Dyremishandling

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Et jævlig bilde av en mishandlet katt møtte meg i avisen i dag tidlig, på forsiden av Stavanger Aftenblad. Uklokt og hensynsløst å bruke bildet på den måten selvsagt, men likevel...hva er det som skjer med folk?

Kan noen her fortelle hva det er med mennesker som kan plage, drepe og dumpe forsvarsløse dyr(og mennesker for den del - det skjer også oftere enn tidligere)? Og hvorfor dette er et ØKENDE problem i vår kultur? Og hvorfor det stort sett er menn/gutter som begår disse gjerningene?

Nå er det snart ferietid og høysesong for hunder bundet fast i autovernet på europaveiene, katter slengt ut av vinduet i fart eller på annen måte plaget og drept - så det er betimelig å stille spørsmålene..

Jeg skjønner det ikke selv, det virker som det er mange som trenger hjelp. Noen forslag til hva vi kan gjøre for å få slutt på dette?

O.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.682
Det er et vanskelig tema, også fordi mange velger å ikke sette seg en mening om det.

En ting må jeg spørre om, hvorfor er det uklokt og hensynsløst å bruke bildet på den måten? Bildet viser ikke noe annet en realiteten. Kanskje bildet får folk til å skifte litt mening når det gjelder dyreplageri.

Jeg tror mannen i gata har et forhold til dyr som ikke er som det burde. Dyr er forbruksvare både når det gjelder mat og underholdning. At et dyr er et levende vesen er ikke i tankegangen til de fleste når man handler inn kjæledyr, kjøtt i butikken eller går på sirkus.

Dette er vel ofte fordi vi gir dyr menneskelige egenskaper. "Se, papegøyen kan snakke". "Se, apen kan gå med klær og spise med skje". Dette er en uheldig tankegang.
I matvareforretningene er kjøtt kunn et produkt man ikke ser snurten av hvor det kommer fra. Kjøtt er et ferdig pakket produkt, en matingrediens, ikke et vesen.

For å gi dyr verdig behandling og liv, må man sette seg inn i dyrets behov for trivsel, være det bevegelsesområde, ernæring og naturlig utfoldelse. Dette er noe som altfor ofte blir oversett fordi man rett og slett ikke har en holdning rundt dette som burde være der.

Det er uhyre vanskelig å komme med et svar på hva man kan gjøre for å endre dette, men det finnes mennesker som prøver.

Til slutt, spørsmålet er ikke om det kan tenke, om det kan snakke eller om det er klar over sin egen tilværelse, men om det kan LIDE.

Det kan de.

Håper på flere innspill her.

Mvh

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Jeg hadde med letthet skutt dyreplagere executioneer style! Bare en liten kuriositet: Det viser seg at de fleste seriemordere i sine unge år var dyreplagere...

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg har gått glipp av ditt innlegg, det er betryggende å lese dine refleksjoner..jeg er nok lettere misantropisk hva de fleste menneskers empati med dyr gjelder. Da er det godt å vite at det er flere av oss.

Når det gjelder ditt spørsmål..nei, isolert sett er jeg helt enig med deg. Det jeg tenker på er bruk av bilder av død og lidelse(dyr eller mennesker) på forsider generelt. Avisene står i øyehøyde for små barn i butikken, og jeg syntes faktisk de burde skånes for det.En annen ting er at avisene bruker slike ting med utelukkende sensasjon & profitt-motiver, noe jeg finner ekstremt usmakelig.

Dine obervasjoner av mannen i gata er de samme som mine, desverre. Det er objektifisering av dyr (og mennesker) som skaper distanse og mangelfull forståelse og innlevelse. Blant annet får jeg vel si. For jeg mener virkelig at mennesker som ikke evner å vise empati med dyr har store mangler, og at det stort sett har en forhistorie.(fysisk eller emosjonelt mishandlede og vanskjøttede barn plager ofte dyr f.eks, eller barn som er mindre eller svakere enn dem selv) Så seriemorder-analogien til wotg er det dekning for, men årsaken går tilbake til foreldre og nærmiljø.

Det som bekymrer mest er at dette ser ut som et økende problem i vårt og andre samfunn. Det virker som det er verre enn før, overgrepene er grusommere, kynismen er hardere. Hva pokker betyr det i forhold til de som vokser opp nå? Arbeidet med å få de riktige holdningene og verdiene i forhold alt levende må starte tidlig, og med ignorante foreldre som selv ikke forstår viktigheten av dette med tanke på utvikling som menneske generelt, så betyr det at andre(storsamfunnet, nærmiljøet etc) må bidra mer.
Ved å være gode eksempler, ved å ta affære når vi er vitne at noen plager dyr, ved å bry oss mer, ved å ikke være redd for å gå inn i en frontal konflikt.
Alt for mange kvier seg for å si fra, men det går det an å endre på!

Det høres jo rørende naivt ut, men jeg tror på det og lever etter det selv.
Om det er å få små barn til å forstå hvor viktig det er å være snill og god med pusen og aldri skremme, slå, være hardhendt etc eller gi en voksen uvettig dyreeier en reprimande etter han har slått bikkja si så den ynker seg og kryper sammen, fordi han var litt ivrig i båndet...det er ikke få ganger jeg har gjort det..

Utfordringen min er at jeg kjenner toleransen min blir mindre og mindre og at det faktisk er lett å forsvare metoder jeg egentlig vet er gale...ser jeg noen som binder hunden sin fast i autovernet i sommer vet jeg faktisk ikke hva jeg kan komme til å gjøre. Og det er skremmende.

Hva med en oute-blogg, der alle kan poste navn, bilder og adresser på dyremishandlere til spott og spe, slavisk fulgt opp av politianmeldelser.
Sikkert ulovlig, men skitt au - det kunne gitt oppmerksomhet og fokus på dette.
Og kanskje får vi færre barne- og kone-mishandlere etterhvert..it all connects.

O.
Det er et vanskelig tema, også fordi mange velger å ikke sette seg en mening om det.

En ting må jeg spørre om, hvorfor er det uklokt og hensynsløst å bruke bildet på den måten? Bildet viser ikke noe annet en realiteten. Kanskje bildet får folk til å skifte litt mening når det gjelder dyreplageri.

Jeg tror mannen i gata har et forhold til dyr som ikke er som det burde. Dyr er forbruksvare både når det gjelder mat og underholdning. At et dyr er et levende vesen er ikke i tankegangen til de fleste når man handler inn kjæledyr, kjøtt i butikken eller går på sirkus.

Dette er vel ofte fordi vi gir dyr menneskelige egenskaper. "Se, papegøyen kan snakke". "Se, apen kan gå med klær og spise med skje". Dette er en uheldig tankegang.
I matvareforretningene er kjøtt kunn et produkt man ikke ser snurten av hvor det kommer fra. Kjøtt er et ferdig pakket produkt, en matingrediens, ikke et vesen.

For å gi dyr verdig behandling og liv, må man sette seg inn i dyrets behov for trivsel, være det bevegelsesområde, ernæring og naturlig utfoldelse. Dette er noe som altfor ofte blir oversett fordi man rett og slett ikke har en holdning rundt dette som burde være der.

Det er uhyre vanskelig å komme med et svar på hva man kan gjøre for å endre dette, men det finnes mennesker som prøver.

Til slutt, spørsmålet er ikke om det kan tenke, om det kan snakke eller om det er klar over sin egen tilværelse, men om det kan LIDE.

Det kan de.

Håper på flere innspill her.

Mvh

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Enig med dere i mye av det dere skriver her. Det er en stygg utvikling dette med at det ser ut til å bli mer og grovere dyremishandling, og at det ofte er barn/unge som står bak dette. Jeg vil tro dette også har en del til felles med det som er diskutert en stund i debatten om overformynderi, den kyniske manglende evnen eller viljen til å sette seg inn i andres lidelse. Man må også klare å skille mellom det å bruke dyr som mat, og det å akseptere at dyr lider. Klart vi skal spise dyr, men frem til den dagen dyret skal slaktes er det vår plikt og vårt ansvar å sørge for at dyret har det bra og ikke lider.
Noe av det verste jeg har sett på TV var et program om dyretransport i Europa. Det er lenge siden, sikkert på begynnelsen av 90-tallet dette ble sendt, men jeg husker det godt ennå. Spesielt ille var det med en okse som hadde knekt hoften og var ute av stand til å bevege seg. Den ble utsatt for utrolige pinsler for at den skulle komme seg inn i slakteriet, elektriske støt osv. til slutt ble hele den tunge oksen heist opp etter en fot. Det verste med hele denne filmen var det at de menneskene som hadde med disse dyrene å gjøre totalt var ute av stand til å se lidelsen til dyrene, dette var tydelig dagligdags, og at det ble filmet var ikke noe å gjøre et nummer av, de så ingenting galt i det de gjorde.
Jeg har alltid reagert veldig på å se dyr bli plaget, det er noe med det at dyret ikke skjønner hvorfor dette skjer, det har ingen mulighet til å ta igjen (ofte), det er totalt hjelpeløst, og dette er det en del psykopater som ser ut til å nyte. Det er nok er klar sammenheng mellom de som plager dyr, og de som plager mennesker, det er jeg også ganske sikker på. Men det er også ille med denne sløvheten og likegyldigheten som enkelte foreldre har i forhold til at deres barn får seg et dyr som leketøy, og foreldrene overlater det hele og fulle ansvaret til barnet, som ofte ikke er i stand til å ta seg av dyret på en skikkelig måte. Det er mange som burde skjerpe seg her.

A

Affa

Gjest
Dyr skal spises eller benyttes som lim, forsøksdyr, mineletere, setetrekk eller kåper. Man kan også more seg med å jakte på dem. I dag har vi et sentimentalt forhold til dyr. Vi tillegger dem menneskelige egenskaper og sjelsevner.
Selvsagt skal de ikke plages unødig, men har noen tenkt på hvor plagsomt det er for noen at dyreeiere prater høylytt med de tette hundene sine? Det er for mange dyr i dag. Innfør skatt på kjæledyr, få den motbydelige dyrematen ut av matbutikkene og forby hund/katt på all offentlig kommunikasjon og i byen, dvs innenfor ring 2 i Oslo.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Tar jo ikke deg alvorlig som en regel, men et poeng har du(hvis jeg velger å lese ditt sprøyt som jeg vil).

Det er svært mange som ikke burde fått lov til å ha dyr, det være seg kjæledyr eller dyrehold generelt.

Det er også svært mange som ikke burde fått lov til å lage barn av samme grunn. Det er ikke en rett til hverken å ha barn eller dyr, det å ha ansvar for liv krever ansvarlige mennesker - så det skulle rett og slett vært regulert bedre.

Når to voksne med sterkt nedsatt evnenivå får barn (som de selvsagt ikke klarer å stimulere til sunn utvikling og 2 år senere fortsatt er språkløst, totalt underutviklet motorisk og emosjonelt) så er en ny tragedie skapt. Dette paret(som er et virkelig eksempel), hadde også 4 hunder i tett rekkefølge, de ble byttet - en etter en - etter et par måneder fordi "de syntes den hunden var vanskelig og stri"..Og de fikk dette barnet...som for alt jeg vet nå er tatt fra dem, har fått adoptivforeldre eller er en del av en institusjon. Uansett, de første 2 årene har sannsynligvis ødelagt de mulighetene det kunne ha hatt til et godt liv. Dette skjer hele tiden, hverken lov eller system fanger det opp før det er for sent.

Og jeg er enig, det sentimentale er et problem i seg selv, for det blir et filter for reell forståelse for hva det handler om. Empati er ikke nok i seg selv hvis det ikke leder til engasjement, innsikt og erkjennelse.
Men man må jo starte et sted..

O.

Dyr skal spises eller benyttes som lim, forsøksdyr, mineletere, setetrekk eller kåper. Man kan også more seg med å jakte på dem. I dag har vi et sentimentalt forhold til dyr. Vi tillegger dem menneskelige egenskaper og sjelsevner.
Selvsagt skal de ikke plages unødig, men har noen tenkt på hvor plagsomt det er for noen at dyreeiere prater høylytt med de tette hundene sine? Det er for mange dyr i dag. Innfør skatt på kjæledyr, få den motbydelige dyrematen ut av matbutikkene og forby hund/katt på all offentlig kommunikasjon og i byen, dvs innenfor ring 2 i Oslo.

K

knutinh

Gjest
Før var de fleste vokst opp på gård, eller i kontakt med gård. Dette gav en forståelse for at dyr også føler smerte. Det gav også en forståelse for at dyr i produksjon må avlives for at vi skal få mat på bordet.

I dag har mange et forkvaklet syn på dyr som kommer av den avstanden de fleste av oss har til dyr. Det er i følge mange helt forferdelig at "søte dyr må dø" (sel, hval, kinesiske hunder og katter), selv om avlivingen måtte være human og ordentlig. Samtidig godtar vi stilltiende inhumane metoder brukt for å oppnå forskjellige menneskelige mål og aktiviteter.

mvh
Knut

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Industrialisert dyrehold er et etisk kjempeproblem, og jeg tror holdningene(selv om det går sent) har endret seg i EU-land etter kugalskap og andre sykdommer de siste 10 årene - det er en klar sammenheng der også.

Jeg bor nå i Stavanger, og det gjør meg faktisk glad å se kyr og sauer på Jæren, som har fantastiske forhold og arealer, bønder som bryr seg om dem og tar vare på dem, og også nå etterhvert har begynt å kreve at de får innsyn og innflytelse i forholdt til siste fase, transport til slakteriet - for at ikke dyrene skal lide noen overlast.
DET er riktig holdning i mine øyne, og absolutt ikke sentimentalt.

La oss håpe at det fortsetter i denne retningen...

