Hei Eirik
Så i Klipschtråden du forespurte etter litt meningern ang RP serien. Har et sett RP-160 (til salgs også) her hjemme.
Personlig vet jeg ikke helt om jeg vil kalle dem så varme. Jeg tror dette rett og slett har med materialvalgene i driveren. Det er vel papir kledd med metall i driverne på klipsch, og for meg låter alltid dette litt stramt og punchy. Som jeg alltid har erfart med en klipsch høyttaler flytter man også en del av mellomtonen opp i hornet. Det har både fordeler og ulemper synes jeg. Fordelen er at det blir sykt direkte og klart, ulempen er at det avogtil virker litt tynt. De høyttalerne du selv sitter på tar mer mellomtone i bassdriveren, av egen erfaring opplever jeg større fylde da. En mellombassdriver har også større membranareal så det har nok også sitt innspill på at det låter litt fyldigere. Rent bassmessig er RP serien ekstremt mektige, og sånn sett typisk klipsch. I midt rom blir det for mye, og jeg takler heller ikke høyttalere med bassport bak da det skaper treghet i lydbildet for meg. Men her er det smak og behag og forskjellige rom såklart. Den nye bassporten på RP serien er det flere som har god erfaring med selv kort avstand til bakvegg.
Av egne peronlige meninger synes jeg RP serien er helt "allright". Det er typsik Klipsch i så måte at det er kult og morsomt, men på samme tid er det billig kinamikk og etterhvert savner man kanskje litt raffinement. Jeg synes de skriker og jaller litt for mye enda selv om de har forfinet dem, men min smak har nok vokst litt ifra dette lydbildet.
Vet ikke om du ble så mye klokere, men jeg har nå eid høyttalerne du har 2 ganger, ørten Klipsch og sitter på RP-160.
Edit : Du får bare skyte meg om dett var en innlegg som ikke var passende i tråden som trossalt er DIN