E80CC/KT88 prosjekttråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.057
    Sted
    '
    56k grid leak er ekstremt høyt.
    Jeg har sett forsterkere (skal ikke nevne navn) med noe i den retningen.
    Hvis så høy verdi er nødvendig må det være for å maskere et annet problem.
    Det er jo ikke en spesielt høy verdi, det er vanligvis litt lavt i vanlige audio-forsterkere.
    Du tenker muligens på grid stopper som har en annen misjon enn grid leak?
    Ikke for det, gamle gitarforsterkere (Fender/Marshall, etc) hadde grid stoppere i området 50k på inngangsrørene av ulike årsaker.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.102
    Antall liker
    4.945
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    56k grid leak er ekstremt høyt.
    Jeg har sett forsterkere (skal ikke nevne navn) med noe i den retningen.
    Hvis så høy verdi er nødvendig må det være for å maskere et annet problem.
    Det er jo ikke en spesielt høy verdi, det er vanligvis litt lavt i vanlige audio-forsterkere.
    Du tenker muligens på grid stopper som har en annen misjon enn grid leak?
    Ikke for det, gamle gitarforsterkere (Fender/Marshall, etc) hadde grid stoppere i området 50k på inngangsrørene av ulike årsaker.
    Jeg må ha vært halvt i svime.
    Kan ikke skylde på varmen heller.
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Stussa litt der hvis jeg skal være ærlig, 56k er vel noe lavt til gridleak å være? Stoppere er vel opp mot 2k?
    Er VELDIG spent på denne på 56k, den drar jo ned gain en hel del, men jeg vet enda ikke hva resultatet i praksis blir. Hadde innledningsvis beregnet med 470k, så 220k, og nå viser det seg at jeg må ned på 56k... Kan hende jeg kan øke litt når røret «tørker opp» og redde litt gain hvis så trengs🤔
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.800
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    g1 stopper mellom 1 og 10k Ohm.

    kanskje ikke relevant ( det kan være andre ting som utløser dette hos deg ) , men runaway minner om noen episoder jeg opplevde med 13e1. En av de ;D første gangene jeg koplet opp det røret var hos Audiomix. ;D
    Det tok noen små sekunder så blåste sikringen til Hans.8)
    Etterhvert fikk vi kontroll på hissigproppen, og med hjelp fra Jane og Audiomix fikk jeg bygget en forsterker som stadig er i bruk. Hadde ikke hatt sjangs uten supporten her og tenker på det stadig vekk hvor utrolig hyggelige og hjelpsomme de er.

    Etter at ampen var ferdig oppdaget jeg at noen av de 13e1 rørene jeg hadde, lett "løp avgårde". Har klippet ut tekst og bilde fra dengang da...

    "Her ser dere årets julebakst
    Varmen knekket en seriemotstand til vr røret i g2 på 13E1. listen over falne (rip) utgjør sålangt et12gn7a, et 13E1 og noen motstander.Disse 13E1 rørene ble satt i tjeneste men forsøker å stikke av etter noen få minutter på jobb. sikkert noen rør som opprinnelig var tiltenkt en eller annen ekkel jobb i det offentlige.Kan ikke se tegn til gass men selv med beskjedene ia på 140 ma( jeg senket den for å se) går begge i run away når de blir varme.(jeg reduserte også gitterlekken(ja jeg vet det endrer feedbacksløyfen )til 56 k , uten at det løste problemet) Paul (signaturen 7N7 fra Diyaudio ) bygget tidligere flere forsterkere med 13E1, og har vært en ganske ivrig tilskuer pr mail, mener at det kan være små mengder gass og at syken kanskje kan kureres i stekeovnen.Dermed blir det ikke ribbe i år.Ovnen er opptatt."
     

    Vedlegg

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Vil bare forsikre meg om at jeg kobler sekundærsida (høyttalersida) på OPT rett.
    Jeg har koblet slik som vist for 4 Ohm, med lasker mellom Blk og Blk/Yel, samt lask mellom Grn og Grn/Yel. Høyttalerne er da koblet mellom pilene over og under der det står 4 ohm, med minus på Blk.

    Er dette korrekt?

    I chifi forsterkeren er svart/minus til høyttalerne jordet, ble veldig usikker her.
     

    Vedlegg

    jappen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2003
    Innlegg
    100
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    14
    Skjemaet ditt viser ingen gridleak motstand på inngangsrøret..
    Mangler den eller har du bare glemt å tegne den inn?
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Har ikke gridleak, ikke gridstopper heller forsåvidt, på inngangsrøret.

    Trodde ikke gridleak var vanlig på inngangsrøret? Er jo dog forsåvidt logisk, det vil jo kunne være offer for samme problematikk med gridstrøm...

    Edit:

    Her har jeg ikke vært helt på stasjonen. Enkelte skjema er uten gridleak på inngangsrøret, andre har det, og veldig mange har jo volumpot som etter mitt ringe skjønn vil fungere som gridleak...
    Må finne en passende verdi da og montere.

    Vil signalrør kunne gå i runaway når man ikke har gridleakresistor å utvikle spenning over?? Og isåfall, kan problemet med runaway på utgangsrør like godt være runaway på signalrør som driver utgangsrør til himmels?
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.102
    Antall liker
    4.945
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mulig at du blir reddet av det som er foran inngangsdøren.
    Men én grid leak er et must. Uten vil røret gå cut off og det blir lite lyd.
    100-500k passer.
    Eller en volumkontroll.
    Om inngangsdøren går cut off har det ingen betydning for utgangsrøret. En kondensator i mellom.
     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Ja. Signalrør vil også kunne gå i bias-runaway uten gridleak resistor. Behovet for grid DC referanse øker med hvor mye strøm som går gjennom røret. Sannsynligheten for at ioner går til grid, og videre leder til drift ved å gradvis gjøre grid mer negativ, øker med biasstrømmen. Viktigheten av grid leak resistor- og verdien på denne kommer mao an på rørtype som er valgt og driftspunkt.

    I tilfellet E80CC burde 560 kOhm eller 470 kOhm fungere greit. Som du sier vil også volumpotten kunne gi en referanse til jord. Det er mulig det er nettopp dette som redder deg her :)
     
    Sist redigert:

    jappen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2003
    Innlegg
    100
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    14
    Det kan være lurt å bruke en gridleak motstand selv om en har et pot.meter tilkoblet. Skulle pot.meter svikte så vil gridleak motstand fremdeles holde kretsen stabil.
    Har du kontroll på jordingen din ? Skjema viser ikke noe jord tilkobling til 0v på B+ forsyningen din ?
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Ja det var slurvete av meg, det skal være inntegnet jord på strømforsyninga også. Går en koppertråd langs hele som er jording, alt er da jorda til samme punkt. Har forøvrig litt brum, vet ikke enda hva dette skyldes.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Fin tråd.
    Kan man spørre om råd om rørvalg/tuberolling i preamp og poweramp her inne. Ser at det finnes mye kompetanse her inne.
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Tuberolling er nok interesant nok å diskutere, men akkurat her i denne tråden er det først og fremst å få lyd i det store og hele som er tema, ihvertfall enn så lenge...

    Lodda på gridleaker på E80CC på 220k, koblet inn amperemeter på katodestrøm på ene KT88 og satte i kontakten.
    Og nå er det at det blir kånstig: forsterkeren spiller i noen sekunder men etter at røret er kommet opp på forespeilet hvilestrøm, ca 100 mA, blir det kun skurring og tull. Hvis jeg rikler på feks RCA kablene, skraper det med utslag på amperemeteret. Får ikke annet enn brum og skraping, og litt lav musikk...
    Og for å gjøre det enda mer interesant så fikk jeg lyd i et par minutter hvis jeg holdt ene hånda over og i kontakt med begge OPT samtidig:eek:
    Og for å toppe hele driten; når jeg drar ut kontakten så spiller det fint med stadig lavere volum mens kondensatorer i PSU tømmes, før det da blir stille???

    Og til sist, Murphy må ha sluttet å røyke, begynt å trene og kommet i storform for han finner på stadig ny faenskap: Imens forsterkeren er på går display på det før nevnte multimeter amok, det viser alt mulig rart uansett hva som skal måles. Når forsterkeriet slås av, så funker det som om det var laget i morges?!?!?! Satan i gatan for noe dritt...
    Fikk selvfølgelig ikke det nye multimeteret heller før helga, og nå bærer det på sjøen rett over helga så det spørs nok hvor mye jeg får testa på en stund.

    Tror jeg tar meg litt skotsk myrvann og roer pæra for i kveld.
     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Det var mye på en gang :)

    Kan nesten se ut som at det er noe rart med jordinga, slik du beskriver det med at du både får reaksjon når du berører trafo og at symptomet forsvinner i det du trekker støpselet ut. Jeg måtte koble vekk jord på min forsterker for å få det tyst, men vil av sikkerhetshensyn ikke uten videre anbefale dette i ditt tilfelle.

    Anbefaler å sette inn en gridstopper på 1 kOhm så nær rørpinnene på E80CC som mulig. Det kan hende at gridleakene du nå har satt inn gjør grid mer følsom for støy. Støy når du beveger RCA kablene kan indikere dette.

    Gridleak på 470 kOhm burde være tilstrekkelig. Hvis volumpotten også gir gridreferanse til jord, vil den komme i parallell med verdien på 220 kOhm du nå har satt inn. Blir gridleak veldig lav, taper du unødvendig mye signal.
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Ja det ble mye rart her, er jo i tillegg blind på et vis når jeg ikke får målt noe meningsfyllt.

    Går over loddinger nå, skal lodde inn gridstoppere på E80CC og. Har ikke høyere enn 220k til gridleak for øyeblikket, men det må vel gå.

    Ang jording: Alt er jorda på samme leder, som igjen er kobla til jord i støpselet. Prøvde å kutte denne slik at sikkerhetsjord (i kontakten) ikke var kobla til «kretsjord» (hvis dette er rett uttrykk), dette ga ikke forskjell.
    Har forøvrig ikke volumpot, justerer volum med kilden.

    Vet ikke hvor mye vits det er i å fortsette uten skikkelig måleutstyr, men jeg skal gjøre et siste forsøk før jeg pakker den bort mens jeg er på jobb.
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Kansellerte en tur på fest for å gjøre et siste forsøk. Monterte 1k gridstopper på inngangsrøret og gikk over litt loddinger, forsåvidt uten å finne noe veldig galt.
    Får nå musikk av svært varierende kvalitet; hvis jeg rører nesten hvilken som helst ledning skraper det med utslag på amperemeteret, har og brumming som varierer i styrke. Dette gjelder spesielt ledningene på utgangsrørene, B+ og G2 som går sammen for triode modus. Har rekkeklemme på OPT, kabelsko er klemt på og lodda så de skal sitte, men alikevel får jeg utslag nesten uansett hva jeg rører.
    Det må vel nesten være dårlig kontakt et eller annet sted?

    På den lyse siden; det ser ut som jeg har truffet spot on på arbeidspunktene jeg hadde beregnet med. Fikk lånt et annet (billig) multimeter for å sjekke litt, og selvom det oppfører seg mildt sagt merkelig det og, fikk jeg målt B+1 og 2 og de er det de skal.

    Prøvde den også litt sammen med dacen som kilde, da skjedde selvfølgelig noe pussig. Den funker i et par minutter før den går i granatsjokkmodus og blånekter å reagere på verken fjernkontroll eller knapper.
    Her er det bare å ringe Åndenes makt...:eek:
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.102
    Antall liker
    4.945
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Veldig spent på hva du ville sett hvis du kunne se.
    Å se ulyden kan fortelle mye om årsaken.
    Oscilloscope :)
    Hva med kanal nr to?
    Bygg den opp så ser (hører) du kanskje forskjell.
    Og kommer på sporet av hva som er galt.
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Ja det er jeg og spent på, om så bare et multimeter til hjelp. Har to her nå men det virker som om de er allergiske mot magnetfelter for de blir helt tullete. Oscilloskop hadde også vært stilig å fått prøvd, om så bare for en test🧐

    Har bygd hele forsterkeren komplett på en hobbyplate, begge kanaler i sving. Forøvrig tung som et svin denne greia... Fikk spilt en times tid i går med hele sulamitten på kjøkkenbordet.
    Har en kobbertråd liggende langs hele for jording, kan denne være vanskelig å få god kontakt på? Er det stor fare for kaldlodding når de to delene opptar varme så ulikt?

    Legger ved bilde av saligheta.
     

    Vedlegg

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.102
    Antall liker
    4.945
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Lodding på mye kobber kan være en utfordring. Stjeler mye varme. Mulig det bare henger i fluss middelet.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.102
    Antall liker
    4.945
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ja det er jeg og spent på, om så bare et multimeter til hjelp. Har to her nå men det virker som om de er allergiske mot magnetfelter for de blir helt tullete. Oscilloskop hadde også vært stilig å fått prøvd, om så bare for en test🧐

    Har bygd hele forsterkeren komplett på en hobbyplate, begge kanaler i sving. Forøvrig tung som et svin denne greia... Fikk spilt en times tid i går med hele sulamitten på kjøkkenbordet.
    Har en kobbertråd liggende langs hele for jording, kan denne være vanskelig å få god kontakt på? Er det stor fare for kaldlodding når de to delene opptar varme så ulikt?