Oppfordrer forøvrig alle til å kjøpe gris fra Grøstad, kylling fra Stange og generelt boikotte Prior og Gilde.
Ikke bare har de dårlige produkter som man blir syk av, men de er verstinger på alle tenkelige vis. Pføy!

O.

Enig med dere i mye av det dere skriver her. Det er en stygg utvikling dette med at det ser ut til å bli mer og grovere dyremishandling, og at det ofte er barn/unge som står bak dette. Jeg vil tro dette også har en del til felles med det som er diskutert en stund i debatten om overformynderi, den kyniske manglende evnen eller viljen til å sette seg inn i andres lidelse. Man må også klare å skille mellom det å bruke dyr som mat, og det å akseptere at dyr lider. Klart vi skal spise dyr, men frem til den dagen dyret skal slaktes er det vår plikt og vårt ansvar å sørge for at dyret har det bra og ikke lider.
Noe av det verste jeg har sett på TV var et program om dyretransport i Europa. Det er lenge siden, sikkert på begynnelsen av 90-tallet dette ble sendt, men jeg husker det godt ennå. Spesielt ille var det med en okse som hadde knekt hoften og var ute av stand til å bevege seg. Den ble utsatt for utrolige pinsler for at den skulle komme seg inn i slakteriet, elektriske støt osv. til slutt ble hele den tunge oksen heist opp etter en fot. Det verste med hele denne filmen var det at de menneskene som hadde med disse dyrene å gjøre totalt var ute av stand til å se lidelsen til dyrene, dette var tydelig dagligdags, og at det ble filmet var ikke noe å gjøre et nummer av, de så ingenting galt i det de gjorde.
Jeg har alltid reagert veldig på å se dyr bli plaget, det er noe med det at dyret ikke skjønner hvorfor dette skjer, det har ingen mulighet til å ta igjen (ofte), det er totalt hjelpeløst, og dette er det en del psykopater som ser ut til å nyte. Det er nok er klar sammenheng mellom de som plager dyr, og de som plager mennesker, det er jeg også ganske sikker på. Men det er også ille med denne sløvheten og likegyldigheten som enkelte foreldre har i forhold til at deres barn  får seg et dyr som leketøy, og foreldrene overlater det hele og fulle ansvaret til barnet, som ofte ikke er i stand til å ta seg av dyret på en skikkelig måte. Det er mange som burde skjerpe seg her.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Industrialisert dyrehold er et etisk kjempeproblem, og jeg tror holdningene(selv om det går sent) har endret seg  i EU-land etter kugalskap og andre sykdommer de siste 10 årene - det er en klar sammenheng der også.

Jeg bor nå i Stavanger, og det gjør meg faktisk glad å se kyr og sauer på Jæren, som har fantastiske forhold og arealer, bønder som bryr seg om dem og tar vare på dem, og også nå etterhvert har begynt å kreve at de får innsyn og innflytelse i forholdt til siste fase, transport til slakteriet - for at ikke dyrene skal lide noen overlast.

Oppfordrer forøvrig alle til å kjøpe gris fra Grøstad, kylling fra Stange og generelt boikotte Prior og Gilde.
Ikke bare har de dårlige produkter som man blir syk av, men de er verstinger på alle tenkelige vis. Pføy!

O.

Og derved smelter denne tråden sammmen med tråden om landbrukspolitikken... :) Heia norske bønder!

Honkey

A

Affa

Gjest
Industrialisert dyrehold er et etisk kjempeproblem, og jeg tror holdningene(selv om det går sent) har endret seg  i EU-land etter kugalskap og andre sykdommer de siste 10 årene - det er en klar sammenheng der også.

O.
Tullball, dette vet du ingen ting om.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg vet mer enn nok om dette ja, og det er langt fra tullball.

O.

A

Affa

Gjest
Jo, det er det. Hva, vet du om næringsmiddelindustri? Dyrker du gulrøtter i balkongkassen? Kutt ut bygderomantikk og annen kvalm søtsuppe om opprettholdelse av bostedsmønstre, ærlige bønder og glade dyr. Bønder puler sau og drikker silo. De bryr seg katta om hvordan dyr har det. Bare overføringene kommer slik at de kan ta traktoren ned på S-laget for å kjøpe Alle menn er de fornøyd.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jeg dyrker gulrøtter biodynamisk i egen hage. Jeg har tomater i drivhuset. Jeg sår urter og krydder, reddiker og neper, og høster bringebær, solbær og jordbær om morgenen før jeg skal på jobb. Alt etter rent biodynamiske prinsipper! Og alt dette på beste vestkant! Hva gjør det meg til, Affa? :D

Honkey

A

Affa

Gjest
Jeg dyrker gulrøtter biodynamisk i egen hage. Jeg har tomater i drivhuset. Jeg sår urter og krydder, reddiker og neper, og høster bringebær, solbær og jordbær om morgenen før jeg skal på jobb. Alt etter rent biodynamiske prinsipper! Og alt dette på beste vestkant! Hva gjør det meg til, Affa? :D

Honkey
Vellykket. Gratulerer.

K

knutinh

Gjest
Der var vi inne på landbrukspolitikk ja.

Jeg ser ikkenorsk landbruk som en garantist for etisk dyrehold. Derimot er jeg for et fritt marked med fullt innsyn, og tilstrekkelig merking til at markedet kan få presse produsentene til å oppføre seg så etisk som vi krever. Om 10% av oss er villige til å bytte mellom to noenlunde ekvivalente produsenter på bakgrunn av dyrehold, representerer det en enorm press-faktor.

Ja til organisert makt vha markedskrefter. Nei til sosialistisk plan-økonomi =)

-k

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Problemet med markedskreftene, Knut, er at de styres av kun én ting: Lommeboka!

Honkey

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg dyrker ikke romantikk om snille bønder for å si det pent. Men det finnes noen som er opptatt av dyrevelferd, og takk for det. De fleste er profittorienterte og gir fullstendig faen i både hvordan jorda og dyrene har det. Men det finnes som sagt noen..og jeg håper og tror de blir flere.

Stange og Grøstad viser at det er mulig å drive bærekraftig, lage svært gode produkter og samtidig holde en høy standard når det gjelder dyrevelferd.
Det er veien å gå. Død over Prior og Gilde, måtte de forvitre og bli borte for alltid.

Og for alle som er opptatt av god mat...ærlig talt - dere kjenner vel forskjell på en prior-kylling og en stange-kylling? Det er ikke vanskeligere enn det.

Og hvor i all verden kom bostedsmønstre fra? Drikker du på jobben nå igjen? ;D

O.

A

Affa

Gjest
Kjøper i Sverige jeg. Bedre kvalitet, utvalg og halv pris.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Det er et voksende marked for økologisk mat, bemidlede individer ønsker å bruke litt ekstra penger på miljø- og ressursvennlige alternativ. Dermed må markedet tilby dette.

Leverandører tilbyr varer der det er penger å hente, kunder velger oftere utfra flere faktorer enn pris.

Knut

N

nb

Gjest
Trodde det var slik at mange _sier_ de er interesserte i økologiske varer o.l. men svært få faktisk _kjøper_ de

K

knutinh

Gjest

Honkey
Hva er problemet med det?

Før Tine-krisen så vi at Tine varer ble solgt i stedet for konkurenten, selv om de var dyrere i pris. Understøtter det utsagnet ditt?

Etter tine-krisen har konkurenten økt sin markedsandel kraftig.

Altså har andre faktorer enn pris påvirkningskraft i et fritt marked. Man kan selvsagt si at følsomheten for kunstige eller irrasjonelle faktorer øker, men mennesket er nå en gang sånn at vi tenker som en saueflokk.

-k

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Hva er problemet med det?

Før Tine-krisen så vi at Tine varer ble solgt i stedet for konkurenten, selv om de var dyrere i pris. Understøtter det utsagnet ditt?

Etter tine-krisen har konkurenten økt sin markedsandel kraftig.

Altså har andre faktorer enn pris påvirkningskraft i et fritt marked. Man kan selvsagt si at følsomheten for kunstige eller irrasjonelle faktorer øker, men mennesket er nå en gang sånn at vi tenker som en saueflokk.

-k
Du har rett, jeg modererer meg herved! Men allikevel er det et viktig poeng i Norge at det er veldig mye "grining" fordi vi har så dyr mat, selv om dette er en sannhet med store modifikasjoner. Vi maser hele tiden om at vi må ha det billigere, mens i vårt oljetåke-samfunn har vi råd til å si at vi vil heller at dyr og folk skal ha det bra så lenge det varer.
på den annen side synes jeg kanskje det er litt skremmende å tenke påp at en katteeier i Norge bruker mer penger på katta si i løpet av et år enn han bruker på å hjelpe et sultent barn i Eritrea. Og med det perspektivet tilstår jeg at selv om jeg er glad i katter, så får jeg ikke de største emosjonelle reaksjoner av dyreplageri. Da er det en del andre problemer som opprører meg mer...

Honkey
PS: Jeg handler økologiske meierivarer. Fordi de er bedre. Lettrømme er det mest slående eksempelet. Forskjellen er mye større enn forskjellen på signalkabler, og kan lett avsløres i blindtester! :D

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Det er sikkert delvis riktig...selv om det er en reell økning og forhåpentligvis fortsetter det slik.

Som et apropos, jeg bodde en sommer hos noen kunst-venner i LA, nærmere bestemt i Silver Lake-området. Dette er folk som har valgt å leve for lite, dvs de jobber akkurat nok til at de dekker levekostnader, for å kunne holde på med sine prosjekter. Men på tross av det handlet de mer eller mindre 100% økologisk, selv om det var mye dyrere. Det var rett og slett prioritert og ble sett på som viktig.

Jeg ble ganske imponert av det må jeg innrømme..selv tjente jeg 4-5 ganger mer enn de fleste av dem og tok nok oftere short-cuts i forhold til idealene enn de gjorde. Vi kan alle bli flinkere..alle er tjent med bevisste forbrukere.

O.

Trodde det var slik at mange _sier_ de er interesserte i økologiske varer o.l. men svært få faktisk _kjøper_ de

A

Affa

Gjest
Det er sikkert delvis riktig...selv om det er en reell økning og forhåpentligvis fortsetter det slik.

Som et apropos, jeg bodde en sommer hos noen kunst-venner i LA, nærmere bestemt i Silver Lake-området. Dette er folk som har valgt å leve for lite, dvs de jobber akkurat nok til at de dekker levekostnader, for å kunne holde på med sine prosjekter. Men på tross av det handlet de mer eller mindre 100% økologisk, selv om det var mye dyrere. Det var rett og slett prioritert og ble sett på som viktig.

Jeg ble ganske imponert av det må jeg innrømme..selv tjente jeg 4-5 ganger mer enn de fleste av dem og tok nok oftere short-cuts i forhold til idealene enn de gjorde. Vi kan alle bli flinkere..alle er tjent med bevisste forbrukere.

O.
Hva er imponerende med dette? At de er late? Giddalause? Snyltere? Likeglade?

K

knutinh

Gjest
Du har rett, jeg modererer meg herved! Men allikevel er det et viktig poeng i Norge at det er veldig mye "grining" fordi vi har så dyr mat, selv om dette er en sannhet med store modifikasjoner. Vi maser hele tiden om at vi må ha det billigere, mens i vårt oljetåke-samfunn har vi råd til å si at vi vil heller at dyr og folk skal ha det bra så lenge det varer.
på den annen side synes jeg kanskje det er litt skremmende å tenke påp at en katteeier i Norge bruker mer penger på katta si i løpet av et år enn han bruker på å hjelpe et sultent barn i Eritrea. Og med det perspektivet tilstår jeg at selv om jeg er glad i katter, så får jeg ikke de største emosjonelle reaksjoner av dyreplageri. Da er det en del andre problemer som opprører meg mer...

Honkey
PS: Jeg handler økologiske meierivarer. Fordi de er bedre. Lettrømme er det mest slående eksempelet. Forskjellen er mye større enn forskjellen på signalkabler, og kan lett avsløres i blindtester! :D
Den produksjonsmetode som gir billigst vare er som oftest ikke den som gir best resultat. Derfor kjøper også jeg ofte (som regel) andre varer enn den absolutt billigste. Men det er veldig viktig for meg at det er et fritt valg JEG tar, ikke noe som SV/SP har bestemt er "til mitt eget beste".

-k

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Forstår ikke helt hvorfor du må sette den ene utingen opp mot en annen - dette er trist retorikk Honkey. Men ikke helt uvanlig.

Men jeg er også grunnleggende uenig med deg, det er få ting som opprører meg mer enn dyreplageri - da det er komplett umulig å forstå eller forsvare, og fullstendig meningsløst.

At 100(eller hvilket uhyggelig tall det nå er) barn dør av sult hver dag i Darfur opprører meg også, uten at det påvirker mitt forhold til dyreplageri, konebrennere, barnemishandlere etc.

O.

Honkey

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
:)

Ingen av de termene passer på dedikerte kunstnere Affa, og DETTE vet jeg litt om ;) Men imponert ble jeg av at de faktisk prioriterte med etikk i ryggen - det står respekt av det. Sikkert ikke lett å forstå :)

O.

Hva er imponerende med dette? At de er late? Giddalause? Snyltere? Likeglade?

A

Affa

Gjest
Hva mener du med dedikert kunstner? Betyr at vedkommende ikke er i stand til å produsere eller fremføre noe som noen vil ha?

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Nei, det betyr at man setter seg ambisiøse mål, velger bort mye av det vi andre velter oss i, for å nå dem. De jeg snakker om her har utstillinger på biennaler mer eller mindre overalt, er representert i store samlinger etc. Men, det er ikke utpreget kommersielt og ofte er prosjektene store og dyre å gjennomføre - ergo blir det lite penger til dekadent liv ;)

Den type kunst "som folk vil ha", selv om det er et bevegelig mål, kan tullingene holde på med. Markedet for denslags er enormt, og jeg blir påminnet om hvorfor hver eneste dag ;D

Hva ville du valgt for et stort rom hjemme? En foto-installasjon av Boltanski? Eller et følsomt maleri av Vebjørn Sand?(du vet, han som kan tegne en hånd og kopiere Da Vinci).

O.

A

Affa

Gjest
Foto er etter min mening ikke kunst. Det er artig men alt for enkelt. Sand kan ikke kopiere Da Vinci. Han er middelmådig, men bedre enn 90% av de som kommer ut av akademiet. Video, performance og installasjoner er idiotenes forsøk på å trenge inn i kunstens univers. Som å forsøke å dra til månen i robåt. Dømt til å misslykkes.

A

Affa

Gjest
Nei, det betyr at man setter seg ambisiøse mål, velger bort mye av det vi andre velter oss i, for å nå dem. De jeg snakker om her har utstillinger på biennaler mer eller mindre overalt, er representert i store samlinger etc. Men, det er ikke utpreget kommersielt og ofte er prosjektene store og dyre å gjennomføre - ergo blir det lite penger til dekadent liv ;)

Den type kunst "som folk vil ha", selv om det er et bevegelig mål, kan tullingene holde på med. Markedet for denslags er enormt, og jeg blir påminnet om hvorfor hver eneste dag ;D

Hva ville du valgt for et stort rom hjemme? En foto-installasjon av Boltanski? Eller et følsomt maleri av Vebjørn Sand?(du vet, han som kan tegne en hånd og kopiere Da Vinci).

O.
Kunne jeg velge: http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/hockney/hockney.clark-percy.jpg eller noe av wyeth eller en Zorn eller en Sargent eller en Nerdrum eller ...

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.682
Man må også klare å skille mellom det å bruke dyr som mat, og det å akseptere at dyr lider. Klart vi skal spise dyr, men frem til den dagen dyret skal slaktes er det vår plikt og vårt ansvar å sørge for at dyret har det bra og ikke lider.
Noe av det verste jeg har sett på TV var et program om dyretransport i Europa. Det er lenge siden, sikkert på begynnelsen av 90-tallet dette ble sendt, men jeg husker det godt ennå. Spesielt ille var det med en okse som hadde knekt hoften og var ute av stand til å bevege seg. Den ble utsatt for utrolige pinsler...osv.
Jeg må nok si meg grundig uenig her. Maten vi har i butikkene i dag, det vil si induistrielt dyrehold = mistrivsel og direkte dyreplageri. Dette blir litt off topic (selv om jeg ser mange andre som også er "utpå", men jeg kan nevne at i norge dør 50.000 avlsdyr under transport.

Poenget mitt er, om man kjøper kjøttdeig i hylla, KAN man ikke stå inne for det etisk sett. Nå er de fleste ikke villig til å la den problematikken gå inn på seg, de liker det bedre når kjøttdeigen er et rent matprodukt.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Dette har du åpenbart hverken greie på eller interesse for. Men det er helt i orden, du er ikke alene.

Men at de siste 20 års utvikling på den globale kunstscenen skulle gått deg så til de grader forbi, det hadde jeg neimen ikke trodd!

Kos deg med kose-røret du! Passer sikkert til sofaen! ;)

O.

Foto er etter min mening ikke kunst. Det er artig men alt for enkelt. Sand kan ikke kopiere Da Vinci. Han er middelmådig, men bedre enn 90% av de som kommer ut av akademiet. Video, performance og installasjoner er idiotenes forsøk på å trenge inn i kunstens univers. Som å forsøke å dra til månen i robåt. Dømt til å misslykkes.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Du har helt rett. Stange, Grøstad eller vilt og fisk. Det er veien å gå foreløpig.

Alt annet er forkastelig. Det var poenget med min lille diskurs med LA-eksemplet, det handler ikke om penger men om holdninger og bare det.

O.
Jeg må nok si meg grundig uenig her. Maten vi har i butikkene i dag, det vil si induistrielt dyrehold = mistrivsel og direkte dyreplageri. Dette blir litt off topic (selv om jeg ser mange andre som også er "utpå", men jeg kan nevne at i norge dør 50.000 avlsdyr under transport.

Poenget mitt er, om man kjøper kjøttdeig i hylla, KAN man ikke stå inne for det etisk sett. Nå er de fleste ikke villig til å la den problematikken gå inn på seg, de liker det bedre når kjøttdeigen er et rent matprodukt.

K

knutinh

Gjest

Filmen komponenten viser til husker jeg. Den er noe av det verste jeg har sett.

50.000 avlsdyr sier ikke så mye når man ikke vet hvor mange som totalt transporteres, hvorfor de dør og hvordan de har det.

Det er forskjell på 0-toleranse, og det å legge opp til et system som minimaliserer lidelse. Skal vi ta med jurbetennelse og lignende som skyldes for hard drift eller feil fokus under avlen?

Mange fokuserer på at så lenge vi skjermer norsk jordbruk så har dyrene det best. JEg synes det avslører at man ikke egentlig er opptatt av dyrene, men å beholde norsk jordburk...

-k

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.682
http://www.dyrevernalliansen.org/tema/transport.php

Det er klart en horribel mengde dyr som transporteres. At det er "kun" 50-60.000 av disse som dør er uansett skremmende. Jeg tror i alle fall at en slik transport er noen særlig koselig for et dyr om det dør eller ei.

Dyrene som dør er oftest for trøtte, slitne og syke til å klare reisen. Dyr dør også fordi det er for trangt og fordi forholdene generelt er for dårlig, og at de må reise for langt.

Noe annet, selv om disse filmene er fra utlandet burde man ikke tro det er så vanvittig mye bedre i Norge. Mange jeg har diskutert dette med slenger ut "men slik er det ikke i Norge", uten å ha noen som helst form for kunnskap til å si noe slikt. Det er klart land som er verre enn Norge, men vi er langt fra spesielle i dette feltet.

A

Affa

Gjest
Dette har du åpenbart hverken greie på eller interesse for. Men det er helt i orden, du er ikke alene.

Men at de siste 20 års utvikling på den globale kunstscenen skulle gått deg så til de grader forbi, det hadde jeg neimen ikke trodd!

Kos deg med kose-røret du! Passer sikkert til sofaen! ;)

O.
He, he, jeg kan nok langt mer enn deg.
Det har ikke vært noen utvikling i mine øyne. Det eneste nye er bruken av datamaskiner som har eksplodert. Nøkternt sett har det nesten ikke skjedd noe siden Warhol eller Slettmark. Dagens unge norske er sørgelige. De kan ingen ting, verken om kunst eller med kunst. De er sørgmodige kopitåper uten produktivitet.

Når det gjelder foto og installasjoner kan det være underholdende. For eksempel Vibeke Tandberg og Tom Sacks morer meg stort, mens Ono og Koons gjør meg så trøtt at det ikke hjelper å spise et glass pulverkaffe.

Når det gjelder malerkunst er det non figurative uten tvil et blindspor. Den er fundamentert i det klassiske, men i dag er linjene og det håndverksmessige helt borte. I USA, England, Danmark eller Sverige er det figurative i sterkt og spennende. Se på portrettsamlingen på Tate eller Fredriksborg. Noe annet enn det talentløse brippbrappet til Groth og Sitter.

I Norge må du  nøye deg med bacon-light bildene til Gullvåg hvis man skal våge å se godkjent figurativ kunst. Wideberg er ikke stueren lenger. Hestene er blitt for populære. Weidemann ble også folkekjær og uten interesse. Skikkelige portretter er det egentlig bare Nerdrum som er i stand til å male i Norge i dag. Det er trist, jfr f.eks , Wernenkiold, Munch, Heiberg, Krogh (den siste av dem). Nerdrum er selvsagt umulig å komme utenom i figurativ kunst generelt. Koren Bjertnes er et friskt pust, langt større enn sin bleke mester Sæther. Men, vi mangler det moderne figurative uttrykk i Norge i dag. Det skyldes det nonfigurative beviste holdning med utskraping av en hver figurativ spire. Disse evneveike saltstøttene med sterke forankringer i det ekstreme venstre i Berlinmiljøet har ikke oppdaget at det nonfigurative blindspor nærmest er et unikt norsk fenomen.

Nerdrumelevene som f.eks Holand, Formoe, Richardson og Sand (som strengt tatt ikke er Nerdrumelev)  er ingen ting. Det tar allikevel ikke fra dem det at mange synes bildene deres er greie nok. Hva er imidlertid dårlig med bildene deres sammenlignet med det som vises på unge kunstnere på Tulinløkka eller på kunsthøyskolen? Det er lett å kritisere Formoe for at rompa er skjev eller øynene urunde. Det er lite å utsette på en 23 minutter lang ”jeg sitter på do og driter” videoseanse eller ”se hvor mange dildoer jeg har og kan legge i mønster på gulvet”” installasjon.

Nei, nei, dette har ikke DU greie på.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Affa da...alle kan bruke oppslagsverk.
Balanse mellom innsikt og erkjennelse, det er viktig. Du har litt å jobbe med der. ;)

O.

Topp Bunn