E-Trap første forsøk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.824
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Har en E-Trap til låns i noen dager. Her er resultater fra første målinger, ikke helt enkelt å stille inn, men dette har jeg tro på.
    først uten E-trap:

begge uten e-trap.jpg

og med E-Trap:
    begge med eq6 og e-trap.jpg

Neste runde blir på er litt høyere nivå (dB). Har ikke fått hørt skkkelig på dette enda, men det kommer.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvilke resonanser er du prøver å gjøre noe med?
    Ulempen med en slik elektronisk bassfeller er at den kun vil hjelpe for en lytteposisjon.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.824
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har prøvd meg på 50Hz og prøvd å rette opp avrullingen rundt 40Hz. Tror jeg vil trenge litt tid for å få grepet på instillingene. Hvorfor mener du dette bare er for sweetspot?
    jeg tror jeg trenger å øke nivået til rundt 85dB for å unngå at støygulvet forstyrrer målingene.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Den vil selvsagt virke på alle høytrykk punktene i rommet ved innstilt frekvens-r, men dette betinger selvsagt at den er plassert på rett sted, et hjørne er å foretrekke om den kan håndtere flere frekvenser samtidig.

På vannfallet du la ut ser den ikke veldig effektiv ut, er den tilfeldig plasser?

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.770
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Vi venter i spenning Vidar, har du noe nytt å komme med?

Steinar.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.824
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Den står i et hjørne, men jeg trenger mere tid til å finne ut hvordan jeg skal stille den inn. Ganske mange parametere som kan endres og jeg vet ikke hvor nøyaktig frekvensangivelsen er? Det kan også tenkes at høyttalerplasseringen min er ganske optimal. 50Hzen rundt 35dB kan godt være en av akvariepumpene mine. Jeg skal teste med høyttalerene nærmere bakveggen uten DSP og litt høyere nivå.

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.723
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Basert på vannfallsdiagrammene som du har postet over, så kan jeg ikke se at det er noe å hente på bruk av E-Trap hjemme hos deg. Frekvensresponsen din er forholdsvis jevn (etter hva jeg har forstått p.g.a. innebygget EQ i høyttalerne?), men viktigere er det at de toppene du forsøker å gjøre noe med befinner seg nær eller under støygulvet. M.a.o. er disse neglisjerbare da de befinner seg ved et svært lavt lydtrykk (under 45 dB som er et typisk støygulv i mange rom).

Det kan ikke forventes at E-trap'en kan gjøre noe med et ikke-eksisterende problem, så jeg håper derfor det finnes andre i lauget med mere utpregede topper i frekvensresponsen slik at en høvelig test kan utføres.

Jeg skal for øvrig foreta min første E-trap installasjon hos en kunde med et dedikert lytterom og en resonerende frekvens på rundt 40 Hz nå på onsdag. Jeg kan poste resultatene her i denne tråden om ønskelig.

Jeg ser noen har nevnt at den potensielle forbedringen av lyden bare vil opptre i lytteposisjonen. Dette må skyldes en misforståelse. En E-trap vil kunne forbedre lyden i hele rommet, i motsetning til en parametrisk EQ. En E-Trap er tross alt et fysisk apparat (en 10" subwoofer med 2 integrerte mikrofoner) som jobber i motfase av de to valgte frekvensene. Den virker m.a.o. kun på lyden i rommet og påvirker ikke signalet fra kilden på noe vis.

Mere detaljer rundt produktet og publiserte testresultater er å finne i vår E-Trap annonse her på HFS for de som måtte være interessert.