    Legger ved bilde av saligheta.
    Oppfører begge kanaler seg likt?
    Litt lange ledninger kan være antenner.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.102
    Antall liker
    4.945
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Som du ser er det ganske greit å koble med korte ledninger der det kan være kritisk.
    Den medium er grid stopper på 82 ohm.
    Den lille er grid leak.
    _20180916_102725.jpg
     
    Sist redigert:

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Lodding på mye kobber kan være en utfordring. Stjeler mye varme. Mulig det bare henger i fluss middelet.
    Ja var det jeg begynte å lure på, trangt ble det og etterhvert så jeg tror det kan være en lodding eller to som er dårlig... Vet ikke hvor mye kvaliteten på loddetinn varierer heller, bruker noe gamle greier jeg hadde liggende.
    Har problemet i begge kanaler, men de er ikke helt like å høre på, samt at når jeg rikler på kabler på ene siden så kan jeg få skraping og tull i ene eller begge kanaler vilkårlig.

    Åkke som, avogtil spiller det rett så pent og støyfritt så jeg har noe på gang her, må bare få renska opp i sysakene.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.102
    Antall liker
    4.945
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Gammelt loddetinn kan være dårlig mht loddbarhet. Fluss middelet er for lite aggressivt.
    Selve trinnet er ok og kan brukes hvis det som skal loddes er fortinnet.
     

    jappen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2003
    Innlegg
    100
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    14
    Hoi, her har det skjedd mye..
    Høres ut som du har fått forsterkeren stabil nå med hensyn til strømtrekket. Ser du har målt B+ spenninger og er fornøyd med de. Du burde kanskje sjekket spenningen over katoden motstanden på driver rørene for å se at disse også har korrekt arbeids punkt?
    Har du enda gridleak på 56k på utgangsrørene? Driver trinnet ditt blir belastet ganske mye med så lave motstandsverdier. Prøve å koble inn de motstandene som egentlig var tiltenkt hvis du våger det?
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Har inne en Elfa bestilling, sjekka litt forskjellig loddetinn men det finnes jo myriader av legeringer og smeltetemp. Hva trenger jeg egentlig?

    Ja jeg har greid å tøyle den etterhvert, skal prøve å sette inn litt større gridleaker på sikt. Tenkte å øke gradvis så har jeg kontroll. Har og endel andre småting som må fikses på, blant annet signalkabel fra RCA til grid.

    Har ikke målt over katodemotstand enda, dels fordi multimeteret krangler, og dels fordi jeg fikk målt B+ og jeg har kontroll på strømmen så helt ut av kurs kan det ikke være.

    Tror dette kan bli bra når jeg bare får tunet den inn:cool:
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    God kveld atter en gang.

    Lodda tilbake 220k gridleak på kt88 og 470k gridleak på e80cc, fiksa litt på jording av kondensatorer i psu, og med eske ny Fluke 175 i hus ble herligheten satt i sving.
    Har fremdeles mye skraping og ulyder som kommer og går under spilling, men jeg er kvitt brummet virker det som. Ser og nå at spenningene tidligere har vært alt annet enn på stasjonen, hadde B+ på 370V blant annet... Fjerna en av to R150 motstander rett etter likeretter og da kom det seg. Kommer antagelig til å fjerne den andre og, da skal jeg komme opp i 410-420V et sted.

    Sliter nå med j.... mye støy og drit som skraper og lager tull. Ser at amperemteret på katodestrømmen på ene kt 88 jager mye opp og ned i forhold til støyen i forsterkeren så noe rart er på gang her.
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Etter en hel del spekulering og irritasjon fant jeg løsninga på støyproblemene i dag:cool:

    Fikk en liten mistanke i går om at problemene med skraping og ulyder skyldtes et eller annet rundt G2. Fikk en stund i dag med loddebolten, og skulle egentlig følge opp et feilsøkingstips fra Audiomix men så skulle jeg bare prøve å lodde inn en R100 mellom anode og G2 på utgangsrøra for å se. Satte i kontakten og det finnes ikke ulyd, skraping, støy eller noe annet enn musikk! Skjønner ikke hva i all verden det kan ha seg, men etter at jeg fjerna ledninga ble det dønn tyst. Om det kan være mangel på gridstopper, støy plukket opp av kabel eller dårlig kontakt på rekkeklemma aner jeg ikke men bra ble det.
    Hadde tidligere anoden og G2 koblet sammen på en rekkeklemme 15-20 cm unna røret for å triodekoble utgangsrørene, pussa av kabelskoa og teita godt til på klemma men det har tydeligvis ikke vært nok...

    Ihvertfall j.... moro når det låter som det skal!;)
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Er det vanlig å montere en koblingskondensator mellom signal inn og kontrollgrid på det første røret? I dette tilfellet E80CC.
    Vil dette kunne beskytte kilden mot overspenninger og denslags hvis noe skulle touche inni forsterkeren?
     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Etter en hel del spekulering og irritasjon fant jeg løsninga på støyproblemene i dag:cool:

    Fikk en liten mistanke i går om at problemene med skraping og ulyder skyldtes et eller annet rundt G2. Fikk en stund i dag med loddebolten, og skulle egentlig følge opp et feilsøkingstips fra Audiomix men så skulle jeg bare prøve å lodde inn en R100 mellom anode og G2 på utgangsrøra for å se. Satte i kontakten og det finnes ikke ulyd, skraping, støy eller noe annet enn musikk! Skjønner ikke hva i all verden det kan ha seg, men etter at jeg fjerna ledninga ble det dønn tyst. Om det kan være mangel på gridstopper, støy plukket opp av kabel eller dårlig kontakt på rekkeklemma aner jeg ikke men bra ble det.
    Hadde tidligere anoden og G2 koblet sammen på en rekkeklemme 15-20 cm unna røret for å triodekoble utgangsrørene, pussa av kabelskoa og teita godt til på klemma men det har tydeligvis ikke vært nok...

    Ihvertfall j.... moro når det låter som det skal!;)

    Det spørs om du ikke har fått oppleve en skikkelig oscillasjon. 15-20 cm ledning mellom anode og G2 er et veldig langt ledningsstrekk. For å finne ut om designet ditt i det hele tatt trenger en grid-stopper mellom anode og G2, kan du jo forsøke å koble en så kort ledningsstump som mulig mellom disse rør-pinnene. Selv bruker jeg en liten ferritt-magnet foran både G1 og G2, rett på rør-pinnen, når tetrode (pentode) skal kobles til triode.

    Så bra du fant ut av det. Når det blir mange koblinger (av ymse kvalitet) og lange ledningsstrekk er det mange mulige kilder til de problemene du beskrev.
     
    Sist redigert:

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Ja feilkilder er det forsåvidt nok av, er nok ikke gjort helt etter boka hva angår kabelføring, legging av heater, etc, skulle bare være en mockup for å få lyd. Må vel begynne på jobben og få den i kabinett. Hadde en plan om å handle litt verktøy før den tid, men noen uforutsette regninger har utsatt dette. Driver å tuner litt spenninger og slikt, spørs om den kommer i chassis på denne sida av nyttår.

    Men nå er den ihvertfall dønn tyst og spiller som den skal8)
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Hvor mye B+ er det vanlig å miste i utgangstrafoen?

    Dropper ca 40 Volt i min, syns det er veldig mye og tilsier en motstand på 400 Ohm i viklingen.
    Alt høres normalt ut, absolutt ingen varmgang eller noe slikt.

    Har i overkant frisk B+ på 485V så at den dropper såpass er egentlig helt ok, men jeg synes det høres veldig mye ut?
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.057
    Sted
    '
    Dropper ca 40 Volt i min, syns det er veldig mye og tilsier en motstand på 400 Ohm i viklingen.
    Det hørtes i overkant ut -- mer i området 150 ohm vil jeg tippe.
    Sjekk Rdc i databladet.
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Finner desverre ikke datablad noe sted, men en 1628SEA måler ca 176 Ohm etter det jeg kan finne så en SE burde jo være i samme nabolag. Mystisk
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.102
    Antall liker
    4.945
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    40V dropp over 176 Ohm tilsier over 200mA.
    Eller surrer jeg på morgenkvisten?
    Hvis jeg er våken nok, er det noe alvorlig galt eller du måler galt.
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Målte nå, den ene er 521 og den andre er 413 Ohm. Drar Iq på ca 100 mA gjennom hver OPT så det stemmer jo greit med spenningsmålinger.
    Utgangsrørene er triodekoblet nå, men jeg fikk andre spenninger og litt annen katodestrøm i UL uten at jeg husker verdiene helt.
    Igjen, har tilsynelatende ingen problemer men jeg synes det var et merkelig høyt spenningsfall.
     

    Førsten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.06.2011
    Innlegg
    222
    Antall liker
    28
    Har begynt monteringa i chassis, kjøpte et billig fra Elfa som bør gjøre nytten. Ville vel helst hatt noe penere og kanskje en tomme eller to bredere men det får duge. Jeg er veldig spent på om den vil låte likt etter at den er kommet i chassis, men jeg tror det skal gå fint all den tid ledningsføringa ikke var helt patent på prototypen:eek:
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn