Politikk, religion og samfunn %&/( Effektivisering.

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
4.068
Antall liker
3.149
Torget vurderinger
1
Resultatet av den elendige veistandarden er telehiv som vises som høydekoter på kartet. Har akkurat vært inne med Caddyen og skiftet alt av bakhjulsoppheng inkl fjører og dempere og hele sulamitten. Ene bladfjøra knakk tvers av etter en litt urytmisk kulekjørekonkurranse. Makan til veistandard!
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.215
^ Det er noen økonomer som har regnet seg frem til at det er bedre å lage ny vei etter noen år enn å gjøre en skikkelig jobb første gangen. Sistnevnte koster for mye og førstnevnte er billigere. Førstnevnte tar opp masse av ressurser som kunne vært brukt produktivt, men pytt pytt.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
4.068
Antall liker
3.149
Torget vurderinger
1
Dyrlegen har det travelt. Riktig utført kan man ‘flyte’ over ujevnhetene i relativt høy hastighet omtrent som en tøltende islandshest. Krever følsom høyrefot.:D
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.192
Antall liker
8.391
Torget vurderinger
12
Dyrlegen har det travelt. Riktig utført kan man ‘flyte’ over ujevnhetene i relativt høy hastighet omtrent som en tøltende islandshest. Krever følsom høyrefot.:D
Du må få deg en ekte Citroën med hydraulisk fjæring. De spiser slik til frokost :). Og kanskje sette av noen tusen til generelt vedlikehold .....
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
4.068
Antall liker
3.149
Torget vurderinger
1
Citröen er egentlig det siste ubercoole bilmerket! Kjøpte nesten en CX Break stasjonsvogn (som toseters varebil) på tidlig nittitall. Angrer som en hund på at det ikke ble gjort, selv om faren for tekniske vulkanutbrudd antakelig hadde vært overhengende. Nå får jeg aldri opplevd den unike fjæringen og den superfølsomme (?!) styringen, for ikke å snakke om stoppknappen i dørken (bremsene altså).
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.192
Antall liker
8.391
Torget vurderinger
12
Stoppknappen satt vel i DS (Edit: samt i SM), jeg mener både GS og CX hadde vanlig pedal, men funksjonen var touch. De fleste som var uvant med Citroën endte som regel første prøvetur på 4 stive hjul. Synes CX er supercool, Gudinnen er det vel ingen vits å nevne, og toppen av alt var nok SM med M for Maseratimotor. Alle disse er kun for entusiastene i dag for levetiden var nok ikke evig på noen av dem.
 
Sist redigert:

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
4.068
Antall liker
3.149
Torget vurderinger
1
Vanlig pedal ja, men du verden hvor lite som skulle til for å bremse virkelig hardt! Krevde tilvenning, men eierne likte den når man ble vant. Jeg prøvde bilen et par ganger hos en kollega. Sterk motor, herlig sær og svært komfortabel. Ei ordentlig vogn som man sa før i tida.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.683
Antall liker
8.080
Torget vurderinger
0
I motsetning til "popular belief" er eller heller "var" ( skal ikke være for bastant når det kommer til de nyere ) Citroen en veldig enkel og grei bil å skru på! Men man måtte vite hvordan den skulle angripes, den var ikke helt som andre biler for å si det forsiktig. Eksempelvis på DS var det 4 skruer og så var alle 4 skjermer løse. Støtdemperbytte, ca 10 minutter inkludert kaffepause!

SM er og har alltid vært drømmebilen, men de er heller ikke gratis i dag om det ikke er et restaureingsobjekt. For et strøkent eksemplar må man ut med en drøy million. På den annen side var den ikke billig da den var ny heller. mener å huske at den kostet 120.000,- i 1970! Og det tilsvarer vel sånn cirka 1 mill i dagens pengeverdi.


EDIT:
Ser at dette var tråden for "effektivisering" og ikke en biltråd, beklager at jeg har deltatt i en total avsporing fra tema!

MEN det bare viser hva dårlig veistandard og dårlig veivedlikehold kan føre til av "utforkjøringer", det får til og med følger her inne!
 
Sist redigert:

Twsts

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
458
Antall liker
420
Sted
Bodø
Torget vurderinger
5
Den siste Citroen
citroen-xm-pallas-01.jpg

Fantastisk kjøremaskin, spiser norsk landevei til frokost, :cool:
Hele motoren måtte ut av bilen for å bytte klutsj, men pyttsann
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.683
Antall liker
8.080
Torget vurderinger
0
Den siste Citroen

Hele motoren måtte ut av bilen for å bytte klutsj, men pyttsann
Amatører!:p Har du en Ferrari 308 GT4 er det først stipulert 24 timer arbeide for å komme til cluchen, så byttes den og nye 24 timer for å sette sammen bilen igjen!

Hadde en på hånden for ca 15 år siden ( ?? ) prisen var fornuftig, og det er jo en 4 seter ( = familiebil! ;) ) men da jeg leste en artikkel i Vi Menn hos frisøren og så at det byttet kostet en grei bit over 100.000,- utgikk det kjøpet med høye kneløft! :cool:
 
Topp Bunn