Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    1.428
    Torget vurderinger
    1
    Nåja. Folk trenger ikke fastmonterte skjermer med betjeningsfunksjoner i bilen for å veksle mellom 70- og 90 km/t feks på motorvei, ispedd litt slalomkjøring halvveis mellom filene for å gjøre seg selv trafikkfarlige.
    .
    Fredag på vei til dama; eldre Ford, mann i 40-årene. Lørdag; slalomkjører i Mitsu Lancer, og i kveld på vei hjem fra dama; dame i 50-årene-ish i eldre Passat på motorveien, slalomkjøring, selvlysende tryne og blikket ned mot girspaken, kjørende i 75 i 90-sone.
    3 observasjoner av folk som er mer opptatt av mobilskjerm enn av bilkjøring mens de kjører bil på 3 korte kjøreturer der, altså

    Betjening av skjermer i bil under kjøring er nok noe som ikke vil ta slutt uansett hvor mye en leser om at det er trafikkfarlig, påkjørsler bakfra pga skjermbruk, skyhøye bøter osv, i alle ikke før det blir fysisk umulig. Høy "Skal bare"- og "ingen ser meg"-faktor sørger for det.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Men det å betjene bilens skjerm med et hjul i midtkonsollen kontra en touch skjerm ser ikke jeg den store forskjellen på (kjører Audi med hjul selv).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.463
    Antall liker
    10.622
    Sted
    Trondheim
    Du får større presisjon med hjulet da du hopper fra funksjon til funksjon uten å måtte se på skjermen for å posisjonere deg. Med hjulet går oppløsningen på skjermen ned fra mange pixler til det antall valg du har. Du trykker på hjulet for å velge - du trenger ikke se på skjermen. Du treffer ikke feil valg selv om du kjører på en humpete vei. Hvis skjermen er fornuftig plassert - dvs høyt og vinklet mot fører ser du skjermen uten å ta øynene fra veien.

    Det aller viktigste er likevel plasseringen av skjermen. Den skal være høyt oppe slik at du ikke behøver å se ned. Jeg har hatt en Passat før og der er skjermen plassert så lavt at du må ta øynene bort fra veien for å styre den uansett om du bruker hjul eller finger.

    Da jeg kjøpte min BMW reagerte jeg opprinnelig på at skjermen var plassert så høyt - det så litt rart ut. Det er imidlertid utrolig funksjonelt. Med HUD og den høyt plasserte skjermen med scrollehjul mellom setene kan jeg styre alle funksjoner uten å ta øynene fra veien. Når hovedknappen mellom setene i tillegg har en fordypning kan jeg føle meg fram til de forskjellige knappene (fordi jeg har et fast utgangspunkt) uten å se ned. Og når alle primærfunksjonene er plassert som knapper på rattet (eller også på hendlene bak rattet) er det svært lite jeg trenger å bruke skjermen til mens jeg kjører. Motorhukommelse og taktile tilbakemeldinger gjør det enkelt (etter litt trening) å styre de funksjonene jeg har bruk for uten å bruke skjermen i særlig grad, og siden jeg ser skjermen uten å flytte oppmerksomheten fra veien og jeg ikke trenger å strekke ut armen for å trykke på den sjenerer den meg ikke, eller krever oppmerksomhet, under kjøring.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Mulig BMW har fått der bedre til enn Audi men for egen del synes jeg enkelte ting som for eksempel å bytte radiokanal mens man har navigasjon med Apple CarPlay for så å komme tilbake til navigasjonen igjen er knotete. En må innom menyen for å få tilbake navigasjon.

    Med fast plass for navi og radio på en touchskjerm kunne man fått det til med 3 trykk.

    Jeg vil tro skjermen er et større problem enn måten man betjener den på uten at jeg sitter på noen fasit.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.463
    Antall liker
    10.622
    Sted
    Trondheim
    Jeg bytter radiokanal med rullehjul på rattet. Kanalene kommer opp i HUD. Uavhengig av om jeg bruker BMWs navigasjon eller Apple CarPlay. Velger Carplay som valg med rullehjulet på skjermen. Går tilbake til BMWs system ved på skyve rullehjulet til venstre.
    Velger mellom "Alle kanaler" (da blir kanallisten lang) eller "favoritter". Det som presenteres i HUD er enten innhold i spillelisten eller radiokanalene. Hvis radio står på er det radiokanalene, hvis jeg spiller fra minnepinne er det sangene i spillelisten som vises. Rull til rett kanal/sang og trykk inn rullehjulet.