Alan

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Om Vidar tar turen opp til meg, så kan jeg lage trøbbel i rommet mit ved å ta bort DSpeaker fra oppsettet. DA ha jeg en fryktelig stående bølge i rommet

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.824
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Håper å få testet litt mer i kveld, men jeg tror nok ikke mitt rom er optimalt for E-Trap. Jeg har sett litt mer på noen av målingene jeg gjorde tidligere og det ser ut som den virker i et ganske smalt frekvensbånd. Kan tenke meg at helt rektangulære rom og spesielt rom med avstander som er multiplum av hverandre feks 2,4 x 4,8 x 4,8 vil ha optimalt utbytte av en E-Trap. Skal se om jeg kan få sneket inn et møte hos deg Retep, hva med osten, det er vel noe grums der også?
    Alan, kjempebra om du legger inn resultatene dine her.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skal se om jeg kan få sneket inn et møte hos deg Retep, hva med osten, det er vel noe grums der også?
    Dere er alltid velkommne hit... Er stort sett hjemme fortiden.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.824
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg testet litt mer og det er ingen tvil om at den virker. Her er noen målinger.
    Først plassering av høyttalerene nær bakveggen uten og med E-Trap aktiv:

etrap i sweetspot med og uten.jpg

Neste er mikrofonen plassert på toppen av E-Trapen i hjørnet:

etrap i hjørne med og uten.jpg

Den siste er DSP inkludert:

etrap uten med og dsp i sweetspot.jpg

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.723
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Det mest interessante man kan observere i dine målinger i foregående post er at E-Trap'en også jevner ut kanselleringer (se forskjell mellom grønn og rosa kurve helt til høyre i øverste plott). Dette er også rapportert fra annet hold.

Legg også merke til at kurven med DSP gir en større kansellering enn både uten DSP og med E-Trap (se delen av de tre kurvene helt til høyre i nederste plott).

Midterste plott antar jeg du har inkludert av ren akademisk interesse. Det viser jo fint virkemåten til E-Trapen i den posisjonen den er plassert :)

Dog må det sies at det er lite behov for en E-Trap i ditt rom da du ikke har noen dominerende topper, men mere en generell nivåhevning mellom 40 til 70 Hz (uten DSP). Det nærmeste du kommer det man kan kalle en topp er ved cirka 55 Hz (cirka +5 dB). Prøv å bruke en smalere Q på E-Trap'en i et forsøk på å dra ned denne ytterligere.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.824
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Godt observert, det tenkte ikke jeg på, men man går veldig fort tom for effekt hvis man prøver å rette opp dipper med DSP. Jeg må jobbe litt mer med DSP med den HT-plasseringen. Det er i den posisjonen de står når de brukes til TV og ukritisk lytting.

Du har nok helt rett at mitt rom ikke er spesielt godt egnet for E-Trap, det er ikke helt firkantet og mange av de parralelle flatene blir brutt opp av store gjenstander som feks et stor akvarium.

Tenkte det var artig å se at den virkelig kansellerer, ved å plassere mikrofonen i hjørnet. Hos meg var det liten forskjell mellom mikrofonene foran og bak på E-Trapen.
    Jeg forsøkte alle mulige Q verdier og forsøkte å optimalisere frekvens og gain, gjorde sikkert hundre sweeps;)

Lykke til med installasjonen i dag, det blir spennende å se resultatet.

Det mest interessante man kan observere i dine målinger i foregående post er at E-Trap'en også jevner ut kanselleringer (se forskjell mellom grønn og rosa kurve helt til høyre i øverste plott). Dette er også rapportert fra annet hold.

Legg også merke til at kurven med DSP gir en større kansellering enn både uten DSP og med E-Trap (se delen av de tre kurvene helt til høyre i nederste plott).

Midterste plott antar jeg du har inkludert av ren akademisk interesse. Det viser jo fint virkemåten til E-Trapen i den posisjonen den er plassert :)

Dog må det sies at det er lite behov for en E-Trap i ditt rom da du ikke har noen dominerende topper, men mere en generell nivåhevning mellom 40 til 70 Hz (uten DSP). Det nærmeste du kommer det man kan kalle en topp er ved cirka 55 Hz (cirka +5 dB). Prøv å bruke en smalere Q på E-Trap'en i et forsøk på å dra ned denne ytterligere.

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.723
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Her følger målinger fra gårsdagens E-Trap test hos kunde. Plottene oppsummerer resultatet av en 3 timers økt på kveldstid (vi testet dog mer enn bare E-Trap).

Det dreier seg om et dedikert rom på 6,6m X 4,6m X 2,4m. Med sine 30 m2 er rommet forholdsvis stort. Høyttaleroppsettet består av Dali Megaline linjekildehøyttalere (med en imponerende fremtoning!) og 2 stk Audio Physic Minos sub'er (m.a.o. 4 stk 12" woofere tilsammen). Videre er det benyttet et større antall TubeTraps for bredbåndet kontroll av "etterklangstidene" i rommet, samt til absorpsjon av første ordens refleksjonspunkter.

Siden det spilles ifra langsiden, så er tilgjengelig dybde noe begrenset. Dette gjør at sub'ene må stå relativt nær veggen bak høyttalerne. De står derfor langs trykknoden til fundamental egenfrekvens av bredden i rommet (4.6m -> 37 Hz). Dette bidrar til å gi en topp ved denne frekvensen, og det er temming av denne som var målet med E-Trap testen.

jb_egenfrekvenser_hunecke.png

Vannfallsplottet under viser rommets oppførsel (frekvensrespons over tid) det første halve sekundet, UTEN E-Trap:

etrap_uten.png

Problemet ved 37 Hz kan tydelig sees.

Neste plott viser vannfallsdiagrammet ved bruk av 1 stk E-Trap nær bakre høyre hjørne (i hjørnet står en kolonne bestående av 2 stk 20 tommer TubeTrap som uheldigvis ruller av over problemfrekvensen):

etrap_naer-bakre-hoeyre-hj.png

Den momentane effekten er på cirka -2 dB, mens effekten er på hele -11 dB (51,3 - 62,3) etter 0,5 sek. Om man tar størrelsen til rommet i betraktning, så vil jeg si at dette er et meget godt resultat (inhabil eller ei :) ).

Neste plott viser vannfallsdiagrammet ved bruk av 1 stk E-Trap nær bakre venstre hjørne (også i dette hjørnet står det 2 stk 20" TubeTrap):

etrap_naer-bakre-venstre-hj.png

Effekten er god også her, men vi rakk ikke å optimalisere innstillingene like godt som for E-Trap'en i høyre hjørnet (som under denne målingen var avskrudd). Som Vidar allerede har nevnt, så har E-Trap'en mange parametre/innstillinger som kan varieres, og dette gjør at man kan holde på en god stund før alt er optimalt. Den momentane effekt var derfor det halve av forrige test, dvs. på cirka -1 dB. Dog var reduksjonen etter 500 ms på hele 12,5 dB (49,8-62,3).

Til slutt testet vi ved bruk av 2 E-Traps samtidig, og da 1 stk nær hvert av de bakre hjørnene:

etrap_naer-bakre-hjoerner.png

Resultatet etter endt økt var cirka 3 dB ned momentant og cirka 16 dB ned etter 500 ms.

Nå gjenstår det å få lyttet til musikk og bedømme effekten med ørene. Men siden trente ører kan høre forskjeller ned i 1 dB, riktignok ikke ved 40 Hz, så har i alle fall jeg forventninger om at dette vil bidra positivt til lyden i rommet.

Alan

Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvem er eier av anlegget? Er han låst til å plassere på langsiden? Virker fornuftig å prøve ut høyttalerne på kortsiden her.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.824
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Burde gi meget hørbare resultater dette:) Litt mer fin innstilling og kansje prøve den andre kanalen på 52Hz. Du må rapportere hva lytteintrykket ble også etterhvert.
    Håper å få sneket inn et par timer med lytting i kveld med og uten E-Trap. Jeg får begynne å gjespe tidlig så kona blir trøtt:cool:

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.723
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Kunden må av praktiske årsaker spille fra langsiden.

Ja, vi gjorde et kjapt forsøk på å stille inn modus 2 på 52 Hz, men med begrenset tid valgte vi å konsentrere oss om 37 Hz i denne omgang.

Vi fikk ikke tid til å lytte da det ble midnatt før vi var "ferdig".

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    2
    Interessant :)
    Ser jo ut til å virke bra dette ut fra målingene hvertfall !
    Hva koster en sånn en da?

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.824
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Ikke store saken, luftavfukteren som vanligvis står i hjørnet er mye større :)
    Nå har jeg sittet og lyttet en stund og konklusjonen så langt er at på tross av liten forskjell i målingene virker det som at bassen blir bedre definert og at lydbilde generelt roer seg ned litt. Jeg tror at de som virkelig har en eller to veldefinerte topper har mye å hente med en E-Trap.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.770
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Burde gi meget hørbare resultater dette:) Litt mer fin innstilling og kansje prøve den andre kanalen på 52Hz. Du må rapportere hva lytteintrykket ble også etterhvert.
    Håper å få sneket inn et par timer med lytting i kveld med og uten E-Trap. Jeg får begynne å gjespe tidlig så kona blir trøtt:cool:
    Den har jeg ikke prøvd før.
    men da tror jeg min sovner med hode i middag:)

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.824
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Du må ikke starte så tidlig, Ostefruen jobber så mye at det holder noen minutter før ønsket leggetid :)

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.723
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Trenger ikke å gjespe jeg en gang. Kona sovner før ungene :rolleyes:

Så jeg ser frem til det nye, dedikerte rommet/bygget som skal holde cirka 50 dB (vinduene er riktignok oppgitt til 44 dB, men med Window Plug fra ASC, så kan verdien økes). Med et støygulv på rundt 45 dB, så betyr jo det at jeg kan spille ved 95 dB (m.a.o. ved referansenivå) uten å sjenere en sjel :mrgreen:

Men for å være seriøs, hvem er neste mann ut i lauget?

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.824
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det nye rommet ditt blir jo av en annen verden :) Håper jeg en gang i fremtiden får hørt det ferdige resultatet, både to og mangekanals utgaven!

Jeg er litt usikker på hvem som er neste mann, Retep bor litt for langt unna og har ikke bil og jeg har ikke tid akkrurat nå, Steinost eller Grandis?
    Han som virkelig hadde nytte av den er ikke så aktiv for tiden. Hvis ingen av de er klare får jeg komme meg til Heggedal så flere andre får prøvd vidunderet :)

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.723
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Rommet skal etter planen bygges ferdig i løpet av året. Deretter skal det måles og tunes :)

Det er mulig jeg starter en byggetråd her på HFS slik at andre får et innblikk i IsoDamp-løsningen til ASC. I tillegg har ASC laget et designforslag til yttervegger, gulv og tak. Som du kunne se når du var og hentet E-Trap'en, så er utsiden av yttervegg og tak, samt første lag i gulvet ferdigstilt. Så det er fortsatt mye arbeid som gjenstår.

Ja, om det ikke skulle passe for andre i lauget, så er det fint om du returnerer E-Trap'en ved anledning da det er flere her på forumet som står på venteliste for hjemlån.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.824
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det tok litt tid, men nå har jeg endelig forstått avataren din;)

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.723
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    He, he - like uforståelig som firmanavnet :)

Avataren viser vårt kommende 7.1 oppsett, m.a.o. et meget egosentrisk (="lydsentrisk"?) oppsett med sweet spot alene i fokus.

Dog er avataren litt misvisende siden alle de 7 hovedhøyttalerne nå er identiske, samt at antall sub'er nok vil bli mere enn 2. Antallet må jeg måle meg frem til, og målet er forvrengningsfri bass ned til 10 Hz(!). Et X antall dual 18" INFRA-sub'er fra Bag End (8-95Hz +- 3dB) vil bli benyttet til å ta seg av nedre bass, mens hornbasser fra Avantgarde vil ta seg av øvre bass. Dette er i alle fall dagens plan :)

Det vil aller nådigst stå en recliner på hver side av den i sweet spot :D

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.824
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Navnet tar nok litt lengre tid;) Du hadde jo fortalt meg om 7.1 eller 7.x planene allerede. Ekstra recliner er vel bare aktuelt hvis det ikke lager krøll med akustikken og ikke er trukket med skinn;)
    Litt enklere med mitt navn og avatar:)

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.723
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    ...og nakkestøtte er bannlyst - i det hele tatt en hver forlengelse som når lenger enn til skuldrene. Det blir m.a.o. lite igjen av den reclineren, he-he.

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.723
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Angående de 2 innebygde mikrofonene til E-Trap'en, så anbefaler Bag End å benytte den fremre mikrofonen for best resultat. Her er det Jim skriver:

The front mic allows more feedback (the good feedback) to occur with greater stability. So try the front mic and place the Etrap at 90 degrees to the boundary or face it out with just enough room behind it for the power cord, or point it into the boundary but leave 6" or so between the boundary and the etrap. The difference between these positions is not much, but at upper frequencies you might experience some difference in the tuning and effectiveness.
    Til info, så ble bakre mikrofon benyttet i forbindelse med resultatene vist i innlegg nummer 14. Og Feedback var da satt til cirka kl. 13, mens Contour var satt til kl. 12. Videre var E-Trap'ene posisjonert en halv meter fra hjørnet (i og med at hjørnet var okkupert av en 20 tommer TubeTrap), samt 90 grader på bakveggen (dvs. med wooferen pekende langs bakveggen og vekk ifra hjørnet). Under mitt neste besøk hos kunden, så vil jeg sjekke om det er enda mere å hente ved å benytte mikrofonen i front.

Det er også planlagt et halvt dusin E-Trap installasjoner i ukene som kommer, så jeg skal se om jeg får postet noen av resultatene her slik at dere får et bredere grunnlag til å bedømme produktet. Ellers er det naturligvis bare å skrive seg på vår utlånsliste.

Alan

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.824
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    NB! skru ned feedback før du bytter mikrofon:cool: Skal bli artig å se resultater fra flere rom etterhvert. Hvis jeg forstår plasseringsbeskrivelsen, hadde jeg gjort det riktig:)

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.723
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Det kan nok være lurt, ja :)

Antakelig hjelper det også å sette modus bryteren til OFF før endring av mikrofoninnstilling.

Et av rommene jeg skal forsøke å forbedre lyden i har en ekstrem topp rundt 40 Hz. Denne er så kraftig at det ikke er mulig å nyte musikken i rommet. Faktisk så slapp jeg opp for headroom ved første sveip forsøk med REW nettopp p.g.a. denne resonerende frekvensen.

Om E-Trap'en klarer å temme denne, så vil kunden sitte igjen med et helt nytt rom ;)

Det er for øvrig en stue og da hjelper det at E-Trap'en er liten og kan gjemmes bort i en krok, til forskjell fra passive resonatorer.

Skal se om jeg får lagt ut vannfallsdiagrammet senere i kveld, så får dere sett litt på hva forbedringspotensialet i denne stua er :)

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.723
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Her er vannfallsdiagrammet til rommet jeg nevnte over. Frekvenstoppen (ved tid=0ms) var ikke fullt så ekstrem som jeg mente å huske, men den er sikkert og visst betydelig nok. Så det skal bli interessant å se hva som kan gjøres med 1-2 stk E-Traps i dette rommet, og ikke minst å lytte til musikk før og etter.

vfd_stueCR_utenTiltak.png

Det er ingen akustiske tiltak i denne stuen i øyeblikket.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Burde ikke eieren av dette anlegget bruke litt mer tid på flytting, det finnes ingen andre løsninger som gir tilsvarende utslag på spl og med en slik respons virker det litt tidlig å starte med utfordringene i tid

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.723
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Dette er en relativt liten, og godt møblert, stue i en sentrumsleilighet. Og sist jeg var der, så målte vi frekvensresponsen for 3 alternative høyttalerposisjoner. Målingene viste at rommet resonerer like mye uansett høyttalerplassering (innenfor praktisk tilgjengelig område).

Tanken er å dempe denne resoneringen med E-Trap'en slik at den i mindre grad forstyrrer musikken. Tro meg, dette er et langt større problem i dette rommet en ujevn frekvensrespons ved tid = 0 ms.

En alternativ innfallsvinkel vil være å benytte EQ.

En bedre løsning vil være å gå over til stativhøyttalere som ruller av før problemfrekvensen(e). Men det er ikke en slik løsning kunden i dette tilfellet vil ha.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Vel i min verden er frekvensresponsen det aller viktigste parameter et og for meg ser nivået på toppen ut som et større problem enn det som skjer i tid og min erfaring er at tiltak som jobber med tid er mye mindre effektiv enn plassering når det gjelder og jevne ut spl, men post gjerne nytt vannfall det er alltid nyttig å se på faktisk resultat av tiltak

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.723
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Vel, om du hadde sittet der i sofaen ved siden av meg og hørt hvordan rommet i TID overtok musikken, så tror jeg du hadde innsett hvor det største problemet lå. Man kan mene mye på forhånd (noe jeg også kan være skyldig i), men det er noe helt annet å være midt opp i situasjonen :)

På generelt grunnlag, så skal jeg være den første til å være enig med deg i at optimalisering av lytteopplevelsen starter ved å jobbe med plassering av høyttalere og lytteposisjon. I dette konkrete tilfellet, så er det begrenset effekt å hente, først og fremst p.g.a. praktiske restriksjoner når det gjelder nettopp høyttalerplassering og lytteposisjon.

Vi får nå se hva som kan gjøres ut ifra det lille man har å jobbe med...

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.723
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Her er en oppfølging av mitt innlegg nummer 34 over.

Jeg har nå vært hos kunden for å teste om 1 stk E-Trap var i stand til å fjerne den resonerende frekvensen nær 40 Hz - og det var den :)

Først en ny måling av stua uten E-Trap:

wfd_uten-etrap_cr.png

Om man sammenligner denne målingen med plottet i post #34, så kan man se at 2 av de 3 frekvenstoppene ved 0,5 sek er borte. Forklaringen er at Trondheimsveien befinner seg rett utenfor stuevinduet, og passerende biler slår inn over støygulvet og hever dette opp til mellom 50-60 dB alt etter hvor støyende kjøretøyet som tilfeldigvis passerer under en måling er.

Ved å repetere en måling, kan ekstern støy identifiseres og derved ignoreres under analysen. Problemfrekvensen i rommet er altså den ved rundt 40 Hz og denne viser et nivå på cirka 68 dB etter 0,5 sek. Dette er cirka 8-18 dB over støynivået fra gata (ved passering av bil).

Etter installasjon av 1 stk E-Trap ved bakvegg, så er den resonerende frekvensen redusert med hele 15 dB (68dB -> 53 dB), og lydtrykket til denne befinner seg nå på nivå med den gjennomsnittlige støyen fra biltrafikken utenfor:

wfd_med-etrap_cr.png

Her er en sammenligning av før og etter bruk av 1 stk E-Trap på samme plott:

wfd_med-og-uten-etrap_cr.png

I tillegg til at Modus 1 er satt til 40 Hz, så har vi også tatt i bruk Modus 2 til å dra ned frekvenstoppen ved cirka 54 Hz (merk dog at støyen fra en passerende bil slår inn rundt 50 Hz og forstyrrer målingen).

Det ble deretter tid til å finne frem litt musikk med lyd i 40 Hz området og forbedringen var umiddelbart hørbar. Resoneringen fra rommet var nå knapt hørbar uansett hvor i rommet man satt.

Alan/X3MHC

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.723
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Vi har også vært og testet E-Trap hos en tredje kunde. Plottet under viser en sammenligning før og etter installasjon av 1 stk E-Trap i et forholdsvis stort lytterom med de uheldige dimensjonene 6,4m X 6,3m, altså nesten kvadratisk.

wfd_medoguten-etrap_rb.jpg

Dette er utvilsomt et utfordrende rom da det i tillegg har skråtak. Selv om egenfrekvensene til rommet vil forbli de samme, så må det jobbes mere med høyttalerplassering, og eventuelt lytteposisjon, i et forsøk på å få til en jevnere frekvens i bassområdet.

Et større antall bredbåndede og trykkbaserte TubeTraps sørger for at "etterklangstidene" i rommet er under kontroll helt ned til cirka 40 Hz, noe vannfallsdiagrammet gjenspeiler. Den smalbåndede E-Trap'en skal i så måte assistere TubeTrapene og redusere utklingingstiden ved fundamental egenfrekvens (27 Hz).

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn