N
nb
Gjest
Merkelig da at man får blå og grønne poser gratis på alle matbutikkene i Oslo.RJEL skrev:Ikke sorterer de søppel heller, noe vi har holdt på med i 15 år.
Merkelig da at man får blå og grønne poser gratis på alle matbutikkene i Oslo.RJEL skrev:Ikke sorterer de søppel heller, noe vi har holdt på med i 15 år.
Optisk sortering på avfallsmottaket. Derfor grønne og blå poser.RJEL skrev:Tja ikke vet jeg.
Var ute med søpla i "nye" Nydalen der faren min bor og der gikk alt i samme dunken.
Men det var nu for et år siden, mulig ting er blitt forandret.
Husker bare jeg ble temmelig sjokkert, flashback til åttitallet....
Helt sikkert :'(BT skrev:Sikkert noen som går på den også.totte skrev:Er det flere enn meg som synes det er påfallende at Ap og SV i Oslo ikke går til valg på for eksempel dyre tilak for å bremse utviklingen av forskjells-Oslo, men heller har valgt seg "Nei til Eiendomsskatt" som årets hjertesak?
Det er greit å være populær blant velgerne, men hva skal de bruke populariteten til?
Ooops, har vi hørt eller lest noe lignende før? Ærlig talt så er ingen av de punktene noen gode argumenter for å stemme på et parti, for de handler ikke om de som styrer. Sett bort fra de to siste poengene, som er av den mer lumre arten.Sleiven skrev:Pink_Panther skrev:Skoler, veier, sykehus, Opera, bibliotek, alderspensjon, flyplasser, aldersboliger, hjemmehjelp, omsorgsarbeidere......f skrev:Hva skal egentlig Verdens rikeste og dyreste land med eiendomskatten?
Det flyter jo av penger i dette nisselandet, men hvor fa.. blir det egentlig av alle penga ???
Ikke glem flere 100 millioner til et billettsystem i Oslo som ikke fungerer, samt nybygget veier som ikke taler vinter, og millioner til norrønt diktatorer i Afrika, noen noen titalls millioner til sigøynere som ikke gidde å jobbe og heller vil svindle trygdesystemet....
Oslo Kommune har delvis kildesortering.RJEL skrev:Tja ikke vet jeg.
Var ute med søpla i "nye" Nydalen der faren min bor og der gikk alt i samme dunken.
Men det var nu for et år siden, mulig ting er blitt forandret.
Husker bare jeg ble temmelig sjokkert, flashback til åttitallet....
Akk, så enig. En annen god ting med skattlegging av lave inntekter er at de går direkte ut over forbruket, mens skattlegging av høye inntekter går mer ut over investeringer. Ekstra skatt på for eksempel uføretrygd har derfor en mye bedre dempende effekt på inflasjon og fandenskap enn økt kapitalskatt. Derfor er de statlige reklamekampanjene for statlig hasardspill gjennom Norsk Tipping godt anvendte millioner. Så kan man spørre hvorfor sosialister vil drive med tung markedsføring av en slik frivillig trygdeskatt. Svar: For å sikre bredden i norsk idretts- og kulturliv, samt begrense de private hasardspillenes rolle. En slik, gjerne vikarierende, begrunnelse vil jeg har for eiendomsskattemotstanden også.Asbjørn skrev:Personlig er jeg for skatt på dumhet, som f eks statlige lotterier og fotballtipping. Det er en forbausende stor overføring av penger fra folk med lav inntekt på bygda til kulturformål for middelklassefamilier i Asker og Bærum. Et nyttig korrektiv til den offisielle skatte- og distriktspolitikken, og det er dessuten en helt frivillig skatt.
Enig i både forklaringen og prioriteringen din, men Oslo AP må ha en annen offisiell begrunnelse enn den du kommer med.kasol skrev:Svaret ligger vel i at FRP kjører hardt på at en stemme på Ap vil koste deg 25k i Oslo...i økt eiendomskatt
Personlig så gir jeg stemmen min til Ap her i Sandnes for eiendomskatt da det er bedre enn kutt i skole som er foreslått av de som styrer.
Riktig prosentsats på marginalskatt.KW skrev:OMF skrev;
<Dersom noen velger å takke nei til en mulighet til å jobbe overtid fordi marginalskatten blir for høy har vi også et effektivitetstap. Arbeidsgiver er villig til å betale overtid, kunden er villig til å betale for tjenesten og arbeidstaker er villig til å jobbe, men velger å ikke gjøre det pga høy skatt>
Kan du skissere for meg et vanntett system (vanntett mot skattemisbruk) som muligjør lavere skatt på overtid?
Mvh.KW
Du glemte å ta "1-51,84%" som gir skatt på 48,16 % - som i prinsippet sidestiller lønnsinntekt og kapitalinntekt.Asbjørn skrev:Riktig prosentsats på marginalskatt. Jeg synes vi har ganske riktig nivå nå for å unngå "kreativitet" med å organisere seg rundt skatten. Ganske mange har muligheten til å organisere seg som et AS og ta den ekstrajobben som kontraktør eller konsulent. Slik det er nå vil først selskapet bli belastet med 28 % skatt på overskuddet, og så vil eieren bli belastet med 28 % skatt når det overskuddet hentes ut som utbytte. Tilsammen 51,84 % skatt på fortjenesten.KW skrev:OMF skrev;
<Dersom noen velger å takke nei til en mulighet til å jobbe overtid fordi marginalskatten blir for høy har vi også et effektivitetstap. Arbeidsgiver er villig til å betale overtid, kunden er villig til å betale for tjenesten og arbeidstaker er villig til å jobbe, men velger å ikke gjøre det pga høy skatt>
Kan du skissere for meg et vanntett system (vanntett mot skattemisbruk) som muligjør lavere skatt på overtid?
Mvh.KW
Høyeste sats for marginal inntektsskatt er 47,8 %. Altså er det mer lønnsomt å ta den overtidsjobben og forbli ansatt enn å ta bryderiet med å starte et proforma selskap.
I begge tilfeller er det lønnsomt å gjøre jobben og innkassere pengene, sånn at jobben sannsynligvis vil bli gjort, og mest lønnsomt å helt enkelt si ja takk til overtidsbetaling som ansatt, sånn at effektivitetstapet med unødvendig papirmølle i et proforma selskap blir unngått. Det er sannsynligvis den mest effektive løsningen totalt sett.
Eventuelt kunne man tatt ut en del av inntekten som lønn i eget firma og betale personskatt på det beløpet, sånn at gjennomsnittlig skattebelastning ble litt lavere, men da blir regneeksemplet mer komplisert.
Øhh, ja. Rettet nå.OMF skrev:Du glemte å ta "1-51,84%" som gir skatt på 48,16 % - som i prinsippet sidestiller lønnsinntekt og kapitalinntekt.
Dårlig for sysselsettingen av offentlige byråkrater.Ole I skrev:
Enig, den prosentsatsen på en kunstig lav "ligningsverdi" er bare et røykteppe.Slubbert skrev:Hvis staten absolutt må suge safta ut av boligeierne kunne de heller bare droppet den meningsløst lave ligningsverdien, det er lite logikk i at ligningsverdi på bolig er en femtedel av markedsverdi.
Det virker heller ikke helt logisk/rettferdig at boligeiere får skattefradrag på boliglånets renteutgifter, mens vi som leier ikke får skattefradrag på husleia.
Renteinntekter blir beskattet, renteutgifter går til fradrag. Et generelt prisnipp i norske skatteregler. Symmetri i systemet. Det er i høyeste grad logisk, men kan muligens oppleves som litt urettferdig for de som leier.Slubbert skrev:Det virker heller ikke helt logisk/rettferdig at boligeiere får skattefradrag på boliglånets renteutgifter, mens vi som leier ikke får skattefradrag på husleia.
vel....dette er kanskje en av de største missforståelse om skattesystemet.pedal skrev:FLAT SKATT?
Tanken på flat skatt er besnærende. En enkelt skattesats for all inntekt, og ferdig med det. Intet mer intet mindre. Ingen boligskatt eller formueskatt. Ingen andre fradrag. bortsett fra et minstefradrag (terskel) for de med aller lavest inntekt.
Noen som har regnet på det? Hvilken sats må man da ligge på; 30-35%?
Bonus: Ordningen ville gi en ekstrem rasjonalisering av hele Skatte/ligningsetaten. Sikkert mange tusen mennesker i Norge som jobber med "skattespørsmål". -I det private for å unngå skatt, i det offentlige for å inndra skatt.
Ok.OMF skrev:Du glemte å ta "1-51,84%" som gir skatt på 48,16 % - som i prinsippet sidestiller lønnsinntekt og kapitalinntekt.Asbjørn skrev:Riktig prosentsats på marginalskatt. Jeg synes vi har ganske riktig nivå nå for å unngå "kreativitet" med å organisere seg rundt skatten. Ganske mange har muligheten til å organisere seg som et AS og ta den ekstrajobben som kontraktør eller konsulent. Slik det er nå vil først selskapet bli belastet med 28 % skatt på overskuddet, og så vil eieren bli belastet med 28 % skatt når det overskuddet hentes ut som utbytte. Tilsammen 51,84 % skatt på fortjenesten.KW skrev:OMF skrev;
Mvh.KW
Høyeste sats for marginal inntektsskatt er 47,8 %. Altså er det mer lønnsomt å ta den overtidsjobben og forbli ansatt enn å ta bryderiet med å starte et proforma selskap.
I begge tilfeller er det lønnsomt å gjøre jobben og innkassere pengene, sånn at jobben sannsynligvis vil bli gjort, og mest lønnsomt å helt enkelt si ja takk til overtidsbetaling som ansatt, sånn at effektivitetstapet med unødvendig papirmølle i et proforma selskap blir unngått. Det er sannsynligvis den mest effektive løsningen totalt sett.
Eventuelt kunne man tatt ut en del av inntekten som lønn i eget firma og betale personskatt på det beløpet, sånn at gjennomsnittlig skattebelastning ble litt lavere, men da blir regneeksemplet mer komplisert.
Nei KW - det finnes ikke noe vantett system som hindrer effektivitetstap...Det er vel ikke så hakkende galt det vi har...., men jegtror nok at det kunne vært gunstig å redusert toppskatten noe, og heller hentet inn disse skattepengene fra feks bolig (som i praksis er veldig vanskelgi åp vri seg unna!)
Mvh
OMF
Det er korrekt. Skatt for privatpersoner i Norge er stort sett svært enkelt, så enkelt at du kan svare "Ja" på SMS for å levere selvangivelsen.KW skrev:Ok.
Redusere toppskatten er jeg med på.
Men skatten kan det ikke gjøres forskjell på om en tjener 600K uten overtid eller 500K + 100K på overtid.
Mvh.KW
Ja skal man innføre en flat skatt og ha den samme skatteinngangen så vil det måtte medføre en betydelig skatteskjerpelse for alle med lav lønn og en tilsvarende lettelse for alle med de høyeste inntektene.OMF skrev:vel....dette er kanskje en av de største missforståelse om skattesystemet.pedal skrev:FLAT SKATT?
Tanken på flat skatt er besnærende. En enkelt skattesats for all inntekt, og ferdig med det. Intet mer intet mindre. Ingen boligskatt eller formueskatt. Ingen andre fradrag. bortsett fra et minstefradrag (terskel) for de med aller lavest inntekt.
Bonus: Ordningen ville gi en ekstrem rasjonalisering av hele Skatte/ligningsetaten. Sikkert mange tusen mennesker i Norge som jobber med "skattespørsmål". -I det private for å unngå skatt, i det offentlige for å inndra skatt.
Det er veldig enkelt å innføre flat skatt - man trenger kun å fjerne toppskatten.
Vi har i dag flat skatt på 35,8%. Fjerner man toppskatten så må selvsagt skattesatsen øke....skal man i tillegg fjerne formue og boligskatt begynner nok skattesatsen fort å nærme seg 45% og kanskje 50%.
Det er skattegrunnlaget som er komplisert (med alle fradrag og slikt!).
Den sosial profilen er jo eller ikke helt ideell - de som tjener på flat skatt er de som i dag betaler toppskatt. De som taper er de som ikke betaler toppskatt.
Rasjonaliseringe av å fjerne toppskatten er minimal - den ligger jo bare inne som en sats i et dataprogram!
Mvh
OMF
Det er jo det som er en del av poenget. Fordi man utvider skattegrunnlaget (fjerner fradrag og slikt) så kan man klare seg med en lavere sats.OMF skrev:...Det er skattegrunnlaget som er komplisert (med alle fradrag og slikt!)....pedal skrev:FLAT SKATT?
Vel....hvis du skal fjerne fradragene - så vil jo det få konsekvenser for mange grupper. Generellt taper jo de gruppene som har storefradrag:pedal skrev:Det er jo det som er en del av poenget. Fordi man utvider skattegrunnlaget (fjerner fradrag og slikt) så kan man klare seg med en lavere sats.OMF skrev:...Det er skattegrunnlaget som er komplisert (med alle fradrag og slikt!)....pedal skrev:FLAT SKATT?
Jeg antar at de som betaler toppskatt også er blant de som nyter godt av rentefradrag og andre gunstige disposisjoner.
Slettes ikke sikkert at disse vil tjene på en ordning med - la oss si - 35% flat skatt. Jeg tviler på at Stein Erik Hagen har betalt 35% skatt av sin opptjente formue, for å si det sånn.
Olav Thon har bygget opp mesteparten av sin formue ved skattegunstige plasseringer i næringseiendom. Han er blitt milliardær på ikke å betale skatt. Dette vha lånefinansierte eiendomsinvesteringer.
Heller ikke tilfeldig at Reitan familien er blant Trondheims eiendomsbaroner. Eller at Stein Erik Hagen er/var tungt inne i næringseiendom. Etc, etc.
Praktisk talt ALLE milliardærer i Norge følger dette mønsteret.
Ergo mener jeg at en flat skatteordning er verdt å se på. Noen andre på HFS med mer innsikt herom?
Noen skattekroner blir det vel iløpet av et år fra Olav også.pedal skrev:Olav Thon har bygget opp mesteparten av sin formue ved skattegunstige plasseringer i næringseiendom. Han er blitt milliardær på ikke å betale skatt. Dette vha lånefinansierte eiendomsinvesteringer.
http://www.nettavisen.no/okonomi/article2208969.ecePersonlig betaler jeg omlag 200.000 kroner i inntekts- og formueskatt hver eneste dag, 365 dager i året. Legger jeg til skatten fra de selskapene jeg eier majoriteten i, blir det mer en en million kroner netto å betale inn hver skapte dag.»
Tilsynelatende ja, men faktisk ikke! Det er først de siste få årene han har begynt å klage over at han betaler så mye skatt. Han er 88år og har bygget opp sin formue gjennom 65 år. Han har profitert maksimalt på lav eiendomsskatt, rentefradrag og inflasjon.oddgeir skrev:Noen skattekroner blir det vel iløpet av et år fra Olav også.
Sterkt overforenklet: Flat skatt kan sammenliknes med fastrente; det vil bli en del dyrere MEN forutsigbart. Og helt riktig; de med lavest lønn/størst fradrag ville ikke være tjent med en slik ordning. De som antakelig ville tjent på en slik ordning ville være de som har gode stabile inntekter med toppskatt pr. i dag, og relativt lite fradrag etc. Samt bedriftseiere, som ofte faller innunder den kategorien, og som da kunne ta ut en høyere lønn med mulig lavere beskatning enn både dagens variant og varianten med utbytte, som jo dobbelbeskattes i dag med 28% på både bedriften og den som har rett til utbytte. Alt selvsagt avhengig av hvor en slik flat skattesats hadde endt opp.pedal skrev:Det er jo det som er en del av poenget. Fordi man utvider skattegrunnlaget (fjerner fradrag og slikt) så kan man klare seg med en lavere sats.OMF skrev:...Det er skattegrunnlaget som er komplisert (med alle fradrag og slikt!)....pedal skrev:FLAT SKATT?
Jeg antar at de som betaler toppskatt også er blant de som nyter godt av rentefradrag og andre gunstige disposisjoner.
Slettes ikke sikkert at disse vil tjene på en ordning med - la oss si - 35% flat skatt. Jeg tviler på at Stein Erik Hagen har betalt 35% skatt av sin opptjente formue, for å si det sånn.
Olav Thon har bygget opp mesteparten av sin formue ved skattegunstige plasseringer i næringseiendom. Han er blitt milliardær på ikke å betale skatt. Dette vha lånefinansierte eiendomsinvesteringer.
Heller ikke tilfeldig at Reitan familien er blant Trondheims eiendomsbaroner. Eller at Stein Erik Hagen er/var tungt inne i næringseiendom. Etc, etc.
Praktisk talt ALLE milliardærer i Norge følger dette mønsteret.
Ergo mener jeg at en flat skatteordning er verdt å se på. Noen andre på HFS med mer innsikt herom?
Jeg er inneforstått med at høy eierskapsandel er en villet politikk, det jeg er mer usikker på er fornuften i det. Prisene på boliger såvel som belåningsgraden har steget ganske voldsomt, og man skulle tro økonomien blir mer sårbar når brede lag av befolkningen har stor gjeld og er svært følsomme for renteendringer. Og hushaivirksomhet er lønnsomt så lenge ligningsverdiene er så lave, rikfolk plasserer jo penger i eiendom over en lav sko. Dessuten er utleieinntekter også skattefrie såfremt man leier ut mindre enn halvparten av boligarealet.Asbjørn skrev:Forskjellsbehandlingen mellom leietagere og huseiere er tilsiktet. Det har vært en politisk målsetting at flest mulig skal eie egne boliger, noe som igjen antas både å holde bestanden av hushaier nede og bidra til et stabilt "selveierdemokrati".
Å kjøpe bolig for utleie i f.eks Oslo nå om dagen er relativt dårlig butikk, selv på dagens lave rentenivå. Men de som driver med det har stort sett blitt reddet av verdistigningen på boligen. Med de nye reglene settes ligningsverdien til 40% av markedsverdi (som dog settes noe lavt) dersom man ikke bor i boligen selv. Uten å være inne i materien har jeg inntrykk av at det er svært lite av boligkjøp med utleie som formål nå om dagen.Slubbert skrev:Og hushaivirksomhet er lønnsomt så lenge ligningsverdiene er så lave, rikfolk plasserer jo penger i eiendom over en lav sko. Dessuten er utleieinntekter også skattefritt såfremt man leier ut mindre enn halvparten av boligarealet.
Det var poenget mitt. Men i de fleste tilfeller skal man være rimelig sterk i troen på videre prisoppgang før det er særlig butikk i det nå om dagen.totte skrev:Kurante utleieleiligheter i Oslo har vel hatt noen ganger større verdiøkning enn samlet brutto leieinntekt de senere årene.
Nå høres du ut som en sånn som styrer etter hva du ser gjennom frontruta, og ikke etter bakspeilet.nb skrev:Det var poenget mitt. Men i de fleste tilfeller skal man være rimelig sterk i troen på videre prisoppgang før det er særlig butikk i det nå om dagen.totte skrev:Kurante utleieleiligheter i Oslo har vel hatt noen ganger større verdiøkning enn samlet brutto leieinntekt de senere årene.
totte skrev:Nå høres du ut som en sånn som styrer etter hva du ser gjennom frontruta, og ikke etter bakspeilet.
Med respekt å melde, bullshit. Flat skatt er flat skatt. Dvs man må fjerne bunnfradrag og andre fradrag også. Ikke bare toppskatten.OMF skrev:vel....dette er kanskje en av de største missforståelse om skattesystemet.pedal skrev:FLAT SKATT?
Det er veldig enkelt å innføre flat skatt - man trenger kun å fjerne toppskatten.
Vi har i dag flat skatt på 35,8%. Fjerner man toppskatten så må selvsagt skattesatsen øke....skal man i tillegg fjerne formue og boligskatt begynner nok skattesatsen fort å nærme seg 45% og kanskje 50%.
Det er skattegrunnlaget som er komplisert (med alle fradrag og slikt!).
Den sosial profilen er jo eller ikke helt ideell - de som tjener på flat skatt er de som i dag betaler toppskatt. De som taper er de som ikke betaler toppskatt.
Rasjonaliseringe av å fjerne toppskatten er minimal - den ligger jo bare inne som en sats i et dataprogram!
Mvh
OMF