Alt til hus og bolig Eikestokk, hva med den?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.698
Antall liker
10.183
Jeg må spørre der ekspertisen er. Greia er at jeg har en relstivt stor eik på tomten min som jeg så smått vurderer å felle. Den er 80-100 cm. i diameter og nesten kvistfri i en lengde av omtrent 6 meter. Jeg syntes det er for galt å hugge den opp til ved og jeg lurer derfor på om den har verdi som noe annet som f.eks. plank? Kan jeg komme til ett sagbruk med èn stokk av denne type?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.907
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Du må gjerne spørre et sagbruk, men hvis dette er et tre om har stått i nærheten av folk - f.eks. som et tuntre e.l. - kan du ikke regne med at de brenner av lyst til å gyve løs med sagen. Slike trær KAN være fulle av spikere, piggtråd og slikt som kan ødelegge et sagblad på et lite blunk.

Ellers er eika som vokser her på berget litt annerledes i strukturen og fargen enn den eika som vanligvis brukes i møbler og innredninger - da går det gjerne i mellomeuropeisk eller amerikansk eik, som ser litt annerledes ut. Sånn sett er nok eiketreet ditt kan hende ikke veldig kommersielt interessant.
 

Virvar

Medlem
Ble medlem
04.01.2014
Innlegg
9
Antall liker
5
Du kan leie en med mobilt sagverk til å skjære det på stedet, men kanskje ikke noe poeng hvis du ikke har bruk for plankene selv.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.698
Antall liker
10.183
Skjønner. Verdien er da mest affeksjonsverdi som f.eks. å lage utemøbler av plank fra eiken. Den var ganske stor for 50 år siden da min far bygde huset og nå er den stor. Har liksom blitt vant til den og også blitt glad i den.

(Neida, jeg er ingen tree hugger)
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.109
Antall liker
1.839
Sted
Horten
Mulig jeg tar feil, men er ikke eik over 65cm diameter fredet?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Pinky,

Ta noen telefoner før du gjør noe som helst!

De du skal ringe til er trebåtbyggerier langs kysten. Det er meget sansynlig at de vil betale deg mye, virkelig MYE, hvis de kan benytte denne eika. Og etter beskrivelsen ville jeg anta at det er idioti å sage den opp til ved. Hadde jeg hatt råd til det skulle jeg ha kjøpt det trevirket av deg selv. Jeg tjener rimelig bra, men en slik eik har jeg ikke råd til å kjøpe til hobbysnekring, dessverre! :(

Det du må ta høyde for er at den ikke bør "falle i bakken", den før legges ned med kran når den er kappet. 1 meter i diameter og kvistfri i 6 meter lengde!!! Jeg får umiddelbart lyst til å slutte å jobbe for å bygge båt i stedet!!! ;)

Det med eventuell fredning kan du sjekke hos Fylkesgartner eller Skogsjef/Skogmester i fylket.

Men uansett hva du gjør så bør den ikke brennes, det er vandalisme nesten på høyde med det som bedrives av eksreme muslimister når de sprenger gamle historiske monumenter!

En slik eik fortjener å få leve ut resten av sitt liv på sjøen.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.698
Antall liker
10.183
^Tanken har streifet meg. Hansen og Arntzen holder til i distriktet. Jeg får ta en telefon til dem. Treet står noen meter fra ett jorde så det burde ikke være problemer å felle den skånsomt.
Fatter var ganske begeistret for kjempen, fint om hans øyensten kunne leve videre som en del av en yacth. :rolleyes:
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.984
Antall liker
29.793
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
-Eller som møbel.

DSC_0275.jpg

tkr s hjemmesnekrede stereobenk. 120 x 40 x 6 cm eikeplank. Stivt, blytungt og stabilt. Få den eika saget opp!

mvh
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.125
Antall liker
4.469
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Alt skal hogges ned i dag... Er ikke det litt synd å hogge en sånn fin gammel tre? Og til og med en eik? Det er mer enn nok bjørk og gran på berget...

Står den veldig i veien? Hvis den er frisk og ikke sjenerer for mye så hadde jeg nok vurdert å la den den stå. En stykke historie, den. Den kan bli kjempegammel hvis den får lov til å bli ståendes.

Står den fritt? Ingenting er flottere en frittstående gamle treer, IMHO. MYE flottere en de jævlige thuja buskene i hvertfall...

Jeg hadde adoptert den med en gang hvis det var mulig ;)



image.jpg
 
Topp Bunn