EC Aw250

TnDude

Medlem
Ble medlem
12.10.2011
Innlegg
8
Antall liker
0
Sted
Horten
Hei.

Ny bruker her med spørsmål.

Jeg har vært så heldig å få fatt på 2 stk EC Aw250R effektforsterkere.
Har nå koblet opp 1 stk, men kunne tenkt meg å prøvd en brokobling på disse.
Har sett etter litteratur på nett, men finner ingen som har prøvd dette(sikkert noen, men ingen med erfaringer som har skrevet noe om det på nett).


Har snakket med noen hifi butikker, men de har som regel ikke prøvd dette de heller, noe mener det blir bra, andre sier de ikke ville gjort det, andre prøver å selge noen monoblokker istede.

Så da spør jeg her om noen har synspunkter/erfaringer med dette og om det er lurt prøve.
Alternativene er som noen har foreslått selge 250ine, og kjøpe mono-blokker.

/Kim
 

mwt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2007
Innlegg
294
Antall liker
14
Sted
vestfold
mange brokobler opp 180 sine, og 250 er io ganske like, ser ikke noe espesilet grunn til at det skal by på problemer egentlig -men hvorfor skal du brokoble de egentlig? borsett fra først og fremst ønske om mer effekt -dog halvert dempings faktor. Der er en monoblock bedre sånt sett, men husk at du har 2 stk monoblock på innsiden... ;D

Å gjøre det er ganske enkelt:

kanal L: du bruker + (pinne 2 på xlr, pinne 3 må tilkobles til pinne 1) i denne kanalen vil høyttaler utgangen "plus" forbli "+" til høyttaleren

kanal R: du bruker - (pinne 3 på xlr, pinne 2 må tilkobles til pinne 1) i denne kanalen vil høyttaler utgangen "plus" forbli "-" til høyttaleren

her er kloa: du må koble sammen med en kraftig kabel "minus" høyttaler utgangene fra begge kanalene sammen!! men husk at den ikke skal brukes til å tilkoble høyttaleren --viktig-- :) (grunnen er at du har en DUAL MONO BLOCK... dvs at du har separerte psu for både venstre og høyre kanalen)

Amp 1: kanal L og kanal R skal ha samme signal=mono eller feks L fra signal kilden,

Amp 2: kanal L og kanal R skal ha samme signal=mono eller feks R fra signal kilden,

Ellers en finger regel: ved brokobling "ser" forsterkerne bare halve impedansen enn det som er i høyttaleren -feks: om høyttaleren er på 8ohms så ser forsterkerne "4ohm" (derfor halveres dempings faktor egentlig...) så pass på ikke bruke lavere impedanser enn den laveste impedansen som ampen tåler i hver kanal.
 

hugo25

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2010
Innlegg
144
Antall liker
13
Torget vurderinger
3
hadde,2 120w.bro koblet.det ble helt mega. alt ble mye bedre(lyd)
så go on.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
hansen48 skrev:
hadde,2 120w.bro koblet.det ble helt mega. alt ble mye bedre(lyd)
så go on.

Du må se på impedansen til høyttalerne forsterkerne skal brukes på da brokoblede forsterkere ikke er glad i lave impedanser.
Det blir samme problem med NEMO, NADA og andre brokoblede monotrinn. Mange produsenter gjør ikke mye annet enn å brokoble eksisterende stereotrinn og kaller det store monoforsterkere, som f.eks Bryston sine største som heller ikke trives under 4 ohm.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.513
Antall liker
37.576
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er ikke noe problem å brokoble AW250R. Det er felles chassisjord inni, så du trenger ikke å koble "-" polene sammen. Jeg ville bare fasevendt den ene inngangen, altså byttet om pin 2 og pin 3 på den ene siden uten å kortslutte noen av dem til jord (pin 1) og koblet høyttaleren mellom + og +. Resultatet blir 6 dB høyere gain, kansellering av likeordens forvrengningskomponenter og noe sånt som 760 W i 8 ohm. Hvis du kortslutter den ene signalfasen til jord, slipper du de ekstra 6 dB gain, men det er ikke opplagt hvordan forforsterkeren vil trives med det. Da mister du også den balanserte signaloverføringen frem til effektforsterkeren.
 

TnDude

Medlem
Ble medlem
12.10.2011
Innlegg
8
Antall liker
0
Sted
Horten
Dette høres jo lovende ut.
Har sendt mail til Ec og de har ferdige kabler laget for brokobling.
Regner med jeg kjøper de, da jeg ikke er helt stø på egenferdigheter når det kommer til lodding og terminering av kabler til slikt.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.513
Antall liker
37.576
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Du kommer veldig nær et par Nemoer på den måten. Viktigste forskjell (så vidt jeg vet) er at Nemoene har andre komponentverdier på et par motstander, sånn at de unngår den økningen i gain. Dessuten har Nemo separate trafoer for hver side av forsterkeren som i AW180M, heller enn en felles trafo som i AW250R, mens AW250R har noen ekstra kondensatorer i strømforsyningen som gjør den til en "250-watter" i stedet for en "180-watter" som AW180M.

Nemo:


AW250R:


val har forsåvidt nevnt det allerede, men vær litt obs på hva slags høyttalerlast du ber dem om å drive. En AW250R er stabil helt ned i 1 ohm, men som brokoblet "ser" bare forsterkeren halve lasten, sånn at en høyttaler med 4 ohm impedans ser ut som 2 ohm for en brokoblet forsterker. Dette vil være en nokså perfekt løsning for høyttalere med lav følsomhet og forholdsvis høy impedans, men er nok ingen höjdare for en høyttaler med høy følsomhet og lav impedans.
 

TnDude

Medlem
Ble medlem
12.10.2011
Innlegg
8
Antall liker
0
Sted
Horten
Ok.
Høres fortsatt lovende ut.
De skal drive Swans F2.2. 4 ohm, 88db, peeker ned mot 3,5ohm i en test jeg fant med det som da ble spilt av musikk. husker ikke hva det var, men tror det var en australsk test.

/Kim
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.778
Antall liker
4.008
Torget vurderinger
96
Hvorfor ikke bi-amping i stedet? Kjør ene 250'en på bassene og den andre på mellomtone/diskantseksjonene.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
TnDude skrev:
Ok.
Høres fortsatt lovende ut.
De skal drive Swans F2.2. 4 ohm, 88db, peeker ned mot 3,5ohm i en test jeg fant med det som da ble spilt av musikk. husker ikke hva det var, men tror det var en australsk test.

/Kim
Da er det vel litt i grenseland for hva forsterkern trives med når den er brokoblet. Nemo som er to stk brokoblede 180 pr kanal er kun oppgitt i antall watt den leverer i 8 og 4 ohm mens de andre av EC forsterkerne er oppgitt i langt lavere impedanser, er nok en grunn til dette.
 

mwt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2007
Innlegg
294
Antall liker
14
Sted
vestfold
Asbjørn skrev:
Du kommer veldig nær et par Nemoer på den måten. Viktigste forskjell (så vidt jeg vet) er at Nemoene har andre komponentverdier på et par motstander, sånn at de unngår den økningen i gain. Dessuten har Nemo separate trafoer for hver side av forsterkeren som i AW180M, heller enn en felles trafo som i AW250R, mens AW250R har noen ekstra kondensatorer i strømforsyningen som gjør den til en "250-watter" i stedet for en "180-watter" som AW180M.

AW250R:


val har forsåvidt nevnt det allerede, men vær litt obs på hva slags høyttalerlast du ber dem om å drive. En AW250R er stabil helt ned i 1 ohm, men som brokoblet "ser" bare forsterkeren halve lasten, sånn at en høyttaler med 4 ohm impedans ser ut som 2 ohm for en brokoblet forsterker. Dette vil være en nokså perfekt løsning for høyttalere med lav følsomhet og forholdsvis høy impedans, men er nok ingen höjdare for en høyttaler med høy følsomhet og lav impedans.
Beklager asbjørn men det er feil det du sier: "AW-250R har en felles trafo for begge kanalene" -om det er slik du mener så er det feil :) jeg har bare AW250DMB både den gamle og nyeste men ikke 250R -derfor ble jeg litt usikker -MEN på det bilde du la med så ser man 2 trafor slik det er på gamle 250. Det er bare at trafone står oppo hverdandre, men fremdeles 2 stk (det heter bare DUAL MONO BLOCK når det er separerte trafor og ikke separerte viklinger per kanal SOM REGEL) -noe annet er at 250R har doble brolikeretter -noe 250 ikke har... LM regulatorene er også borte/flyttet i 250R ser jeg:) -har du flere innmat bilder av 250R? :)

Ellers har du også tidligere nevnt at det er felles jord innvendig -kanskje du tenkte det da du TRODDE det var en felles trafo? -fordi det er ikke slik i gamle 250 ;) men om man kobler uten den kablen imellom vil det komme lavere lyd -og om man drar på litt så rykker jordings bannene til signalen i verste fall....

Jeg ville anbefale at siden du skal bestille alt ferdig fra EC så hør med de. De vil ikke levere service manualer ellers.

Hvilken signal kilde skal det brukes? fordi asbjørn har helt rett ang. balanserte signal, -jeg tenkte på usymetrisk signal kilde self av gammel vane.

Med Swans på 4 ohm ser forsterkeren 2 ohm self -så du er på grense land men du vil merke fort om det går: ampene vil bli mye varmere enn vanlig, og ved litt pådrag vil de muligens slå seg av, men det blir pga høy temperatur da det er en god og gameldags temperatur styrte brytter som er skrud i kjøleribben som slår ut ved for mye varme.

BIampnig (helst vertikal=en stereo amp per kanal) eller enda bedre heller med aktiv deling.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.513
Antall liker
37.576
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
OK; jeg tok feil der. Ja, de to trafoene er stablet oppå hverandre. Trodde det var en forskjell mellom AW250DMB og AW250R, men så feil kan man ta. :)

Da blir en brokoblet AW250R vesentlig kraftigere enn en Nemo, da. Det virker som en god idé på meg. Et ferdig kit og gode råd fra EC virker også som en god idé, ettersom de bygget tingen og vet eksakt hvordan den er koblet.
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Aktiv deling og skikkelig bi-amping slår meg som en god idé siden Swans-høyttalerne allerede er på 4 ohm.
 
Topp Bunn