Eiendomsskatt

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Er det flere enn meg som synes det er påfallende at Ap og SV i Oslo ikke går til valg på for eksempel dyre tilak for å bremse utviklingen av forskjells-Oslo, men heller har valgt seg "Nei til Eiendomsskatt" som årets hjertesak?

Det er greit å være populær blant velgerne, men hva skal de bruke populariteten til?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.202
Torget vurderinger
23
Alle partier nærmest, har vel ved tidligere tiders diskusjoner ment at eiendomsskatt i Oslo vil være en unødvendig og utidig ekstra kostnad all den tid presset på boligmarkedet og derved også boligprisen/kostnadene for å bo er så høye som de er.

Skal bli interessant å se argumentene for en eventuell kuvending her - presset er jo erklært for stigende fremover..

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Vel - med mindre man bor i husbåt eller svever rundt i luftballong, bor jo alle i og på en eller annen eiendom. Enten man eier eller leier, vil eiendomsskatten sildre ned til hver enkelt av oss i form av en økt boskostnad.

N

nb

Gjest
Ulf-B skrev:
Vel - med mindre man bor i husbåt eller svever rundt i luftballong, bor jo alle i og på en eller annen eiendom. Enten man eier eller leier, vil eiendomsskatten sildre ned til hver enkelt av oss i form av en økt boskostnad.
På sikt ja, men har man en lang leiekontrakt er del vel noen regler for hvordan leien kan økes og det finnes en del regler for hva utleier kan kreve betalt av leier - det er stort sett bra strøm, telefon, internett, TV og slikt. Leien skal inkludere alle kostnader eier har ved boligen.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Eiendomsskatt slipper man ikke unna selv om man er rik og kan sno seg litt, den er høyere for de store villaene til folk med stor skatteevne enn for små leiligheter, og den reduserer den håpløse favoriseringen av eiendom som investeringsobjekt.

Eiendomsskatt er en effektiv inntektskilde med god sosial profil som ville gitt sosialistene handlingsrom til gratis leirskoler, innkjøp av kommunale leiligheter i bra områder, strøk og bygårder, etc. Allikevel er "Nei til eiendomsskatt" en skrytesak for dem.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Hva skal egentlig Verdens rikeste og dyreste land med eiendomskatten?

Det flyter jo av penger i dette nisselandet, men hvor fa.. blir det egentlig av alle penga ???

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.649
f skrev:

Det flyter jo av penger i dette nisselandet, men hvor fa.. blir det egentlig av alle penga ???
Skoler, veier, sykehus, Opera, bibliotek, alderspensjon, flyplasser, aldersboliger, hjemmehjelp, omsorgsarbeidere......

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Pengebingen sprekker jo nesten, og her burde det skytes inn mye mere penger i de punktene som du nevner!

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.950
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
f skrev:

Det kan du si, men å skyte inn mer penger i privat sektor har noen konsekvenser for rentenivå, valutakurs, inflasjon og arbeidsplasser. I en åpen økonomi kan vi ikke drive uten hensyn til verden omkring oss. Defor påpeker mange økonomer nå at om vi ikke strammer inn pengebruken nå, når omverdenen strammer inn, kan vi velge mellom et særnorsk høyt rentenivå som vil svekke eksportnæringene og eksportere masse arbeidsplasser, trolig varig, eller en fremtidig boligboble. For å nevne noen scenarier.

PS: det var et svar på hvor det blir av penga. Om eiendomsskatten er en fornuftig måte å dra inn proveny på (vi skulle vel være akademiske her ;) ) eller om det finnes bedre måter å gjøre det på, er et annet spørsmål.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
f skrev:
Pengebingen sprekker jo nesten, og her burde det skytes inn mye mere penger i de punktene som du nevner!
Og skulle bingen gå tom så er vi heldigvis ikke med i noen valutaunion, så vi kan bare trykke opp flere. Streiker seddelpressa skriver vi ut en sjekk.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
erato skrev:
Om eiendomsskatten er en fornuftig måte å dra inn proveny på (vi skulle vel være akademiske her ;) ) eller om det finnes bedre måter å gjøre det på, er et annet spørsmål.
For det første mener jeg at eiendomsskatten er en utmerket måte å dra inn penger på. En provenynøytral omlegging av beskatning fra lønnsintekt til eiendom ville være en god ide.

For det andre så har ikke en kommune så mange muligheter til å skaffe ekstra inntekter, og det meste av pengesekken en kommune rår over er bundet opp av statlige pålegg og arbeidsgiverforpliktelser osv. Skal Oslo kommune for eksempel sørge for å spre folk med behov for bolig over hele byen, eller sørge for at kulturskoler o.l. er tilgjengelige også for barn med foreldre uten penger så må det finansieres på en ett eller annet vis. Å se fru Rieber-Mohn fra aristokrat-Ap triumfere over å kunne garantere at de neste fire årene blir det ingen penger fra villaeierne* til gode formål imponerer ikke. Det som forbanner meg er at alle de andre partiene er like på trynet, så i år må det nesten bli Rødt, og det er ikke morsomt for en gammel liberalist og kynisk grinebiter.

*Joda, selv om alle med eiendom kan måtte betale eiendomsskat så vil villaeierne betale mer enn hybelierne. Og fakturaen må betales med renovasjon, vann og kloakk, så her hjelper det ikke med skatteplanlegging.

U

Utgatt11378

Gjest
Pink_Panther skrev:
f skrev:

Skoler, veier, sykehus, Opera, bibliotek, alderspensjon, flyplasser, aldersboliger, hjemmehjelp, omsorgsarbeidere......
Ironi P P ?

Her i Arendal er e.skatten utelukkende innført for å dekke opp politikernes overforbruk av penger de IKKE hadde, derfor synes jeg denne skatten suger noe langt inn i ræva!
Kanskje de hadde syns det var rimelig at "vi" overforbrukte p. vi ikke har og sendte dem regningen!
Vh
S

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
cathrine1 skrev:
Her i Arendal er e.skatten utelukkende innført for å dekke opp politikernes overforbruk av penger de IKKE hadde, derfor synes jeg denne skatten suger noe langt inn i ræva!
Kanskje de hadde syns det var rimelig at "vi" overforbrukte p. vi ikke har og sendte dem regningen!
Vh
S
Når de har brukt pengene på seg selv skjønner jeg at du reagerer.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
cathrine1 skrev:
Pink_Panther skrev:
f skrev:

Ironi P P ?

Vh
S
Å bruke pengene på forhånd er også å bruke pengene.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.373
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
cathrine1 skrev:
Politikerne er den kanalen "vi" har for å bruke skattepengene "våre", enten vi har allerede har pengene eller må kreve dem inn senere. Det er meningsløst å stille opp et "vi" (altså skattebetalere/velgere) som skal sende "dem" (altså politikerne) regningen. Den regningen er det uansett "vi" som blir sittende igjen med. Hvis du ikke liker resultatet, velg noen andre politikere som du tror vil styre pengesekken riktigere, og hvis du ikke finner noen slike, still opp selv for å gjøre jobben slik du mener den bør gjøres.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
erato skrev:
f skrev:

Det kan du si, men å skyte inn mer penger i privat sektor har noen konsekvenser for rentenivå, valutakurs, inflasjon og arbeidsplasser. I en åpen økonomi kan vi ikke drive uten hensyn til verden omkring oss. Defor påpeker mange økonomer nå at om vi ikke strammer inn pengebruken nå, når omverdenen strammer inn, kan vi velge mellom et særnorsk høyt rentenivå som vil svekke eksportnæringene og eksportere masse arbeidsplasser, trolig varig, eller en fremtidig boligboble. For å nevne noen scenarier.

PS: det var et svar på hvor det blir av penga. Om eiendomsskatten er en fornuftig måte å dra inn proveny på (vi skulle vel være akademiske her ;) ) eller om det finnes bedre måter å gjøre det på, er et annet spørsmål.
Ser de poengene du/dere påpeker, og det er jo direkte usunt å bruke for mye penger, men eiendommen sin har vel de fleste allerede betalt for på forhånd?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.390
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
erato skrev:
Det kan du si, men å skyte inn mer penger i privat sektor har noen konsekvenser for rentenivå, valutakurs, inflasjon og arbeidsplasser.
For ordens skyld er det minst like ille å skyte pengene inn i offentlig sektor.

Eiendomsskatten treffer godt (De som har mye betaler mye) og den retter ut noe av skjevheten mellom de som eier og de som leier bolig, og ikke minst er det mange som må bidra - slik at man har et bredt skattegrunnlag. Paradoksalt nok er det vel også derfor vi ikke ser noe til den....det er selvsagt alltid motvilje mot nye skatter, selv om alle som har bolig "under" snittet vil tjene på innføring av en slik skatt.

Mvh
OMF

U

Utgatt11378

Gjest
Asbjørn skrev:
cathrine1 skrev:
Politikerne er den kanalen "vi" har for å bruke skattepengene "våre", enten vi har allerede har pengene eller må kreve dem inn senere. Det er meningsløst å stille opp et "vi" (altså skattebetalere/velgere) som skal sende "dem" (altså politikerne) regningen. Den regningen er det uansett "vi" som blir sittende igjen med. Hvis du ikke liker resultatet, velg noen andre politikere som du tror vil styre pengesekken riktigere, og hvis du ikke finner noen slike, still opp selv for å gjøre jobben slik du mener den bør gjøres.
Ja, ikke sant!

Vh

S

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Pink_Panther skrev:
f skrev:

Ikke glem flere 100 millioner til et billettsystem i Oslo som ikke fungerer, samt nybygget veier som ikke taler vinter, og millioner til norrønt diktatorer i Afrika, noen noen titalls millioner til sigøynere som ikke gidde å jobbe og heller vil svindle trygdesystemet....

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.981
Sted
Holmestrand
I Holmestrand uttalte AP for en tid tilbake at "vi er villige til å se på eiendomskatt etter valget."

Aldri før har jeg hørt et valgløfte som man virkelig kan stole på!

Jeg betaler gladelig skatt, men hvis myndighetene trenger mer penger kan de bare regulere en av de skattene som allerede er i system. Eiendomskatten er komplisert å administrere og derved kostbar.

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Antall liker
2.284
Sted
Tromsø
Hvor mye ligger de kommunale avgiftene på i Oslo kommune på en enebolig per år?

Skal man ha en enebolig her i Tromsø med et boareal på rundt 200 m2 så ligger den på rundt 4 millioner. Den samme eneboligen vil ha ca 20.000 i året i kommunale avgifter.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.649
Kommunale avgifter og eiendomskatt er to forskjellige ting.

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Antall liker
2.284
Sted
Tromsø
Pink_Panther skrev:
For meg er det det samme om jeg betaler for det ene eller det andre. Når pengene går ut av kontoen er det de samlede avgiftsnivået som betyr noe. Skal man diskuter hvorvidt det skal innføres eiendomsskatt i Oslo så er det ikke til å komme forbi at det allerede betales kommunale avgifter på et gitt nivå og er dette høyt fra før så blir det skikkelig feil å innføre eiendomsskatt. Er de derimot lave så stiller saken seg annerledes.

O

Ole I

Gjest
Pink_Panther skrev:
Ja, men mange kommuner fakturerer dette under ett.
Man må studere kvartalsfakturaene for å se hva eiendomsskatten er på.

For de av dere som bor i kommuner uten, anbefaler jeg å lese litt om emnet på nettet. Søk f,eks på www.fvn.no om "eiendomsskatt".

Det er mye støy der dette innføres og/eller endres med ny omtaksering osv osv
Prinsippet med eiendomsskatt er jeg imot da jeg anser dette som en direkte inngripen i folks eiendomsrett. At kommuner med dårlig økonomi velger å innføre dette, har jeg imidlertid forståelse for. Men ikke hvis pengene brukes på fancy kulturhus, hypermoderne offentlige kontoer osv.

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Mine eneste innspill i denne tråden...

Å lese seg opp på et tema før man har meninger rundt det, er ikke dumt.

Eiendomsskatt er jeg stor tilhenger av. Den kan utformes slik at de som mottar hjelp, er minstepensjonister osv. ikke blir omfattet av den, selv om de har verdifulle boliger.

Virker som om grådigheten ingen ende vil ta. Folk klager over at offentlige bygg forfaller, men er altså ikke villige til å betale for å vedlikeholde! Det er alltid noen andre som skal betale, eller Staten.

Lykke til med valget, og husk å stemme. :)

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
xerxes skrev:
I Holmestrand uttalte AP for en tid tilbake at "vi er villige til å se på eiendomskatt etter valget."

Aldri før har jeg hørt et valgløfte som man virkelig kan stole på!

Jeg betaler gladelig skatt, men hvis myndighetene trenger mer penger kan de bare regulere en av de skattene som allerede er i system. Eiendomskatten er komplisert å administrere og derved kostbar.
Jeg skjønner ikke at eiendomsskatten skal være så dyr å administrere.

