Dynavector xx2 MkII

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.844
Torget vurderinger
27
Det er ikke alle step-uper jeg har prøvd med XV-1s som har mulighet for justering.

PHA-200: Den er strøm- og ikke spenningsforsterkende. Her var impedanseforskjellene store. Denne har innstilling som skal settes så nært opp til pickupen impedanse som mulig, nærmest låter da også best.
Justerbar Thorhauge og Graham Slee: De mangler nok begge muligheten for de minste justeringssprang, men jeg opplevde klar forskjell på begge ved justering. Gjennomgående låt begge bedre på 5-800 ohm enn på 100 ohm (de var ikke innom i evigheter). ZYX med fast impedanse på 100 ohm låt bedre enn de to sistnevnte når de var satt til 100 ohm, men forskjellene ble mindre når Thorhauge og Graham Slee nærmet seg 800-1000 ohm.

Ellers har jeg testet passive saker som Lundahl, Alltec Lancing, M.A.Cotter og Lyra Erodion og Audio Note S-1. Hva som er optimal impedanse har jeg ikke klart å konkludere med. Men forskjellene er relativt store, det henger sikkert sammen med trafoenes kvalitet så vel som impedanse. Tanken er å sjekke ut Cotteren litt mer på sikt, men nå er jeg som du vet iherdig opptatt av cd (au da). Ny step-up er på vei, så leken fortsetter.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
Audiophile-Arve skrev:
Dynamikk/perspektiv er også viktig å lytte etter, ikkje berre klangbalansen. Dei fleste MC-pickupar spelar dynamisk ved 47 kOhm, men det går ut over perspektivet. Går du langt ned i impedanse, opnar perspektivet seg, men du riskerer å få slapp dynamikk og tam, uartikulert/grautete klangbalanse,
Sorry for OT men du har vel testa en PU eller to ;) Lurer på hvilken last som er å foretrekke ved bruk av 103R,klarer ikkje å bli heilt enig med mæ sjøl,har variert mellom 100 og 330ohm.Ka e dine erfaringer med denne,ka e maks last(minimum ohm) før den "dør"dynamisk sett?
mvh Filip

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
F.E. skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Dynamikk/perspektiv er også viktig å lytte etter, ikkje berre klangbalansen. Dei fleste MC-pickupar spelar dynamisk ved 47 kOhm, men det går ut over perspektivet. Går du langt ned i impedanse, opnar perspektivet seg, men du riskerer å få slapp dynamikk og tam, uartikulert/grautete klangbalanse,
Sorry for OT men du har vel testa en PU eller to ;) Lurer på hvilken last som er å foretrekke ved bruk av 103R,klarer ikkje å bli heilt enig med mæ sjøl,har variert mellom 100 og 330ohm.Ka e dine erfaringer med denne,ka e maks last(minimum ohm) før den "dør"dynamisk sett?
mvh Filip
Fant ut at etter diverse testing med ulike motstander så liker ikke 103R`n høy last,mellomtonen komprimerer. Spiller nå med 660ohm,alt ble bedre,bedre utklingning,luftigere,kjappere.Meir av alt,og faktisk blei ikkje lyden noe "lysere" som æ hadde fryktet.Virker som æ har truffet sweetspot sånn noenlunde mht last.Prøvde også 990ohm,det blei masete som det også er med 47K.Det spiller også meir slitsomt med 100ohm.Tydeligvis er det noe med å treffe "rett" last! Nå gjenstår det vel bare å teste alle mulige motstander fra 330 og opp til 990 for å finne den helt optimale last :p ;) Blei kanskje mye OT men ville bare dele erfaring mht last. Har en kompis som har Te Kaitora Rua og forrige generasjon ASR Mini Basis,hans PU spiller mye meir åpent og dynamisk med 475ohm,den har vel 82,100,475,1K og 47K hvis æ husker rett da.Virket som man fjerner en brems ved å gå opp en del mht motstandsverdi men det blir ikkje rett med for lite last heller,det er vel et sweetspot-område tydeligvis..
mvh Filip

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Jeg har nå oppdaget at bytte til min andre riaa, en Trichord Delphini MkII NCPSU, medførte mer behagelig og mindre diskantfokusert lyd fra xx2. Nå spiller det helt nydelig, til tross for fortsatt relativt kort innspillingstid. Kombinasjonen xx2 / SME 309 / Thorens 2030 fungerer likevel alldeles glimrende. Beklager om jeg har bidratt til å skape et inntrykk av at dette er en vanskelig pickup å få til.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Som om jeg skulle sagt det selv, XX2 og Delphini NCPSU er en kanonmatch!

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.308
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
impulse skrev:

Deres respektive lillebrødre er heller ingen kompinasjon å forakte. ;)

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
C. Alshus skrev:
impulse skrev:

Deres respektive lillebrødre er heller ingen kompinasjon å forakte. ;)
Har du oppgradert Dino-settet med NCPSU og hva innebar dette i så fall lydmessig hos deg?

Topp Bunn