ECL82 PUSH-PULL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.619
    Er på saken. Har skaffet til veie det som trengs. Forøvrig utfordrende å unngå sprekker når en skal utvide (klinke) tårna på undersiden av bordene. Tror jeg har knekt koden, men har ikke statistisk grunnlag for å hevde det. Vi får se.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.524
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mange lette klask er nok bedre enn få og harde... :cool: Hvis du har en søyleboremaskin og maskinstikke kan det funke istedet for ei tannstangpresse som normalt brukes i produksjon....

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.619
    Har definitivt knekt (knekket, knukket - helsikkes perfektum) koden. Det viktige er at loddetårnet ikke stikker for langt ut på undersiden av bakelittstykket før en klinker den. Mine loddetårn kan ikke stikke mer enn ca. 0,8 mm ut på undersiden hvis jeg skal unngå sprekkdannelser. Dette har vel noe med hvor myk messingen er. Bruker sandpapir for å pusse ned de hule endene til passende lengde (det optimale synes å være rundt 0.6-0.7 mm) "in situ" før klinking. Ellers har jeg en hylse som jeg trer over toppen av loddetårnet og en konisk setteskrue (M6) i rustfritt stål skrudd inn i en aluminiumsplate som underlag. Lett hamring med noen justeringer av vinkelen underveis. Ferdig. 15 stk. igjen.
    DSCF0568-2.jpg
    DSCF0569-2.jpg

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.316
    Sted
    '
    Har du tenkt å oppgradere strømforsyningen med en choke istedenfor motstanden på 100R?
    Med utgangspunkt CRC lik 47u-100R-100u vil dette gi en ripple på godt over 1V på B+. I tillegg til ripple bidra dette også til intermodulasjon i utgangstrinnet. Ripple-spenningen mates rett inn på g2 på utgangsrørene og selv om trinnet er balansert vil det alltid være ulikheter som tyter ut som brum og IM.

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.619
    Har tenkt på det ja. På skjemaet er det faktisk ulik motstandsstørrelse over og under concertina-trioden og det gjør vel kanskje behovet for ren spenning bare enda større? Er det forresten slik at det er viktigere at strømforyninga til g2 er ripple-fri enn at strømmen på anoden er det? Kanskje det er like greit å legge inn et ekstra RC/LC ledd i strømforsyninga til g2? Også for å holde spenninga lavere enn på anoden? Når jeg ser på skjemaet til f.eks Eico HF-81 så er det jo minimal glatting til anodene. Forresten litt pussig å lese den overstrømmende positive testen som sistnevte fikk i Stereohile av salige Peter Breuninger i 2006 https://www.stereophile.com/integratedamps/606eico/index.html (Er det mulig at en så pass enkel forsterker kan være så bra). Leben gjør forresten ikke mye av det heller i strømforsyninga på sin CS300X.

Vedlegg

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.316
    Sted
    '
    På skjemaet er det faktisk ulik motstandsstørrelse over og under concertina-trioden og det gjør vel kanskje behovet for ren spenning bare enda større? Er det forresten slik at det er viktigere at strømforyninga til g2 er ripple-fri enn at strømmen på anoden er det?
    Jeg ser ingen grunn til at disse skulle være forskjellige. Det er samme strømmen som flyter gjennom begge og lasten (gitter-lekk i neste steg) er også lik, så forskjellige verdier vil bare skape ubalanse i signalet.

G2 er mer følsom for ripple enn anodene. De aller fleste gitarforsterkere (Fender, Vox, Marshall, etc som ikke akkurat er hifi) har alle filterchoke før g2, men ikke på anodespenningen.

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.619
    Kanskje den svake ubalansen endrer den harmoniske distribusjonen eller forvregningskarakeristikken eller noe sånt. Må vel nesten prøve begge deler. Joseph Lau (som sto bak både Antique Sound Lab - og Golden Tube Audio) må vel nesten ha hatt en mening med det.

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    624
    Har definitivt knekt (knekket, knukket - helsikkes perfektum) koden. Det viktige er at loddetårnet ikke stikker for langt ut på undersiden av bakelittstykket før en klinker den. Mine loddetårn kan ikke stikke mer enn ca. 0,8 mm ut på undersiden hvis jeg skal unngå sprekkdannelser. Dette har vel noe med hvor myk messingen er. Bruker sandpapir for å pusse ned de hule endene til passende lengde (det optimale synes å være rundt 0.6-0.7 mm) "in situ" før klinking. Ellers har jeg en hylse som jeg trer over toppen av loddetårnet og en konisk setteskrue (M6) i rustfritt stål skrudd inn i en aluminiumsplate som underlag. Lett hamring med noen justeringer av vinkelen underveis. Ferdig. 15 stk. igjen.
    Vis vedlegget 1110028
    Jeg bruker selv et rimelig kit á la dette:

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.619
    Grrrr! Så tipset kommer nå når jeg nesten er ferdig!!!

Neida, det går bra. Ekstra mye DIY for min del altså.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn