E-Trap første forsøk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.770
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dette synes jeg ser greit ut men.
    vi driver nå nede på 250 ms.
    der har vi rydet opp i en massiv stor bølge ved 25 hz.
    flytter dere den inn til 250 ms ser den vel ganske brutal ut?
    har også ryddet opp i andre frekvenser med denne
    Dette med et produkt til langt under 1/2 prisen.
    Dette er ikke ment for å provosere, men en sannhet.
    dette klarer vel ikke denne?Denne vi bruker tar både peaker og dipper.
    skal du gjøre dette med den du har må man vel ha mange?

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.723
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Så og si akkurat tilbake ifra HiFi-messa i Horten. To meget givende dager med sosialt samvær og en blanding av god og dårlig lyd som unektelig hører med og ikke er til å unngå tatt i betraktning forholdene og tiden tilgjengelig til forberedelser for utstillere.

steinost:
    Jeg synes ditt innlegg er noe kryptisk, samtidig som det bærer preg av at du ikke har satt deg inn i hva en E-Trap er (til tross for at en i ditt laug (trådstarter) har hatt en slik på hjemlån med tilbud om gratis test til øvrige medlemmer i lauget). Men jeg skal forsøke å gi deg et svar...

Jeg mistenker at det produktet du driver å sammenligner med er en ekstern EQ (DSPeaker?), selv om jeg blir litt i tvil når du skriver at det håndterer både topper og dipper, noe en fornuftig bruk av EQ (og effektforsterker) strengt tatt ikke tillater, altså større nivåheving av dipper.

Vårt produkt er IKKE en EQ, men et fysisk (akustisk) tiltak som plasseres i en av rommets trykknoder og som ikke er koblet til signalveien på noe vis. Meg bekjent finnes det ikke et tilsvarende produkt i verden, i alle fall ikke i øyeblikket. Til tross for dette, så tilbyr vi produktet til samme pris som i USA, og det etter frakt over Atlanteren. Det er for øvrig dokumentert at en E-Trap gir muligheten for å addressere både topper og dipper. Du vil kunne finne eksempler i vår HFS-annonse her.

Å dra ned en topp med inntil 15 dB innenfor typiske RT60-verdier slik E-Trap eksemplene over viser er svært bra, og spesielt når man tar den beskjedne størrelsen til en E-Trap i betraktning. Det må ganske mange store Helmholtz resonatorer til for å oppnå samme effekt.

Det må være lov å tilby hifi-entusiaster alternative produkter til EQ, noe vi heller ikke er alene om å gjøre. Det er ikke alle hifi-entusiaster som er villig til å plassere enda et ledd i signalveien (les EQ) for å tilpasse lyden til rommet når det etter noen sin mening i stedet er rommet som bør tilrettelegges for upåvirket lyd.

Tenkt deg at du har lagt ned et betydelig beløp på et rent analogt oppsett. Hvem ved sine fulle fem ville da ha skutt inn en 6000 kroners EQ (som jobber i det digitale domenet) i signalveien? Jeg bare spør (og med forbehold om at jeg mistolket ditt innlegg).

Alan

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.824
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror nok Osten var lettere euforisk etter å ha hørt hva DSPeaken gjorde med bassen i rommet hans:)
    Det er jo ingen tvil om at E-Trap virker og at den i mange rom kan gjøre underverker, som dine målinger viser.
    Ang Helmholtz resonatorer er det jo bare å se på 8x12Tom sin side for å se hvor voluminøst det blir hvis man skal ordne opp i den nederste oktaven.
    Jeg ser helt klart problemet med å kjøre en AD/DA runde i et analogt oppsett.

Vidar

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.723
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Da synes jeg Steinar heller burde legge inn noen godord i tråden om DSPeaker enn å 'disse' andre produkter som tross alt fungerer etter intensjonen og som er priset svært så edruelig :)

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.770
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det var ikke meningen å "disse" dine produkter.
    Men utifra målingene synes jeg den gjør lite, men som bransjeredaktør bør dere vel tåle dette.
    At jeg kommer med synspunkter om et produkt må da tollereres?
    Dere bruker jo sentralen som reklame.
    Greit nok det er ikke du som startet denne tråden.
    Ja DSPeaker er ett meget godt produkt som rydder MYE.

Mvh.

Steinar.

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.723
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Vi bør tåle dette dersom observasjonen din er korrekt. Men faktumet er det motsatte. Når ble en reduksjon innenfor RT60 på over 10 dB for et akustisk produkt av denne størrelsen lite?

Det går ikke an å sammenligne effekten av en EQ enhet med effekten av et akustisk produkt. EQ-enheten trenger bare å endre signalet, mens et akustisk produkt må endre lyden i rommet etter at den har forlatt høyttalerne.

Det er faktisk publisert AES-artikler hvor dette produktet kommer best ut i test, og det med god margin. Det sammenlignes da med andre akustiske produkter, og ikke EQ-enheter.

Om du tror at vi er amatører nok til å investere flere hundretusen kroner i et produkt som ikke fungerer, så tar du skammelig feil. Resten av diskusjonen foreslår jeg at du tar på PM. Jeesus.

Alan

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.723
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Jeg hadde tenkt å poste effekten av 1 stk E-Trap brukt i Watt sitt hotellrom på messa i Horten, men jeg skjønner at dette av noen kan oppfattes som reklame, i stedet for det det er, ren entusiasme for et nytt produkt her til lands.

Det er jo faktisk fortsatt gratis å legge ut en annonse på HFS sin hovedside (i alle fall sist jeg sjekket), så jeg skjønner ikke helt hva vi skulle ha å spare på å benytte denne tråden i stedet? Det må da være lov å gjøre tråden så interessant som mulig?

Så med mindre det kommer oppfordringer om at vi legger ut målingene, så takker jeg for følge i denne tråden.

Alan

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Alt er vel en form for reklame i dag, vel? Skulle jeg hengt meg opp i all reklame i dag vi lesses ned av, da skulle jeg fått det travelt. Vi skal vel også vokte oss vel for å sable ned alt mulig? Da blir det ikke mye til opplysning etterhvert om hva som finnes. Dessuten velger vi vel selv hva vi vil tro på utfra hva vi leser andre steder, og hva som foreligger av dokumentasjon og ikke, og deretter om vi ønsker å kjøpe det eller ikke?
    Jeg vil gjerne se målingene. Følger med på dette her, og det er absolutt relevant i disse akustikkopplysningstider.

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.723
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    OK, jeg kan legge ut målingene fra Watt-rommet i kveld når jeg er tilbake på hjemmekontoret.

Jeg tenkte dette kunne være av interesse siden det tross alt var en del her på forumet som var innom rommet i løpet av messa.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.824
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil gjerne se resultatet;) Interessant å se hva som skjer i ulike rom.

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.723
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Ja, la oss legge diskusjonen bak oss. Vi er alle på jakt etter det samme, nemlig godlyden :)

Personlig er jeg ikke fremmed for å benytte EQ i et egnet oppsett (typisk da med digital kilde), vel og merke i tillegg til akustiske tiltak. Og DSPeaker er faktisk et produkt jeg selv vurderer å ha i verktøyskrinet på mine kundebesøk (jeg har faktisk lest manualen, he-he). Dette er dog en tråd om erfaringer rundt bruk av E-Trap.

peace & love O0

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.824
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Helt enig, ingen grunn til opphetet diskusjon, dere er jo begge særdeles hyggelige karer;)

T

tce-teams

Gjest
    dette etrap X3MHC gjelper den kun i bass området til folk , som og sliter for og få fram god bassen , eller gjør den andre underverker også.

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.723
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    For den eksisterende versjonen, så er virkeområdet 20-65 Hz, dvs. at den kan stilles inn til å dra ned to topper innenfor dette intervallet, gitt at de to toppene er langt nok ifra hverandre i frekvens. En topp ved 25 Hz og en annen ved 50 Hz går f.eks. fint, mens en topp ved 25 Hz og en annen ved 30 Hz, vil nok neppe gå.

Etter ønske fra kunder her hjemme, så jobber vi sammen med produsenten for å tilby en versjon med et høyere virkeområde, f.eks. 60-120 Hz.

Vår oppskrift for å rydde opp i bassområdet (som da også kommer mellomtone og diskant tilgode) er å begynne med bredbåndede akustiske tiltak som våre TubeTraps (også vist på messa) og så supplere med E-Traps eller EQ for å ta gjenstridige frekvenser (typisk rommets egenfrekvenser).

T

tce-teams

Gjest
    For den eksisterende versjonen, så er virkeområdet 20-65 Hz, dvs. at den kan stilles inn til å dra ned to topper innenfor dette intervallet, gitt at de to toppene er langt nok ifra hverandre i frekvens. En topp ved 25 Hz og en annen ved 50 Hz går f.eks. fint, mens en topp ved 25 Hz og en annen ved 30 Hz, vil nok neppe gå.

Etter ønske fra kunder her hjemme, så jobber vi sammen med produsenten for å tilby en versjon med et høyere virkeområde, f.eks. 60-120 Hz.

Vår oppskrift for å rydde opp i bassområdet (som da også kommer mellomtone og diskant tilgode) er å begynne med bredbåndede akustiske tiltak som våre TubeTraps (også vist på messa) og så supplere med E-Traps eller EQ for å ta gjenstridige frekvenser (typisk rommets egenfrekvenser).
    Ok takk for utfyllende informasjon da forstår jeg litt meir vettu :)

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.723
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Her er en kort rapport fra E-Trap testingen i Watts rom under hifi-messen i Horten.

Vi rakk kun å adressere en av de resonerende egenfrekvensene i rommet, og vi valgte da å prioritere den som lå høyest i frekvens (rundt 40 Hz) siden denne er mest hørbar. Om tiden hadde tillatt det, så ville vi i tillegg ha forsøkt å dra ned frekvenstoppen ved cirka 27 Hz.

Uten E-Trap:
    wfd_med-tubetraps-uten-etrap_watt.png

Med E-Trap:
    wfd_med-tubetraps-med-etrap_watt.png

Med & Uten E-Trap på samme plott:
    wfd_medoguten-etrap_watt.png

Oppnådd reduksjon ved t=0,5 sek er på cirka 10 dB, noe som er lett hørbart, gitt at musikken som spiller går så lavt.

Frekvensresponsen i rommet etter endt tuning av oppsettet var innenfor ±5 dB fra 15 Hz til 10 kHz. Men som man kan se, begynner det riktignok å rulle markant av ved 25 Hz.

spl_watt2013.png

Søndag morgen bestemte vi oss for å bære ut sengemadrassen som var plassert bak høyttalerne. Dette gav et friskere og åpnere lydbilde. Vi justerte også gainet på sub'en opp noe. Jeg har dessverre ikke målinger av disse endringene da det ikke var tid.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn