Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.018
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Elbiler bør betale bompenger i hvert fall i de større byene der vei er et knapphetsgode og målet må være å redusere biltransporten og få frem kollektive løsninger, men de trenger fortsatt mva fordeler. Imidlertid bør dette gis som et bunnfradrag eller bortfall opp til en viss pris, slik at folk som på død og liv MÅ aksellerere til 100 på 4 sekunder, ha det mest eksklusive av skinninteriører og elektronikk i bilen betaler for det. Feks mva på alt over 400.000.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.400
    Antall liker
    110.006
    Torget vurderinger
    23
    Nordmenn er et "pisk & gulrotfolk" av rang - hvilket kommer suverent til syne i elbil verden.
    Det var også ekstremt synlig i dieselsammenheng. Alle visste at det å hoppe på diesel som et "miljøalternativ" var en skikkelig dårlig ide, men man kunne spare noen kroner på det hver gang man fylte tanken, så da gjorde man det. Faktisk bortimot alle.

    Fordelen er at med en slik politikk så vil det faktisk fungere å elektrifisere svært store deler av den norske bilparken uten voldsomme problemer, og det på ganske kort tid.
    Husker den diesel luremusa - sa det den gangen, bare vent til alle går på den og bestiller dieselbil for å spare2-3 tusen på drivstoff i året (som selvsagt ble spist opp av både økte finanskostnader og servicekostnader ellers) så krur de til avgiftsskruen når det går opp for de hvor dumt det er og at skadevirkningene kommer til å koste. Regninga går selvsagt til de små, for de er mange og tause nok... Utrolig nok så har ikke prisen på diesel antatt astronomiske høyder slik man meget vel kunne se for seg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.468
    Antall liker
    10.630
    Sted
    Trondheim
    «Full moms på elbiler vil redusere salget med mer enn 70 prosent, mens fjerning av et av de to hovedelementene i den såkalte engangsavgiften for bensin- og dieselbiler vil gi fall i elbilsalget på henholdsvis 50 og 36 prosent.»

    https://www.motor.no/artikler/rappo...40952ae&elqaid=978&elqat=1&elqCampaignId=1014


    Det der tror jeg ingenting på. 25% økning i pris er ikke dramatisk på et produkt hvor etterspørselen langt overstiger tilbudet.
    Det er en modellberegning, så alt avhenger jo av hvor god modellen er. I følge folk her er jo elbiler langt bedre enn biler med fossilmotor, så hvorfor folk skulle slutte å kjøpe dem hvis de koster tilsvarende bensin-/dieselbiler skjønner jeg lite av. Eller kanskje de ikke er så gode og passer til alle og i alle situasjoner? ;)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.399
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    «Full moms på elbiler vil redusere salget med mer enn 70 prosent, mens fjerning av et av de to hovedelementene i den såkalte engangsavgiften for bensin- og dieselbiler vil gi fall i elbilsalget på henholdsvis 50 og 36 prosent.»

    https://www.motor.no/artikler/rappo...40952ae&elqaid=978&elqat=1&elqCampaignId=1014


    Det der tror jeg ingenting på. 25% økning i pris er ikke dramatisk på et produkt hvor etterspørselen langt overstiger tilbudet.
    Det er en modellberegning, så alt avhenger jo av hvor god modellen er. I følge folk her er jo elbiler langt bedre enn biler med fossilmotor, så hvorfor folk skulle slutte å kjøpe dem hvis de koster tilsvarende bensin-/dieselbiler skjønner jeg lite av. Eller kanskje de ikke er så gode og passer til alle og i alle situasjoner? ;)
    De er da ikke billigere - de er priset tilsvarende bensin og diesel og vil bli vesentlig dyrere med moms. Da vil vi få danske tilstander, dvs full stopp.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.018
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De er da ikke billigere - de er priset tilsvarende bensin og diesel og vil bli vesentlig dyrere med moms. Da vil vi få danske tilstander, dvs full stopp.
    Det er vel en god del ting som tyder på at mva fritaket og andre fordeler fører til at forhandlerne beregner seg bedre avanse på elbiler enn på andre modeller. BOS har åpenbart priset opp en del nye KIA lanseringer i forhold til marginene på KIAs tidligere modeller, og hele poenget med å innlemme KIA i porteføljen var åpenbart å skaffe seg noe å tjene penger på siden deres tradisjonelle leverandører har - mildt sagt - sovet i timen i forhold til utviklingen i det norske markedet. Husk på at elbiler er en knapphetsvare og tenk gjennom hva det gjør for leverandørers fortjenestemarginer....

    Bortfall av mva fordeler kan forhåpentligvis bidra til noe mer edruelige marginer.

    Og som sagt er jeg for mva fritak på rimeligere biler, men kan ikke forstå at det er noe poeng å subsidiere all verdens dill som folk får finne seg i å betale for dersom de har bruk for det.
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Er ihvertfall utrolig mye fine dieselbiler til billig peng nå... :)

    Så en rapport som indikerte at de største frakteskipene fra Maersk forurenser som 50 millioner biler så en trenger ikke ha veldig dårlig samvittighet.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.400
    Antall liker
    110.006
    Torget vurderinger
    23
    Noen her inne som har BMW i3 eller erfaring med denne og reell rekkevidde? Kona synes de er fine men jeg veit da faen....
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Noen her inne som har BMW i3 eller erfaring med denne og reell rekkevidde? Kona synes de er fine men jeg veit da faen....
    Jeg har eid.

    Deilig bil, savner den hver gang jeg ser en i trafikken. Perfekt for 2 voksne, funker med barn i barnesete bak, men jeg synes det er knotete med selvmordsdørene. Herlig teknologi. Den nye 120 Ah-versjonen tipper jeg går 30 gode mil. Standardutgaven er litt vinglete på tynne dekk, S-versjonen sitter litt bedre på motorvei.

    Går som ei kule.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.400
    Antall liker
    110.006
    Torget vurderinger
    23
    Takk for god info - selv liker jeg suicide doors - praktisk når varer og barnebarn skal lempes inn serru.... hun har bilen i carport, rygger inn og upraktisk med varer i bagasjerommet og da er bakdørene på i3 bælpraktiske. Ikke at en skal kjøpe en bil bare pga det men allikevel et moment for oss.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Takk for god info - selv liker jeg suicide doors - praktisk når varer og barnebarn skal lempes inn serru.... hun har bilen i carport, rygger inn og upraktisk med varer i bagasjerommet og da er bakdørene på i3 bælpraktiske. Ikke at en skal kjøpe en bil bare pga det men allikevel et moment for oss.
    For meg var det litt tungvint at jeg måtte ta av sikkerhetsbeltet og lukke opp døren hver gang ungene skulle inn/ut. Beltet foran er festet i forkant av bakdør.

    Men gå for toppspekket bil, veldig deilig å bare gå bort til bilen og ta i døren, hoppe inn, trykke på start og vri på hendel og så suser du forover i en stille boble. Gliste hver gang pedalen ble trykket mot gulv fra 25-30 km/t.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.400
    Antall liker
    110.006
    Torget vurderinger
    23
    Det beste er at carporten er inntil garasjen, og rett på innsiden har jeg nytt sikringsskap med 3 x 35A og seks kurser, to ledige og mulighet for å utvide. Bare å borre seg rett gjennom veggen. Elbil var overhode ikke i mine tanker da jeg gjorde dette foren ca. ti år siden. SnåsaSluket.

    Hva med vinterføre og denne bilen?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det beste er at carporten er inntil garasjen, og rett på innsiden har jeg nytt sikringsskap med 3 x 35A og seks kurser, to ledige og mulighet for å utvide. Bare å borre seg rett gjennom veggen. Elbil var overhode ikke i mine tanker da jeg gjorde dette foren ca. ti år siden. SnåsaSluket.

    Hva med vinterføre og denne bilen?
    En fjellgeit på vinterføre i følge eiere, jeg har ikke prøvd selv, men leste at antispinn-programmet på denne var så bra (facelift) at det ble kopiert over på andre BMW-modeller.

