Eksempler på matching (rør og transistor)

O

OivindJ

Gjest
Noen som har gode eksempler på hvilke rør-forforsterkere og hvilke transistor effekt-forsterkere som sammen utgjør en god match?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Dette er ikke akkurat et lett spørsmål å svare på, siden det er mange parametere som skal stemme, og de fleste av oss har helt subjektive meninger om hva en vellykket match innebærer. Likevel, jeg har hørt veldig gode resultater ved bruk av transistorsluttrinn fra Doxa og Muse parret med forforsterker fra conrad johnson. I min bok, i det minste. Lykke til i jakten!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
Jeg synes Johna har fått til en meget god match, med Cary og Bryston.

H

hordasped

Gjest
Jeg synes Johna har fått til en meget god match, med Cary og Bryston.
Iflg. Tor ved T.AA. Import,stemmer dette.

Bryston er ikke bare bra,det matcher mye ;D(måtte bare få sagt det)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Beklager, den glemte jeg å ta med! Dere har helt rett, det er en virkelig god kombinasjon. Og Bryston lager glimrende transistorsluttrinn! Takk for påminnelsen, hordasped. Når vi først er inne på Cary funker det også godt med ting fra Jeff Rowland.

H

hordasped

Gjest
Beklager, den glemte jeg å ta med! Dere har helt rett, det er en virkelig god kombinasjon. Og Bryston lager glimrende transistorsluttrinn! Takk for påminnelsen, hordasped.  Når vi først er inne på Cary funker det også godt med ting fra Jeff Rowland.
Hørtes veldig bra ut,da Preen min er Cary SLP 05

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.867
Hmm, selv funderer jeg på om det finnes produsenter av rør og transistorforsterkere beregnet for kombinering/biamping hvor transistortrinnet driver bassmoduler og rørtrinnet driver mellomtone/diskant på for eksempel VSA høyttalere....

fibreist

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
2
Hei.
Audio research ref 3 og Bryston 28b sst er helt som hånd i hanske.På 28b,kan manvelge om man vil ha23 eller 29db gain,praktisk.Dyrt,men himmelsk!

A

Apache

Gjest
I følge siste Fidelity er Audio Valve Eklipse og AVI power en kombinasjon som sender en mange steg mot lydhimmelsen.

O

OivindJ

Gjest
Tenkte mest på Impedanse. ;)

CJ + zap hørtes interesant ut (annen tråd), men det er sikkert flere kombinasjoner som ikke blir helt feil med tanke på impedansen?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.669
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
ear 864 får de fleste transistortrinn til å prestere på et flatterende nivå.
(ps! min 864 er solgt, så dette er ikke salgsreklame for eget produkt...).

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Antall liker
2
Sugden Masterclass pre og Bryston 3 og 4bsst låter helt fantastisk sammen!

Bryston med en litt lys klangbalanse, og Sugden med varm og meget god lyd..

Hører dette anlegget ofte, da det er min far sitt anlegg!

MVH
Ole

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Antall liker
2
Audio Note og Conrad Johnson

H

hobby

Gjest
Har Cary slp05 rør pre og Theta 400 watt monoblokker (citadel). Sinnsykt fornøyd med denne komboen etter å ha prøvd mye annet.

Om man vil ha noe rimeligere sluttrinn kan Theta Dreadnaught da også anbefales på det varmeste, evt. med 4 kanaler for biamping. Cary preampen kan bestilles spesielt med doble XLR utganger, noe min har.

---
Ellers vil jeg også anbefale Cary rørpre med Cary transistor sluttrinn.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.669
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Fått tak i erstatteramp? ;)

Mvh. Johan

leter etter en v20.
hvis jeg ikke finner en, så kjøper jeg noe annet i mellomtiden.
v20 er igrunnnen den eneste integrerte forsterkeren jeg har lyst på, finner jeg ikke en, så fuck integrert. ;D

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Vurderer en Ming Da MC 3 eller 7. Denne skal prestere i kombinasjon med min Musical Innovations MI5 (en spesialutgave på 150W laget for å matche mine Ascolta Brennin høyttalere). Høyttalerne som skal brukes i anlegg nr. to der preampen er tenkt brukt, blir Patos 401. Har noen en kvalifisert mening om denne matchen, eller matchen mellom Ming Da og transistoreffekt generelt?? Er det andre alternativer som bør vurderes i stedet for denne preampen. Har en limit på 4-5k for pre'en.

O

OivindJ

Gjest
Hva er forskjelden på impedanse på de eksemplene som nå har blitt nevn da? ??? ;)

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Ming da har følgende data: Utgangsimpedanse: 1 kohm/ anbefalt minimum belastning >8 kohm. Har også et annet alternativ; Audio Experience Symphonies V2R med følgende data: Output Impedance : 600ohm at 1K Hz( all main output)Recommended load: 20K ohm or greater
Effekttrinnet mitt må jeg måle. Har multimeter, hvor plasserer jeg pinnene for å måle? Og hvordan vet jeg hvilken pre som matcher best??

R

Rojoh

Gjest
Jeg føler en dragning mot rør for tiden. Vil det være feil å forsøke en Audioresearch i den lavere prisklasse for å erstatte Arcamen min? For eksempel http://www.audioresearch.com/SP16.html.
Vel, Audio Research sier at preen ikke bør belastes med impedanser under 20kohm. Arcams effekttrinn holder vel 22kohm hvis jeg ikke husker helt feil, så da er du forsåvidt på rette siden der.

Klangmessig tror jeg også at Audio Researchs preamper kan passe (vill tipping, egentlig...). Mer nøytral og stram enn "bloomy" slik jeg har oppfattet det (?).

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest
Slik jeg kjenner Arcams effekttrinn, så tror jeg noe relativt nøytralt uten for mye pudding i bunn og ikke for pågående/kornete i toppen burde passe. Nå har jeg ikke hørt ARC-preamper, men tenker meg at de ligger sånn noenlunde innenfor dette utfra det jeg har lest om dem. Alltid vanskelig å si noe om slike forsøk, men dette har jeg litt tro på at kan fungere.

Jeg drev og testet litt med effekttrinn, integrert og forforsterker i Diva-serien. Mitt inntrykk var vel at pre-delen i den integrerte var det svake ledd mens jeg likte effektdelen godt. Nå har jo du en ren preamp i FMJ-serien, og den bør være en del hvassere, men fortsatt brukes vel masse releèr og mikroprosessorer i signalveien. Tror en god rørpre vil kunne gi et enda mer åpent/mindre kornete og ikke minst dynamisk, bidrag.

Mvh. Johan

A

Aubi

Gjest
Det jeg savner eller tror er galt i anlegget mitt er tendser til hardhet ved høyt volum og manglende kontroll når musikken blir kompleks. Uten at jeg egentlig har peiling så antar jeg at preampen kansje er det svakeste leddet, samtidig som det er den enkleste plassen å få inn denne faktoren som er ny for meg som heter "rør".

fibreist

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
2
Hei Aubi.
Hvis jeg var deg,ville jeg lånt meg en større effekt før jeg byttet noe.Min erfaring er,mer suppe,mer ro.
Mvh.

R

Rojoh

Gjest
Tenkte litt på det samme. Etter å ha opplevd hva biamping (med Arcam effekttrinn) gjør med lyden, så tror jeg det kunne ha vært en effektiv kur mot de problemene som beskrives. Nå støtter desverre ikke SF biamping (terminaler), og P1-blokkene er jo endestasjonen i Arcam-sortimentet.

Mvh. Johan

A

Aubi

Gjest
Det er godt mulig det er effekt trinnene som er det svake leddet her. Når jeg kjøpte de regnet jeg med at behovet for effekt og strømstyrke var løst for evig. men nå er jo et halvt år som en evighet å regne i dette spillet her. ;)
Jeg får prøve en ting om gangen, og se om det er melken eller gryna som er årsaken til den dårlige grøten. :)

Topp Bunn