mykere" rackhyller i tre, spon osv, ProJect "Ground It" eller sorbotanputer
under bena på spilleren.

At du opplever problemet bare på noen plater kan også bety at dette er et software
problem. Det finnes masse dårlige pressinger der ute - særlig fra 70-tallet.

mvh :)
Gunnar Brekke

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Gunnar_Brekke skrev:
En last på 100 Ohm høres helt riktig ut, og etter min
erfaring vil en lavere last heller forsterke det problemet du har snarere enn å
forbedre det.

At du opplever problemet bare på noen plater kan også bety at dette er et software
problem. Det finnes masse dårlige pressinger der ute - særlig fra 70-tallet.

mvh :)
Gunnar Brekke
Gunnar, kan du utdype hvorfor du mener en lavere last vil kunne forsterke problemet? Jeg har nå gått fra 100 til 30 ohm og kan ærlig talt ikke høre forskjell.

Ellers er jeg blitt mer og mer oppmerksom på dette med software. Har bl.a en splitter ny 180 g utgave av GYBR med Elton John og den oppleves ganske så spiss. Det var forøvrig denne som gjorde at jeg begynte å dvele ved "problemet".

Mvh.
Ketil

Karla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5
Erfarenhet av 150 timmar med XX-2:

Rakt ur asken: Helt OK

Upp till ca 70/80 timmar: Inget att klaga på.

70/80 timmar: Fullständig katastrof. :p Jag kunde
inte lyssna på eländet. Gav den 20 timmar utan
att lyssna: Nu var det uthärdligt.

Nu efter ca 150 h så har den rest sig ur askan och spelar
bättre än någonsin. ;D

Jag var beredd på att nåt skulle hända runt 70/80 h. Jag
minns inte om jag läste det i Fidelity?? Annars hade
jag klart misstänkt att något var trasigt och klagat hos
min HiFi-handlare.

Ps. Inställd korrekt. Den sista finjusteringen av VTA med
hjälp av öronen. Ds

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.927
Sted
Kongsberg
Hei :)

Først må jeg rette opp en faktafeil i mitt forrige innlegg. Jeg fikk
da en ferdig innspilt PU (ca. 200 timer) fra importøren. Det er ikke
så lett for en gammel man å huske så langt tilbake i tid :-\ Mine
betrakninger gjelder derfor de forskjellene jeg opplevde med lille-
bror DV-20 (L) under innspilling - som jeg kommenterer i netopp
XX-2 testen i Fidelity #26 s.84-85;
http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/26.pdf

Uansett virker det som Dynavector generelt trenger lenger
innspillingstid i forhold til en del andre merker. Den som venter på
noe godt venter ikke forgjeves. Disse pickupene virker dessuten så
godt sammensatt at levetiden etter innspilling ikke bør være noe
særlig kortere enn andre merker.

Når det gjelder impedansetilpasning av pickup ventet jeg nesten en
kommentar på dette. Dette er et emne jeg har diskutert ved flere
anledninger med drevne platespillerentusiaster som er diametralsk
uenige med meg.
Jeg opplever at laster man pickupen hardere (laver impedanse)
framstår pickupen som hardere i lyden med mer nivå og tendenser til
oppflising av øvre mellomtone og diskant. En del av dem jeg har
diskutert dette med opplever det motsatt; at høyere impedans gir
lysere lyd.
Jeg tror diskusjonen egentlig handler om hvordan man definerer
begrepene. Jeg mener at et produkts karakter ligger i mellomtonen,
så mer nivå ved 1.000 Hz enn ved 300 Hz gir lys lyd og vise versa.
Jeg tror at de jeg har diskuterert med har en annen opplevelse av
hva som er lyst og mørkt. Tar disse med gjengivelsen av bassen
(som framstår som strammere og med mindre pondus (nivå) - med
høyere impedanse) har de "rett". Harry Pearson i TAS er uenig med
meg og anbefalte å laste alle PUer med 47 kOhm - også low output
MC. Jeg anser dette - ut fra min hørsel - som rent pølsevev :mad:

Det viktigste er hvordan du oppfatter dette!

mvh
Gunnar Brekke

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.527
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Har selv landet på 100ohm, men merker godt forskjell på att gå til
82ohm eller til 150ohm, da mellantone forendrer sig fra mindre/mer oppløst
Dette kan vare en match smak til forskjellig musik da tyngre musik får mere kropp/tyngde
med 82ohm Metallica fex, eller Norah J får en sprødare mer oppløst røst med 150ohm

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dynamikk/perspektiv er også viktig å lytte etter, ikkje berre klangbalansen. Dei fleste MC-pickupar spelar dynamisk ved 47 kOhm, men det går ut over perspektivet. Går du langt ned i impedanse, opnar perspektivet seg, men du riskerer å få slapp dynamikk og tam, uartikulert/grautete klangbalanse,

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Skiller xx2 mkII seg vesentlig fra XV-1s mht loading? Jeg opplever XV-1s som marginal i forhold til loading. Jeg kan justere loading på fjernkontrollen til min Aesthetix Rhea riaa, og har nettopp lekt meg litt med loading igjen. Har gått hele skalaen fra 47kOhm til 75Ohm, og må si at for min pickup ligger forskjellene i småtingsavdelingen. Jeg har erfart større forskjeller på andre pickuper jeg har hatt tidligere. Jeg husker f.eks at min Lyra Dorian ble mistet mye dynamikk og ble pistrete på 47kOhm. Jeg har alt for liten teknisk innsikt til å forstå hvorfor det kan være slik. Har noen gjort seg liknende erfaringer? Fosse; vi har jo hatt litt erfaringsutvekslinger ang. loading på XV-1s før. Du endte vel opp med 1kOhm om jeg ikke husker feil? Hvor store forskjeller opplever du? Hvis dette blir for off topic i denne tråden, får dere heller gi beskjed. Så får vi heller lage en egen loadingtråd..

Topp Bunn