Denne tråden dukket opp i det jeg lurte på hva som er av gode ECC85 rør. Lite å finne på nett. Jeg har testet meg igjennom noen typer nå og fått greit oversikt i en Sansui AU-111:
RFT ECC85 - Det varmeste ECC85 røret jeg har testet, men samtidig greit oppløst i toppen. Billig og liker det godt.
Mullard BVA Made in Holland ECC85 - Det er noe magi der i mellomtonen, men synes det låter ulinært, det farger lyden på en måte som ikke jeg liker.
Amperex Bugle Boy ECC85 - Kjedelig, Tyngst bass av alle jeg har testet. Frampå i toppen.
Brimar ECC85 - Kjedelig
Telefunken ECC85 - Har 3 forskjellige, her er det et som stikker seg ut. Antakeligvis det eldste. Har ikke målt det, men det låter veldig bra. Veldig detaljert og fint, tatt ut av en Radionette Radio.
Valvo ECC85 - Et bra valg. Oppløst og fint, men litt mager i bunnen.
Philips ECC85 - Har ikke brukt så mye tid på disse. Har 4 stk forskjellige, og de låter alle litt forskjellig.
Lorentz ECC85 Triple Mica - Røret med best oppløsning av alle ECC85 jeg har testet. Det graver ut utrolig mye detaljer og er fint balansert, kan låte litt hardt på enkelte opptak.
Matsushita ECC85 - Låter tynt, men ganske oppløst.
RFT, Telefunken, Valvo og Lorentz går litt på rundgang.