Dyre digitalkabler -  bare tøys?

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Re: Dyre digitalkabler -  bare tøys?

Jetman, her er hva Kramer sier til det:


Are you surprised.
We're not.
A million bucks, and the only response we EVER get is a storm of insults.
If any ONE of them thought they could tell the difference, they'd take the
Challenge.


Konklusjonene får man trekke selv, men dette er hvertfall hva jeg har fått på mail.
Det er det faktum at ingen engang har prøvd som lukter veldig fisk. Og da snakker vi ikke om audiofile klubber eller produsenter som har masse prestisje å tape hvis de faktisk IKKE klarer det, vi snakker om hvemsomhelst. Det burde jo vært køer av lykkejegere utenfor testlokalet og døgndrift. Før eller siden ville en eller annen stukket av de pengene uansett, uavhengi av om vedkommende hørte forskjell eller ikke, det må jo være en statistisk sannhet.......... Nei, dette tror jeg enda mindre på enn audio tweaks og kabler ;-)
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.885
Antall liker
4.324
Re: Dyre digitalkabler -  bare tøys?

For å hanke litt tilbake til topic:

I og med at digitaloverføringen som regel er designet for ikke å fungere skikkelig, vil det ikke overraske meg om det kan være betydelige hørbare forskjeller mellom ulike digitalkabler. Jeg tar det imidlertid ikke for gitt at dyre kabler låter bedre enn billige. Her gjelder det å finne noe som fungerer sånn passe på den mest iørefallende måten - med mindre man er parat med loddebolt og en del nye komponenter.

Og så bør digitalkabelen være minst en meter - gjerne litt lengre. Da vil de refleksjonene som typisk er til stede gjøre minst skade.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Jetman, her er hva Kramer sier til det:


Are you surprised.
We're not.
A million bucks, and the only response we EVER get is a storm of insults.
If any ONE of them thought they could tell the difference, they'd take the
Challenge.


Konklusjonene får man trekke selv, men dette er hvertfall hva jeg har fått på mail.
Ikke for å skryte Espen LT- men jeg har sett korrenspondansen, så du må bare leke deg med Kramers løgner og tro på det du HØRER 2nd hand. Jeg har LEST mailene og pisset som kommer fra dem. Det er din rett og skrive det du vil her, men jeg vil imøtekomme piss og løgn når jeg har lest det motsatte fra sikre kilder, IMO.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Det er det faktum at ingen engang har prøvd som lukter veldig fisk. Og da snakker vi ikke om audiofile klubber eller produsenter som har masse prestisje å tape hvis de faktisk IKKE klarer det, vi snakker om hvemsomhelst. Det burde jo vært køer av lykkejegere utenfor testlokalet og døgndrift. Før eller siden ville en eller annen stukket av de pengene uansett, uavhengi av om vedkommende hørte forskjell eller ikke, det må jo være en statistisk sannhet.......... Nei, dette tror jeg enda mindre på enn audio tweaks og kabler ;-)
Jepp, de er fulle av bullsh-t fra ende til annen.
 
T

timc

Gjest
Re: Dyre digitalkabler -  bare tøys?

Meld deg på Viking! ;)

Mvh
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Meld deg på Viking! ;)

Mvh
På dette når det er BS? Why waste the time and energy?
Jeg tenkte på det faktisk, men jeg var i kontakt med en del i USA som kunne fortelle og dokumentere at dette kun er "hot air" fr randys side. ;)
 
T

timc

Gjest
Re: Dyre digitalkabler -  bare tøys?

jojo. men hadde vært morro å sett responsen :)

Mvh
 
L

Lydtekniker

Gjest
Hot air eller ikke - det er kun påstander som gjenstår å dokumenteres. Kan jeg få se korrespondansen du snakker om, Viking? Det kunne vært meget interessant å se begge sider av saken.

Jeg har LEST mailene og pisset som kommer fra dem. Det er din rett og skrive det du vil her, men jeg vil imøtekomme piss og løgn når jeg har lest det motsatte fra sikre kilder, IMO.
Hvorfor er dine kilder sikre, mens mine er løgnaktige? Prøver du også å si at undertegnede farer med løgn?

JREF er forøvrig ansett som en meget seriøs organisasjon i de vitenskapelige kretser. Så lenge ingen har noe konkret å komme med når de påstår JREF er løgnhalser, ser jeg ingen grunn til å tvile på seriøsiteten deres.


Nok om det, og tilbake til digitalkabler.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.885
Antall liker
4.324
Re: Dyre digitalkabler -  bare tøys?

Vel - digitale kabler har begrensede krav til dynamikk. Det er i alle fall rimelig sikkert.

Så er det båndbredden. Den kan være viktig. I alle fall i disse tider, hvor samplingen kan variere mellom 44,2 og 196 khz. Men kabler som håndterer dette kan jo kjøpes i løpende meter for "lørdagsgodtepenger". Så det viktigste blir skikkelig terminering. Og da teller både plugger og kontaktstikkene i begge apparatene, samt hvordan disse kontaktene er terminert ganske mye.

Eller skulle vi bare snakke om kablene?

Hvis man går etter de beste videokablene fra Belden, Canare eller andre anerkjente kabelprodusenter så blir det rimelig bra. Det er i alle fall min erfaring. Ikke er det dyrt heller. De fungerer også vesentlig bedre enn de TV-kablene man kjøper på hjørnet. Jeg har litt dårlig TV-signal hjemme, og selv de siste to metrene fra veggen til TV-en gjør stor forskjell. Tror man skal punge ut noen tusen for meteren før en ferdig terminert hifi kabel er av høyere kvalitet.

PS TV, Video og SPDIF går på ca samme bølgelengde og har samme karakteristiske impedans.

Off topic: Randi og Co er ikke stort mer seriøse enn de sjarlatanene de forsøker å avsløre. Det er i alle fall mitt inntrykk etter å ha plukket opp litt om denne millionen her og der.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Hot air eller ikke - det er kun påstander som gjenstår å dokumenteres. Kan jeg få se korrespondansen du snakker om, Viking? Det kunne vært meget interessant å se begge sider av saken.

Hvorfor er dine kilder sikre, mens mine er løgnaktige? Prøver du også å si at undertegnede farer med løgn?

JREF er forøvrig ansett som en meget seriøs organisasjon i de vitenskapelige kretser. Så lenge ingen har noe konkret å komme med når de påstår JREF er løgnhalser, ser jeg ingen grunn til å tvile på seriøsiteten deres.


Nok om det, og tilbake til digitalkabler.
Dette er ting jeg har fått sendt og slettet da jeg lovte vedkommende å ikke slenge rundt dette stoffet. IP-adressa ble sjekket opp av en eller annen i New York for å finne ut om at det stemte, mailene kom fra JREF. Så noen dokumentasjon får du ikke da jeg holder mitt ord ovenfor vedkommende i San Diego. Så våre påstander står likt i så måte. Men jeg mener å ha mer grunn til, etter MIN mening, til å kalle JREF løgnere når jeg har lest det JEG har lest. Det du har fått på mail kan jo sammenlignes med kabeltilverkernes "reklamekataloger";) Og poenget om at INGEN har tatt kontakt seriøst når vi snakker om masse penger tror jeg IKKE på og underbygger påstanden om at de farer med b...shi.
;)
 
L

Lydtekniker

Gjest
Dette er ting jeg har fått sendt og slettet da jeg lovte vedkommende å ikke slenge rundt dette stoffet.
Åjavel.... jaha... høres jo logisk ut, du ;)

God helg.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Åjavel.... jaha... høres jo logisk ut, du ;)

God helg.
Like logisk som noe annet? Å stole på PR-mailene fra JFER er jo mye mer naturlig. De er jo ikke partiske i det hele tatt ;)
 
L

Lydtekniker

Gjest
Jo'a, men jeg har i det minste sett mailene fra JREF ved selvsyn og hatt en mailutveksling med representanten deres personlig. Jeg stiller meg et lite hakk mer skeptisk når jeg ikke har muligheten til å lese korrespondansen fra den andre parten en gang, og hvertfall når Randi ikke nevnes med ett kløyva ord på forumene til den aktuelle parten.

Kall meg dum, men jeg er ikke overbevist om hverken det ene eller andre, dessverre.

:)
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Jo'a, men jeg har i det minste sett mailene fra JREF ved selvsyn og hatt en mailutveksling med representanten deres personlig. Jeg stiller med et lite hakk mer skeptisk når jeg ikke har muligheten til å lese korrespondansen fra den andre parten en gang, og hvertfall når Randi ikke nevnes med ett kløyva ord på forumene til den aktuelle parten.

Kall meg dum, men jeg er ikke overbevist om hverken det ene eller andre, dessverre.

:)
Jeg kan jo selvsagt ikke gjøre noe med din overbevisning
;)
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Re: Dyre digitalkabler -  bare tøys?

Dyre digitalkabler - bare tøys?


Ja.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Dyre digitalkabler - bare tøys?


Ja.
Kan være enig i den forstand at kabler forskjellige men at det ikke nødvendigvis pris som er avgjørende ;)
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Re: Dyre digitalkabler -  bare tøys?

Kan være enig i den forstand at kabler forskjellige men at det ikke nødvendigvis pris som er avgjørende ;)
'
Pris har vel mere med inntjening å gjøre enn kvalitet.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Re: Dyre digitalkabler -  bare tøys?

Kan være enig i den forstand at kabler forskjellige men at det ikke nødvendigvis pris som er avgjørende ;)
Kanskje er dette noe av grunnen til at kabler oppleves så forskjellig og at Toslink har et så dårlig ry:
http://tinyurl.com/fwtm2

Hehe... Glemme å ta bort beskyttelseskappene ;D
 
B

bamsemann

Gjest
Re: Dyre digitalkabler -  bare tøys?

Hei Steely_D... Det kan absolutt være lik stor forskjell på lyden ved digitalkabler som signal og høyttalerkabler.

Et eks er for ca 13-14 år siden hvor vi drev og testet en del dacer og digital kabler.

Vi var to stk som satt med teac drivverk og theta pro prime dac, men hadde forskjellig digitalkabel, han hadde en xlo, mens jeg hadde en wireworld silver eclipse.

Hans lyd ble uryddig, nesten ute av synk, mens hos meg var lyden sammenhengende og lettflytende, han trodde det var dacen, men jeg tok med meg digitalkabelen over og problemet var løst.

Etter dette har vi testet mange digitalkabler i masse oppsett, og det har alltid vært tildels store forskjeller.

Den klart beste digitalkabelen jeg har hørt til dags dato er wireworld gold starlight, masse kropp og varme, dyyyyp bass og stort frodig lydbilde.

Ikke la deg påvirke av disse teoretiske guttungene på sentralen som har hørt forskjell på kabler, men nå i etterkant mener at det bare var placebo.

Stol på det du hører!!!!!!!!!

Bamsemann....... 8)
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Re: Dyre digitalkabler -  bare tøys?

Og da venter vi spent på å få høre hva som er best av RSs uslåelige antennekabel til 600 og Bamsemanns like uovertrufne Wireworld Gold Starlight til 6000 ;)
 
N

nb

Gjest
Re: Dyre digitalkabler -  bare tøys?

Om en digitalkabel gir dypere bass enn en annen, ville jeg blitt alvorlig bekymret, hvordan i huleste skal kabelen ha noen formening om det er bass eller diskant som representeres??
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Re: Dyre digitalkabler -  bare tøys?

Kan være enig i den forstand at kabler forskjellige men at det ikke nødvendigvis pris som er avgjørende ;)
Bifaller, pris er ikke alltid en kvalitetsgarantist.
 
B

bamsemann

Gjest
Re: Dyre digitalkabler -  bare tøys?

Det er meget mulig at Hr. Solhaugs "antennekabel" er bedre enn min anbefalte gold starlight, det vet jeg ikke da jeg ikke har sammenlignet dem.

Poenget mitt var at det er lydmessig forskjell også på digitalkabler, ikke at de nødvendigvis må være veldig dyre for å oppnå ønsket lyd.... Nemlig!!!

Bamsemann.... :)
 
L

Lydtekniker

Gjest
Re: Dyre digitalkabler -  bare tøys?

Om en digitalkabel gir dypere bass enn en annen, ville jeg blitt alvorlig bekymret, hvordan i huleste skal kabelen ha noen formening om det er bass eller diskant som representeres??
R.Solhaugs magiske DSP-kabler gjør susen ;)
 

Terjeminator

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
139
Antall liker
0
Re: Dyre digitalkabler -  bare tøys?

Og da venter vi spent på å få høre hva som er best av RSs uslåelige antennekabel til 600 og Bamsemanns like uovertrufne Wireworld Gold Starlight til 6000  ;)
Selvfølgelig har teddygutt rett. Det er en kjent sak i digital transmisjon at binære tall er fult klar over prisen på kablene de sendes over.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.938
Antall liker
598
Re: Dyre digitalkabler -  bare tøys?

Det er også kjent at metallene som brukes i lederne har evnen til å overføre noe av sine egenskaper fra synsinntrykk til klangfarge (såkalt menneskeliggjøring) slik at sølv gir en tynn lys klang, og kobber gir en malmfull bass som passer bra til pauker.

Det er samme effekt som når enkelte tar av lokket på sin digitale lydkilde og straks hører en åpnere lyd.

Og så synes vi det er rart at det er dårlig med rekruttering til de harde ingeniørfagene. Mens hekse-fagene (astrologi og det som verre er) rekrutterer godt.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Re: Dyre digitalkabler -  bare tøys?

Hvorfor fabulere om dette? Hva med å prøve ut min anbefaling i stedet? 1,5m Vivanco KX-710 + to biltemaplugger til 34,50.. :-*



Mvh. RS
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
en kamerat påstår at digitale kabler umulig kan ha påvirkning på lyden, digitale bits i form av nullere og enere påvirkes ikke av skjerming, materialvalg etc.. jeg hadde få motargumenter å komme med, men mener bestemt at jeg har lest det motsatte; det finnes gode og dårlige digitale kabler.

Regner med at noen på forumet har synspunkter på dette.. :)
Kameraten din er ikke dum han...................
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Re: Dyre digitalkabler -  bare tøys?

Kameraten din er ikke dum han...................

Ikke? Han aner uansett ikke hva han snakker om :-*



Mvh. RS
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Re: Dyre digitalkabler -  bare tøys?

Og da venter vi spent på å få høre hva som er best av RSs uslåelige antennekabel til 600 og Bamsemanns like uovertrufne Wireworld Gold Starlight til 6000  ;)


"Solhaugs antennekabel" (Vivanco KX-710) koster ca.12,- pr.m. + to stk. RCA/phono-plugger fra Biltema.


Mvh. RS
 
L

Lydtekniker

Gjest
Ikke? Han aner uansett ikke hva han snakker om :-*
Nei, det er jo tydeligvis gjennomgående for folk som har en annen oppfatning enn deg om dette temaet at de enten er tilnærmet døve, ikke har tilstrekkelig lytteerfaring eller at de ikke vet hva de snakker om.

En aldri så liten reality check hadde vært på sin plass, Solhaug. Overingeniør teknisk avdeling i NRK (foreleser i digitalteknikk, elektroteknikk og audioelektronikk ved Norsk Lydskole, en ringrev av dimensjoner som blant annet sitter i lyttepanelet til Audio Engineering Society og har designet elektronikk i daglig bruk hos blant annet NRK og Det Norske Teater) hadde smilt overbærende av påstandene dine om digitale overføringer. Dårlige digitale overføringer kan gi klikk, plopp og jitterforvrengning - kan man littegrann om digitalteknikk, innser man at noe annet simpelthen er en umulighet. Sett deg litt inn i realitetene rundt temaet.

