Respons på og tanker om mangt
Beklager at dere har måtte vente. Jeg har brukt mye tid på oppgradering av Torget (som er ferdig for noen dager siden), og de siste dagene har vi tatt en kraftig gjennomgang av Galleriet, som får en rekke oppdateringer i løpet av morgendagen.
Angående egen avdeling for Head-fi. Det er kanskje ikke så dumt, men er det mange nok innlegg og brukere for å forsvare dette?
Vil ikke underkategorien "Hodetelefoner" være bra nok?
Jeg håper ikke tanken om "uvilje" er rettet mot meg - jeg har ikke noe problem med å lage en egen kategori for Head-Fi, men jeg tenkte det var greit å kartlegge interesse og antall tråder m.m. før vi gikk til dette steget.
Slik vi har tenkt oss å lage underkategorier, så er det ikke snakk om tagging og abonnement, og for de som som ikke helt forstår hva vi hadde i tankene så kan dere ta en titt på denne linken:
Hi-Fi generelt
Legg merke til at det står (Hodetelefoner) ved hver tråd. Under Hi-Fi Generelt er det tenkt å ha ulike underkategorier, og en kan med et tastetrykk sortere ut alle tråder i en bestemt underkategori. Da kan vi har mange ulike tråder under en avdeling, og det blir enklere å få med seg flere tråder.
Ventet i flere år
Vi har faktisk ventet i flere år. Alt har blitt utsatt i påvente av HFS3. Det finnes i hvert fall 3-4 tidligere tråder fra HFS2 med ønske om egen hodetelefonavdeling. Svaret var først nei, og siden utsatt til/kommer i HFS3.
Omfang
Straks vi fikk HFS3 og jeg fikk tilgang, begynte jeg å tagge hodetelefonrelaterte tråder. De to største taggruppene er formodentlig:
- hodetelefon: 176 tråder
- hodetelefonforsterker : 105 tråder
, men det finnes langt flere. Dette er dokumentert i innlegget "
Fylling av underkategorien "Hodetelefoner"". Det er selvsagt overlapp slik at man ikke bare kan summere.
Fylling av underkategorier
Høvdingen sier at vi skal bruke underkategorier. Det forutsetter i det minste at allerede eksisterende tråder flyttes til relevante underkategorier slik at brukerne kanskje oppdager, begynner å forstå og deretter bruker underkategoriene.
Jeg har tagget noen emner slik at det burde være en rask og (rimelig) enkel jobb å fylle underkategorier, men dessverre venter vi fremdeles også på dette. Se "
HFS3 trenger redskap for fylling av underkategorier" der jeg også presenterte en verktøymal/-prototype jeg programmerte.
Funksjonalitet
Hvis jeg ikke har misforstått, kan man abonnere på en hel kategori slik at nye tråder i kategorien automatisk dukker opp i abonnementslisten. Jeg har ikke oppdaget en tilsvarende mulighet for underkategoriabonnering.
Synlighet
En del HFS-brukere har ikke fått med seg hverken underkategorien "Hodetelefoner", enn si tagging. De har derimot sett kategoriene.
Moderatorene bør være flinke(re) med raskt å flytte tråder som ikke plasseres i korrekt underkategori.
Tagging og tagforvaltning
En ulempe/utfordring med tagging er at brukere kan lage skrottagger (skrivefeil og rare påfunn) uten at andre kan rette dem i motsetning til f.eks. kategorisystemet på Wikipedia der andre brukere kan rydde opp. Moderatorene har f.eks. fremdeles etter flere uker ikke fjernet "hodefon" og erstattet den med "hodetelefon". Dette har jeg for en god stund siden tatt opp med Høvdingen.
Trådsortering ved tagoppslag
Når man slår opp vha. tag er trådlisten man får ikke sortert særlig logisk, og man kan heller ikke endre sortering. Jeg er noe usikker på hvilken sortering vi faktisk får (muligens trådstarttidspunkt), men det ville antagelig være fornuftig med fallende sortering etter tidspunkt for nyeste innlegg slik det er i mange andre trådlister. M.a.o. tråden med nyeste innlegg først. Slik er det i hvert fall ikke, for hodetelefontråden er sist selv om den har aktivitet så sent som i dag. Jeg har meldt dette problemet for flere uker siden.
Jeg er med.
Men hvordan ser det ut trinnet før du kommer til sorteringen? Altså: hva møter meg av valg når jeg trykker HiFi Generelt? Det jeg forsto tidligere var at jeg måtte finne en tråd med tag hodetelefon, og så sortere via den. Er det riktig forstått?
Hvis ikke ser jeg for meg noe ala det som er på Torget av kategorier. Det er kanskje slik det er tenkt?
Det vil sikkert fungere greit, men jeg tenker Hodetelefoner er en kategori på linje med kabelhjørnet i det minste. Det virker lettere å navigere via en egen kategori synes jeg.
Men vi blir vant til mye...
Tillegg: jeg forstår at mye skal på plass her. Du gjør en bra jobb. Htlf er litt vanskelig å navigere i akkurat nå bare, og vi er litt for utålmodige.
Synlighet
Du kan gå til bunnen av "Hi-Fi generelt" -> Thread Display Options -> Underkategori -> Hodetelefoner. Det kan være lurt å så bokmerke denne siden i din nettleser for rask navigasjon.
Dette gir dog slik det er nå langt dårligere synlighet enn en kategori.
Tålmodighet
Vi har som nevnt faktisk ventet i flere år. Se ovenfor.
Omfang
Hodetelefonområdet har antagelig mer enn 200 tråder uten å ha fått drahjelp av egen avdeling. Området er antagelig større enn flere av de som i dag er innvilget egen avdeling. Det er dog litt vanskelig å måle siden en egen avdeling i seg selv (sannsynligvis) vil inspirere til økt aktivitet som flere har vært inne på.
Hvordan måler vi omfang og interesse?
Hvordan skal vi måle omfang og interesse for et saksområde? Antall tråder, antall innlegg, antall innlegg med substans, innleggenes lengde, innleggenes saklighetsnivå? Dette varierer vilt mellom kategoriene på HFS. Noen kategorier har relativt få tråder men allikevel mange innlegg. Andre har mange tråder, men allikevel færre innlegg enn de forannevnte.
Antall
Noen eksempler fra noen av de mindre kategoriene:
Trådtittel
| Trådant.
| Innl.ant.
|
Hi-Fi generelt inkludert bransjeaktører
| 202
| 5.607
|
Forskjeller og Testmetodikk
| 271
| 19.913
|
Vintageavdelingen
| 914
| 10.807
|
Mitt anlegg og billedtråder
| 395
| 106.059
|
Bilde og surround
| 731
| 8.605
|
Til sammenligning:
Tråden "Egen tråd for Hodetelefonoppsett?", ofte omtalt kun som hodetelefontråden har alene:
- Svar: 4.306
- Visninger: 115.964
30.09.2010 postet jeg mitt første innlegg (
#349) i hodetelefontråden.
På 1 år og 8 mnd. (20 mnd.) har hodetelefontråden alene 3958 innlegg. Det finnes en del kategorier som har færre innlegg totalt enn dette. Hvordan status er for diverse kategorier for de siste 20 mnd. eller det siste året, kan Høvdingen lettere generere statistikk for vha. en enkel databasespørring enn jeg kan.
Kvalitet
Hodetelefontrådene scorer dessuten høyt på innhold, substans, saklighet, signal-støy-forhold o.l. i forhold til mye annet på HFS. Ditto for god tone, hjelpsomhet og fravær av krangel. Det er etterhvert ganske mange HFSere som har bemerket nettopp dette.
HFS burde faktisk bukke og takke for de hodetelefoninteresserte og belønne oss ved å rulle ut den røde løperen. Kabelkranglefantene o.l. burde ydmykt holde kjeft og lære.
Jeg håper at jeg har minimal innflytelse over den fjærkledde
Jeg synes det er for mange kategorier som det er i dag, og jeg mener at tagging (eller tilsvarende) er en vesentlig mer bedre, dynamisk og fleksibel måte å gjøre dette på enn med stivt oppdelte avdelinger. Inndeling pr tagging lar seg mye enklere tilpasse nye behov og annen utvikling i den tematiske floraen. «Skarpe» tematiske kategorier kan ha en tendens til å bli stivbeint, og jeg synes det blir mindre oversiktlig spesielt med tema/tråder som favner flere «kategorier».
CDWMcInSpots sitt forslag om en «HiFiwikiSentralen» er helt glimrende, kanskje som supplement eller erstatning for sitcky, evt som en renskriving av eksisterende sticky og andre sentrale tema.
KJ har, som jeg allerede har nevnt, noen gode poenger. Flere av dem har jeg bl.a. vært inne på i innlegg
#10 "
Kategori- og trådorganisering".
Wikipedia har et kategorisystem som er langt mer dynamisk enn HFS' avdelinger/kategorier. De var dog usikre på hvor mange brukere som faktisk oppdager, forstår og bruker kategoriene til navigasjon. Dette er samme problem som flere nylig har vært inne på. Det hjelper ikke om et system er aldri så fortreffelig hvis nesten ingen forstår og bruker det.
Se også ovenskrevne om tagforvaltning.
Wiki
Jeg gjentar mitt forslag og ønske om en HFS-wiki. En
wiki er bedre egnet for konstruktivt samarbeid/dugnad om mange emner og stoffområder enn en forumtråd som egentlig er konstruert for diskusjon, ikke dugnad. Når vi allikevel forsøker å benytte forumtråder til slikt, er det i beste fall en meget dårlig krykkeløsning.
PS: Jeg håper jeg har husket det meste og ikke glemt særlig mye.