    Du må jo sies å være fremsynt og i forkant av el-bølgen. Hadde jeg ikke hatt stadig behov for 5-6 sitteplasser og å trekke campingvogn hadde nok i3en stått der enda. :)
     
    Sist redigert av en moderator:

    Slam Dancer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2014
    Innlegg
    579
    Antall liker
    371
    Sted
    Porsgrunn
    Har denne selv, velg full pakke - det er det verdt.
    Vinglete i høye hastigheter, men ellers funker den knall.
    Fikk den i september, så begrenset vintertesting, men kjører en del fra Porsgrunn til Gautefall på Postmann Pat veier og det har ikke bydd på problemer hittil.
    Dørene blir en smakssak, har selv barn, vi går inn på samme side - og jeg strekker meg lett bak for å ta på bilbeltet etter vi har satt oss inn.
    Bagasjerommet er lite, men det var jeg klar over.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.692
    Antall liker
    9.557
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har prøvekjørt BMW i3, kjempefin å kjøre i byen men på motorveien ble det full stopp fra kona, hun synes den var vinglete. La derfor kona prøvekjøre før du handler. Greier hun å leve med en følsom bil i høye hastigheter så er det en veldig fin bil. Du kommer til å rappe den fra kona så ofte du kan;)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.837
    Antall liker
    14.016
    Sted
    Sørlandet
    Har prøvekjørt BMW i3, kjempefin å kjøre i byen men på motorveien ble det full stopp fra kona, hun synes den var vinglete. La derfor kona prøvekjøre før du handler. Greier hun å leve med en følsom bil i høye hastigheter så er det en veldig fin bil. Du kommer til å rappe den fra kona så ofte du kan;)
    S-versjonen er ikke like vinglete og følsom for vind som de andre.

    -BB-
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Husker den diesel luremusa - sa det den gangen, bare vent til alle går på den og bestiller dieselbil for å spare2-3 tusen på drivstoff i året (som selvsagt ble spist opp av både økte finanskostnader og servicekostnader ellers) .
    Hvilke ekstra servicekostnader har en diselebil fremfor en bensinbil? DPF?
     

    Northman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Innlegg
    378
    Antall liker
    97
    Vi har den nye 120ah versjonen.. kun brukt som pendler bil for kona. 6mil hver dag.
    Veldig stabil på is og snø.. Akselerer raskere enn så og si alle andre ut i kryss eller når hun må ta forbi noen. Kjempe grei å parkere i parkeringsanlegg og med god oversikt når hun parkerer. Bagasjerommet er i god høyde for å hive inn 5-6 handleposer. Veldig stille innvendig og et bra anlegg til å høre på lydbok eller musikk. Stilt inn til å være varm hver morgen.. bare sette seg inn og kjøre avgårde.

    Hun er SUPER fornøyd og en av de morsomste bilene jeg har kjørt! Vi holder oss under 100km/t hele veien til jobb, så opplever ikke dette med ustabil i høy fart som noen skriver om.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Husker den diesel luremusa - sa det den gangen, bare vent til alle går på den og bestiller dieselbil for å spare2-3 tusen på drivstoff i året (som selvsagt ble spist opp av både økte finanskostnader og servicekostnader ellers) .
    Hvilke ekstra servicekostnader har en diselebil fremfor en bensinbil? DPF?
    EGR er heller ikke problemfritt på dieselbiler.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.018
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi holder oss under 100km/t hele veien til jobb, så opplever ikke dette med ustabil i høy fart som noen skriver om.
    Ehh...går det an å kjøre fortere i Norge annet enn på noen veldig korte strekk, helst langt på landet?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.259
    Antall liker
    856
    Husker den diesel luremusa - sa det den gangen, bare vent til alle går på den og bestiller dieselbil for å spare2-3 tusen på drivstoff i året (som selvsagt ble spist opp av både økte finanskostnader og servicekostnader ellers) .
    Hvilke ekstra servicekostnader har en diselebil fremfor en bensinbil? DPF?
    EGR er heller ikke problemfritt på dieselbiler.
    Ikke på bensinbil heller; har liggende ny ventil til bensinbilen i garasjen
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.399
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Vi holder oss under 100km/t hele veien til jobb, så opplever ikke dette med ustabil i høy fart som noen skriver om.
    Ehh...går det an å kjøre fortere i Norge annet enn på noen veldig korte strekk, helst langt på landet?
    Vi har hatt 110 soner i Norge siden 2016

    -BB-
    I3'n er kongebil. Kjører den på 3.5'te året. Forstår ikke de som synes den er vinglet, men har veldig direkte styring så de først turen kan virke slik om man er vant til å sitte å dille rattet frem og tilbake som i en japaner. Kjører daglig i 110 (i praksis...) sone mellom Asker og Liertoppen - går som på skinner. Min har nøyaktig halv rekkevidde av den nyeste modellen og går greit 15 mil om sommeren og 10 om vinteren, men komme sef litt an på hvordan man kjører og hvor man kjører. Systemet som estimerer rekkevidde fungere meget nøyaktig om man bruker kartet så bilen vet hvor den skal. God på vinteren og stabilisering systemene er suverene. Bor i et snøhøl som fikk 2 m snø sist vinter - null problem, men det er ingen Subaru... Liker bakdøren godt. Du sittet høyt og har god oversikt. Bilen lukeparker for deg om du er dårlig på slikt og service får du for 5-6000 for 5 år. Ikke hatt noe feil på bilen overhode. Billig i drift da den er av de letteste bilene du får. Kunne forsatt med pluss punkter da min liste er lang...

    Kort sagt - kan ikke tenke meg en annen bil, måtte i fall være 120 ah modellen...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.692
    Antall liker
    9.557
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi holder oss under 100km/t hele veien til jobb, så opplever ikke dette med ustabil i høy fart som noen skriver om.
    Ehh...går det an å kjøre fortere i Norge annet enn på noen veldig korte strekk, helst langt på landet?
    Kjører i 110-120 hver gang jeg skal ut å kjøre på E6, enten nordover til Oslo eller sydover til Systembolaget:)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.400
    Antall liker
    110.006
    Torget vurderinger
    23
    Takker for god og saklig info, slikt er gull verdt. Me fer sjå.....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Uten å ha prøvd Niro vil jeg anta at i3 er en artigere bil, oppleves som veldig kvikk i moderate hastigheter.

    Har kjørt siste utgave av i3 og likte kjøreopplevelsen men det er jo en dyr bil i forhold til størrelsen. Synes og den er vel traust innvendig i forhold til sitt spenstige ytre og så har jeg ikke kjørt den på motorvei.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.018
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.468
    Antall liker
    10.630
    Sted
    Trondheim
    Det blir vel snart noen slike strekninger i Trøndelag også. De bygger veier som aldri før, samtidig med at de sier at vi skal kjøre mindre...
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.234
    Antall liker
    4.030
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Har en kompis som bytter biler litt i overkant ofte. Han har til enhver tid tre eller fire biler, og er glad i å kjøre mye, langt og gjerne fort. Han er nesten to meter høy.
    Av bilene han har hatt de siste fire årene er det i3 som er den han tydeligvis er mest fornøyd med, og som er hans foretrukne bil, også når han skal kjøre et godt stykke.
    Mye av dette er selvsagt på grunn av økonomien ved å kjøre elbil, men jeg spurte han konkret om dette med ustabilitet i motorveifart, og det var ikke noe han hadde lagt merke til. (som referanse er en av hans andre biler en Corvette)

    Var med som passasjer på en tur langt ut i gokk i romjula med denne lille fisen av en bil, og havnet ut på en såpeglatt privat vei som ikke var spesielt strødd eller brøytet. Og bilen imponerte noe voldsomt. Jeg var dritnervøs, siden han syntes det var kjempemoro å gi full gass for å se når ting slapp (jeg visste at om vi sklei av veien ville vi ikke klare å komme oss opp igjen uten hjelp) , men han så ingen problemer med det. Uansett, bilen fant grep og dro seg opp de merkeligste bakkene som jeg tror jeg virkelig hadde slitt med å komme meg opp med V70en min. og spesielt med tanke på den aggressive kjørestilen hans, så var det ekstra imponerende at det ikke bare ble kløn.

    Det var såpass at jeg tenkte at en i3 med den største batteripakka er en bil jeg helt fint kunne hatt selv. Så om den kommer med hengerfeste i fremtiden skal det ikke utelukkes at jeg kunne plukka opp en sånn. Som toseter er det plenty med bagasjeplass og den lader fort nok til at det ikke er noe problem på langtur. Det eneste som mangler er altså en skikkelig løsning for å transportere tunge sykler på tur. Men for de som ikke trenger det, kan jeg ikke se noe galt i en i3. Selv om dørene helt klart er noe man bør være oppmerksom på dersom man har unger, for om de smeller igjen dørene i feil rekkefølge blir det dyrt.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.625
    Antall liker
    1.326
    Vedrørende i3 og stabilitet i høy vs lav fart kan vel noe avhjelpes ved å justere spissing?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.837
    Antall liker
    14.016
    Sted
    Sørlandet
    Vedrørende i3 og stabilitet i høy vs lav fart kan vel noe avhjelpes ved å justere spissing?
    Nei. Store, ekstremt smale hjul, høyden og profilen på bilen gjør den utsatt for vind. S utgaven er senket noe og har litt annen offset på hjula.

    -BB-
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.399
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Synes du heller skal sjekke ut Kia Niro elektrisk.
    Hvorfor ?
    Niro er en liten SUV i samme prisklasse som I3S (375-400k). Et alternativt til BMW i3S er Huyndai Ionic som har bedre plass, bedre batteriteknologi, smarte løsninger og en lavere pris.

    -BB-
    Prøvde en Kia Soul da jeg synes det så stilig ut. Det ble med prøveturen... Niro er vel i samme gata men vil nok selge ene alene pga rekkevidden - patetisk !
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Soul er da ikke så ille, praktisk bil i golfklassen med grei prislapp.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Synes du heller skal sjekke ut Kia Niro elektrisk.
    Hvorfor ?
    Niro er en liten SUV i samme prisklasse som I3S (375-400k). Et alternativt til BMW i3S er Huyndai Ionic som har bedre plass, bedre batteriteknologi, smarte løsninger og en lavere pris.

    -BB-
    Prøvde en Kia Soul da jeg synes det så stilig ut. Det ble med prøveturen... Niro er vel i samme gata men vil nok selge ene alene pga rekkevidden - patetisk !
    Patetisk? Det var vel helt unødvendig.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Niro er en liten SUV i samme prisklasse som I3S (375-400k). Et alternativt til BMW i3S er Huyndai Ionic som har bedre plass, bedre batteriteknologi, smarte løsninger og en lavere pris.

    -BB-
    Prøvde en Kia Soul da jeg synes det så stilig ut. Det ble med prøveturen... Niro er vel i samme gata men vil nok selge ene alene pga rekkevidden - patetisk !
    Patetisk? Det var vel helt unødvendig.
    Jeg likte Kia Soul, syntes den var helt ok å kjøre og likte å sitte høyt. Interiøret var under pari og den mangler endel saker jeg forventer i nyere biler, men helt grei til å koste 240 tusen ny fullt utstyrt med 7 års garanti som den gjorde da. E-Niro skjønner jeg godt er attraktiv til 370 tusen med 45 mil rekkevidde. Det er en helt annen brukbarhet enn 18-23 mil.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Fantastisk å tro man er connoisseur på grunn av kjøpet av en grevlingtrekker fra Bayern.

    CCS lading, ladehastighet og pris gjør i mine øyne Hyundai/Kia til de mest attraktive elbilene. Tror Nissan går i Betamax fella ved å holde på Chademo.

    Skulle gjerne hatt en i3 som nummer 2 bil.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.399
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Niro er en liten SUV i samme prisklasse som I3S (375-400k). Et alternativt til BMW i3S er Huyndai Ionic som har bedre plass, bedre batteriteknologi, smarte løsninger og en lavere pris.

    -BB-
    Prøvde en Kia Soul da jeg synes det så stilig ut. Det ble med prøveturen... Niro er vel i samme gata men vil nok selge ene alene pga rekkevidden - patetisk !
    Patetisk? Det var vel helt unødvendig.
    Slett ikke da jeg synes jaget etter rekkevidde er helt håpløst. 45 mil kontra 20 mil vil gi deg en ekstra vekt på kanskje 200 kg, det samme som å ha 3 passasjer i bilen hver eneste dag i alt du kjører. Dette vil gi deg en ekstra strømregning du ikke liker og strømprisen vil bare stige - det vet alle når politikerne skal kompenser for fallende inntekter fra fossilbilsalg. I det daglige kjører folk 4 mil om dagen og med mindre du skal på hytta 25 mil unna hver eneste helg er det bare tull.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn