Hehe...ja du kan så si - men synes de nye modellene priser seg helt ut. Stativhøyttalerne havner på ca 100.000 med originale stativer. Er dog usikker på om et så avslørende anlegg ville spilt mye av musikken jeg hører på på en god måte. Trance, dubstep, hardstyle og diverse 90s dance hvor mye garantert ikke viser pene DR-tall er vel ikke favorittføden i et nådeløst avslørende oppsett.Er bare å oppgradere.. Dine små B&W har jo gjort sitt..
Det er nok ennå slik at man burde legge mest av budsjett på høyttalere eller kvaliteten på høyttalerene for å si det rett. Man kan finne mange gode forsterkere for en grei penge om man ikke må ha mye effekt. Men mange gode høyttalere finner man ikke før de begynner å koste en del, men unntak finnes.Hehe...ja du kan så si - men synes de nye modellene priser seg helt ut. Stativhøyttalerne havner på ca 100.000 med originale stativer. Er dog usikker på om et så avslørende anlegg ville spilt mye av musikken jeg hører på på en god måte. Trance, dubstep, hardstyle og diverse 90s dance hvor mye garantert ikke viser pene DR-tall er vel ikke favorittføden i et nådeløst avslørende oppsett.
Høyttalerne, sub og DAC blir nok stående en stund foreløpig da det garantert er mer potensiale å få ut av høyttalerne med en bedre forsterker. Etter å ha hørt en del podcaster/veiledninger av Darko, Guttenberg og flere så virker det å være en gjenganger i at man gjerne kunne ha koblet en meget god forsterker på et høyttalerpar til 5.000, men ikke å koble en forsterker til 5.000 til et par vesentlig dyrere høyttalere.
Det gamle rådet om å bruke omtrent hele budsjettet på høyttalere og vekslepengene på forsterker er nok gått ut på dato
Ja det finnes jo ingen udiskutabel fasit på dette. Innen HIFI så er det alltid noen som mener noe annet uansett om vi snakker om høyttalere, elektronikk, kabler, strøm, romkorreksjon, EQ eller behandling av rom. Så må man bruke egne erfaringer og det man leser/høre for å verifisere dette. Selv om de faktiske opplevde endringene er små, så kan de oppleves viktig for andre og igjen da videreformidles som en enda større forbedring enn det det er i realiteten. Så tror man alltid må kryssjekke mot egne erfaringer, men uten å avslå ting uten å selv å testeDet er nok ennå slik at man burde legge mest av budsjett på høyttalere eller kvaliteten på høyttalerene for å si det rett. Man kan finne mange gode forsterkere for en grei penge om man ikke må ha mye effekt. Men mange gode høyttalere finner man ikke før de begynner å koste en del, men unntak finnes.
Man kan fint spille slik musikk du spiller på meget gode høyttalere
Et anlegg er ikke bedre en svakeste led i kjeden og her inngår rom og plassering
Takk for innspill XDet har nok dreid litt i markedet med at The point of diminishing return har flyttet seg mer mot det rimelige.
Som Darko sier så er "billige" høytalere i dag blitt enormt mye bedre enn de har vært.. Ofte så brukes Andrew Jones sine saker hos Elac som et big bang øyeblikk for når dette virkelig tok av.
Og ja, en billigere høytaler kan våkne veldig og gi mye på dyr elektronikk.
Vis jeg ikke tar feil så spiller vel du sjeldent også så tapeten bobler på veggen? Og vis du liker B&W så skulle du absolutt ha prøvd å fått tak i et par PM1 på brukten før de tar av i pris. Det er ikke mange igjen av dem som er strøkene og velholdte der ute(desverre) og de er i mine ører det beste fra B&W før de begynte å rote seg ned i diamant sporet og kansje glemte sin musikalske bakgrunn.
Og du har jo allerede en Sub800 som passer som hånd i hanske til PM1
Og PM1 vokser virkelig med elektronikken.
Hun er Queen Jeg har hørt den slags musik siden starten af 90^ Hun bringer lidt af stemningen tilbage fra den tid.
Helt klart, er ikke låst på B&WMulig du kunne funnet noe som passer deg bedre som ikke er B&W???
Mulig du kunne funnet noe som passer deg bedre som ikke er B&W???
Men klart, etter mange års hifi-interesse har man en formening om hva man ikke vil dra inn av høyttalereHelt klart, er ikke låst på B&W
Kan sikkert strekke til 110cm som maksEr du helt låst på 1 meter høyde. Eller kan annet være interessant om det er veldig bra?
Ja både Fyne og Tannoy er på godkjent-lista, må bare se an høyden på de da enkelte kan være litt høyreisteMulig Fyne eller brukt Tannoy kan fungere da?
Fyne har jeg ikke hørt menTannoy har jeg mer kjennskap til og du for god og varm lyd med detaljer på Denon
I gamle dager ble en del kalt hardcore. hard style for oss gamle før 2000Har hatt en del forskjellig høyttalere og 3 forskjellige boliger siden jeg begynte å høre mye på hardstyle (hardstyle er en ny sjanger, så den har i praksis bare eksistert siden midten av 2000-tallet). Større har ikke nødvendigvis fungert bedre, men kvalitet har alltid bidratt positivt. Det har dessverre vært hvordan grunntoneområdet har fungert i rommet som stort sett har vært premissgiver på hvor bra ting har blitt i praksis, aka. flaks når man snakker om noe som må stå i en stue. Jeg hadde stort sett alltid et par subwoofere av grei kvalitet (hadde bl.a et par JL Audio Fathom F112 med RF-7 II) tidligere, men disse delte jeg aldri høyt nok til å gi særlig skyv på HS. På EDM med dypere bass fungerte de imidlertid veldig bra. I min nåværende stue har jeg aldri fått noe ut av suber i stuevennlig størrelse, så her er den biten lagt på is.
Her er vel det jeg har hatt de siste 14 årene:
* B&W 805S (stativhøyttaler)
* Klipsch RF-7 II
* PMC Twenty 5.24 (liten gulvstående med elementbestykning mer typisk for stativhøyttalere)
* Dynaudio Contour 60i
De eneste som har fungert bra på HS også i edru tilstand er Dynaudioene, men ikke initielt. Et eller annet magisk skjedde med mellombassen og grunntoneområdet etter en liten ommøblering som gjorde at lytteposisjonen ble flyttet omlag 30 cm lengre bak og høyttalerne 30 cm lenger ut fra vegg enn de opprinnelig sto. Kapasitet og kvalitet har de nok av til mitt bruk, men utfordringen var bare å få frigjort egenskapene i høyttalerne og her var det egentlig mer flaks enn noe annet som ga det gode sluttresultatet. Dette sluttresultatet fungerer aldeles nydelig enten det er klassisk, jazz eller hardstyle og jeg føler ikke at jeg har et kompromiss på noe sted, noe som sikkert bare betyr at det er på tide å komme seg ut døra og høre på andres oppsett igjen. Dynaudioene har jo også en episk fabric diskant som er kjent for å være mindre pågående enn mange andres løsninger, men likevel utrolig oppløst.
Med en øl eller 8 innabords fungerte de tre andre tilfredsstillende de også, men samtlige har hatt for mye energi oppover for HS (egenskaper ved høyttalerne selv) og fungert for dårlig i rommene mine bassmessig til å trykksette lytteposisjon på en engasjerende måte. Det er her alkoholen kommer inn i bildet slik at man kunne akseptere høyere volum for en liten følelse av trøkk og samtidig ignorere gnellet i toppen Jeg vil faktisk si at PMCene fungerte bedre enn de vesentlig mer voksne RF-7 II i min stue også for denne sjangeren. Kvalitet trumfer kvantitet virker det merkelig nok som
Takk for veldig interessant innlegg!Har hatt en del forskjellig høyttalere og 3 forskjellige boliger siden jeg begynte å høre mye på hardstyle (hardstyle er en ny sjanger, så den har i praksis bare eksistert siden midten av 2000-tallet). Større har ikke nødvendigvis fungert bedre, men kvalitet har alltid bidratt positivt. Det har dessverre vært hvordan grunntoneområdet har fungert i rommet som stort sett har vært premissgiver på hvor bra ting har blitt i praksis, aka. flaks når man snakker om noe som må stå i en stue. Jeg hadde stort sett alltid et par subwoofere av grei kvalitet (hadde bl.a et par JL Audio Fathom F112 med RF-7 II) tidligere, men disse delte jeg aldri høyt nok til å gi særlig skyv på HS. På EDM med dypere bass fungerte de imidlertid veldig bra. I min nåværende stue har jeg aldri fått noe ut av suber i stuevennlig størrelse, så her er den biten lagt på is.
Her er vel det jeg har hatt de siste 14 årene:
* B&W 805S (stativhøyttaler)
* Klipsch RF-7 II
* PMC Twenty 5.24 (liten gulvstående med elementbestykning mer typisk for stativhøyttalere)
* Dynaudio Contour 60i
De eneste som har fungert bra på HS også i edru tilstand er Dynaudioene, men ikke initielt. Et eller annet magisk skjedde med mellombassen og grunntoneområdet etter en liten ommøblering som gjorde at lytteposisjonen ble flyttet omlag 30 cm lengre bak og høyttalerne 30 cm lenger ut fra vegg enn de opprinnelig sto. Kapasitet og kvalitet har de nok av til mitt bruk, men utfordringen var bare å få frigjort egenskapene i høyttalerne og her var det egentlig mer flaks enn noe annet som ga det gode sluttresultatet. Dette sluttresultatet fungerer aldeles nydelig enten det er klassisk, jazz eller hardstyle og jeg føler ikke at jeg har et kompromiss på noe sted, noe som sikkert bare betyr at det er på tide å komme seg ut døra og høre på andres oppsett igjen. Dynaudioene har jo også en episk fabric diskant som er kjent for å være mindre pågående enn mange andres løsninger, men likevel utrolig oppløst.
Med en øl eller 8 innabords fungerte de tre andre tilfredsstillende de også, men samtlige har hatt for mye energi oppover for HS (egenskaper ved høyttalerne selv) og fungert for dårlig i rommene mine bassmessig til å trykksette lytteposisjon på en engasjerende måte. Det er her alkoholen kommer inn i bildet slik at man kunne akseptere høyere volum for en liten følelse av trøkk og samtidig ignorere gnellet i toppen Jeg vil faktisk si at PMCene fungerte bedre enn de vesentlig mer voksne RF-7 II i min stue også for denne sjangeren. Kvalitet trumfer kvantitet virker det merkelig nok som
Takk for video-tips, mange av disse har bra med gåsehud-faktor!Dersom man drar på en av de større Hardstyle eventene som er organisert av Q-dance eller Bass Events (Reverze, Qlimax, Defqon etc) så innser man fort at Hi-Fi anlegg ikke er i nærheten. Tynt og skrikete, eller rølpete og dundrende er overhodet ikke det man opplever live. Det låter åpent og behagelig i mellomtonen og med et helt vannvittig trøkk i mellombassen, helt uten rølpefaktor eller at øra skriker om nåde på grunn av ekstremt volum. Dessverre har jeg aldri opplevd noe i nærheten her til lands, kanskje med unntak av Beyoncé i Vikingskipet på slutten av 2000-tallet en gang, som også hadde sjokkerende bra lyd til å være en konsert inni en enorm hall.
Min påstand er faktisk at _ingen_ gjør hverken lyd eller sceneshow bedre enn hva man ser på de aller største Hardstyle eventene, med Reverze og Defqon.1 i særklasse best etter min mening. Glem Rammstein og Metallica. Det er imponerende med tanke på at det er "omreisende" rigger, men det er småtteri i forhold til hva man får servert på disse eventene. Jeg synes det er ekstra imponerende med tanke på at dette er rendyrkede "harder styles" eventer, og ikke kommersielt attraktive EDM festivaler som appelerer til massene.
Takk for veldig interessant innlegg!
Suben min er satt opp til å fylle på opp til 50hz og som er rundt der høyttalerne mine skal rulle av iflg specs. I et rom spiller de normalt litt dypere, så har vel i praksis en liten overlapp helt i bunnen. Så midbassen får blir det stativhøyttalerne som står for alene. Dog slår de ganske bra, men har også forholdsvis romslig kabinett som har dybde på ca 33cm.
Du har jo ganske variert vurderingsgrunnlag og man skulle kanskje tro at RF-7 II ville gjort det bedre enn de andre, men interessant å se at det ikke er noe automatikk i at størrelse er det som teller mest Har hatt en av Reference Premiere-modellene med doble 5,25" eller 6,5" i tankene også, men er vel da ingen grunn til at de skal mestre det bedre enn RF-7.
Prøving og feiling er vel gjennomgangsmelodien også her
BingoSå jeg vil anta du ønsker høyttalere men mye oppløsning, ikke pågående diskant, med trykk i mellombass og stram bass samt litt varm spillekarakter
Takk for video-tips, mange av disse har bra med gåsehud-faktor!
Anbefaler å sjekke ut denne
Takk for advarsel Har sett for meg at ett stort element ville gi et dynamisk og godt sammenhengende, fyldig stemmegjengivelse, smekk og trøkk i bassen og et generelt kraftoverskudd. Men uten delefilter skjønner jeg nå at dette er en lit mer spesiell konstruksjon enn jeg så for meg..styr iallefall unna ZU. en høyttaler med 1" + 10" uten delefilter vil aldri virke, selv om de skulle ha flaks med on-axis frekvensrespons (noe de langt ifra har) i tillegg har de ingenting i nærheten av dypbass.
Nettopp derfor landet jeg på Dynaudio sist jeg handlet høyttalere, men jeg vil vel tro at det blir vanskelig å komme under meteren for de mest interessante modellene, og prisen kan jo fort bli i overkant også kanskje.Så jeg vil anta du ønsker høyttalere men mye oppløsning, ikke pågående diskant, med trykk i mellombass og stram bass samt litt varm spillekarakter
Det der syntes jeg hørtes ut som en beskrivelse av bl.a. Pylon Jasper.Så jeg vil anta du ønsker høyttalere men mye oppløsning, ikke pågående diskant, med trykk i mellombass og stram bass samt litt varm spillekarakter
Gode råd her. Jeg vil bare presisere at jeg ikke synes Klipsch RF-7 II låt dårlig hos meg sånn generelt, bare at de var litt i overkant energiske oppover for hardstyle og ikke klaffet helt i midbassen i mitt rom (ikke høyttalerne sin feil). Merkelig nok låt de etter min mening bedre på enkel "Hi-Fi" musikk enn kompleks og krevende musikk, med mindre man faktisk foretrekker at det røsker litt i øra og høres røft og upolert ut da.Veldig enig med Roeng2 over her.
At en høyttaler ikke er god i person sitt rom behøver ikke bety noe for din del Erik. Mye ulike rom, høyttaler plassering og ulik preferanser på lyd rund om.
Har vert å lytta til klipsch rf7mk2 flere plasser og har hørt de alt fra svært bra til.. Hva faen..
Tror det er viktig for deg Erik å dra rundt å lytte selv til høyttalere. Finner du noen som du liker. Be om å få låne med deg hjem.
Ellers så får du bruke litt tid på brukten, kjøpe, ta med hjem og teste. Selge og så en ny runde. Lyd er veldig vanskelig å lese seg frem til.