Hei
Benum !
Synes dette var en forfriskende artikkel om et spennende produkt. For meg setter High-end studioutstyr ting i perspektiv for hifi-folket. Prioriteringene har rot i en praktisk virkelighet hvor utstyret er verktøy i utøvelsen av håndverk - ikke målet, som det kan virke som anlegget er for mange (selv om studiofolk selvfølgelig også har moro av utstyret, i seg selv). Derfor opplever jeg at løsningene i godt studioutstyr ikke bare fremstår som en virkeliggjøring av en ide eller teori, pakket inn i fin finer. Godt studioutstyr er som alt annet godt og holdbart her i livet: Gode kompromisser hvor det som betyr noe har fått skurt seg mot hverandre til balanse. Så har i alle fall jeg moro av å tenke over hvor overføringsverdien til egen hobby kan ligge. Var innom 4sound for en tid siden og lyttet til de mindre modellene samt Focals Shape-serie. Mulig jeg ville valgt focal i lytterommet, men det var litt for mange parametere jeg ikke hadde kontroll på i butikken.
Så tror jeg at det kanskje ikke er noen andre enn Geir Nordby som kunne skrevet denne artikkelen så leseverdig. Det er noe med fagfolk som er såpass trygge på seg selv at formidling av erfaringer og kunnskap ikke behøver å fremstå som den onanien enkelte har en tendens til å henfalle til. Med tanke på den svært brede målgruppa artikkelen henvender seg til, synes jeg dette er supert formidlet. Mange lærer sikkert litt. Noen få får et grunnlag for å vurdere om dette er et produkt de burde prøve for å kjøpe. En ting er å lese og forstå Floyd Toole. Noe annet er å ha den type kunnskap som en del av en helhet hvor erfaring fra alle ledd i kjeden fra utøvelse til lytterøre også spiller med. Og et perspektiv som favner litt mer av menneskelivet enn enn det man kan få øye på mellom egne dempede lyttehulevegger eller målegrafer. Det jeg synes er knall med Nordby er at jeg opplever at alt han skriver hviler på solid faglig forståelse -enten det er snakk om dyre studiomonitorer, blåtannhøyttalere eller budsjetthifi. Han beskriver opplevelser troverdig og godt. Der jeg selv har hørt produktet, opplever jeg gjerne gjenkjennelse. Der for mange anmeldere bruker tester som en arena hvor de kan slippe løs formuleringene sine, opplever jeg nesten aldri det med Nordby. Han skriver billedrikt og snertent, men ikke for bildene og snertens egen skyld (virker det som). Han skriver underholdende om underholdningsartikler. For det er det hifiutstyr er. Dingser som skal produsere illusjoner for din underholdning. Selv om Toole kan mye om hva folk foretrekker i blindtester, er det ingen noen sinne som har kjøpt et produkt blindt, fått noen til å plassere det bak et laken og lyttet et liv til det uvitende om frekvenskurver, produkthistorie, utseende hvem som har ment hva om det osv osv. Skal man nå frem til meg som hifijournalist må man forstå seg på konteksten utstyret skal leve i, historien det forteller, målgruppen - SAMTIDIG som man må ha kontroll på det tekniske. Det kan ikke bli enten eller. Skulle jeg kun forholdt meg til kurver på audio science review eller bare hørt på gledesløse bodybuildere på audioholics hadde interessen surna fort - selv om slikt kan stimulere teknisk kunnskap.
Mvh