EC og Dali -> Forslag til kabling, 220 V og høyttalerkabler -> Van Den Hul vs Nordost

EC boy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.05.2013
Innlegg
61
Antall liker
15
Sted
Bergen
EC og Dali -> Forslag til kabling, 220 V og høyttalerkabler -> Van Den Hul vs Nordost

Oppretter en tråd da jeg ikke finner en fra før som akkurat dekker mitt behov så får noen heller rettlede meg dersom dette finnes fra før.

Oppgavedefinering: :D

Utgangspunkt:
Jeg lever i den villfarelsen at gode kabler gir en bedre lydopplevelsen enn billige kabler en kan kjøpe på restetorget hos Elkjøp, Komplett, Biltema og liknende butikker.

Teknisk ståsted:
Er ikke opptatt av tekniske måleresultatet, jitter og annet som en kan måle seg frem til. Er kun opptatt av hva som gir god hørbar lyd.

Eksisterende oppsett:
1. Apple lossless streames til Sonos og derfra med coax til EC ECD2 (DAC)
2. DAC fra punkt 1 sendes inn i EC 4.8 (for-forsterker) med RCA
3. SACD fra EC EMP-1/M til EC 4.8 (SACD til for-forsterker) med 1 par XLR
4. CD fra EC EMC 1 UP til EC 4.8 (CD til for-forsterker) med 1 par XLR
5. Lyd fra EC 4.8 til EC AW250R (for-forsterker til effekt forsterker) med 1 par XLR
6. Lyd fra EC AW250R til Dali Epicon 6 med 3 meter lengde single-wire.

Oppsummert kabel behov:
1 stykk digital coax
1 par RCA
3 par XLR
1 par 2*3 m høyttaler kabel (spade eller banan er det samme)
5 stykk 220 V strømkabel
Det er ikke behov for mer enn 1 meter lengde for hver kabel med unntak av høyttalerkabel som skal være som angitt.

Hvordan skal lyden være / hva hører jeg på:
- Detaljert og varmt lydbilde da jeg kjører EC som bygger opp om dette
- Detajert lydbilde på lavt lydnivå da det er en av Epicon 6 sine klare fordeler
- Mye elektronika og litt annet (Jarre / Dep.mode / Vangelis / S. Sundfør / P. Floyd / Ramstein)

Hva har jeg selv tenkt:
Signal kabel -> Van Den Hul -> The Rock Hybrid eller The Mountain hybrid XLR / RCA
Digital kabel Coax -> Van Den Hul -> The First Ultimate MK II
220V -> Van Den Hul -> The mainsserver hybrid kabel eller The Mainsstream hybrid kabel

Jeg har The Rock og The Mainsserver hybrid i dag innenfor XLR / RCA / 220 V så dette blir mer en avklaring om en oppnår mye med å gå fra The Rock til The Mountain og fra The Mainsserver til The Mainsstream

Signal kabel -> Nordost -> Heimdall 2 eller Frey 2 XLR / RCA
Digital kabel Coax -> Nordost -> Blue heaven
220V -> Nordost -> Blue heaven eller Heimdall

Høyttalerkabel -> Van Den Hul -> The Revelation eller The Cloud eller The Nova eller The Super Nova
Høyttalerkabel -> Nordost -> Heimdall 2 eller Frey 2

Andre alternativer basert på erfaring tas gjerne imot. Pristak på RCA / XLR er kr. 10.000 per par, kr. 3.000 på Coax og kr. 5.000 på 220 V.

Kjør diskusjon :rolleyes:
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Det er ingen villfarelse, det kan tilogmed gjøres rimelig! Men du skal da holde deg langt unna alle Nordoster. Overprisede, tynne, flisete presentasjon osv. Dog har du EC, og det bør levere varme nok, også ved bruk av dem. Det er bare det at vdH er så utrolig organiske i det de gjør og presenterer. For å begynne med 220V: Et sett Furutech FP3TS762 med karbonstikk i 50-serien vil balansere denne varmen på et utmerket vis, og gjøre det mulig å bruke vdH rund baut uten at det blir FOR varmt. Tåler budsjettet også, og har tverrsnitt på hele fem kvadrat- det slipper igjennom alt av strøm uten tap. Filterbestykka fordeler kan være en fordel. Digitalkabelen? Digicoupler. RCA? First Ultimate Type II eller- som jeg har- D102 mk3 , terminert med WBT Nextgen plugger. Den tar etter min mening Firsten til lunch. En utrolig kombinasjon! Høyttalerkablene er da omtrent fritt valg fra lista di, uansett blir dette MEGET bra.
 
Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Super Nova er knallbra, men den er temmelig dyr.
Sjekk også Kubala Sosna Emotion på brukten (tror den var 3m). Denne har veldig bra rykte på seg.
 

sveinbjarte

Medlem
Ble medlem
15.11.2012
Innlegg
42
Antall liker
1
220V, dvs helt korrekt 230V: Har prøvd diverse ca. kr 5000 powerkabler(Heimdal etc..) direkte i effektforsterker. Men det store løftet fikk jeg med Inakustik strømfordeler som felles tilkoblingspunkt for alle komponentene. Kvalitetskabler direkte i stikk eller fra strømfordeler til komponentene gav mitt oppsett liten virkning ifht strømfordeleren. Så kan abs anbefale felles strømfordeler.
 

EC boy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.05.2013
Innlegg
61
Antall liker
15
Sted
Bergen
220V, dvs helt korrekt 230V: Har prøvd diverse ca. kr 5000 powerkabler(Heimdal etc..) direkte i effektforsterker. Men det store løftet fikk jeg med Inakustik strømfordeler som felles tilkoblingspunkt for alle komponentene. Kvalitetskabler direkte i stikk eller fra strømfordeler til komponentene gav mitt oppsett liten virkning ifht strømfordeleren. Så kan abs anbefale felles strømfordeler.
Takk for tips, har sett på noe slikt men er usikker på om konseptet er hørbart eller kun målbart. Er det et slikt oppsett du tenker på også?

Quantum QX4 - Sølv
Quantum Strømfordeler - 8 uttak
 

sveinbjarte

Medlem
Ble medlem
15.11.2012
Innlegg
42
Antall liker
1
Jeg har som sagt allerede koblet opp Inakustik strømfordeler(padde) felles for alle komponenter:
http://www.in-akustik.com/en/KuZ/produkte/artikel.asp?ref_no=007623730&mobil=

Powerkabler gav meg som sagt lite utbytte. Men dette er jo bare spesifikk erfaringsvitenskap. Jeg kan ikke påstå noe teori. Men jeg liker teorien bak Inakustik sin teknologi feks for strømfordeleren, den er forståelig på lav ingeniør nivå. Furutech feks synest jeg illustrerer på en måte som er mindre forståelig.

I mitt oppsett gav strømfordeler like stort utbytte som å gå fra dårlig høytalerkabel til god:)
 

EC boy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.05.2013
Innlegg
61
Antall liker
15
Sted
Bergen
Ikke så mye nytt siden sist men litt er det nå da.

Innenfor signalkabler venter jeg på et prøveeksemplar av Coanda sine xlr kabler, settet er under produksjon nå i helgen og sendes i posten til meg mandag. Jeg har lånt meg et par Nordost Valhalla samt et par Van Den Hul MC-Silver IT MK III som jeg skal måle dem mot. Er jeg fornøyd blir det nok Coanda innenfor både XLR og RCA.

Innenfor høyttalerkabler blir det med stor sannsynlighet Van Den Hul sin The Super Nova med banan.

Så har jeg i posten i dag fått en pakke fra Mr. Nobleman som inneholdt et brukt sett av QRT QX4 og QRT Qbase 8 som er et strømfilter og en strømfordeler. Blir spennende å koble til og høre om dette er overvurderte produkter eller ekte saker. I min naivitet tror jeg at dette gir effekt noe også en del brukere globalt mener å merke i stor grad.

Så da er vi ved spørsmålet om hvilke 230V kabler jeg bør bruke. Jeg har som skrevet i innledningen full rigg med EC. Det betyr at jeg trenger 5 stk nettkabler. Så trenger jeg 2 stykk til h.h.v. QX4 og Qbase 8. Jeg har en maks limit på ca kr. 10.000 per kabel. Hva bør jeg velge? Jeg har per i dag VDH The Mainsserver hybrid kabel på alle enhetene så det må en merke seg i forhold til gevinsten ved å oppgradere.

Hvordan bør jeg kjøre EC enhetene mot strømfilteret? Noen sier at effektforsterker og forforsterker bør få strøm direkte fra strømnettet uten å gå via strømfilteret for strømfilteret tar dynamikken mens andre mener at en skal gå via strømfilteret. At det fjerner dynamikken synest jeg høres rart ut da strømfilteret skal være med på å lage bedre lyd. Noen med erfaring?

Så lurer jeg på om hele anlegget trenger like dyre kabler. Eksempelvis så ser jeg for meg at forforsterker, effektforsterker, strømfilteret og strømfordeler får dyrere kabler enn cd, sacd og dac. Eller må en kjøre like dyre kabler på alle enhetene?

Av alternativer ser jeg for meg følgende:
-> Van Den Hul:
The Mainsstream hybrid kabel
-> Nordost: Heimdall
-> Furutech: Evolution Power 2
-> Furutech: Power Reference III
-> Furutech: Auditor skriver i et innlegg lenger oppe: FP3TS7625 med karbonstikk i 50 serien

Noen andre kabler jeg bør lytte til?
 
Sist redigert:

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Eltek sine inakustik kabler på rull fungerer også svært bra og billige er de også... - Mitt strømfilter gir også strøm til effektrinnet med dessto mer ro og svart bakgrunn i lyden men her gjelder vel prøving og feiling utifra egne ører. Strømfilteret kan ikke "lage" bedre lyd men den kan fjerne/filtrere bort støy som gjør at musikken fremstår med mer ro og renhet er mine inntrykk.
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Men du skal da holde deg langt unna alle Nordoster. Overprisede, tynne, flisete presentasjon osv. Dog har du EC, og det bør levere varme nok, også ved bruk av dem. Det er bare det at vdH er så utrolig organiske i det de gjør og presenterer. For å begynne med 220V: Et sett Furutech FP3TS762 med karbonstikk i 50-serien vil balansere denne varmen på et utmerket vis, og gjøre det mulig å bruke vdH rund baut uten at det blir FOR varmt.
Du burde lytte på interconnects i den nye Norse 2 serien, før du uttaler deg på generelt grunnlag om Nordost, da er mye mørkere og fyldigere enn nordost noen sinne har vært tidligere og helt uten antydning til flising. Micro- og macrodynamikken i Frey 2 er flere nivåer over alt annet jeg har testet i mitt anlegg, samtidig som det låter naturlig.

Det lille jeg har hørt av Van Den hul låter pent, men blir det litt treg lyd med en utflytende bass som mangler punch og detaljer samtidig som diskanten ruller av. Har kun hørt MC gold hybrid XLR interconnects, Magnum hybrid høyttalerkabel og strømkablene. Har hatt alle strømkablene hjemme og testet. Den store gikk i retur etter en ukes hjemlån da den var dårligere enn alt jeg hadde til å bruke på effektforsterker (FP3TS762 med Fi28R/Fi38R kontakter og PSC Pristine MKII). Brukte kildekablene en stund da de er noe av det bedre i den prisklassen, men var et stort hopp å gå over til Nordost Red Dawn og Heimdall 2 strømkabler.
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Ikke så mye nytt siden sist men litt er det nå da.

Innenfor signalkabler venter jeg på et prøveeksemplar av Coanda sine xlr kabler, settet er under produksjon nå i helgen og sendes i posten til meg mandag. Jeg har lånt meg et par Nordost Valhalla samt et par Van Den Hul MC-Silver IT MK III som jeg skal måle dem mot. Er jeg fornøyd blir det nok Coanda innenfor både XLR og RCA.

Innenfor høyttalerkabler blir det med stor sannsynlighet Van Den Hul sin The Super Nova med banan.

Så har jeg i posten i dag fått en pakke fra Mr. Nobleman som inneholdt et brukt sett av QRT QX4 og QRT Qbase 8 som er et strømfilter og en strømfordeler. Blir spennende å koble til og høre om dette er overvurderte produkter eller ekte saker. I min naivitet tror jeg at dette gir effekt noe også en del brukere globalt mener å merke i stor grad.

Så da er vi ved spørsmålet om hvilke 230V kabler jeg bør bruke. Jeg har som skrevet i innledningen full rigg med EC. Det betyr at jeg trenger 5 stk nettkabler. Så trenger jeg 2 stykk til h.h.v. QX4 og Qbase 8. Jeg har en maks limit på ca kr. 10.000 per kabel. Hva bør jeg velge? Jeg har per i dag VDH The Mainsserver hybrid kabel på alle enhetene så det må en merke seg i forhold til gevinsten ved å oppgradere.

Hvordan bør jeg kjøre EC enhetene mot strømfilteret? Noen sier at effektforsterker og forforsterker bør få strøm direkte fra strømnettet uten å gå via strømfilteret for strømfilteret tar dynamikken mens andre mener at en skal gå via strømfilteret. At det fjerner dynamikken synest jeg høres rart ut da strømfilteret skal være med på å lage bedre lyd. Noen med erfaring?

Så lurer jeg på om hele anlegget trenger like dyre kabler. Eksempelvis så ser jeg for meg at forforsterker, effektforsterker, strømfilteret og strømfordeler får dyrere kabler enn cd, sacd og dac. Eller må en kjøre like dyre kabler på alle enhetene?

Av alternativer ser jeg for meg følgende:
-> Van Den Hul:
The Mainsstream hybrid kabel
-> Nordost: Heimdall
-> Furutech: Evolution Power 2
-> Furutech: Power Reference III
-> Furutech: Auditor skriver i et innlegg lenger oppe: FP3TS7625 med karbonstikk i 50 serien

Noen andre kabler jeg bør lytte til?
Test Red Dawn strømkablene fra Nordost. Litt fyldigere i bånn enn Heimdall 2 og bedre strømkapasitet mens Heimdall 2 er litt mer distinkt i øvre mellomtone/diskant. På EMC1-UP så måtte jeg ha 3 runder med A/B testing for å identifisere forskjellene mellom Red Dawn og Heimdall 2, mens på Pre og Effekt så holdt det med A/B/A som normalt sett er nok for meg for å identifisere tydlige forskjeller mellom 2 produkter. Ville ikke brukt Heimdall 2 på effektforsterkere da den blir litt for spinkel i tversnitt og du kan ende opp med at effekten blir sulteforet på strøm ved høyere lydnivåer.

Har selv ikke hørt vallhalla, men den har såvidt jeg vedt "gamle" nordost lyden med en slank bass og litt ekstra nivå i øvre mellomtone/diskant. Utifra hva jeg har lest så skal Tyr 2 ha en mye fyldigere lyd enn Valhalla (ikke sett direkte sammelikninger mellom Frey 2 og Valhalla, men antar at det samme gjelder her).

Filter kan sløve lyden hvis det ikke slipper igjennom strøm fort nok. QB8 er ikke et tradisjonelt filter, men en strømfordeler som kun har et "filter" mot jord. Ville kjørt største (tversnitt) og beste strømkabelen inn på QB8, da denne skal fore resten av systemet.

Btw. Har du prøvd å bytte sikring på EMC1-UP? Det ga et stort kvalitetshopp hos meg med mer ro i lyden, sortere bakgrunn og bedre dynamikk.
 

EC boy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.05.2013
Innlegg
61
Antall liker
15
Sted
Bergen
Det ser ut til at Red Dawn er gått ut av produksjon. Soundgarden har fjernet dem mens Oslo HiFi Senter har dem. Men jeg erfarer vel at sist nevnte ikke er flink å oppdatere, spurte dem om Brahma men de var også gått ut selv om de står som tilgjengelig produkt.

Er klar over at QB8 kun er fordeler, men leddet før - QX4 - er filteret.

Hvilke sikring byttet du til?

ingen som har erfaring med Furutech?
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Det ser ut til at Red Dawn er gått ut av produksjon. Soundgarden har fjernet dem mens Oslo HiFi Senter har dem. Men jeg erfarer vel at sist nevnte ikke er flink å oppdatere, spurte dem om Brahma men de var også gått ut selv om de står som tilgjengelig produkt.

Er klar over at QB8 kun er fordeler, men leddet før - QX4 - er filteret.

Hvilke sikring byttet du til?

ingen som har erfaring med Furutech?
Red Dawn strømkabelen er veldig ny (tror den kom nå i vinter). Kjøpte min fra OHC i februar og den står på Nordost sine sider under produkter. Brahma blei erstatta av Frey 2 PC og fikk et solid prishopp :(

Ville testet med QX4 før og QX4 etter QB8 og sett hva som låt best. Utifra med mine egne erfaringer med filterprodukter så trives effektforsterkere best når de har minst mulig filtrering i strømveien så lenge det ikke er mye støy på nettet. Bruker selv kun filtere for å holde digitalstøy ute fra kursene i huset. Bruker ikke filter på CD, Pre eller Effekt.

Kjøpte en "Furutech TF-1A (20mm)" fra PM Audio. Ga mer oppgradering enn Spider i mine ører og kosta ca. 1/4 med frakt. Spider i seg selv ga mer hurtighet og dynamikk til spilleren og er vel verdt pengene, mens sikring ga bedre sepparasjon av instrumenter og løftet spilleren noen hakk i kvalitet og et større hopp. Tok 15 mins å bytte sikringen da det var 8 stk unbrako for a ta av og sette på venstre panelet.

Har kun testet FP3TS762 med FI28r/FI38R plugger fra Furutech. Ganske bra nettkabel når man trenger mye strøm, men litt rund i bassen og heller mot det mørke. Savner litt renhet oppover i frekvensområdet, hurtighet og punch i bassen kontra PSC Pristine MKII og Nordost Red Dawn på effekt. Fortrakk den klart over alle strømkablene til Van den hul dog. På Pre og Kilde så er Red Dawn og Heimdall 2 en del raskere i hele frekvensområdet og litt mer gjennomsiktige oppover i frekvensområdet en det andre jeg har av strømkabler. Forskjellige anlegg vil reagere forskjellig så best å teste det i egen stue om man kan.
 
Sist redigert:

EC boy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.05.2013
Innlegg
61
Antall liker
15
Sted
Bergen
Rart, red dawn var inne på listen hos S.garden for noen uker siden men så er den vekke. Får sjekke litt med Oslo igjen.

Både S.garden og HiFi klubben anbefaler effektforsterker utenom filter så jeg får lytte meg frem.

Skal forsøke sikringstipset, spideren er i bruk allerede. Samme opplevelse som det du har.
 

AJ_82

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Innlegg
420
Antall liker
126
Torget vurderinger
6
Hva endte du opp med?

A.J.
 

EC boy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.05.2013
Innlegg
61
Antall liker
15
Sted
Bergen
Hva endte du opp med?

A.J.
Oi, ja nå var det lenge siden. Jo det jeg endte opp med var følgende:
-> Strømkabler til SACD, CD, DAC, Forforsterker & effektforsterker: Van Den Hul / The Mainsstream hybrid
-> Digitalkabel fra Sonos til DAC: Van Den Hul / The First Ultimate MKII
-> XLR fra DAC til forforsterker / fra cd til forforsterker / fra Forforsterker til effektforsterker: Whistler Coanda XLR
-> Fra effektforsterker til Dali Epicon 6: Van Den Hul The D-352 hybrid med Dali terminering

Veldig godt fornøyd med lydbildet og angrer ikke oppsettet.

Men nå er det takk og farvell til HiFi da min kone ikke synest dette er noe å ha i stuen. Så nå er Epicon solgt, mange av kablene er solgt, Sonos bridge og connect er solgt og alle EC enhetene ligger på Finn.

Litt trist men greit med mange tusen på konto også.
 

inselwind

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
1.972
Antall liker
10.693
Sted
Toten
Torget vurderinger
11
Når så flotte høyttalere som Epicon må forlate heimen pga at det ikke hører hjemme i ei stue, vet ikke jeg hva som heller skulle tre inn.
kondolerer med kona, kremt anlegget.;-)
 

EC boy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.05.2013
Innlegg
61
Antall liker
15
Sted
Bergen
Er helt enig, kom hjem med pianosvart. Pusset dem med Dali kluten og ventet spent på trampeklapp. Neida, "Har de dem ikke i hvit?".....

Så nå blir det -> BeoPlay A9 - Seamless Music System with Spotify connect og Beo4 - Bang & Olufsen

Ikke det samme som EC og Epicon men en grei mellomting tenker jeg det er.

Blir vel som å banne i kirken dette her på sentralen men jeg får stå det av. A9 har jeg bestilt med aluben :)
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Merkelig hvor mye makt fruene har i enkelte hjem:) Føler med deg!! Når hun ikke likte Epicon da skjønner jeg at alt håp er ute:) Hadde hun blitt med på hvite Epicon?
 

EC boy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.05.2013
Innlegg
61
Antall liker
15
Sted
Bergen
Vet ikke, kaoset begynte når jeg gikk fra B&W sine CM8 som var hvite til B&W sine CM9 som var svarte. Så kom jeg drassende med Epicon 6 som er enda større enn CM9 og da gikk hele HiFi diskusjonen i grøften. Hadde også voldsomt lyst på EC sine monoblokker men endte opp med EC sine AW250R. Det var nok likegreit når jeg står i etterkant og ser på situasjonen.
 

EC boy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.05.2013
Innlegg
61
Antall liker
15
Sted
Bergen
:'( -> Takk!

Han som kjøpte nesten hele EC riggen min får lov å ha det i stuen......
 

roddis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2010
Innlegg
193
Antall liker
55
Torget vurderinger
2
Er alltid litt klaging her og når jeg tar inn noe nytt, spesielt da Helicon 800mk2 entret stua. Er ikke aktuelt at noe kvinnfolk skal legge ned forbud i alle fall, da ryker den flotte spisestua :) Blir litt sånn gi og ta, går noen dager så er en vant med det som er nytt og kanskje ruvende. Men er vel forskjell på folk...
 
Topp Bunn