Dessuten er det ikke hipp som happ hva man skattlegger. Skatt på eiendom, forbruk, inntekt og å ha folk ansatt har ulike effekter.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Geir Kristiansen skrev:
Pink_Panther skrev:
For meg er det det samme om jeg betaler for det ene eller det andre. Når pengene går ut av kontoen er det de samlede avgiftsnivået som betyr noe. Skal man diskuter hvorvidt det skal innføres eiendomsskatt i Oslo så er det ikke til å komme forbi at det allerede betales kommunale avgifter på et gitt nivå og er dette høyt fra før så blir det skikkelig feil å innføre eiendomsskatt. Er de derimot lave så stiller saken seg annerledes.
Kommunale avgufter er betaling for å få levert vann og å få transportert bort kloakk og avfall. Så vidt jeg vet har ikke kommunene anledning til å ta mer enn selvkost for dette. Hvorfor disse avgiftene skal avgjøre om eiendom skal skattlegges eller ikke skjønner jeg ikke.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
totte skrev:
f skrev:
Og skulle bingen gå tom så er vi heldigvis ikke med i noen valutaunion, så vi kan bare trykke opp flere. Streiker seddelpressa skriver vi ut en sjekk.
Det er nettopp der USA befinner seg p.t. Og der vil ikke de rike eller mer velstående, bidra etter evne.

Jeg er forøvrig enig i at man bør og må fjerne eiendomsskatten på vanlige boliger nå. Det finnes andre måter å få inn midler på, og eiendomsinvestorer / -spekulanter kan man uansett beskatte.

Ja, det er dyrt å bo i Oslo - isolert sett. Men tar man levekostnadene sett under ett, er det ikke vesentlig dyrere å bo i Oslo enn i hvilken som heldst av de større byene. Det er dyrt å bo i Bodø også!

M

MORNING STAR

Gjest
Statlig kontroll, kun derfor.
Styrt av proletarer.

U

Utgatt11378

Gjest
rumath skrev:
Mine eneste innspill i denne tråden...

Å lese seg opp på et tema før man har meninger rundt det, er ikke dumt.

Eiendomsskatt er jeg stor tilhenger av. Den kan utformes slik at de som mottar hjelp, er minstepensjonister osv. ikke blir omfattet av den, selv om de har verdifulle boliger.

Virker som om grådigheten ingen ende vil ta. Folk klager over at offentlige bygg forfaller, men er altså ikke villige til å betale for å vedlikeholde! Det er alltid noen andre som skal betale, eller Staten.

Lykke til med valget, og husk å stemme. :)
...., men hvor mange ganger skal vi betale for dette vedlikeholdet som IKKE blir utført uansett, har vel ikke noe med grådighet og gjøre.
Folk begynner og bli lei av avgifter som IKKE gir et synlig løft i samfunnet!

I gata vår har vi en enslig 93års dame, uten venner for de har dratt til Gud: sitat!

Hun søkte kommunen Arendal om å få komme ut en aller to ganger i uka til et sted hvor hun kunne sosialisere seg med likesinnede, men nei, det hadde ikke kommunen anledning.
Så dette som sies med at e.skatten nærmest er en god ting, som vedlikeholder ditt og datt og hjelper eldre, synes jeg bare er tull og en kjempebløff.
Vh
S

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.122
Torget vurderinger
0
Pink_Panther skrev:
f skrev:

Korrigert for faktafeil!

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.373
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
cathrine1 skrev:
Så dette som sies med at e.skatten nærmest er en god ting, som vedlikeholder ditt og datt og hjelper eldre, synes jeg bare er tull og en kjempebløff.
Stat, fylke og kommune trenger nå engang skatteinntekter for å kunne gjøre det de skal gjøre, enten det gjøres effektivt eller ikke. Spørsmålet er egentlig hvilken type skatter som gjør minst skade; inntektsskatt, forbruksskatt, eiendomsskatt, formueskatt, eller direkte brukerbetaling for tjenestene. Bak det spørsmålet ligger igjen noen ganske tydelige valg om hvem som skal betale. Hovedvekt på inntektsskatt rammer barnefamilier ganske hardt, ettersom disse gjerne har mye gjeld og store utgifter, sånn at de ikke har rukket å spare opp noe særlig ennå. Formuesskatt og eiendomsskatt rammer derimot pensjonister, som har en del sparepenger og nedbetalt hus, men ikke så store løpende inntekter. Noen blir sure uansett.

Personlig er jeg for skatt på dumhet, som f eks statlige lotterier og fotballtipping. Det er en forbausende stor overføring av penger fra folk med lav inntekt på bygda til kulturformål for middelklassefamilier i Asker og Bærum. Et nyttig korrektiv til den offisielle skatte- og distriktspolitikken, og det er dessuten en helt frivillig skatt. ;)

N

nb

Gjest
Asbjørn skrev:
Personlig er jeg for skatt på dumhet, som f eks statlige lotterier og fotballtipping.
Det koster i lengden å være helt grønn på elementær statistikk.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.390
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Asbjørn skrev:
Spørsmålet er egentlig hvilken type skatter som gjør minst skade; inntektsskatt, forbruksskatt, eiendomsskatt, formueskatt, eller direkte brukerbetaling for tjenestene.
Man ønsker å ha et så bredt skattegrunnlag som mulig for å minimere effektivitetstapene.

Effektivitetstapet for samfunnet oppstår når noen velger å endre adferd som følge av en skatt. To enkle eksempler - dersom noen velger å kjøre rundt en bomstasjon istedenfor gjennom oppstår et effektivitetstap. Staten får ingen inntekt, mens bruker har måtte kjøre lengre enn nødvendig. Dersom noen velger å takke nei til en mulighet til å jobbe overtid fordi marginalskatten blir for høy har vi også et effektivitetstap. Arbeidsgiver er villig til å betale overtid, kunden er villig til å betale for tjenesten og arbeidstaker er villig til å jobbe, men velger å ikke gjøre det pga høy skatt. resultatet er at man ikke får gjort den jobben man ønsker og staten får heller ingen skatteinntekter. Dette er grunnen til at feks beskatning av arbeid er delt på arbeidsgiveravgift og inntektskatt, og at man generellt betaler litt skatt alle steder. På bil betaler man både engangsavgift, moms, bensinavgift, CO2 avgift og årsavgift. Dette for at den enkelte avgift ikke skal bli så høy at man går til store anstrengelser for å slippe. Et eksempel på dette er jo biler med grønne skilter. Mange tusen nordmenn kjører med fullgode biler med 5 seter enten ferdig i bilen, eller stuet bort i garasjen fordi avgiften for å sette de inn bli for stor - dette er jo åpenbart et effektivitestap for samfunnet.

I Norge har man i grunn en veldig progressiv inntektsskatt. I form av bunnfradrag, normal skatt og toppskatt. I tillegg kommer et aspekt til som ofte glemmes - når man passer noen G i lønn - så stopper også opptjening av alderspensjon - slik at den progressive beskatningen er enda brattere enn skattesatsene tilsier.

Formue er derimot lite beskattet og gunstig. Jeg personlig tror Norge hadde hatt godt av en tyngre beskatning av formue - spesiellt bolig, og mot en relativt solid heving av grensen for toppskatt. Dette selvsagt for å stimulere til økt arbeidsinnsats!

Ellers er jo jeg som kjent stor tilhenger av å bruke skatter og avgifter til å stimulere til ønsket adferd. Derfor mener jeg også at man dramatisk burde øke bensinaavgift og elavgift for å få fortgang i alternativ energi og energibesparelse.

Mvh
OMF

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.373
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Tja, men det er viktig å være klar over at inntektsskatten bare er progressiv til et visst nivå. Over det er det i praksis flat skatt på arbeidsinntekt, men ettersom en større andel av den totale inntekten vanligvis kommer fra kapitalinntekter når man kommer såpass høyt, vil den samlede skatteprosenten bikke nedover igjen.

Formuesskatt har en del bivirkninger, som at man må ta ut utbytte fra bedrifter man eier for å betale formuesskatten, enten bedriften har penger eller ikke. Da kunne større bruk av eiendomsskatt vært en tanke for å skattlegge en del luksusboliger og hyttepalasser hardere og kanskje sikre at mer av pengene ble stående i bedriftene og vært tilgjengelig for investeringer som skaper arbeidsplasser heller enn å bli tatt ut til eiers luksusforbruk. Heller eiendomsskatt enn en formuesskatt som den vi har nå, synes jeg.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
totte skrev:
Er det flere enn meg som synes det er påfallende at Ap og SV i Oslo ikke går til valg på for eksempel dyre tilak for å bremse utviklingen av forskjells-Oslo, men heller har valgt seg "Nei til Eiendomsskatt" som årets hjertesak?

Det er greit å være populær blant velgerne, men hva skal de bruke populariteten til?
Sikkert noen som går på den også.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.533
Torget vurderinger
4
Oslo slipper unna eiendomsskatten hørte jeg på nyhetene i går.
Ble egentlig ikke så veldig overasket, men f... så irriterende.
Ikke sorterer de søppel heller, noe vi har holdt på med i 15 år.

Hvorfor vet jeg ikke, har ikke satt meg inn i sakene.
Jeg bare registrerer.....

Kanskje noen kan opplyse meg?

Topp Bunn