Dyre plugger, har det noe for seg?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.176
Antall liker
8.330
Torget vurderinger
12
Ikke glem at musikksignaler passerer signalkabelen. Det er ikke helt samme betydning med strømpluggen da strømmen som kommer inn her likerettes, glattes og gjerne filtreres om ikke i nevnte rekkefølge .
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
4.043
Antall liker
1.870
Sted
Sjælland. Danmark.
Lar meg fascinere av de luftige prisene på feks strømplugger, gjerne belagt med eksotiske metaller. Har dette virkelig noe for seg og kan det måles/forsvares med troverdige teorier, eller er det nok en gang snake oil og placebo? Tror dere at dere klarer å høre forskjell på plugger?

Hører gjerne på deres meninger, men hold kabeldebatten utenfor, takk! ;)
Jeg har lyttet til forskellige strøm stik og jeg har hørt forskel. Det ligger en del år tilbage, og jeg havde dengang Marantz CD 17 K.I.Sign. og Marantz PM 17.K.I.Sign. Jeg lyttede til musikanlægget, og derefter klippede jeg strømstikket af forstærkeren og udskiftede det til et "gammel" stik i bakelit. Det var et nyt stik, som bare havde ligget i mange år. Det gav en bedre lyd med lidt mere dynamik. Det er ikke store forskelle, men jeg kunne høre det.
Jeg gentog det med stikket til Cd'en, og det samme gentog sig. Jeg var forbløffet, og jeg havde ikke troet det ville være hørbart. Jeg havde fået tippet fra en person, der havde prøvet det. Bare prøv at gøre det Sven... Jeg er ikke bange for at prøve, så det blev gjort. Der er utrolig mange der har en mening om noget de aldrig har prøvet. Lyt til dem der har prøvet og prøv så selv.
Altid kommer der de kommentarer om, at der ligger så mange kilometer kabler i jorden.... Har de lyttet selv?
Når man så fortæller, at man kan høre forskel, så kommer der kommentarer med blindtest og dobbelt blindtest. Man må ikke kunne høre noget, de ikke kan høre.... Blindtest giver ikke nogen udvikling og dur ikke.
Det skift af stik resulterede i skift af net brønd i forstærkeren. Skift af strømkabler både internt og eksternt.
Jeg bruger ikke de stik i dag, fordi de ikke kan tage tykke strømkabler.
Det er at prøve og kan man høre forskel, så kan man gøre det. Det er ikke det sted, der er vigtigst at sætte ind, bare så det er klart.
 
Topp Bunn