Effektforsterker til B&W Matrix 801 S3

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
3
Da ble det ikke sub på meg, i denne omgang.. kunne ikke dy meg når jeg hadde muligheten til å få disse hjem i huset!
Må jo ha hatt disse hjemme en gang! ;D

Det sies at disse høytalerene fortjener mye watt og strømsterke forsterkere for å levere varene. Er det noen her som har erfaring på hva som er en god match til disse høytalerene? Tar gjerne i mot en anbefaling på hva jeg evt bør teste ut.

B&W Matrix 801 mates i dag med de effektforsterkerene jeg har stående; Biampes av en Doxa 70 Signature mkIIa og en oppgradert 70 Signature mkII. Disse har jo til sammen 4 x 650 VA strømforsyning, men "bare" 4 x 70 Watt..

Noen synspunkter på hva jeg evt bør prøve ut? Vil det gi et større løft i lyden å bytte til kraftigere effektforsterkere?
(Synest logså de låter bra nå, så det er mest for å finne ut mer om hva høtalerene "fortjener".. :))

Takker for innspill!
Mvh,
Terka

Vedlegg

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Sinnsykt tøft! Er det 15" bass på disse? Jeg tror jeg ville testet dem med noe av de større sakene fra McIntosh (Mc-402 og opp), evt. noe Evo-serien fra Krell. Lytt før kjøp selvsagt.

Mvh

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Personlig vil jeg nok råde deg bort fra Mac når det er B&W som skal drives. Dårlig match synes jeg.

Har hørt rykter om at Hegel funker, ikke hørt det selv.
Slike som Jeff Rowland og Mark Levinson funker i allefall bra, det har jeg hørt selv. Rotel kan hende at fungerer. Classe fungerer selvfølgelig (samarbeid eller datterselskap eller noe?).

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
3
Er nok "bare" 12" basselement på disse. ;)

Spesifikasjoner:: Three-way, reflex-loaded, floorstanding loudspeaker. Drive-units: 1" (26mm) metal-dome tweeter, 5" (126mm) Kevlar-cone midrange unit, 12" (300mm) high-power polymer-cone woofer. Crossover frequencies: 380Hz and 3kHz. Frequency response: 20Hz-20kHz ±2dB free-field. Sensitivity: 87dB/W/m. Nominal impedance: 8 ohms (not falling below 4 ohms). Amplifier requirements: 50-600W.
Dimensions: 39 11/16" H by 17" W by 22" D. Weight: 110 lbs.

Har funnet en test av 801 S2 her: http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/506/
Jeg har også "subsonisk filter" (bass-alignment filter) som det refereres til i testen.

Tror jeg har lest et sted på www.avforum.no at det var en som brukte Oberon 6.1 monoblokker på dem (Har ikke klart å finne det igjen), men har også hørt ett eller annet sted at Oberon blokkene kan slite med lavimpedante høytalere eller høytalere som krever strømsterke forsterkere.

Nå er det natta her, endelig fått lagt småen! ;D

Takker for innspill!

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
Ikke under 4 ohm er vel ikke lav impedanse? Hvor mye har du tenkt å legge i ny amp?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Gratulerer med flotte høytalere!

Mener å huske fra min tid med disse at det ble sagt at de skulle være vanskelig å drive - spesiellt impedansmessig...når du i tillegg har EQ som gir et boost i bunnen må du nok ha en skikkelig kraftig strømsterk forsterker.

Jeg oppfattet ikke høytalerne som lys i klangen på noen måte - dette kommer jo litt an på klangen hjemme hos deg, men et outsider tips på disse ville jeg sagt ICE. Ellers er jo jeg en DP mann - du går helt sikkert ikke feil med en brukt A1 på disse. Ellers lager jo Musical Fidelity relativt rimelige forsterkere med masse Watt.

Mvh
OMF

J

jb_rasmussen

Gjest
Tillykke.

Her er et par forslag i alfabetisk række følge:

Electrocompaniet 250 og Holfi NB 250, evt en stor Pass Labs.

Mvh. Johnny

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Electrocompaniet DP-line dpA1s "nøytralitet" er en god match med "fargen" i B&W801S3. Gjerne aktiv deling og bi-amp dersom du har ekstra kroner å legge i løsningen :)
Vi har brukt disse høyttalerne i mange år, da mest sammen med EC monoblokker, og henter dem frem fra skapet når vi jobber med klassiske engelske produsenter.

Her er DP komblet opp mot selv-bygg basert på DynaBel:

Her skimter du 801'ene i bakgrunn:

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.370
Torget vurderinger
0
Gratulerer med nye høyttalere ;D

arildji

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2004
Antall liker
12
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
5
Jeg må også bare gratuelere med nye høyttalere. Håper du blir fornøyd.

Jeg har hatt et par B&W M801 S3 i 12 år nå (sier vel sitt om hva jeg synes om dem). I den tiden kommer jeg i farten på å ha prøvd disse forsterkerne på dem: Electrocompaniet Ampliwire 100, Audio Research D200, Audio Research D240 Mk.II, Plinius SA100 Mk.II, Dynamic Precision PA1, Dynamic Precision A1, Conrad-Johnson MF2500, Audio Research VT100 Mk.II og nå bruker jeg en Audio Research VT130SE.

Av forseterkerene ovenfor synes jeg Audio Research VT100 Mk.II var den som spilte tøffest på 801'ene. Med DP A1 var også meget bra. God var også C-J MF2500, ARC D200 & D240 (transistorforsterker fra Audio Research). Den som helt klart ikke klarte jobben var EC Ampliwire 100.

Mvh

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
3
Takker for gode innspill!

Det må nok gjennomføres noe "lytting" før eventuellt kjøp, om ikke det plutselig finnes noe på bruktbørsen som må hjemmom og testes ut på disse. ::)

Når det gjelder budsjett så er vel erfaringen at dette endrer seg i forhold til hva man får i kikkerten..
I utgangspunktet så må jeg nok vente litt med kjøp pga budsjett til et visst bryllup i august.. ;D

Har nettopp solgt 2 Doxa'er (Har forsatt 2 stk i bruk..), "gamlehøytalerene" har flyttet inn i frontrekka i hjemmekinoen, så det er nok et samlet budsjett ved salg av 4 stk Doxa + evt andre høytalere (blir nesten alltid ++ ;)) som er budsjettet per dags dato gitt utgiftene som kommer i august. Etter det er det nok mer rom for annet!

Vedr "ICE power", har som jeg skrev tidligere lest at det var en som brukte Oberon 6.1 blokker på høytalerene. Noen som vet hvordan disse er på høtalere som er "krevende" impedansmessigt? (Ikke lavimpedante som jeg skrev i et tidligere innlegg). Kan jo starte med 2 stk, og etterhvert utvide til 4 stk/biampe høytalerene.
Er dette feil vei å gå?

Igjen takk for innspill! De noteres og legges inn til vurdering!

Mvh,
Terka

O

omholt

Gjest
Aah herlige høyttalere. Gratulerer.
Blir sagt av en del som har testet at Oberon matcher bra til dagens 802D. Samme med 803D og 801D tror jeg også, men om det også gjelder Matrix er en annen sak.

Her er en som fikk sine Nautilus modifisert en smule og bruker nå Oberon og Deqx. En sånn tråd kan være litt farlig. Lett å bli fristet. ;D
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,11119.0.html

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
195
Sted
Bergen
Hørte EC Nemo på disse en gang..... det var bra...

Men lå det ikke ett par AR VM 220 monoblokker på brukt
børsen forleden???

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
3
omholt skrev:
Aah herlige høyttalere. Gratulerer.
Blir sagt av en del som har testet at Oberon matcher bra til dagens 802D. Samme med 803D og 801D tror jeg også, men om det også gjelder Matrix er en annen sak.

Her er en som fikk sine Nautilus modifisert en smule og bruker nå Oberon og Deqx. En sånn tråd kan være litt farlig. Lett å bli fristet. ;D
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,11119.0.html
Veldig interessant tråd ja! Var inne på tanker som lignet på dette med forrige høytalerene. Da med Doxa'ene som kraftleverandør og aktiv deling/justering i forkant. Forskjellen her og på den Nautilus modifiseringen er at jeg har delefilteret å ta hensyn til som nok påvirker impedansen som effektforsterkeren skal drive.. kan nok være et tips å ta kontant med Snikkers-Is uansett. :)

Vapor skrev:
Hørte EC Nemo på disse en gang..... det var bra...

