Edinburgh

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Har søkt litt på nettet og funnet litt, men ønsker tips fra reisende som har vært der eller kjenner til stedet via andre.

Er der noen som har kjennskap til vinyl-butikker i Edinburgh?
Eventuelt også mindre Hi-Fi butikker

Og alt annet som en bare må få med seg som første gangs reisende til den sagomsnuste by... :D

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Joda, det finnes Hi-Fi sjapper i Edinburgh også. Mye er forandret siden jeg bodde der, men jeg kan liste opp de jeg vet finnes ennå.

Gå til MultiMap.com, plugg in area code (EHx xxx) og vips ser du hvor du skal.

Loud & Clear: 72 Newhaven Road, EH6 5QG

Denne har skiftet eiere siden jeg kjente den, men i hine, hårde dage var den etter min mening Edinburghs beste og mest spennende Hi-Fi butikk. Jeg kjente eieren godt og tilbragte mange fine timer der med kjekt utstyr, god musikk og god Single Malt (det siste stort sett etter stengetid). Jeg vet ikke hva som selges der nå, men forhåpentligvis er det fremdeles interessante ting å finne der. Litt utenfor allfarvei, men ikke så langt at du trenger sekk og matpakke. Om du senere strener ned til enden (eller begynnelsen, alt atter hvor ens patriotisme hører hjemme) av Leith Walk og våger deg inn i en pub, så for all del hold deg unna politikk og gjør det umiddelbart klart at du ikke er fra England om noen med mer enn normalt rødlig nese skulle spørre. Det er et noe røft strøk....

Richer Sounds: 1B Chambers Street, EH1 1HR

Selger mest produkter fra den lavere delen av prisskalaen, men har også en og annen dyrere sak. Her kan du ofte finne svært gode tilbud på dette og hint om du tenker på ting fra Cambrige o.l. Midt i sentrum.

James Morrow: 1 Home Street, EH3 9JR

Også midt i smørøyet, like ut fra en av hovedårene i sentrum (London Road). Fører alle de klassiske, britiske merkene.

Hi-Fi Corner: 121 Rose Street.

Fant ikke postnummeret i farten, men Rose Street går parallelt med Princes Street så du kan ikke unngå å finne den. Så sentralt som det kan få blitt, med minst 20 puber mellom 10 sekunder og 1 minutts gange fra butikken. :D Godt utvalg av hovedsaklig britisk Hi-Fi. Kjekke folk, om ikke staben er bytta ut....

Sevenoaks Sound & Vision: 5 The Grassmarket, EH1 2HY

Også veldig sentral, i Grassmarket som er et hang'out for studenter og andre som liker å drikke....og drikke og drikke og.... En skjønn forening av helsekost, all things alternative, øl og second-hand gardiner i tung, rød fløyel. Denne er (like) etter min tid i Edinburgh, men Sevenoaks er en av landets største kjeder, om ikke den største, og har nok det meste.

Det finnes garantert flere, men jeg tror ikke du trenger å stresse med flere enn disse for å være ærlig. Finner du det ikke her, så finner du det ikke.

Håper det var til hjelp.

Edit: Ops, du spurte om vinylbutikker også ja... Disse kom og gikk så ofte at det er litt vanskelig å gi mer enn et svært generelt råd. Om du begynner ved North Bridge og arbeider deg sørover langs South Bridge, Nicholson Street og Clerk Street inntil du treffer Salisbury Street/Grange Street (som går øst/vest på tvers, ved enden av Clerk Street) og tråler side og bakgatene så finner du helt sikkert en eller flere butikker. Det er i dette området den største konsentrasjonen av studenter finnes og jeg tror ikke jeg har sett en vinylbutikk noe annet sted.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Bare hyggelig. Vil du ha andre anbefalinger også, så som puber og denslags? Jeg kan neppe si så mye om det generelle utelivet (annet enn det som står nevnt over om Rose Street og Grassmarket) siden dette også forandrer seg stadig, men de gode pubene består stor sett. Severdighetene er allerede vel godt dekket av turistbrosjyrer og slikt noe.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.736
Torget vurderinger
1
Lille_Adam skrev:
Bare hyggelig. Vil du ha andre anbefalinger også, så som puber og denslags? Jeg kan neppe si så mye om det generelle utelivet (annet enn det som står nevnt over om Rose Street og Grassmarket) siden dette også forandrer seg stadig, men de gode pubene består stor sett. Severdighetene er allerede vel godt dekket av turistbrosjyrer og slikt noe.
O.t. For whisky elskere så anbefaler jeg en liten visitt til «The Canny Man's (Volunteer Arms)» 237 Morningside rd. - litt utenfor allfarvei (kort vei med bussen fra sentrum) men utvalget krever en uke eller to ... +++ ... Jeg har også ramlet over noen trivelige kneiper i Cowgate, ei trapp ned fra the mile ved south bridge. EDIT: Eller var det ei trapp ned ved North bridge til Market street?

mvh
KJ

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.421
Var innom et par vinyl butikker i Leith Walk i høst. Ikke all verden, men ok nok hvis du er i nærheten.
Begge på høyre siden av gaten når du går nedover, den nederste (ca. 10 min. gange fra den første) har også brukte bøker.
Var også i en på Brougham Street, men den var ikke noe særlig.

mvh

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.006
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
spiseanbefaling! hinsides god mat. herlig atmosfære.

kveita jeg spiste kunne ikke vært bedre tilberedt.

E7A3D9C0-B5EF-4517-A03E-C0DC1DAE7127.jpeg

kamskjell

0AE1E172-77AD-4115-917D-476D127A2335.jpeg

35558985-A598-4AC9-B37A-6C80A9973D8E.jpeg

Sist redigert:

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.247
Sted
Siggerud
Skal en tur neste uke, så jeg tar til meg tipsene. Takker.

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Antall liker
12.362
Sted
London
James Morrow, Loud&Clear og Hifi Corner er alle verdt et besøk. Sevenoaks er en kjede som kan sammeliknes med Hifiklubben. Richer Sounds har rimeliere komponenter + at de er ene-forhandler av Cambridge Audio (medeier).

Topp Bunn