Jeg velger fortsatt å tro at god mat, god vin, fyr på peisen og noen gode myke puter er en god ramme for en romantisk opplevelse. Husk å FIL neglene! Ikke klipp dem. Det blir skarpe kanter. Rene og velstelte hender gutter, det er et must! Og vær ikke redd for å ta på dama!
Mange gode mattips her, men lite sexy mat. Raffinert mat trenger ikke være komplisert. Gode råvarer derimot, er en forutsetning. Tar man seg god tid og gjerne lager maten sammen, er det med på å tilrettelegge for en vellykket kveld.
Forslag til en treretter:
Først; noe godt i glasset må man ha mens man lager maten. Her er sef. smak og behag helt avgjørende. Alt i fra champagne, alternativt cava, en dry martini, eller hva med en tradisjonell Martini Rosso med is og en båt lime? Rød og forførerisk. Spør dama hva hun liker!
Forrett:
En bunt ferske grønne asparges, fingertykke. Skjær av nedre 2,5 til 3cm. Kokes i fosskokende vann i 5-6min. Vannet saltes og tilsettes et par teskjeer sukker. Jeg lar de stå med toppene over vannet de første 2min. før jeg dupper de helt. Kjøles kjapt i kaldt vann for å bevare sprøheten.
Smelt ca. 150gr smør, ekte smør, ikke for varmt! Finhakk ett fedd hvitløk, helst fersk, og ha i smøret og hold kjelen på varmen maks 2 min. Hakk en bunt fersk basilikum og vend inn i smøret. Legg aspargesen på en stor, gjerne dyp, tallerken. Dander hele skiver med tynnskåret parma eller serranoskinke over. Dander deretter tynne skiver av fersk parmesanost over. Server hverandre med en og en asparges! Toppene først!
Drikke til? En passe kjølt dvs 9-12 g Roesling fra Dopff & Irion.
Hovedrett:
Filet av reinsdyr stekes i tørr panne på høy varme. Når den før tørr stekeskorpe snus den rundt for å bli gjevnt brun. I tørr panne slipper kjøttet når det har fått rette skorpen. Skorpen skal du ha for å holde på kjøttsaftene. Tas ut av panna for å saltes og pepres. La fileten hvile.
Rå potetes stekes ved god varme i panna sammen med smør eller olivenolje. Når potetene er passe brune, skrus varmen ned og stekingen fortsetter til skivene/ båtene er møre. Saltes og pepres.
I mellomtiden tar du en liten kjele, smelter smør ved middels varme og freser to finhakkede sjarlottløk møre. Bikk oppi et glass rødvin å la det koke inn til det halve. Så kommer jukset: ta en pose med sjysaus. Spe med med vann og kok sausen til passe konsistens. Rett før servering rører du inn en klatt smør. NB! Etter dette må sausen ikke koke!
Skrell to persillerøtter, del dem i terninger og kok dem møre i saltet vann. Mos dem og tilsett en klatt smør og fløte. Røres sammen til en mos.
Tilbake til fileten: De ferdigstekte potetene tas ut av panna og tempen på panne skrus opp. En klatt smør i panne for ettersteking av fileten. La fileten hvile på nytt mens du gjør klar for servering.
Stek gjerne fersk sopp som tilbehør, gjerne shitake blandet med aromasopp. Saltes og pepres.
Serveres på varme asjetter! Dryss hakket fersk kruspersille over.
Drikkeforslag: Ch. Campuget 2004 Tradition (på flaske).
Dessert:
Ferske jordbær deles i to. Behold stilken på. Den skal du holde i når du forer dama! Legg bærene i en bolle. Kvern svart pepper over! Pynt gjerne med ferske mynteblader.
Drikkeforslag: Saracco Moscato d'Asti 2004.
Så, - blir ikke dette en vellykket aften så finn deg en ny dama!
Lykke til!