EgelandAcoustics avkoblingsføtter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Den 9. august 2023 tok livet mitt en uventet vending. Jeg kjøpte min første 3D-printer, en Ender 3 S1, uten å vite at denne tilsynelatende enkle anskaffelsen skulle bli starten på en helt ny lidenskap. Jeg ble raskt oppslukt av de uendelige mulighetene innen 3D-printing og dedikerte all min fritid til å lære kunsten av 3D-design. måneder gikk med til å eksperimentere, feile og lære, mens jeg stadig forbedret mine ferdigheter.

I september 2023, etter å ha blitt fullstendig overbevist om potensialet i 3D-teknologi, bestemte jeg meg for å ta det neste steget. Jeg investerte i en av de mest avanserte 3D-printerne på forbrukermarkedet – en Bambu Lab X1c. Med denne kraftpakken av en maskin til rådighet, kastet jeg meg ut i prosjekt etter prosjekt, og etter over 3000 timer med intensiv bruk hadde jeg blitt kompetent i både design og teknikk.

En kveld skjedde det som skulle endre alt. Jeg satt og nøt musikken fra anlegget mitt da jeg plutselig hørte et dunk. Et stort kubbelys hadde falt fra en vegghylle, veltet på grunn av vibrasjonene fra subwooferen som forplantet seg i veggene. Kubbelyset traff høyttaleren min, og etterlot et synlig hakk. Dette irriterte meg grenseløst – og fikk meg til å tenke: Hvordan kunne dette problemet løses?

Med min nylig opparbeidede 3D-kompetanse satte jeg meg ned for å utvikle en løsning. Etter mange forsøk kom jeg opp med et design for vibrasjonsdempende avkoblingsføtter som skulle beskytte både høyttalere og annet utstyr mot vibrasjoner. Det som startet som et personlig prosjekt, viste seg å ha mye bredere appell. Jeg begynte så smått på finn.no med å selge versjon 1.0:
    1727531722884.png 1727531699445.png 1727531616529.png
    Og mottok utelukkende gode tilbakemeldinger. Etterhvert skjønte jeg at jeg hadde funnet min nisje.

Dette ble begynnelsen på EgelandDesign, som etterhvert ble til EgelandAcoustics – et enkeltpersonforetak spesialisert på vibrasjonsdempende avkoblingsføtter til hifi-segmentet.

Mange vil nok rynke på nesen, det samme gjorde jeg før jeg selv begynte med dette.
    I begynnelsen tenkte jeg at det eneste man kan printe er rest-avfall, men det viser seg å være svært langt fra sannheten.
    Jeg vil fremover operere med 90 dagers åpent kjøp, da jeg er 100% trygg på at du vil bli fornøyd med produktene mine.

Avkoblingsføttene skreddersys til hver enkelt bestilling, og for best resultat anbefaler jeg å bruke en vekt for å måle hvor mye hver hver fot vil belastes.

Nettside: https://egelandacoustics.no/

Annonser: https://www.hifisentralen.no/forumet/classifieds/authors/egelanddesign.41758/

Facebook side: https://www.facebook.com/groups/egelanddesign

Testmetodikk: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/avkoblingsføtter-fra-egeland-design.108936/post-4021482

2.jpg 1.jpg 3.jpg 20240930_200709.jpg
    20240901_144138(1).jpg

Facebook_creation_23730562.jpg Facebook_creation_23734682.jpg

448414803_1666790287429859_4668118554589487002_n(1).jpg

Vedlegg

Sist redigert:

Kommentarer

EgelandAcoustics

Bransjeaktør
    Ble medlem
    17.04.2024
    Antall liker
    532
    Sted
    Fusa
    Torget vurderinger
    0
    En liten tanke slo meg på morgenkvisten her..
    Kunne noe som dette vært en løsning for eksempelvis dynaudio stand 20?
    Klart med full "customization" av toppdelen etter ønske.
    tror noe som dette kunne vært en løsning for en del ulike høyttalere / stativ.
    Bolten skrus da ovenfra og ned

20241121_101516.jpg

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.283
    Torget vurderinger
    10
    Kanskje med en låseskive oppe, i tillegg til "justeringsrattet"?

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.283
    Torget vurderinger
    10
    Just presis, men kanskje rattet og låseskiva bør være i stål, mer lik den originale spiken på Stand 20?

EgelandAcoustics

Bransjeaktør
    Ble medlem
    17.04.2024
    Antall liker
    532
    Sted
    Fusa
    Torget vurderinger
    0
    Det hadde vært kult å få til! Er noe begrenset av maskinen der. Kan desverre ikke lage metall-deler.
    Sjekket litt priser på nett for å kjøpe løse deler og det blir ikke helt bærekraftig. 137kr for 1 stk eller 1109kr for 8 😅
    1732185511167.png

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.283
    Torget vurderinger
    10
    Da går du for opprinnelig alternativ, kanskje med mulighet til også å velge litt glattere overflater for de som måtte ønske det. Jeg mener ikke da på selve dempeputa.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.138
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Kan jo f.eks legge ut produsentens bilde av de aktuelle høyttalerne, i tilfelle folk ikke kjenner dem fra før av

EgelandAcoustics

Bransjeaktør
    Ble medlem
    17.04.2024
    Antall liker
    532
    Sted
    Fusa
    Torget vurderinger
    0
    Travle dager!!
    6 stk BassGuard M til Tannoy Prestige GRF90.
    20241122_084006.jpg 1.jpg
    Tannoy.JPG

4 stk bassguard S til Yamaha GT-2000
    20241122_123429.jpg
    yamaha_gt2000_turntable_1653635649_0305234a_progressive.jpg

8 stk bassguard S til Sonus Faber Sonetto 3
    20241123_131400.jpg
    2024-11-23 13_26_07-sonus Faber Sonetto 3 - Google-søk — Mozilla Firefox.png

8 stk bassguard S til noen høyttalere mellom 50-55kg (uvisst merke/produsent da kunde har bestilt i nettbutikk)
    20241122_203001.jpg

Ellers er et lite prøveprosjekt på gang.. muligens mer info etterhvert hvis det går som planlagt :)
    rpm.jpg

Ønsker dere alle en god helg!

EgelandAcoustics

Bransjeaktør
    Ble medlem
    17.04.2024
    Antall liker
    532
    Sted
    Fusa
    Torget vurderinger
    0
    Endelig noe litt nytt å vise frem!
    Her har en kunde ønsket litt tilpasninger, som jo alltid er morro!

Utgangspunkt er AeroFoot L, men redusert litt i størrelse (Ø 58mm ned fra Ø 60mm).

Jeg foreslo at kanskje det vil se noe mer helthetlig ut om et "lokk" monteres oppå skruen, noe han var positiv til.
    Resultatet tror jeg blir meget bra.
    Mottaker av nye føtter er Adyton Imagic 1.5
    Tykkelsen på utriggerne her er 15.5mm.
    Legger ved en 3D-Rendering av føttene.
    Lav-Profil_skall_Jan_Eri_58mm_2024-Nov-24_06-43-11PM-000_CustomizedView55963919271.png
    PXL_20241124_113334095~2-EDIT (Medium).jpg

thumbnail_PXL_20241124_113349204~2-EDIT (Medium).jpg

Ferdig produkt
    20241125_123916.jpg
    20241125_123944 (Custom) (Custom).jpg

20241125_124241.jpg

Håper han sender bilder, fordi dette hadde vært gøy å se montert!

Vedlegg

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.963
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Endelig noe litt nytt å vise frem!
    Her har en kunde ønsket litt tilpasninger, som jo alltid er morro!

Utgangspunkt er AeroFoot L, men redusert litt i størrelse (Ø 58mm ned fra Ø 60mm).

Jeg foreslo at kanskje det vil se noe mer helthetlig ut om et "lokk" monteres oppå skruen, noe han var positiv til.
    Resultatet tror jeg blir meget bra.
    Mottaker av nye føtter er Adyton Imagic 1.5
    Tykkelsen på utriggerne her er 15.5mm.
    Legger ved en 3D-Rendering av føttene.
    Vis vedlegget 1077398 Vis vedlegget 1077392

Vis vedlegget 1077397
    Ferdig produkt
    Vis vedlegget 1077393 Vis vedlegget 1077399
    Vis vedlegget 1077394

Håper han sender bilder, fordi dette hadde vært gøy å se montert!
    Helt enig! I mine øyne har det vært utfordrende å få et pent resultat med slike føtter på høyttalerstativer eller outriggere hvor maskinskrue da stikker opp. En slik løsning med at det blir et lokk på toppen av plata/foten må være en god måte å løse det på 👍

EgelandAcoustics

Bransjeaktør
    Ble medlem
    17.04.2024
    Antall liker
    532
    Sted
    Fusa
    Torget vurderinger
    0
    Faller vektmessig mellom S og M på 29kg. Hva tenker du om løsning ? (høyttalere vel & merke)
    Hva tror du vil se best ut hos deg? Det er ingen problem å justere slik at begge to virker godt til vekten :) Tror du S størrelsen vil passe bedre enn M?

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.239
    Torget vurderinger
    15
    Da var 6 dempeføtter på plass her. Virker som de passer utmerket vektmessig.
    1000020694.jpg

Liker også godt at jeg nå kan flytte rundt på høyttalerne uten fare for stygge riper i parketten. Vh Gunnar S

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.283
    Torget vurderinger
    10
    Hvis utseendet blir nogenlunde anstendig etter montering, legger jeg ut noen bilder. Hvis ikke forbigås saken med taushet.
    Resultatet ble såpass bra på Stand 20 at jeg syns det fortjener noen bilder. Er i alle fall godt fornøyd. Penere og mye mer praktiske enn spikene jeg har hatt fram til nå. Om avkoblingen også gjør noe med lyden har jeg ikke fått testet enda, men jeg har egentlig ikke veldig stor tro på det. Ikke derfor de ble kjøpt heller. Vil gjerne avslutte med å si at oppfølgingen fra Egeland har vært en fryd fra dagen jeg først tok kontakt. Produktet virker også å holde bra kvalitet, så alt i alt noe jeg trygt vil anbefale andre.

Vedlegg

EgelandAcoustics

Bransjeaktør
    Ble medlem
    17.04.2024
    Antall liker
    532
    Sted
    Fusa
    Torget vurderinger
    0
    Resultatet ble såpass bra på Stand 20 at jeg syns det fortjener noen bilder. Er i alle fall godt fornøyd. Penere og mye mer praktiske enn spikene jeg har hatt fram til nå. Om avkoblingen også gjør noe med lyden har jeg ikke fått testet enda, men jeg har egentlig ikke veldig stor tro på det. Ikke derfor de ble kjøpt heller. Vil gjerne avslutte med å si at oppfølgingen fra Egeland har vært en fryd fra dagen jeg først tok kontakt. Produktet virker også å holde bra kvalitet, så alt i alt noe jeg trygt vil anbefale andre.
    Dette var veldig kjekt å våkne til! Så kjekt å høre at du ble fornøyd :love: Tusen takk for flott tilbakemelding!

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    39.092
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Å i helsikken, godt lys der!! Fytti grisen det så jo helt rått ut.
    Helt ærlig så ventet jeg ikke den store lydmessige gevinsten med nye føtter , da sub'en er meget bra dempet i seg selv. Det var først når jeg satte på vinyl at man virkelig hørte at det skjedde ting . Bassen er mye kjappere, tightere og strammere med nye føtter når jeg bruker platespilleren. Jeg er derfor på alle måter meget happy med disse føttene. Et siste bilde med logo til ære for produsenten :)

EA.jpg

EgelandAcoustics

Bransjeaktør
    Ble medlem
    17.04.2024
    Antall liker
    532
    Sted
    Fusa
    Torget vurderinger
    0
    Helt ærlig så ventet jeg ikke den store lydmessige gevinsten med nye føtter , da sub'en er meget bra dempet i seg selv. Det var først når jeg satte på vinyl at man virkelig hørte at det skjedde ting . Bassen er mye kjappere, tightere og strammere med nye føtter når jeg bruker platespilleren. Jeg er derfor på alle måter meget happy med disse føttene. Et siste bilde med logo til ære for produsenten :)

Vis vedlegget 1079363
    Så fantastisk kjekt å høre, og tusen takk for flott bilde!!

EgelandAcoustics

Bransjeaktør
    Ble medlem
    17.04.2024
    Antall liker
    532
    Sted
    Fusa
    Torget vurderinger
    0
    Godt nyttår alle sammen.
    Jeg har vært noe mindre aktiv med bedriften etter en ulykke 1. November.
    3D printing er bra for mye, men ting som roterer med stor hastighet, med påfølgende sentrifugal kraft er noe det ikke egnes like godt for.
    Jeg laget en leke til min sønn, og da jeg dro til litt røk "helikopteret" i sømmen, gikk i biter og en skarp plastbit traff meg i øyet.
    1736004344155.jpeg

Dette resulterte i noe som så fint heter et irisprolaps, flere sting i øyet og generelt nokså redusert lyst til så mye annet enn å ligge med lukkede øyner.

Men. Tiden leger de fleste sår, og jeg er nå tilbake for fullt :) Synet er redusert, men heldigvis har vi to øyne og høyre øye er bra.

Litt små-justeringer er gjort på BassGuard modellen, i all hovedsak for å gjøre ting litt lettere for meg selv.
    Det har tidligere vært ekstremt tidkrevende å gjøre små justeringer i design, og jeg har kjent meg litt "låst".
    1736004785341.png
    1736004796830.png

Hvis jeg skulle endre noe, så måtte de samme endringene gjøres en haug med ganger, da jeg har en tegning for hver bolt-størrelse. Dvs for Bassguard S, M, og L er det 18 tegninger, om ikke enda flere.
    Endringer gjort nå er derfor at BassGuard finnes i 1 størrelse, og det er en mellomting mellom BassGuard S og M. Dimensjonene er nå Ø 58mm, H 40mm. De er selvsagt fortsatt skreddersydd til kundens vekt-behov :)

I tillegg er selve designet gjort små justeringer på, og jeg er usikker på om noen vil se forskjellen. Det er hovedsaklig for å sikre at resultatet blir tilnærmet perfekt hver gang, i stedet for at jeg må kaste en del som ikke ble helt bra.

Toppen av skallet har nå en "Cross-Hatch" struktur, for redusert kontaktflate mellom demper og skall, noe som kan bidra til forbedret effekt av føttene. Selve skallet er litt tykkere, og der skruehullet er finnes nå en diameter som vil passe bolter opp til M12, dvs noe mer universal enn tidligere.
    Før har jeg hatt 1 tegning for hver bolt-type.
    Rillene har fått en liten vinkling, for at de skal være bedre tilrettelagt for 3D-Printing. Det har tidligere vært en svakhet i designet som ga flere mislykkende prints, nemlig at det var helt rette vinkler.
    Man må alltid må bygge oppå et annet lag. Dvs ved rette vinkler risikerer man at det ikke er noe kontakt mellom det forrige laget og det nye, og printejobben mislykkes.

1736005185188.jpeg
    1736005234139.png

Selve demperen har en forsenkning som passer perfekt og "popper" på et vis nedi den ringen dere kan se ved bolten over. Dette gjør at lim ikke lengre er nødvendig å bruke, og sparer meg for en del utrivelige avgasser.
    1736005422853.png

Ellers ble nettopp en bestilling til PS Audio FR20 ferdig og er straks på vei til kunden :)
    1736005783939.png
    1736005858999.png

Ønsker dere alle et strålende godt nytt år, og takk for at dere har vært med på reisen så langt!
    Mvh Marius Bern Egeland

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…

Informasjon om bruker

EgelandAcoustics
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
532
Link til alle artikler
5
EgelandAcoustics sine annonser
Bransjenyheter
EgelandAcoustics nå med 90 dagers åpent kjøp og 5 års garanti.

EgelandAcoustics nå med 90 dagers åpent kjøp og 5 års garanti.

• 1
Vi i EgelandAcoustics er stolte av å kunne tilby våre kunder enda bedre trygghet og service! Fra og med i dag lanserer vi 90 dagers åpent kjøp på alle våre produkter, slik at du kan teste våre...
Fortsett
Bransjenyheter
BassGuard 2.0 – Avansert Vibrasjonsdemping for HiFi-entusiaster - 90 Dagers Åpent Kjøp

BassGuard 2.0 – Avansert Vibrasjonsdemping for HiFi-entusiaster - 90 Dagers Åpent Kjøp

• 0
EgelandAcoustics er stolte av å annonsere lanseringen av BassGuard 2.0 – en oppgradert versjon av våre populære vibrasjonsdempere for høyttalere og subwoofere. Med 39 % mer dempemateriale og tre...
Fortsett
Bransjenyheter
EgelandDesign nettbutikk lansert!

EgelandDesign nettbutikk lansert!

• 5
Da er nettbutikken noenlunde oppe og går. ENK er opprettet og ting begynner å komme på stell. Jeg har en lang vei å gå før alt er på plass, men nå bør det være mulig å bestille. Ta gjerne en titt...
Fortsett
Bransjenyheter
Avkoblingsføtter fra EgelandDesign - 30 dagers åpent kjøp

Avkoblingsføtter fra EgelandDesign - 30 dagers åpent kjøp

• 15
Opplev overlegen lydkvalitet med avkoblingsføtter fra Egeland Design. Gi din lydopplevelse en oppgradering med disse avanserte avkoblingsføttene, designet for å løfte lyden til nye høyder. Det...
Fortsett
Topp Bunn