Vennligst forklar meg hvordan en dum kabelstump vet hva som representerer bass, diskant, ambiens etc. i et slikt signal:



Dette er biphase-koden som brukes i AES/EBU og SPDIF. Til og med synkroniseringsklokke er bakt inn i signalet. Det finnes ingen "analog" elektronikk i form av kabler på denne jord som kan finne ut av hva som er hva i et slikt signal. Det er sikkert koselig på den tynne isen bak målet langt der ute på jordet, Solhaug, men er det ikke på tide å komme hjem snart? Det er salat til middag, pass på å ikke tråkke i den ;)
 
K

knutinh

Gjest
Re: Dyre digitalkabler -  bare tøys?

Bra innlegg, EspenLT!

Men han "vennen" lengre opp blingsa litt når han sa "digitale bits i form av nullere og enere påvirkes ikke av skjerming, materialvalg etc.. ". Digital bits finnes ikke annet enn i lærebøker og i hodet til programmerere. For elektro-folk og fysikere så er digitale bits en abstraksjon av en reell fysikalsk verdi (f.eks spenning). Og gitt forholdene i en digital kabel så kan spenningen inneha alle analoge verdier. Vi tilstreber oss diskrete nivåer og diskrete tidspunkter, men greier aldri perfeksjon.

Hvis kilden har tilstrekkelig presisjon OG degradasjonen i kabelen er liten nok så kan vi gjenskape de diskrete nivåene og tidspunktene uten tap, og denne prosessen kan gjentas gang etter gang. Dette er "magien" med digitalteknikk som gjorde den så fristende for tele-selskapene på 70-tallet. En telefonsamtale kunne rutes fra japan til norge via et nært uendelig antall "rele-stasjoner", og kommer fram uskadd. Noe tilsvarende er ikke mulig med analog teknikk.

Så kan man regne på hvor mye degradasjon det er i 100km lang telefonkabel av billigste sort sammenlignet med 0.5m lang stump mellom CD-spiller og Forsterker, men det er en diskusjon som tilsynelatende ikke kan vinnes med tekniske argumenter, og derfor skal jeg heller ikke starte den.

-k
 
L

Lydtekniker

Gjest
Du kan så si, Knut. Det er hvertfall noget frustrerende når folk ikke tar til fornuft selv når man serverer dokumenterte, etterprøvde data, logiske resonnementer og empiri på sølvfat og omtrent mater de med det. Enkelte mennesker har et intenst ønske om å tro på ett eller annet uforklarlig, enten være seg UFOer, spøkelser, nisser & troll eller kabelstumper som på magisk vis tilfører en digital audiodatastrøm nyanseforskjeller.

De skal få tro så mye de vil, men når det dukker opp vissvassposter og vrangforestillinger, forbeholder jeg meg retten til å kommentere det. Håper andre teknisk anlagte her på forumet fortsetter med det og.
 

baatsman

Bransjeaktør
Ble medlem
09.10.2004
Innlegg
125
Antall liker
0
Re: Dyre digitalkabler -  bare tøys?

Hei Alle sammen!! Her diskuteres det opp og mente og jeg gidder ikke å lese alt, og jeg konkluderer med at uansett så har nesten alle sin mening om dette som de står fast og viser både til målinger og teori. Vel og bra det. Så hva er min mening da, vel for noen år siden så var jeg med i en Hifiklubb på Nordvest-landet og jeg/vi var så heldige at vi fikk låne å prøve diverse meget dyrt hi-end, og det var til og med noen som hadde råd til å kjøpe skikkelige saker slik at vi fikk høre på den gang det som kunne regnes som referanse-utstyr i verdensklasse. Så en kveld så skulle vi teste digitalkabler, og det i forskjellige prisklasser og både med toslink, bnc, coax, og XLR termineringer. Og jeg som helt til da ikke kunne forstille meg at digital-kabler overhode kunne ha noe å si for resultatet fikk litt av et hakeslepp på hvor følsomt utstyret hvirkelig kunne være. Med en av de dårligste kablene (som for øvrig var en av de aller dyreste) så var det masse groms og støy i lydbilde, toppen var skarp og metallisk, mellomtonen påtrengende og tynn. 3D effekten var meget dårlig for å gi en kort beskrivelse av den også. Så skal det sies at denne kabelen hadde både bokser og annet jåleri påmonert.. de beste kabelene var faktisk en meget godt terminert RG11 (75ohm) og en RG59 (75 ohm) billige kabler som man får kjøpt hvor som helst. Med disse kablene var alt som det skulle (kort beskrevet) Og siden har disse kablene fulgt meg.. Mvh
 
L

Lydtekniker

Gjest
så var det masse groms og støy i lydbilde, toppen var skarp og metallisk
Høres ut som kraftig jitterdistortion, muligens som følge av at konstruktørene ikke har hatt filla peiling på hva de har drevet med.

Men dyrt skal de selge det, okkesom.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Re: Dyre digitalkabler -  bare tøys?

Dette bildet skulle vel si det meste  om kritikaliteten til kabel kvalitet og kabel hygiene når det gjelder digitale signaler?

PC, tastatur,Printer,Skjerm,Telefon,Internett,Høyttaler, og alt det andre fungerer 100% utmerket i denne ormegropen under pulten min...

Ikke en high-end, gull eller sølvkabel noe sted.....

Men jeg hadde en Biltema koblings boks som gav dobbelt bilde på skjermen...



Kabelkvaliteten kan kanskje påvirke hvor langt tolkbare signaler kan sendes uten repeater/forsterkning,men utover det bekymrer jeg meg ikke mht digitale kabler...

mvh
Sleiven
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Du kan så si, Knut. Det er hvertfall noget frustrerende når folk ikke tar til fornuft selv når man serverer dokumenterte, etterprøvde data, logiske resonnementer og empiri på sølvfat og omtrent mater de med det. Enkelte mennesker har et intenst ønske om å tro på ett eller annet uforklarlig, enten være seg UFOer, spøkelser, nisser & troll eller kabelstumper som på magisk vis tilfører en digital audiodatastrøm nyanseforskjeller.

De skal få tro så mye de vil, men når det dukker opp vissvassposter og vrangforestillinger, forbeholder jeg meg retten til å kommentere det. Håper andre teknisk anlagte her på forumet fortsetter med det og.
Morsomt å se at noen har så stor på tro på egne kvalifikasjoner og innsikt at de kan deklarere seg som innehavere av sannheten. Slike mennesker har jeg ord for, men det passer ikke her......................
Men for all del har rett til sin mening, men med en gang de prøver å påstå seg å kunne mer og derfor inneha sannheten trekker jeg meg tilbake og lar dem "bade" seg i selvgodheten sin. Så jeg spør et enkelt spm. EspenLT: Har du testet my selv? Jeg har testet flere hundre kabler SELV, men ERFARING teller jo ikke for deg, du har jo formelboka du........................... Kos deg med din påståtte innsikt. Og du får fortsette med å bli frustrert over at mange ikke tar til seg din åpenlyse overvelmende og udiskutable kunnskap. ;)
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Re: Dyre digitalkabler -  bare tøys?

Vitenskapen kan bare legge inn årene på dette forumet. Det er like håpløst å formidle viten til enkelte elementer her som å fortelle kirkens folk under inkvisisjonen at jorda er rund.  ;D
 
L

Lydtekniker

Gjest
Kan ærede Viking forklare hvordan en kabelstump vet hva som representerer diskant/mellomtone/bass/stereoseparasjon/"luftighet"/"romfølelse" etc. i et digital biphase-kodet signal?

Hvis du mener å besitte en kabel som kan påvirke dette, er du den stolte eier av en kabel som kan dekode et biphase-signal uten å korruptere datastrømmen, og utføre aritmetiske operasjoner i totallssystemet mens den hele tiden holder styr på hva som er preambles, kontroll og paritetsbit, og hva som er reelle audiodata. Ganske godt gjort av en stakkars kabel. Forklar hvordan, og det vil vanke en Nobelpris.

Hvis du hadde sendt et word-dokument gjennom kabelen, kanskje det hadde kommet ut på trøndersk i andre enden?
 
Topp Bunn