    Et eksempel på at det kanskje er bedre å flytte en del valg vekk fra skjermene og inn på dedikerte knapper.
    I BMWs system trenger du ikke bruke skjermen for den funksjonen du beskriver.

    Ja, jeg tror at BMWs system er et av de bedre der ute. Det er i hvert fall vesentlig bedre enn det VW bruker (egen erfaring). Vet ikke om det er det samme som brukes i Audi?

    NB: Min erfaring med BMW er fra en 2020-modell 330e. Jeg ser at i de nyere modellene har de større skjermer og det er mulig de har flyttet noen funksjoner inn på skjermen de også.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.463
    Antall liker
    10.622
    Sted
    Trondheim
    Poenget er at det er fullt mulig å få et veldig funksjonelt og sikrere system uten å bruke en berøringsskjerm.

    Men det har vel egentlig lite med elbiler å gjøre, så dermed kan vi kanskje begynne å diskutere elbiler igjen i denne tråden?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.439
    Antall liker
    6.852
    Når jeg endelig får dekning på DAB-radioen i bilen er jeg som regel snart framme, så det er liten vits i å bytte kanal.
    Det er veldig trafikksikkert.
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.075
    Antall liker
    2.101
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    1.428
    Torget vurderinger
    1
    Hvor mye strøm for å produsere diesel?


    3,6 megajoule tilsvarer 1 kilowattime. Det går dermed med 0,211 kilowattimer for å produsere 1 kilowattime diesel, eller 2,13 kilowattimer per liter diesel. For bensin er det 0,18 kilowattimer per kilowattime drivstoff, eller 1,63 kilowattimer per liter.5. mar. 2021

    10 % av strømforbruket på Norges fastland går til produksjon av olje og gass.

    Forby alle typer biler da, eller? -og tenk over at 65-ish % av energien i diesel sløses bort pga lav virkningsgrad til fremdrift, mens elbiler sløser kun 5-10 %.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    1.428
    Torget vurderinger
    1
    Da blir det moms på over 500 000kr pluss vektavgift for elbiler. Sistnevnte er noe tull. Heller moms fra første kroner slik som på (bortimot)alt annet....


    Disse bilene straffes hardest i statsbudsjettet for 2023 (tv2.no)
    Mange elbileiere i Oslo, de som bor sentralt og som baserer seg på beboerparkering og gatelading skal få det enda mer kostbart, så kostbart at fossilbil vil lønne seg. For rimeligste normalladere på gateparkering vil strømmen koste 13 kr/kwh om dagen og 9 kr/kwh om natta, så ved forbruk på 2 kwh/mil vil fossilbilen få vesentlig lavere fremdriftskostnader. En eldre Nissan Leaf (og dem er det mange av i Oslo sentralt) på 'feil' gatelader vil det koste ca 36 kr/mil i strøm. (-og vips løste de problemet med etterslep på etablering av/mangel på parkeringsladere, muligens)
    Det er nok bare tidsspørsmål før bompasseringskostnaden øker til 70 % av fossilbil-takst.
    Skjønner det godt dersom mange mister motivasjonen til å få seg elbil nå, i alle fall i bystrøk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.403
    Antall liker
    39.434
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mye strøm for å produsere diesel?


    3,6 megajoule tilsvarer 1 kilowattime. Det går dermed med 0,211 kilowattimer for å produsere 1 kilowattime diesel, eller 2,13 kilowattimer per liter diesel. For bensin er det 0,18 kilowattimer per kilowattime drivstoff, eller 1,63 kilowattimer per liter.5. mar. 2021

    10 % av strømforbruket på Norges fastland går til produksjon av olje og gass.

    Forby alle typer biler da, eller? -og tenk over at 65-ish % av energien i diesel sløses bort pga lav virkningsgrad til fremdrift, mens elbiler sløser kun 5-10 %.
    De tallene er interessante. En bensinbil som bruker en liter på mila har altså forbrukt 1,63 kWh elektrisitet på den mila, eller 0,163 kWh/km. Tilsvarende har en tørst dieselbil som drar en liter diesel på mila forbrukt 0,213 kWh elektrisitet.

    Energiforbruket i en elbil er gjerne 0,15-0,20 kWh/km. Fossilbiler som forbruker en liter drivstoff på mila forbruker dermed like mye strøm som en batterielektrisk bil. All den andre energien går rett ut eksosrøret som unødvendig varmeutvikling.

    Med litt mer typiske 0,7 liter pr mil for bensinbilen og 0,5 liter for dieselbilen blir det hhv 0,14 og 0,11 kWh/km for fossilene. Litt mindre enn for typiske batterielektriske biler, men mer enn nok til å spørre hvorfor man i det hele tatt bryr seg med å brenne opp all den dinosaurjuicen i tillegg. Man kunne jo brukt strømmen direkte, droppet hele fossilkjeden fra brønn til eksosrør, og sluppet alt sølet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.730
    Antall liker
    14.319
    -Det er litt vel kreativ matematikk i de tallene der, i den virkelig verden kommer mesteparten av energien som er brukt ved raffinering ikke fra elektrisitet. Ca 15% av energien som blir brukt kommer fra elektrisitet i følge internett.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.574
    Antall liker
    2.960
    Det blir vel fortsatt rimeligere å produsere strøm av energien man bruker for diesel/bensin produksjon istedenfor for omveien?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.730
    Antall liker
    14.319
    Det blir vel fortsatt rimeligere å produsere strøm av energien man bruker for diesel/bensin produksjon istedenfor for omveien?
    Kommer mye an på vikningsgrad i prosessene vil jeg tro. Dersom energien primært brukes til å generere varme så er virkningraden nærme 1 mens å lage elektrisk energi fra bensin/diesel fort har ganske begredelig virkningsgrad.

    Energieffektiviteten til en forbrenningsmotor, spesielt i en personbil er rimelig begredelig, men om man skal lage strøm fra en oljefyrt kraftverk, overføre, lade et batteri og bruke det til fremdrift så blir ikke den totale virkningsgraden allverden den heller, men kanskje noe høyere enn å bruke bensin/diesel som drivstoff direkte i et kjøretøy. Finnes sikkert noen greie regnestykker på denslags på internett.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.574
    Antall liker
    2.960
    Hvis man må rasjonere på strømmen som en del av en nødplan så er bilkjøring en av de mindre bekymringene jeg ville hatt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.994
    Antall liker
    18.226
    Torget vurderinger
    2
    Tesla droppet Radar og Lidar for sitt Full Self Driving opplegg som egentlig ikke er Autopilot, selv om de kaller det Autopilot. Tesla-ingeniører som innvendte "hva gjør vi i dårlig sikt eller når det er mørkt?" fikk beskjed om å holde kjeft eller finne seg en annen arbeidsplass. Tesla skulle satse på en kameraløsning, kombinert med datasamkjøring mot bilder av veier tatt av alle Teslaer som brukte disse.

    Slik skulle man spare penger og løsningen ville være formidabel.

    Verdt å minnes at FSD skulle være på plass senest i 2018. Musk spådde i 2016 at det ville kun ta to år før en bil kunne selvkjøre fra Østkysten til Vestkysten av USA.

    Nå har Tesla levert inn patentsøknad på radarløsning for selvkjøring, og de vil nok også satse på Lidar, før de setter strek. En ren kameraløsning – Vision-Only Strategy – var bare tull, selvsagt. Og de som har kjøpt FSD-pakker for sine kun-kamera-utstyrte Teslaer bør nok be om gratis modifisering, for sin nåværende Level 2 selvkjøringsløsning. (Mercedes har Level 3 på sine SD-biler).

     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.403
    Antall liker
    39.434
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Oppgitt rekkevidde 130 km pr lading, demonstrert opptil 340 km. Likevel ikke helt moden batteriteknologi dengang da.

    I en Carl Barks-historie ble Bestemor Ducks Detroit Electric «litt» overladet med lynkraft via en dragesnor og gikk deretter. «Goodness gracious sakes alive!»
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    451
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    Så kommer det snart at de må betale veibruksavgift på el bil. 3 kr mila. Se hva som er på trappene Oslo om dagen når det gjelder lading. Gjelder for de som ikke har garasje. Var billig med elbil men får det utvikle seg slik som det ser ut blir det dyrere med elbil kontra fossil. Hadde tenkt på elbil men det blir det ikke noe av nå i allefall.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    1.428
    Torget vurderinger
    1
    Så kommer det snart at de må betale veibruksavgift på el bil. 3 kr mila. Se hva som er på trappene Oslo om dagen når det gjelder lading. Gjelder for de som ikke har garasje. Var billig med elbil men får det utvikle seg slik som det ser ut blir det dyrere med elbil kontra fossil. Hadde tenkt på elbil men det blir det ikke noe av nå i allefall.
    Skjønner jeg veldig godt, og det er vel også ymtet frempå at Oslo vil øke bomtakst for elbil med 40 %, fra 50 % til 70 % av fossilbiltakst, ganske kjapt i 2023. De løste problemet med for få gateladere elegant der.
    Selv elbilforeningen fraråder folk som bor i Oslo, for de som er avhengig av å lade på parkeringsladeplasser, å bytte ut fossilbil til elbil.
    Regjeringen og bystyret i Oslo har virkelig jobbet godt med å avvikle folks vilje til å droppe eksosbiler, og dagens bensinpris er jo nesten normal igjen. Så 17,95 pr liter på Oslo øst igår kveld.
    Bilforretninger opplever også en drastisk nedgang i etterspørsel etter elbiler nå, og de har droppet bruktimport av nyere elbiler.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.600
    Antall liker
    4.632
    Torget vurderinger
    10
    Men det er håp selv for en kjønnsløs Amcar/ Tesla!


    En Toyota 2JZ motor fra en Supra fikser alle problemer med batteribil....

    Mvh
    SAL
     
    Sist redigert:

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.393
    Antall liker
    1.911
    Så kommer det snart at de må betale veibruksavgift på el bil. 3 kr mila. Se hva som er på trappene Oslo om dagen når det gjelder lading. Gjelder for de som ikke har garasje. Var billig med elbil men får det utvikle seg slik som det ser ut blir det dyrere med elbil kontra fossil. Hadde tenkt på elbil men det blir det ikke noe av nå i allefall.
    Det sa seg vel egentlig selv at staten ikke kommer til å godta å miste melkeku nr 1 for godt.
    Vi nordmenn finner oss jo i absolutt alt når det kommer til samferdselspolitikk.
    I dette tilfellet godt fyrt opp under av den gode gamle svartsjuka, hvor de med dieseldrog mer enn gjerne ser
    at elbiler lesses ned med avgifter. Det at dieseldyr snart ikke lenger er i handelen tenkes det ikke så veldig over.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.730
    Antall liker
    14.319
    Skjønner jeg veldig godt, og det er vel også ymtet frempå at Oslo vil øke bomtakst for elbil med 40 %, fra 50 % til 70 % av fossilbiltakst, ganske kjapt i 2023
    Det kan de vel ikke helt uten videre, maks 50% av fossitakst er Norges lover med mindre det er endret.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.574
    Antall liker
    2.960
    Det sa seg vel egentlig selv at staten ikke kommer til å godta å miste melkeku nr 1 for godt.
    Vi nordmenn finner oss jo i absolutt alt når det kommer til samferdselspolitikk.
    I dette tilfellet godt fyrt opp under av den gode gamle svartsjuka, hvor de med dieseldrog mer enn gjerne ser
    at elbiler lesses ned med avgifter. Det at dieseldyr snart ikke lenger er i handelen tenkes det ikke så veldig over.
    Ja, selv de uten elbil burde vært for å holde avgiftene nede, snart ikke annet å få kjøpt. Men morsomt er det at klaging over høye bilavgifter har snudd til klaging mot lave bilavgifter
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.650
    Antall liker
    11.766
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Dama ladet på gardermoen igår. 17kr/kw.. 4 mil hjem, 3kw/mil i 11minusgrader.
    200NOK for 4 mil. Begynner å bli dyrt enkelte steder.
    Vi endte opp med å bestille ny elbil idag :) Dvs. hun vet ikke om det enda.. Er ute og flyr.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    1.428
    Torget vurderinger
    1
    Det kan de vel ikke helt uten videre, maks 50% av fossitakst er Norges lover med mindre det er endret.
    Fra internettet:

    "Stortinget har bestemt at elbiler maksimalt skal betale 50 prosent av det bensinbiler betaler i bompenger i eksisterende bommer. Fra 1. januar 2023 øker denne maksimalgrensen til 70 prosent."
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.730
    Antall liker
    14.319
    Jaja, kjører uansett sjelden gjennom bomringen og har regnet med at fordeler forsvinner etter hvert så ikke spesielt overrasket.
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.393
    Antall liker
    1.911
    Nærmer seg 10 år nå uten å bli buttfucked av staten, på bilfronten vel og merke. Det må en kanskje si seg fornøyd med.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.463
    Antall liker
    10.622
    Sted
    Trondheim
    Fra internettet:

    "Stortinget har bestemt at elbiler maksimalt skal betale 50 prosent av det bensinbiler betaler i bompenger i eksisterende bommer. Fra 1. januar 2023 øker denne maksimalgrensen til 70 prosent."
    eksisterende bommer. Det betyr vel at det kan bli 100% på nye bomstasjoner.
    Uansett er det jo billigere å lade hjemme, så for de som kan det er det jo fremdeles lønnsomt, men med en strømpris på 4 kr/kWt og et forbruk på vinteren på 2,5 kWt/mil (som det vel fort blir når det blir kaldt) blir det jo ganske dyrt når man legger til avgifter, mva og nettleie. Da er det 10 kr/mil i strøm og så kommer nettleie etc oppå det, men så kommer jo strømstøtten i fratrekk. Selv med hjemmelading snakker vi om 15 kr/mil, omtrent som en bensinbil med dagens bensinpriser.
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.574
    Antall liker
    2.960
    Hvordan kan vi snakke 15kr/mil når strømstøtte kommer til fratrekk?
    4kr /kwt bilr vel ei krone og 20 øre ish med støtte, da er vi på en snau femmer pr mil med nettleie og avgifter
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.463
    Antall liker
    10.622
    Sted
    Trondheim
    Jeg ser nå at strømstøtten er høyere enn jeg var klar over, så da blir jo regnestykket feil. I og med at jeg bor i et område der vi enda ikke har hatt så høye strømpriser at vi har fått strømstøtte har jeg ikke sett denne på strømregningen og ikke brydd meg så mye om den. Jeg har vel også regnet med at nettleien er høyere enn den er i virkeligheten (på siste strømregning utgjorde nettleien ca 35% av regningen (jeg bruker lite strøm), og den prosentdelen brukte jeg i regnestykket).

    Takk for korrigering
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    1.428
    Torget vurderinger
    1
    eksisterende bommer. Det betyr vel at det kan bli 100% på nye bomstasjoner.
    Uansett er det jo billigere å lade hjemme, så for de som kan det er det jo fremdeles lønnsomt, men med en strømpris på 4 kr/kWt og et forbruk på vinteren på 2,5 kWt/mil (som det vel fort blir når det blir kaldt) blir det jo ganske dyrt når man legger til avgifter, mva og nettleie. Da er det 10 kr/mil i strøm og så kommer nettleie etc oppå det, men så kommer jo strømstøtten i fratrekk. Selv med hjemmelading snakker vi om 15 kr/mil, omtrent som en bensinbil med dagens bensinpriser.
    Ordet "eksisterende" kan fort bli en juridisk fortolkning dithen at det er kun etablerte bommer pr i dag som får denne begrensningen, ja, og at evt nye bomstasjoner i fom 01.01.2023 får full takst for alle biler uansett drivlinje, ettersom nye, kommende bomstasjoner ikke er "eksisterende" på vedtaksdato for forskriftsendringen.
    Nesten glad jeg ikke solgte Honda NC 750'n i sommer. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn