Dyne. Som i dundyne.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sikkert kjempegod, de oppdretter nok like gode ender i Mongolia som i US. Har den kanalvegger mellom kassettene, eller er sømmen gjennomgående?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Vidar P skrev:
Sikkert kjempegod, de oppdretter nok like gode ender i Mongolia som i US. Har den kanalvegger mellom kassettene, eller er sømmen gjennomgående?
Kanalvegger i følge damen jeg handlet av. Hun virket kunnskapsrik så vi hadde en god dyneprat.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Kjøpte en dunpute også fra Tanum Dun, 520g bæreevne 10-12 (gåsedun) likte den bedre enn muscovyvarianten. Artig seanse, prøvde 10-15 forskjellige puter

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
65finger skrev:
Vidar P skrev:
Kanalvegger i følge damen jeg handlet av. Hun virket kunnskapsrik så vi hadde en god dyneprat.
I rekken av alle tilsynelatende ubetydelige ting man ramler over, så har jeg liksom skjønt at dette er av de mer betydningsfulle for varme og komfort i dyna.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Vidar P skrev:
65finger skrev:
Vidar P skrev:
I rekken av alle tilsynelatende ubetydelige ting man ramler over, så har jeg liksom skjønt at dette er av de mer betydningsfulle for varme og komfort i dyna.
gjennomgående sømmer blir vel kuldebroer. Det viktigste for meg er at dynen ikke blir for tung og ikke minst for kort

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nettopp, det er dette med kuldebroer. For de av oss som liker å ha det kaldt på soverommet så er gjennomgående sømmer en skikkelig dårlig ide… det blir merkbart kjipere temperatur under dyna, og hørbart mer klapring i tenner!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
spare penger på å kjøpe billig sengetøy er også dumt. Fint om noen poster noen tips om kvalitetssengetøy. har noen sett fra Hestens. Gode de, men sinnsykt dyrt. 4000 kroner for å bekle 2 dyner, 2 puter og et 180*200 laken er i overkant og vel så det for meg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kona kjøper Høie sine, og sier at vi kun har det. Iallefall; man får bestemme seg for hvilke kvaliteter man vil ha. Selv kan jeg ikke fordra flanell og tilsvarende, men liker godt både krepp og sateng.

Om det er noen logiske brister omkring sengetøy her nå, så indikerer det bare nivået av forståelse for slikt. Inntil videre da iallefall :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Vidar P skrev:
Kona kjøper Høie sine, og sier at vi kun har det. Iallefall; man får bestemme seg for hvilke kvaliteter man vil ha. Selv kan jeg ikke fordra flanell og tilsvarende, men liker godt både krepp og sateng.

Om det er noen logiske brister omkring sengetøy her nå, så indikerer det bare nivået av forståelse for slikt. Inntil videre da iallefall :)
Supert! kjøpte en bunke sengesett fra Høie på salg i dag. Tok sjansen. Det verste som finnes er sengesett av dårlig kvalitet. Ofte en svett opplevelse

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.745
Torget vurderinger
1
65finger skrev:
spare penger på å kjøpe billig sengetøy er også dumt. Fint om noen poster noen tips om kvalitetssengetøy. har noen sett fra Hestens. Gode de, men sinnsykt dyrt. 4000 kroner for å bekle 2 dyner, 2 puter og et 180*200 laken er i overkant og vel så det for meg
Jeg har tidligere foreslått silke, f.eks. www.astell.no Det er ikke direkte billig, men som luksus så er det ikke så dyrt.

mvh
KJ

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
KJ skrev:
65finger skrev:
Jeg har tidligere foreslått silke, f.eks. www.astell.no Det er ikke direkte billig, men som luksus så er det ikke så dyrt.

mvh
KJ
Silke har jeg lyst til å forsøke. dynen glir vel ikke umerkelig av skroget om natten? swosj så ligger den på gulvet pga glatt silke ;D

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
KJ skrev:
65finger skrev:

mvh
KJ
Har du testet disse selv?hvordan er Silke med hensyn til holdbarhet/vask?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.745
Torget vurderinger
1
Julenissen skrev:
...
Jeg har ikke erfaring med disse fra Astell, men tilsvarende fra en annen leverandør. Ulempen er vask på maks 30/40 grader, flekker o.l kan f.eks. være vanskeiligere å få bort. Noen insisterer på at sengetøy skal vaskes på 60/90 grader, og slike overbevisninger går ikke sammen med silke. Dersom du glemmer deg så har du sengetøy til lekestua. Silke ligger ofte tett og supermykt mot kroppen. Noen foretrekker mer luft og mener det kan bli for "tett", spesielt sateng. Jeg har ikke erfaringer mht holdbarheten, men kan forestille meg at "slitestyrken" i silke kanskje er noe lavere enn tilsvarende vev av god bomull.

mvh
KJ

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Spennende KJ! Men hva med batistakledte dyner eller andre dyner med lavfriksjonstrekk inni slike silketrekk tro; de vil vel ikke gli ned i trekket i retning fotenden, slik at man sånn ca midt på natten ligger med en 10-15cm ren silke uten dyne inni øverst vel?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.745
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Spennende KJ! Men hva med batistakledte dyner eller andre dyner med lavfriksjonstrekk inni slike silketrekk tro; de vil vel ikke gli ned i trekket i retning fotenden, slik at man sånn ca midt på natten ligger med en 10-15cm ren silke uten dyne inni øverst vel?
Jeg har ikke dyner i batistaklede. Dyna og trekke skifter nok en del mer en med trekk i std bomull, men dersom dyna fyller godt ut i trekket, dvs stor luftig dyne med god bæreevne, så bør ikke dette være noe stort problem. Det er kanksje mer problematisk med ei tynn sommerdyne.

mvh
KJ

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.981
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
To stk. Tor dyner og to stk. ditto puter er installert i sovekammerset- bare å finne frem en god bok....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Grattis. Høie's nye serie av suverene dundyner ser jo ut til å ha blitt den foretrukne dyne på HFS. Var det ikke det jeg sa; denne tråden, og forsåvidt tråden om symaskiner også, er blant de viktigste trådene vi har hatt på HFS!

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.981
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
;D
Takker.
Joda, vi viser både de harde og myke sidene av oss her på HFS.

For egen del gjenstår det bare å se om jeg kommer meg opp i morgen....

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.745
Torget vurderinger
1
Julenissen skrev:
KJ skrev:
...

mvh
KJ
Jeg har omsider motatt og «installert» en leveranse fra www.astell.no - dyntrekk og putevar i sateng silke - rett og slett nydelig. God kvalitet (etter min ringe bedømming med mangelfullt referansegrunnlag) og meget behagelig, for dem som liker «superglatt» stoff i sengetøyet. Sateng kjennes litt luftigere og «kjøligere» enn Habotai-silke. Dette kan iht spec. vaskes på 40 grader, men jeg må innrømme at jeg er noget i tvil ...

mvh
KJ

Topp Bunn