Bil, båt og motorsykkel El-sykkel

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.112
Jeg vurderer å kjøpe meg en el-sykkel. Den skal kun brukes på asfalterte veier frem og tilbake til jobb. Avstand ca. 9 km. hver vei. Siden jeg er helt blank på området så ber jeg om tips/råd.

(Og ja, jeg syntes en sykkel til kr. 25.000.- er dyrt)

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
9.999
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Artig tråd, dette kan være et godt alternativ for mange. Jeg lurer selv, men jeg forstår ikke at en sykkel i akseptabel kvalitet skal koste over 20 laken....

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.156
Torget vurderinger
4
Gmax i Skien hadde supertilbud på Diamant elsykkel med Shimano krankmotor, veiledende 23k og faren min betalte 12k.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.239
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det meste av elsykler er ganske begredelige greier, sykler som ellers ville blitt solgt for 3-4000 kroner, men fordi den har påsatt en hjelpemotor ender du opp med en sykkel til 15-18.000 kroner.

Slik det er hittil ligger det an til at det blir en grei prisreduksjon på de billige syklene etterhvert, men de bra vil nok fremdeles koste mye.

Om du ser på sykler til 20-25.000 kroner får du langt mer sykkel igjen for penga (når du ser bort fra motor og batteri) enn du får når du ser på sykler til 15.000
Så sykkelen i seg selv blir betydelig bedre, men også motorrelaterte komponenter blir kraftig oppgradert. Så om du ikke gidder vente til billigsyklene blir skikkelig mye billigere, så kan du like gjerne kjøpe noe seriøst noe. Det opplevde verditapet når man ser at de billige syklene raser i pris, men ikke de dyre, føles ikke så ille om du har kjøpt deg noe seriøst bra som du kommer til å ha i mange mange år.

Det finnes en del tester på sykler innenfor normale segmenter, men husk at elmotoren åpner for muligheter man ellers ikke har vurdert like seriøst før. For eksempel lastesykler blir plutselig veldig hyggelige å tråkke.
Så spørsmålet er hva du egentlig har lyst på.

Ta gjerne en titt på Transportsykkel – Smartere hverdager for inspirasjon.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.112
Jeg har registrert at syklene har drift forskjellige steder, forhjul, krank, bakhjul. Fordeler/ulemper?
Hvis sykkelen varer i to år så er jeg fornøyd, jeg kommer til å kjøpe den grunnet veiarbeid som kommer til å medføre det komplette kaos på min arbeidsvei. Heldigvis er det G/S hele veien til jobb. Varer sykkelen i to år og det viser seg at el-sykkel har noe for seg kan man jo se på dyrere modeller.
Spørsmålet er da om f.eks. en Biltema-sykkel kan oppfylle mitt transportbehov i to år?

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.239
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Alle (som ikke er et veldig stort utvalg) jeg vet om som har kjøpt biltema og clas-ohlson sykler har angret, og kastet (ikke solgt) syklene etter kort tid. Svært få Biltemasykler brukes ut over det året de ble kjøpt nye.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.112
^Garantien dekker da feil og mangler? Eller er det andre grunner til at de kastes?

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.239
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg har registrert at syklene har drift forskjellige steder, forhjul, krank, bakhjul. Fordeler/ulemper?
fra Utstyrsguiden – Transportsykkel
[h=3]Elmotorer[/h]Du kan ettermontere elmotor på de aller fleste sykler. Det rimeligste er motor i framhjulsnavet, litt dyrere er motor i bakhjulet. Det dyreste alternativet er krankmotor, som nå er blitt standard på de fleste moderne elsykler med integrert motor. For mer innsikt i de ulike motortypene, lesForbrukerrådets store elsykkelguide. Her ser du noen av de som selger og monterer elmotorer.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.239
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
^Garantien dekker da feil og mangler? Eller er det andre grunner til at de kastes?
1: det er ikke nødvendigvis alt som er garantifeil. Det meste er innafor det som kan bortforklares som ikke-garanti. Det at sykkelen er ekkel å kjøre med for eksempel, eller at motoren hjelper mindre enn man hadde ønsket seg dekkes ikke av garantien. Og om noe burde ha vært dekket av garanti: hvor mange gidder dra med en sykkel til biltema eller clas og håpe på å få hjelp?

2: om man hater sykkelen intenst hjelper det ikke at man får fiksa det. Nå har uansett ingen av leverandørene verksteder, så man får aldri hjelp til å løse problemet. i beste fall får man en erstatning etter en viss periode. Men hvor interessant er det å få et nytt produkt du uansett vet du kommer til å hate? De fleste gir opp før de kommer så langt.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.288
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Mye varierende kvalitet tror jeg. Vi hadde et stunt fra et firma på jobben som solgte sykler med Bosch motor, batteri mm. Skulle tro det borger for kvalitet men vet det er flere som sliter med sine. Greit at de har garanti men når firmaet ligger 2.5 mil unna på andre siden av Oslo så er det ikke så moro.

Jeg prøvde et par men mitt inntrykk av kvaliteten på alt utenom Bosch delen var Bob-bob. Nå er jeg dog en slik som ikke kjøper vanlig sykkel under 15', og mekanisk var det ikke i nærheten av noe slikt selv om man betale mye mer pga el-driften. Selv om du har hjelp til driften så er det greit at ting er tight og fint og slarker og slenger.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.239
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
En god krankmotor med det man må ha av deler koster fra ti tusen og oppover.
Har du en sykkel fra før av, og ikke ønsker å bruke 20.000 eller mer? Bygg om den du har. Kvaliteten blir garantert bedre enn på en "billig" elsykkel til 12-15.000 kroner. Og om du skulle få lyst på noe mer målrettet senere, f.eks en Surly Big Dummy, så kan du kjøpe en slik i umotorisert utgave og flytte motoren over til den. Null bortkasta kroner.

Kvalitet lønner seg.

Alltid.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.112
Jeg kommer aldri, aldri, aldri få lyst på en Surly Big Dummy. Kjære vene mann, jeg skal ha en sykkel til å sykle langs landeveien med, ikke noe til å sprade rundt i byen med.

;)

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.239
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Haha, jaja greit nok. Men uansett hva du får lyst på senere (sålenge det er en sykkel) skal du ha mulighet til å flytte krankmotoren over til den nye sykkelen dersom du bygger om sykkelen du evt allerede har. Og sånn sett slipper du å måtte dumpe en dyr dårlig elsykkel når du skal kjøpe en ny. du bare bygger tilbake sykkelen din til vanlig drift, og flytter motoren over på det nyinnkjøpte, ekstremt ambisiøse prosjektet ditt i kærrboingfiber og med styre formet som en grisehale.
Ingenting kastes, ingenting sløses. Og alt er bare fantastisk bra. Alltid.

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Antall liker
2.285
Sted
Tromsø
Jg har en slik og er utrolig godt fornøyd med sykkelen. Krankmotor er veien å gå.

Spesifikasjoner:
- Rammer: Komplett utstyrt alu.-ramme
- Gaffel: Suntour NEX HLO gaffel med demping og lockout låsefunksjon
- Gir: Shimano Deore 10 gir
- Bremser: Shimano BR - M 355 hydraulisk skivebrems
- Batterier: Bosch 400 Wh batteripakke, 36 V, 11 Ah
- Batteritype: Rammemontert

9154176811038_1118168_Sort_Gul_1_jpg.jpg

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.112
Jeg ser den, men sykkelen min er en velbrukt, 30 år gammel DBS. Ser liksom ikke helt fornuften i å montere en motor til 10.000.- på den.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.239
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg ser den, men sykkelen min er en velbrukt, 30 år gammel DBS. Ser liksom ikke helt fornuften i å montere en motor til 10.000.- på den.
Skjønner. Da får du vurdere om du vil kjøpe en vanlig sykkel og bygge den om , eller om du finner en ferdigsykkel som virker bra til en pris du synes er verdt å betale.
Krankmotor er uansett det mest fleksible, og visstnok også der du finner de beste løsningene. Så velg det uansett, forutsatt at budsjettet tillater det.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Om sykkelen kun skal brukes på 9km flat og asfaltert vei kan nok også Biltemas gjøre nytten. En kollega har en Biltemasykkel som jeg har prøvd og den virket fint. Den manglet startskyvet, men når man sitter og tråkker seiler den avgårde nesten på egenhånd.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
28.473
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
^Er det der en Trillebakkadn Spesial?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.112
Tre år går fort, gitt. Dessuten endrer ting seg. El-sykkel er innkjøpt for en måned siden. Det ble en Merida til svimlende 23K. Bruken av den er flyttet fra nytte til glede og den biten innfris til de grader. Vi har fått en del skogsbilveier i området her og hva er bedre å utforske slike veier med enn el-sykkel?

Dritgøy.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.239
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Så her om dagen at Surly har snudd på flisa og for snart et år siden lanserte de en elektrifisert Big Dummy, med det passende navnet Big Easy for det amerikanske markedet.
Først ble jeg ganske ivrig, men etter å ha sett litt nærmere på den virka det som en litt halvveis gjennomført sak. Ikke på noen som helst måte slik jeg så for meg at Surly ville gjøre det. Så her mistenker jeg at de bare føler litt på markedet ved å ha modda noen gamle Big Dummy-rammer.

Håper det kommer en Big Fat Easy på nyåret (altså en elektrifisert Big Fat Dummy), for den plattformen virker langt mer gjennomtenkt, og burde være perfekt for elektrifisering. Knis. Elektri-fisering. knegg. hydr. osv.

Har innsett at jeg sannsynligvis ikke burde ha en kassesykkel, med tanke på hvordan sykkelfølelsen er på de fleste av dem. Det er hittil, som nevnt tidligere, kun Riese & Müller Load 60 som har holdt mål, og den koster så absurd mye til tross for en spekk som er totalt på sparebluss, at det gjør skikkelig vondt i sjela.

Da frister det langt mer med en mer håndterbar longtail.

Har bestemt meg for at jeg uansett ikke skal gjøre noe nå i vinter. Men jeg liker å tenke på det....

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.504
Sted
Holmestrand
Selvfølgelig kan sykkelen din være godt velikeholdt med jevnlig bytte av hjul, krank og resten av drivverket, og ellers i det store og hele tatt godt vare på med jevnlig (les ofte) vask og smøring.
Hvis ikke så er din 30 år gamle, velbrukte sykkel for å si det kort oppbrukt.

Siste: Nå har jeg lest hele tråden. Gratulerer med ny sykkel. Ja, 20-30.000 for en sykkel er mye penger, men jeg er sikker på at du har fått en helt annen sykkel enn den 30 år gamle velbrukte noen gang var.

Topp Bunn