El.Comp. EMC1 vs. Stello DA 220 mk.2

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Jeg leste med interesse testen av Stello dac`en DA 220
mk.2 i siste Fidelity.
Den ble av skribentene i Fidelity skamrost, og sto nærmest fram uten noen form for svakheter, noe også
T. Andervik antydet i en samtale for en tid tilbake.
Nok om det. Jeg har ingen erfaringer med merket
overhodet.

Det jeg derimot kunne tenke meg er at Electrocompaniet
nå, når de allikevel introduserer nye produkter i hytt og
pine, kunne svare på den utviklingen som skjer innen
digitalverdenen og bruke energi på å fremstille en
ekstern referanse-dac like fleksibel som Stellodac`en.

Dette var egentlig bare noen tanker som kom seilende
på ei fjøl.

Er det andre som har meninger rundt dette, så spytt ut.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Ja, det hadde vært interessant om erfaringene er gjort med ECD1/EMC1 up DAC'en ble videreført og flettet sammen med ny viten og teknologi.

Men er det nye EC som besitter denne erfaring og kompetanse, eller er det Abrahamsen?

Uansett, interessant tanke. Men på en annen side, finnes det så mye bra skjematur og Kit for å bygge god digi/analog signalebehandling, at hvorfor vente på et drømmeslott? Bygg det heller selv!

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Men på en annen side, finnes det så mye bra skjematur og Kit for å bygge god digi/analog signalebehandling, at hvorfor vente på et drømmeslott?  Bygg det heller selv!
Har du noen konkrete forslag / linker til slike kit?

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
mk.2 i siste Fidelity.
Den ble av skribentene i Fidelity skamrost, og sto nærmest fram uten noen form for svakheter, noe også
Som jeg leste testen sier Petter Dale og T.Andervik halleluja mens K.V syntes det var greit nok.

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
EMC1 har jo på sett og vis vært en slags referanse siden den kom på markedet.
Jeg er veldig godt fornøyd med spilleren. Drivverk og kabinett er godt dimensjonert for
fremtiden. Det vil være på digitalsiden utfordringene vil ligge for denne spilleren.
Jeg er nemlig overbevist om at Electrocompaniet vil satse på EMC1 fremover.
Derfor tror og mener jeg at de bør konsentrere seg på å utvikle en ekstern dac som
besitter slike fleksible (her først og fremst valgmuligheter for upsamplingsfrekvenser)
løsninger som b.l.a. DA 220mk.2 har.
Men man bør selvfølgelig ikke stoppe der. Mulighetene ligger der.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Interessant tråd dette. Jeg har også vært av den formening at EMC 1spilleren er fremtidssikker fordi den er et veldig godt drivverk. KV har ved flere anledninger ment at EMC er så god som drivverk at den fortjener DAC'er i mye høyere prisklasser enn det den er utstyrt med fra fabrikk. Det har vært en fin EC politikk at de har tilbudt oppgraderinger av flaggskipspilleren sin, og det hadde vært flott om så skjedde også i fremtiden. Har noen sendt en mail til EC, eller tatt en tlf for å høre om planene. Hvis det ikke foreligger planer om videre oppgraderinger av EMC 1, vil kanskje mange henvendelser fra EMC 1 eiere med bønn om dette hjelpe? Uansett klarer jeg meg godt med lyden fra den interne DAC'en en stund til jeg. Evt. supplerer jeg med en god ekstern DAC hvis EC "dumper" spilleren og kun satser på nye modeller!

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Var faktisk akkurat i kontakt med Volker Hunger i Ec angående fremtidige oppgraderinger av DAC i emc-1 up. Han fortalte at de forløpende vurderer om en ny dac vil kunne forbedre lyden i spilleren. Foreløpig har de ikke funnet en slik DAC. At nye dacer kan ha bedre spesifikasjoner var i følge Hunger ikke ensbetydende med at de ville spillle bedre i emc-1. Hvis de i fremtiden fant en bedre dac ville det bli aktuelt å tilby ny oppgradering. Forløpig mente han at den var i verdensklasse og unødig å skifte ut.

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Utifra det Solo nevner får jeg bekreftet at EMC1 i overskuelig framtid inngår i planene
til Electrocompaniet.
Man kan selvfølgelig parre drivverket med dac fra annen produsent og få en god match,
men for meg iallefall er litt av vitsen det å bruke norskprodusert utstyr.
Iallefall så lenge det henger med kvalitet-/prismessig.

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Ja, virket absolutt som at emc-1 vil videreutvikles så den har nok fortsatt mange år til gode

O

OivindJ

Gjest
mk.2 i siste Fidelity.

Men låter det like flatt og uengasjerende som DP? (de hintet vel det litt også..)

Smak og behag teller også, jeg vil ikke ha noen DP-Dac.

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Nå har jeg ikke hørt DP dac'en sammen med EMC1, men det kunne jo være artig å høre
om noen her på sentralen har erfaringer med denne komboen.
Jeg regner med at flere av dere bruker EMC1 som signalkilde, derfor kunne det også
være artig å høre om noen bruker andre dac'er sammen med drivverket i EMC1.
Positive og negative erfaringer er i så måte interessante.

TOBRA

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.03.2003
Antall liker
22
Torget vurderinger
5
For noen dager siden skrev jeg dette i en annen lenke her på forumet:
-----------------------------------------------------------------------
Jeg har spilt på Stello DA220 MkII og CDT 200 siden ifjor sommer,og synes det har spilt kanonbra. Har sammenlignet med EC Emc-1 up som jeg hadde tidligere,og har prøvd med diverse "extremoppgraderte" DP dac'er på denne. I mitt oppsett med DP C1b og DP A1b var Stello settet overlegent best lydmessig ved direkte sammenligning,og faktisk så bra at jeg har tvilt på om det er noe særlig mer å hente av forbedringer på cd-spiller. Prøvde forøvrig EC som drivverk til Stello dac'en også,men det ble bedre lyd med Stello drivverket. Vet at det ikke er populært å hevde dette her på forumet,men jeg hørte det selv,med egne ører-uten andre tilstede som kunne påvirke meg i noen som helst retning!!

.....men Eximus CD10 fra samme produsent er enda bedre :D :D

------------------------------------------------------------------------

I tillegg kan jeg nevne at jeg spiller alle typer musikk fra akustisk til blues,pop,rock og heavy. Etter min og mange andres mening låter det ikke "tamt og flatt" hos meg. Prøvde forøvrig Benchmark dac til EC også,på samme tid som jeg hadde DP dac'ene i hus,men Benchmark var ikke i samme divisjon i denne sammenhengen etter min mening.

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Det er vel bare de aller færreste som skriver her på forumet som gjør det i den tro at de
skal bli populær, TOBRA.

Kjekt å lese om dine erfaringer rundt temaet, kanskje litt lite dyptpløyende, men så er
jo heller ikke dette ment som noe testresultat.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.131
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Var faktisk akkurat i kontakt med Volker Hunger i Ec angående fremtidige oppgraderinger av DAC i emc-1 up. Han fortalte at de forløpende vurderer om en ny dac vil kunne forbedre lyden i spilleren. Foreløpig har de ikke funnet en slik DAC. At nye dacer kan ha bedre spesifikasjoner var i følge Hunger ikke ensbetydende med at de ville spillle bedre i emc-1. Hvis de i fremtiden fant en bedre dac ville det bli aktuelt å tilby ny oppgradering. Forløpig mente han at den var i verdensklasse og unødig å skifte ut.
Noen som vet spesifikt hvilken D/A chip som benyttes? Jeg mener å ha hørt snakk om at EC's nye multispilleren benytter en annen chip enn EMC-1up.

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
42
Torget vurderinger
1
Nå har jeg ikke hørt DP dac'en sammen med EMC1, men det kunne jo være artig å høre
om noen her på sentralen har erfaringer med denne komboen.
Jeg regner med at flere av dere bruker EMC1 som signalkilde, derfor kunne det også
være artig å høre om noen bruker andre dac'er sammen med drivverket i EMC1.
Positive og negative erfaringer er i så måte interessante.
x-250 har testet Stello på EMC1. Var vel ikke mer enn ok tror jeg. DP og Muse ble også testet. Stello var vel egentlig aldri i nærheten av disse. Men send ham en PM. En annen ting er at Fidelity skriver utrolig mye rart om dagen. Har selv testet Stello i mitt oppsett. Den var ikke veldig mye å skryte av i mitt oppsett ihvertfall.

Mvh
Brian

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
1.549
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Hei igjen Brianh, det var tilfeldigvis min Stello dac som ble testa hos x-250. Han mente da at det var en oppgradering når jeg var der....
En du kjenner godt (Pendragon) kjøpte også en DP dac (min gamle) for ikke lenge siden. Dp dac'en ble kjøpt etter at Pendragon hadde testet Stello i sitt oppsett og han mente den ikke spilte noe særlig i det hele tatt. Det var vel da du også testet Stello dac'en?
Pendragon tok så med seg Dp'dacen hjem til meg og vi spilte musikk i noen timer på både Stelloen og DP'en. Pendragon syntes Stelloen spilte godt hos meg og han skjønte ikke hvorfor den ikke spilte bra hos han.

Har også hatt med Stelloen hjem til SIAM, også der spilte den meget godt.
Som sagt har jeg tidligere hatt DP dac og bytte denne ut med Stello fordi den spilte bedre. KOm gjerne en tur over elva med Muse dac'en   ;)

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
42
Torget vurderinger
1
Hei igjen Brianh, det var tilfeldigvis min Stello dac som ble testa hos x-250. Han mente da at det var en oppgradering når jeg var der....
En du kjenner godt (Pendragon) kjøpte også en DP dac (min gamle) for ikke lenge siden. Dp dac'en ble kjøpt etter at Pendragon hadde testet Stello i sitt oppsett og han mente den ikke spilte noe særlig i det hele tatt. Det var vel da du også testet Stello dac'en?
Pendragon tok så med seg Dp'dacen hjem til meg og vi spilte musikk i noen timer på både Stelloen og DP'en. Pendragon syntes Stelloen spilte godt hos meg og han skjønte ikke hvorfor den ikke spilte bra hos han.

Har også hatt med Stelloen hjem til SIAM, også der spilte den meget godt.
Som sagt har jeg tidligere hatt DP dac og bytte denne ut med Stello fordi den spilte bedre. KOm gjerne en tur over elva med Muse dac'en   ;)
Heisan Tom

Joda ikke tvil om at det var en oppgradering. Det er da for all del ingen dårlig dac. Saken er bare det at den spilte ikke så godt som bla DP i x-250 sitt oppsett. Temaet her er jo hvordan er den sammen med EMC1. Derfor jeg foreeslo at trådstarter skulle sende en PM til X-250. Stello dacen spillte heller ikke så bra som DP eller som min egen MUse hos meg. Nå er jo det meste snakk om matching så....Blir bare så overrasket over Fidelity som mener den er bland de 5 beste de har hørt. Ellers så tar jeg gjerne en tur over elva en dag neste uke.

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
1.549
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Heisan Tom

Joda ikke tvil om at det var en oppgradering. Det er da for all del ingen dårlig dac. Saken er bare det at den spilte ikke så godt som bla DP i x-250 sitt oppsett. Temaet her er jo hvordan er den sammen med EMC1. Derfor jeg foreeslo at trådstarter skulle sende en PM til X-250. Stello dacen spillte heller ikke så bra som DP eller som min egen MUse hos meg. Nå er jo det meste snakk om matching så....Blir bare så overrasket over Fidelity som mener den er bland de 5 beste de har hørt.  Ellers så tar jeg gjerne en tur over elva en dag neste uke.
Hei igjen Brianh, matching er ett viktig stikkord her. DP dac'en som ble testa ut hos x-250 er SIAM sin og som sagt har jeg vært hjemme hos han med min Stello dac. Den gjorde seg ikke bort i hans oppsett.... Hører med til historien at da var også min DPC1 b koblet inn i anlegget hans.
Kom gjerne over, men jeg er mest sannsynlig bortreist fra mandag til torsdag (kan dessverre ikke komme til Morten til tirsdag). Torsdag kan være en dag som kunne passe for meg. Kommer forhåpentligvis tidlig hjem og "sjefen" jobber aftenvakt

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
42
Torget vurderinger
1
Hei igjen Brianh, matching er ett viktig stikkord her. DP dac'en som ble testa ut hos x-250 er SIAM sin og som sagt har jeg vært hjemme hos han med min Stello dac. Den gjorde seg ikke bort i hans oppsett.... Hører med til historien at da var også min DPC1 b koblet inn i anlegget hans.
Kom gjerne over, men jeg er mest sannsynlig bortreist fra mandag til torsdag (kan dessverre ikke komme til Morten til tirsdag). Torsdag kan være en dag som kunne passe for meg. Kommer forhåpentligvis tidlig hjem og "sjefen" jobber aftenvakt
Ok, da prøver jeg å komme en tur over på torsdag. Både Pendragon og jeg kjører Vincent sluttrinn og forholdsvis slanke forforsterkere. Ikke sikkert det er en god match til Stello.

Mvh
Brian

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Det er tydeligvis ulike erfaringer ang. hva som er best av de
nevnte dac'ene.
Det er selvfølgelig ikke noen bombe for de av oss som har hengt
med i gamet noen år.
Det forteller oss bare at de testene vi leser i ulike HI-FI magasiner
må taes med en klype salt, eller iallefall være bevisste på test-
ens begrensning.
Det er derfor viktig å lese kritikken med kritiske øyne for å si det
slik.
En test vil alltid være full av kompromisser, og aldri absolutt.
Derfor blir fraser som "løp og kjøp" bare meningsløse og villed-
ende.
En uavhengig test i et blad får så være sin sak, en helt annen er
det du med all sannsynlighet kommer til å høre fra folk som skal
prakke på deg nytt utstyr.
Når de begynner å skravle for mye om egne komponenters for-
treffelighet fremfor konkurrentens- og ditt eget anlegg, er det
virkelig på tide å dra ned lua og gå i la-la-la-modus.
Det er ikke småtterier hva enkelte får seg til å si av tull og tøys
for å selge.

Pedale

Medlem
Ble medlem
21.11.2006
Antall liker
0
Som jeg leste testen sier Petter Dale og T.Andervik halleluja mens K.V syntes det var greit nok.
Både Knut og jeg er enige om hvor bra dette Stello settet er. Våre artikler har imidlertid forskjellig innfallsvinkel. Her er en liten oppsummering: Knut fikk først settet og spilte på dette med en eldre (lilla) Transparent XLR digitalkabel. Førsteinntrykket av lyden til SETTET INKL KABEL var slik som beskrevet i artikkelen. Knut syntes ikke dette innfridde forhandsomtalen, og spurte om jeg ville ta en "second opinion". Jeg takket ja, men kun til DAC'en, og drev denne med mitt eget PC-drivverk via egen USB kabel. Da låt DAC'en kanonbra, slik som jeg har beskrevet i artikkelen. Tredje og siste lytterunde skjedde så hos Knut av SETTET, men da med NY DIGITALKABEL. Da hørte også Knut at dette var kanonbra. Enda bedre ble det når han koblet ut Upsamplingen. (Hans innledende lytterunde hadde vært MED upsampling).

Når det gjelder sammenligningen mot Knuts EmmLab referansespiller, så syntes jeg Stello holdt følge helt fram til "oppløpssiden". Knut mente imidlertid at EmmLab gikk fra allerede i "siste sving", for å holde oss til skøytsporten. Siden mitt sammenligningsgrunnlag bestod av et par timers AB lytting, mens Knut jo har hatt anledning itl å sammenligne over mange dager, så veier hans vurdering av dette siste punktet tyngst.

Stello settet anbefales varmt til de som er ute etter tonal nøytralitet og maks oppløsning. (Personlig anbefaler jeg å prioritere maks tonal nøytralitet og oppløsning i signalkilden. Så kan man heller smake fram tonal klang med HT valg og plassering/vinkling av disse).

Hilsen Petter

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Før vi sender denne tråden på sin reise mot de evige jaktmarker vil jeg videreformidle
konklusjonen av en mail fra V.H. i Electrocompaniet ang. det å utvikle en EC dac. som
er mer fleksibel når det gjelder f.eks. upsamplingsfrekvenser enn det dagens dac. er.

V.H. sier i korte trekk at EC ikke er fremmed for tanken, men at den løsningen dac'en
har i dag av lydmessige årsaker er den beste. Dette er evaluert etter mye testing.
Han sier også at en slik løsning i tilfelle vil være forårsaket av markedsmessige årsaker.

Skal jeg da komme med min konklusjon på spørsmålet vil jeg si jeg er forsiktig optimist,
eller avventende kanskje.

Den som lever får se.

Topp Bunn