Egen kurs til anlegget?

Theo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2006
Innlegg
116
Antall liker
0
Hei.
Vurderer å få elektriker til å legge egen jordet kurs fra sikringsskapet til anlegget. Hva kan jeg regne med av forbedringer lydmessig? Er det ting jeg skal passe på om dette evt skal bli vellykket? (Ledningstype, sikring, veggkontakt etc.)

Mvh. Theo
 

CinqueAudio

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
71
Antall liker
0
Eventuelle forbedringer lydmessig? Det er helt avhengig av om opplegget ditt i dag har noen svakheter.
 

Theo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2006
Innlegg
116
Antall liker
0
Hei.

Jeg er plaget med en del brum fra pre og effekt, og håper at kretsen med jording kan avhjelpe det?

Mvh. Theo
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Brum fra pre- og effekt? Forsøk å måle om du har DC på nettstrømmen, evt. DC-justere utstyret. Kontaktfeil i signalkabler må også sjekkes, evt. skjerming kan av trafoer hjelpe.

Separat kurs gir er alltid en forbedring, og trådtykkelsen viktigere enn størrelsen på sikringene ;)


Mvh. RS
 

CinqueAudio

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
71
Antall liker
0
Brum? Kutt ut nett-jord! Sørg for at anlegget er fri for jordsløfer slik at det ikke kan oppstå jordstrømmer.
 
R

Rojoh

Gjest
Du kan iallefall teste ut om jordet kurs virker ved å bruke en jordet skjøteledning fra en jordet kurs til anlegget. Velger du å gå for jordet kurs, så må alle stikkontakter i rommet også være jordet av sikkerhetsmessige årsaker.

Mvh Johan
 
R

Rojoh

Gjest
Dette er helt offtopic, men jeg klarer ikke å logge meg "skikkelig" inn på hfs. Får til å legge inn her på techavd., men ikke andre plasser.

?? Andre som har problemer, eller er det bare min maskin som tuller?
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.423
Antall liker
1.138
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Dette er helt offtopic, men jeg klarer ikke å logge meg "skikkelig" inn på hfs. Får til å legge inn her på techavd., men ikke andre plasser.

?? Andre som har problemer, eller er det bare min maskin som tuller?

Her også.
 

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
371
Antall liker
32
Torget vurderinger
1
Hei.
Vurderer å få elektriker til å legge egen jordet kurs fra sikringsskapet til anlegget. Hva kan jeg regne med av forbedringer lydmessig? Er det ting jeg skal passe på om dette evt skal bli vellykket? (Ledningstype, sikring, veggkontakt etc.)

Mvh. Theo
IKKE bruk jordingen som er i huset, da kan fort få enda mer støy. Bruk eget jordspyd på denne kursen.

Mvh
Brian
 

Theo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2006
Innlegg
116
Antall liker
0
Ok, så eget jordspyd er anbefalt ja. Men er dette "lov" ihht til sikkerhets regler/brann foreskrifter etc.?

Hvordan gjøres i så fall dette praktisk? Kan elektriker skaffe jordspyd.

Mvh. Theo
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.994
Antall liker
9.020
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Ok, så eget jordspyd er anbefalt ja. Men er dette "lov" ihht til sikkerhets regler/brann foreskrifter etc.?
Nei

Mvh
OMF
 

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
1.071
Antall liker
536
Sted
Jæren
Jeg har nå de siste dagene flyttet sikringskapet og i den forbindelse fått egen 16A kurs ned i kjelleren i lytterommet.Mangler bare noen meter med kabel så er den på plass.Tror at jordspydet ble kobla sammen med nettjord.Hvis det blir et problem så kutter jeg jord på den kursen.Gleder meg til og prøve.Føler vel at jeg er i mål med anlegget (for en stund) ;) nå.Men det blir vel småjusteringer.
 
N

nb

Gjest
Ok, så eget jordspyd er anbefalt ja. Men er dette "lov" ihht til sikkerhets regler/brann foreskrifter etc.?

Hvordan gjøres i så fall dette praktisk? Kan elektriker skaffe jordspyd.

Mvh. Theo
Slenger meg på OMF her. Du kan jo lese dette som Paul hos PM Audio har skrevet om saken

http://www.pmaudio.no/index2.php4?menu=8&art=3

Skal ikke ha noen formening om hvor vidt det funker med eget jordspyd, men jeg er i alle fall veldig sikker på at jeg ikke har tenkt å risikere dette.
 
O

omholt

Gjest
Har lest noen tråder angående dedikert kurs til anlegget og andre tiltak. Må si jeg blitt mer forvirret.
Har brum fra min forsterker. Noen sier at jordet kurs kan løse dette problemet, mens andre sier man ikke bør ha jording. Kursen jeg bruker i dag er forresten ikke jordet.
Et annet synspunkt på dette går på at det kan være for mye DC på nettet og at man bør bygge et DC filter.
Og så er det noen som sier at det løses med skilletrafo.

Jeg er forvirret ???

Har planer om å få en dedikert 16a kurs til anlegget (nåværende kurs et overbelastet). Kan noen oppklare for meg hva jeg bør gjøre.
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Har lest noen tråder angående dedikert kurs til anlegget og andre tiltak. Må si jeg blitt mer forvirret.
Har brum fra min forsterker. Noen sier at jordet kurs kan løse dette problemet, mens andre sier man ikke bør ha jording. Kursen jeg bruker i dag er forresten ikke jordet.
Et annet synspunkt på dette går på at det kan være for mye DC på nettet og at man bør bygge et DC filter.
Og så er det noen som sier at det løses med skilletrafo.

Jeg er forvirret  ???

Har planer om å få en dedikert 16a kurs til anlegget (nåværende kurs et overbelastet). Kan noen oppklare for meg hva jeg bør gjøre.
Egen kurs til anlegget gir muligheter til å eksperimentere med andre kabler ( f.eks. skjermet kabel ), montere eget vern, spesiell sikring osv. 16 A kurs kan jo være en fordel, særlig ved bruk av forsterkere med kraftig strømforsyning og kapasitet, men trenger ikke gi noe særlig lydforbedring. - Brum i din forsterker kan skyldes manglende jording ( det kan du jo prøve ut selv ), men mest sannsynlig ligger feilen internt i din forsterker. Det kan være feil i en kondensator i strømforsyning eller uheldig internt jordingsnettverk. Det finnes ellers et hav av feilmuligheter, men kan lokaliseres av en reperatør. - DC finnes alltid mer eller mindre på nettet. Dette skyldes uballanse mellom belastningene på 3-fase anlegget. DC-feller forbedrer sjelden gjenngivelsen. Dessuten vil netttrafoen i utstyret vårt fjerne det meste av DC på nettet.

Støytrafoer ( skilletrafoe med kopperfolie ) kan fjerne plagsom mekanisk brum i apparattrafoen, gniststøy fra motorer, brytere e.l og støy fra radio,TV,radar m.m. effektivt, ca 100-130 dB. Vanlig skilletrafoer demper slik støy vesenlig mindre. Støytrafoer kan gi forbedringer i lydgjenngivelsen, men må være av betydelig størrelse, minst 10-20 ganger effektforbruket dersom ut-spenningen skal være noenlunde stabil. Vær oppmerksom på at utspenningen på slike trafoer har høyere utspenning enn innspenning.

Det finnes gode og effektive nettfiltere på markedet nå, men mange vil etter min mening påvirke lydbilde. Styr iallefall unna billige filter for PC e.l., disse begrenser dynamikken og påvirker lydgjenngivelsen negativt.

Skal du ha elektrikker for montering av ny 16A kurs, bør du be om å få målt kvaliteten på jordingen fra ditt sikringsskap. Bare god jording vil gi effektiv skjerming eller støyavledning.
 
O

omholt

Gjest
Takk for svar.
En nok sansynlig at brum skyldes en svakhet i Thule forsterkeren min. Har også en Yamaha receiver på samme kurs og den er stille som mus.
Tenkte alikvel at det kunne løses uten at forsterkeren må repareres. Å skifte kondensator koster sikkert mye.

Jeg prøver først med 16A kurs med skjermet kabel og ber elektrikeren sjekke jordingen.

Synes det er litt rart dette med strømfiltre. Skulle tro at det er mye bedre å ta problemet med roten? Men det er kanskje vanskelig?
Har hørt at Isotek sine strømfiltre skal være bra.
http://www.hificenter.no/shop.cfm?path=10,163
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.366
Antall liker
2.632
Torget vurderinger
1
Det er ok med egen kurs til anlegget...Du vil da unngå "kneppene" som kan høres ved av/påslag av lys/ovner/kjøleskap/fryser osv ;D Om det hjelper på brum er tvilsomt, først må du finne ut hvor 50Hz kommer fra mekanisk fra amp eller fra høyttaler. Er det fra H kan det hjelpe å la anlegget vere uten jord. Hvis dette ikke hjelper prøv å skille signalkablene fra 230, skjermede kabler er og en løsning ::) signal og power, det trenger ikke vere dyrt !
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Du kan nok ikke regne med noen lydmessige forbedringer , men hvis du har seriekoblet 6 dp forsterkere, så kan du gi disse litt bedre arbeidsforhold.............................................
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
får man egentlig noen lydmessige forbedringer som har med lyden å gjøre eller er det rett og slett bare mindre støy og slikt som er plukket opp av kursen si før?? Jeg har alltid vært plaget med støy på mitt rom, har funnet ut at det er taklampene runt om kring som er problemet (jo flere lamper som er på jo mere støy) fikk tak i et coda nettfilter, og da forsvant heldigvis støyen.
 

rolfma

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.03.2006
Innlegg
92
Antall liker
0
Jeg har lagt inn egen 16A kurs, det ble ikke noen forskjell. Det er fortsatt best lyd om natten, jeg mener at det blir litt bedre lyd dersom man slår av alle andre kurser i huset (i sikkringsskapet), man dette er ikke spesielt populært 8)
 
O

omholt

Gjest
En Noise Harvester er kanskje en god løsning til å fjerne støy. Se tråden "billig og best strøm".
 
B

Back_Door

Gjest
Jeg planlegger en egen 16 a kurs uten jord til anlegget. Normalt legges det da opp med 2,5 mm2 kabel. Bør jeg forlange bruk av 4 mm2?
Vil også vurdere å be om skjermet kabel,der skjermingen jordes i sikringsskapet.
 
B

Back_Door

Gjest
Her var det dårlig med respons..
Prøver igjen:
Har det noen hensikt å legge opp 4 mm2 kabel til en 16 a kurs?
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hei, jeg la opp ølflex 2x2,5 mm2 og 16A kurs til anlegget med meget godt resultat. Jeg syns 4mm2 er å overdrive. Hvor langt er strekket fra sikringskapet ditt da?
Ang jording, er det jordet i de andre kontaktene så skal alt være jordet, altså aldri blande jord og ujordet i samme rom.
Når det gjelder støy kommer som regel det fra termostater på ovner, fryser,kjøleskap osv. Eller lyspærer som Jørgen nevner over, da spesielt sparepærer.
Jordfeil er vel det største problemet vi har når det gjelder støy derfor kan støyen reduseres ved å fjerne jord fra anlegget. Kommer støy fra andre ting som feks en termostat, kan støyen reduseres med å ha en god jordforbinelse.
Ps. Jordfeilen kan komme utenfra feks fra din kjære nabo`s grepakomfyr fra 1911....


Mvh....
 
B

Back_Door

Gjest
Takk for respons!
Mitt spørsmål om 4 mm2, skriver seg fra et råd i en tidligere tråd.
Der ble det også anbefalt at man brukte skjermet kabel der selve skjermingen ble jordet i sikringsskapet.
Jeg skal ikke bruke jord ved uttaket.
 
O

omholt

Gjest
Ang jording, er det jordet i de andre kontaktene så skal alt være jordet, altså aldri blande jord og ujordet i samme rom.
Mvh....
Hvorfor bør man ikke blande jord og ujordet i samme rom? Vi snakker jo om ulike kurser.
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Takk for respons!
Mitt spørsmål om 4 mm2, skriver seg fra et råd i en tidligere tråd.
Der ble det også anbefalt at man brukte skjermet kabel der selve skjermingen ble jordet i sikringsskapet.
Jeg skal ikke bruke jord ved uttaket.
Da anbefaler jeg ølflex classic 2x2,5mm2 vist den skal ligge i rør eller skjult i kjeller eller noe...
 
O

omholt

Gjest
I følge forskriftene skal det ikke være jordet og ujordet i samme rom.
Kameraten min som elektriker og som skal gjøre jobben, sa at dette ikke var et problem. Kan han ikke reglene? Men lydmessig er vel ikke noe problem?
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Kameraten min som elektriker og som skal gjøre jobben, sa at dette ikke var et problem. Kan han ikke reglene? Men lydmessig er vel ikke noe problem?
Etter forskriftene er det ikke lov å legge opp en ny kurs i dag uten jordfobinelse. Skal denne kursen legges inn i ett rom med ujordet kurs skal alle kontakter byttes å ha jordforbinelse selv om det er to forskjelige kurser.
Når vi feks har lagt opp egen kurs med jordfeilbryter til varmepumpe så må den ha fast tilkobling med bryter vist ikke alle stikk er jordet i dette rommet. Men jeg vet att flere elektrikere har satt opp jordet stikk som er merket "kun varmepumpe" å sluppet unna med det. Men da er du på tynn is i følge forskrifter.
Men en annen side av saken er om det vil bli opptaget om du har en 4-veis jordet kontakt bak anlegget ditt :)
Det skal ikke være noe problem lydmessig nei...

Mvh.....
 
B

Back_Door

Gjest
Etter forskriftene er det ikke lov å legge opp en ny kurs i dag uten jordfobinelse. Skal denne kursen legges inn i ett rom med ujordet kurs skal alle kontakter byttes å ha jordforbinelse selv om det er to forskjelige kurser.

Mvh.....
Er du sikker på dette? Jeg har et hus bygget i 1981 og skal ha en ny kurs i stuen til anlegget. De eksisterende kurser er ujordet, og jeg hadde ikke ønsket jord til anleggskursen heller. Har ikke det du sier kun relevans til hus bygget etter et visst årstall?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.994
Antall liker
9.020
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Husker ikke reglene på dette helt eksakt, men mener det er lov til å gjøre små endringer, men fortsatt legge ujordet stikk. Derimot skal nyinstallasjon vært jordet. Mao - å sette opp en ekstra stikkontakt er nok lov, men å legge opp en ny kurs ikke er det. Men det er jo skjønn og da kan jo en grei elektriker vurdere litt romsligere....

Det er et poeng med jordet og ikke jordet i samme rom. Dette har med berøringsspenninger å gjøre. Det er strøm som er farlig for mennesker, og for at det skal gå strøm må det være en lukket krets.

Strømnettet har jordet nullpunkt, derfor vil all forbindelse mellom en fase og jord bli en lukket krets. I stuen, har man vanlighvis ikke jord, da er det ingen fare om man kommer i kontakt med en fase - strømmen har ingen steder å gå. Derimot på badet og kjøkkenet hvor man har jord gjennom kraner og avløp, så har det alltid vært krav til jordet stikk.

Reglene baserer seg på noe som kalles for utsatt del. Utsatt del er noe på et produkt som er elektrisk ledende, men som ikke er koblet til strømfasene - typisk stålskjerm på en lampe eller chassis på en vifteovn. Disse kalles utsatt del fordi de er ledende kan bli spenningsførende ved en jordfeil - altså en forbindelse mellom den ene fasen i lampen og skjermen.

Når dette skjer i stuen, så gjør det ingen ting. Om du tar på lampeskjermen, så merker du det ikke - fordi strømmen har ikke noe sted å gå. Derimot er dette uheldig på badet, når du holder i vasken samtidig som du tar i lampeskjermen - da lukker du kretsen til jrod, og får deg en skikkelig karamell!

På utstyr med jordet støpsel, så er denne utsatte delen koblet til jord. En jordfeil vil da kortslutte fasen til jord og sikringen vil gå.

Blander du ujordet og jordet i samme rom, så har du plutselig jord i rommet, og når du da tar på den ujordete lampeskjermen med jordfeil, samtidig som du tar på vifteovnen som er jordet -lukker du kretsen og får deg en karamell.

Har du jordfeilbryter på alle de involverte kretsene er ikke dette et problem - du får karamellem, men umiddelbart når noe strøm blir "borte" (altså går igjennom deg til jord) så legger den ut alle kretsene.

En kan se hva slags utstyr som er hva, med å se på støpselet.

Jordet støpsel
Dette har utsatt del, som er jordet til jordingspluggene på støpselet. Denne vil fungere i alle støpsel. I et ujordet system gjør det ikke noe at skjermen ikke er jordet -det er ingen fare for jordslutning uansett.

Smalt støpsel
Typysk på mobilladere og hårfønere. Dette er såkallt egensikkert utstyr (Dobbeltisolert). Her er det ingen fare for berøringsspenning selv med jordfeil.

Stort rundt støpsel
Typsik på gamle stålamper fra 70 tallet.
Dette er utstyr med utsatt del som ikke er jordet. Disse kan kun benyttes å ujordede anlegg!

Så....lek med strøm!

Mvh
OMF
 
B

Back_Door

Gjest
Nyttige tips og lærdom, OMF!
Det kan bli ganske dyrt om jeg må legge om til jord i hele stuen?
Uansett har jeg sett at gevinsten av jord til et hifi-anlegg er tvilsom..
 
J

Jurassic

Gjest
Er du sikker på dette? Jeg har et hus bygget i 1981 og skal ha en ny kurs i stuen til anlegget. De eksisterende kurser er ujordet, og jeg hadde ikke ønsket jord til anleggskursen heller. Har ikke det du sier kun relevans til hus bygget etter et visst årstall?
Det er helt sikkert.

Vidar K
 

MagLunDeRez

Medlem
Ble medlem
12.08.2006
Innlegg
33
Antall liker
0
Ser dette er GAMMEL tråd, men tittel er identisk med det jeg ville laget, så mener jeg kan ta meg lov å fortsette tråden..?

Sitter nå med den nyeste versjonen av Mac Mini og lytter intenst etter høye "knepp" jeg har hørt ca. to til fire ganger i timen helt siden jeg kjøpte den i mai. Dette skjer ikke med andre maskiner jeg har, heller ikke en annen Mac Mini som er bare to år eldre. Var på verkstedet på nærmeste Mac forhandler her om dagen, og de kjente ikke til problemet.

Har tidligere i dag koblet fra en fryser som står tilkoblet i kjelleren på samme kurs, og har ikke hørt ett knepp siden..! Så da lurer jeg på hva som er best å gjøre. Ringe en elektriker i morgen og be om ny kurs, eller kjøpe en boks av ett slag, etc.? Noen som har råd, eventuelt peiling på hva elektrikeren må gjøre og ta betalt, hvis det blir aktuelt?

Edit:
Huset ble bygget i 1985, så ingen jording i rommet, men jording til fryseren.
 
Topp Bunn