Men lå det ikke ett par AR VM 220 monoblokker på brukt
børsen forleden???
AR VM 220 monoblokkene ser bra ut men tør ikke å gå den veien med en liten gutt som etterhver skal krabbe rundt og pelle på allt som lyser og ser spennende ut! :) (Må nok etterhvert flytte hodetelefonforsterkeren min også som har rør som står og gløder i friluft.. ::))

Igjen takk for innspill!

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
3
Da har jeg vært i kontakt med han som gjorde den Natilus oppgraderingen med bruk av 6 stk Oberon 6.1 og DEQX (http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,11119.0.html)

Tilbakemeldingen er at bruk av Oberon 6.1 på B&W Matrix 801 (uten endring av filter) ikke er klangmessig en 100% optimal match da disse høyttalerne tradisjonelt fungerte best med forsterkere som har ganske utpreget fet klang. (Vil også avhenge av hvilken forforsterker som benyttes.) Lastmessig vil klasse D være det gunstigste på såkalt "vanskelige" laster. Definosjonen "vanskelig last" er en direkte følge av en klasse AB-forsterkers natur. (Tilbakemelding er "fritt" klippet ned til teksten ovenfor.)

Klasse D...Hva med Tact/Lyngdorf sine semidigitale effekttrinn? Kan dette være noe?
Eksempelvis Lyngdorf SDA2175 (http://www.hifiklubben.no/produkter...gdorf_audio_sda2175_effektforsterker_sort.htm)

Noen som har erfaringer med denne type effekttrinn? Kan jo evt starte med ett på 2x200 Watt og deretter bygge ut til 2 stk for biamping dersom behov.. :)

Audiophile/Stian Gårdsvoll har testet TacT SDA2175/Nautilus 803 med en ganske så ok tilbakemelding:
http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=75

Funderingene fortsetter! ;)

Skallemann

Medlem
Ble medlem
18.08.2007
Antall liker
10
Sted
Karmøy
Hei!

Jeg har som deg brukt to stk Doxa på mine 801 s3, men jeg hadde 70 SE. Jeg prøvde både bi-ampet og pseudobalansert og mener å huske at det var en fin match, problemet var at det manglet krefter, spesielt når det gjaldt basskontroll. Men du har jo kraftigere strømforsyning i Signaturene, så det bør gå bedre.
Har også hatt Electrocompaniet på dem men savnet dynamikk, men jeg har ikke prøvd de nyeste forforsterkerne og monoblokkene deres.

Nå har jeg Beast forsterkeri (ICE, med 1000 asp) og synes de gjør en utmerket jobb, stålkontroll i bass og nøytralt. Nå avhenger det selvfølgelig av slikt som akustikk, kilde og preferenser, men det koster jo ikke noe å prøve.

Uansett anbefaler jeg å legge ned litt arbeid og være nøye med oppstillingen av disse høyttalerne, de kan være litt kilne slik.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
B&W hadde sikrings kretsverk på disse modellene.
Dette kan være lurt å fjerne ifra filtra okke som, før man begynner å jakte
effektforsterker.

Ellers, her er ett bilde av filtra..
Det store filtret er det som er modda... ;D

Det er jo nevnt mange forskjellige amper da her, så jeg kan jo foreslå en selv da:
Gruensch cse II 2'ed.

mvh

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Gratulerer med kjempehøyttalere.! :D
Har lyttet til 801s3 og 802s3 på mange forskjellige amp komboer, jeg mener at i mine ører så spiller Palladium og Aurum aller best, av det som klubben hadde å by på..
AW-250 var også grei, men fant aldri noen god nok pre til den..
Har aldri hørt Doxa på de B&W, men kjenner veldig godt til Doxa, om det er slik at du syns dette spiller som en drøm men mangler krefter, hva med Doxa 140 til bunn i første omgang.?

Ellers er jeg av den oppfattningen at det finnes en god del reell effekt i pre og spillere, ikke watt, men kontroll og bremseeffekt på elementer..
Jo flere pre og spillere jeg prøver, jo mer bevisst blir jeg på akkurat dette punktet..

Syns du er meget fornuftig som vil teste amp hjemme før evt kjøp, slikt står det litt respekt av ;)
Kjell

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.851
Torget vurderinger
1
Audio Research VT100MKII ;)

Topp Bunn