Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.731
    Antall liker
    5.955
    Honda CRV 2008 mod: (10 x 20 x 0,6 ) + (140) =260 X 230 =59800 kr. (Mil x dieselpris X forbruk) + (bompenger) + (arbeidsdager i året)
    MG4 2023 mod: (10 x 2) + (54) = 74 x 230 =17020kr. (Mil x strømpris pr. mil ved 100 øre kwh) + (bompenger) + (arbeidsdager i året)

    På 10 år koster dieseldyret 598000Kr.
    På 10 år koster elbilen 170200kr.
    På 10 år sparer jeg 427800kr.
    Har ikke tatt hensyn til kostnader som lån eller verkstedsutgifter, men elbilen har 7 års garanti så hvor gale kan det bli liksom og det rettferdige hadde vært å sammenligne med ny dieselbil.

    Regnestykket er kun til og fra jobb for min kone.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.563
    Antall liker
    3.682
    Sted
    Sunnmøre
    På 10 år sparer jeg 427800kr.
    Eg trur det er optimistisk å forventa at den bompengerabatten i ti år.

    Men om reknestykket tek utgangspunkt i at du har både Honda og MG i garasjen, og det er spørsmål om kva bil kona skal køyra til jobb, så er svaret ganske klart.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.731
    Antall liker
    5.955
    Eg trur det er optimistisk å forventa at den bompengerabatten i ti år.

    Men om reknestykket tek utgangspunkt i at du har både Honda og MG i garasjen, og det er spørsmål om kva bil kona skal køyra til jobb, så er svaret ganske klart.
    Begge biler i mitt eie. Er faktisk lett sjokkert over forskjellene, priser både kan og vil forandre seg med tiden, men tenker at dieselprisene vil stige kraftig også.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.517
    Antall liker
    9.868
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Vår diesel-hybrid med adblue tank har startet og gått helt problemfritt i kulda, helt ned i 26 minus.

    Så da kan vi vel slå fast at kulde og adblue ikke er noe problem. I og med vi liker anekdoter, mener jeg. :)
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.389
    Antall liker
    1.298
    Torget vurderinger
    1
    Hentet Ioniq 5'n etter service i går, og kom i skade til å gå igjennom bruktbilavdelingen, og vips så prøvde jeg en 2019 Ioniq, og vips så kjøpte jeg den gitt, for 140k med 2 års utvidet garanti. Den regner jeg med blir et rimelig bilhold.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.389
    Antall liker
    1.298
    Torget vurderinger
    1

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.801
    Antall liker
    2.004
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det kan jeg skrive under på at ikke er noe særlig artig. Skjedde noe lignende med meg (ikke elbil), bolten som låser bærekula venstre foran knakk når jeg brukte curbsen (heldigvis på bane)
    Spesielt på vinterføre kan man lett miste kontrollen når dette skjer uventet
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.563
    Antall liker
    3.682
    Sted
    Sunnmøre
    Hentet Ioniq 5'n etter service i går, og kom i skade til å gå igjennom bruktbilavdelingen, og vips så prøvde jeg en 2019 Ioniq, og vips så kjøpte jeg den gitt, for 140k med 2 års utvidet garanti. Den regner jeg med blir et rimelig bilhold.
    🤔

    Eg kan knapt konkludera med anna enn at du faktisk liker å kjøpa bilar. Er dette ein sånn med 28 kWh-batteri?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.185
    Antall liker
    816
    Honda CRV 2008 mod: (10 x 20 x 0,6 ) + (140) =260 X 230 =59800 kr. (Mil x dieselpris X forbruk) + (bompenger) + (arbeidsdager i året)
    MG4 2023 mod: (10 x 2) + (54) = 74 x 230 =17020kr. (Mil x strømpris pr. mil ved 100 øre kwh) + (bompenger) + (arbeidsdager i året)

    På 10 år koster dieseldyret 598000Kr.
    På 10 år koster elbilen 170200kr.
    På 10 år sparer jeg 427800kr.
    Har ikke tatt hensyn til kostnader som lån eller verkstedsutgifter, men elbilen har 7 års garanti så hvor gale kan det bli liksom og det rettferdige hadde vært å sammenligne med ny dieselbil.

    Regnestykket er kun til og fra jobb for min kone.
    Klart driftsutgifter billig, men ikke glem.

    1) MG4 luxury koster deg 400000 ferdig reg med vinterhjul. La oss si restverdi lik 50000 etter 10 år. CRV har ~null verdi idag
    2) forsikring koster deg 5-10000 iåret for MG4. 1000,- for CRV
    3) dekk til MG4 har større og dyrere dimensjoner 5000,-
    4) du trenger ladeboks 20000,-

    Totalt ca 380000,- å trekke fra regnestykket ditt. Dersom du fremdeles må ha to biler, blir regnestykket verre.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.389
    Antall liker
    1.298
    Torget vurderinger
    1
    🤔

    Eg kan knapt konkludera med anna enn at du faktisk liker å kjøpa bilar. Er dette ein sånn med 28 kWh-batteri?
    Ja. Testet den selvsagt, og ting tyder på at den har holdt seg godt etter 106k km. Den anslo ca 10 mil rekkevidde på 51 % soc med 21 grader på varmeapparat og -4 grader ute.
    Så får jeg se hva jeg selger av I5 eller hr-v.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.831
    Antall liker
    13.312
    Klart driftsutgifter billig, men ikke glem.

    1) MG4 luxury koster deg 400000 ferdig reg med vinterhjul. La oss si restverdi lik 50000 etter 10 år. CRV har ~null verdi idag
    2) forsikring koster deg 5-10000 iåret for MG4. 1000,- for CRV
    3) dekk til MG4 har større og dyrere dimensjoner 5000,-
    4) du trenger ladeboks 20000,-

    Totalt ca 380000,- å trekke fra regnestykket ditt. Dersom du fremdeles må ha to biler, blir regnestykket verre.
    En bil til 400k har også kapitalkostnader på 50-80k over 10 år litt avhengig av forutsetninger som legges til grunn.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.563
    Antall liker
    3.682
    Sted
    Sunnmøre

    Eg skal vedgå at eg har litt vondt av dei som har kjøpt den diktatorbilen til Hongqi dersom merket meir eller mindre forsvinn her til lands.

    Ein hunsj seier meg at eit godt forhandlarnettverk er mykje viktigare for elbilar i 2023 enn det var for fossilbilar for, tja, 20-30-40 år sidan?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.166
    Antall liker
    2.677
    Det er helt utrolig at de klarer å påstå at det er udramatisk at bærearmen knekker, også når bilen er i fart.
    I Kina tilbakekalles stort sett alle de berørte Tesla for å bytte bærearmer. Til det svarer Tesla at dem i Kina har et hardere og mer belastende kjøremønster for bærearmene og at det ikke er så relevant for vår del av verden.

    Kan man da dra den slutningen at kinesisk bygde biler sannsynligvis er bygd for hardere belastning enn de vestlige? Og hvordan kan det gangne salget til Tesla?
    Det må i alle henseender være gunstig å velge en bil som har «noe å gå på» når det gjelder belastning, litt som et passasjerfly som er bygd for mye hardere belastning enn hva reelt kan inntreffe.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.831
    Antall liker
    13.312
    Good point - glemte den!

    Edit: og vipps så ble CRV billigst hehe
    Tja, hva som blir billigst totalt sett er vanskelig å vite siden servicekostnader f.eks etter hvert blir en joker. Men moralen er uansett at man, dersom man vurderer å bytte bil, ikke bør se seg helt blind på de variable driftskostnadene når man vurderer økonomien i caset - det er en del andre faktorer som slår inn og ved nybil er disse betydelige.Ditto er det andre faktorer enn økonomi som teller når man vurderer bilbytte, men det blir jo en annen diskusjon.

    Moral nr 2 er at man også ideelt bør ordne seg slik at man ikke trenger å kjøre bil til jobben daglig, og i alle fall ikke to biler til to jobber. Det er ganske dyrt, uavhengig av drivlinje.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.731
    Antall liker
    5.955
    Klart driftsutgifter billig, men ikke glem.

    1) MG4 luxury koster deg 400000 ferdig reg med vinterhjul. La oss si restverdi lik 50000 etter 10 år. CRV har ~null verdi idag
    2) forsikring koster deg 5-10000 iåret for MG4. 1000,- for CRV
    3) dekk til MG4 har større og dyrere dimensjoner 5000,-
    4) du trenger ladeboks 20000,-

    Totalt ca 380000,- å trekke fra regnestykket ditt. Dersom du fremdeles må ha to biler, blir regnestykket verre.
    1) Mg4 luxary med 4000km kostet meg 300000kr.
    2) Forsikring på Mg er litt rimeligere, da med full kasko, kunne selvfølgelig hatt bare ansvar på hondaen.
    3) Hjulene på hondaen er større og dyrere
    4) 12999 ferdig montert - 35% enovastøtte

     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.731
    Antall liker
    5.955
    En bil til 400k har også kapitalkostnader på 50-80k over 10 år litt avhengig av forutsetninger som legges til grunn.
    Ja, og jeg skrev at jeg ikke tok hensyn til lån. Skrev også at skulle det være rettferdig så burde dieselbilen vært ny også.
    Regner med å ha veldig lite kostnader på elbilen med 7 års garanti og gratis service i 3 år. Verre med hondaen da.
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.166
    Antall liker
    2.677
    Det er jo sjukt dyrt å fixe på biler i dag. Brodern har en Volvo XC70, 8-9 år gammel, gått 170k km. Ble noe feil med ryggekamera. Først prøvde dem å fixe det, men kort tid etter var feilen tilbake. Det viste seg at det er en sensor som må byttes...pris ca 18k med arbeid.
    For å fixe ryggekamera??:oops:

    Jo mer duppeditter det er på disse bilene, desto mer kan bli feil på, og livsløpskostnaden på bilen kan bli temmelig høy.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.630
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Hvis en ikke kan gjøre enkle ting på sin bil, så bli det svært dyrt. Derfor kjøper jeg ikke noe ny bil som blir produsert i dag. Bare bytte av hovedlys lykter på en ny bil koster en formue. På en gammel bil blir det bare noen tusenlapper.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.389
    Antall liker
    1.298
    Torget vurderinger
    1
    I Kina tilbakekalles stort sett alle de berørte Tesla for å bytte bærearmer. Til det svarer Tesla at dem i Kina har et hardere og mer belastende kjøremønster for bærearmene og at det ikke er så relevant for vår del av verden.

    Kan man da dra den slutningen at kinesisk bygde biler sannsynligvis er bygd for hardere belastning enn de vestlige? Og hvordan kan det gangne salget til Tesla?
    Det må i alle henseender være gunstig å velge en bil som har «noe å gå på» når det gjelder belastning, litt som et passasjerfly som er bygd for mye hardere belastning enn hva reelt kan inntreffe.
    Jeg er mer tilbøyelig til å ville tro at det er tesla-folkene i Norge, de som (sjelden) svarer på henvendelser fra pressen her i Norge, som lyver så det renner av dem.
    De påstår jo at "det er svært sjeldent bærearmen knekker", men disse modellene har jo fått en ganske betydelig omdømme for dette problemet, og ikke uten grunn, tror jeg.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.166
    Antall liker
    2.677
    Hvis en ikke kan gjøre enkle ting på sin bil, så bli det svært dyrt. Derfor kjøper jeg ikke noe ny bil som blir produsert i dag. Bare bytte av hovedlys lykter på en ny bil koster en formue. På en gammel bil blir det bare noen tusenlapper.
    Når du nevner hovedlykt. Hadde en Volvo V50, 2005 modell noen år. Hadde viltpåkjørsel og måtte bytte ene hovedlykt. Siden 2005 modell hadde vanlig gammeldags lykt slapp jeg unna med 3500,-, hadde jeg hatt 2006 modell med xenon lykt måtte jeg ut med 12000. Dette i følge han på verkstedet. Så nok en gang...jo mer du har av duppeditter på bilen, osv.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.801
    Antall liker
    2.004
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    og 12.000kr er jo billig ift led lys, der snakkes det jo om 30-40-50k pr lykt
    Også må man i tillegg ha tilgang på programvare så man kan programmere den inn ift alle funksjoner som disse adaptive lysene skal ha
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    656
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    11
    Dyrt å kjøre bil; 12000km kjørelengde. F.eks 12000 i forsikring pr år = 10kr/mil bare i forsikring 😱
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.066
    Antall liker
    8.347
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke en eller annen Mercedes som har hovedlykt til 100 000kr...?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.477
    Antall liker
    17.224
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Vår diesel-hybrid med adblue tank har startet og gått helt problemfritt i kulda, helt ned i 26 minus.
    Så da kan vi vel slå fast at kulde og adblue ikke er noe problem. I og med vi liker anekdoter, mener jeg. :)
    Har foreløpig samme erfaring, men har ikke hatt "gleden" av å starte i -26 foreløpig.
    Fikk forøvrig et tips om at det beste på vinterstid er å ikke fylle opp Ad-Blue tanken mer en 70%.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.347
    Antall liker
    1.845
    Hvis en må starte noe som helst i 26 minusgrader kan det vel tyde på at en er på helt feil plass, med mindre det er svært godt betalt å befinne seg der?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.477
    Antall liker
    17.224
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hovedlykter i dag er jo noe helt annet enn en konvensjonell gammel H4 innsats. Enkelte har jo også ganske avanserte funksjoner etterhvert også.
    Bilbransjen generelt opererer også med langt høyere kalkyler på disse produktene - og andre typiske karosseri skaderelaterte produktene - som i hovedsak dreier seg om forsikringsskader.
    Samtidig kan disse delene også designbeskyttes slik at ikke "kinamann" raskt kan komme opp med en kopi og (lovlig) selge den til langt lavere pris. Designbeskyttelse har en langt lavere, og billigere terskel enn patentbeskyttelse og brukes dermed mer og mer.
    Ikke for å forsvare, men å forklare noe av prisnivået.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.486
    Antall liker
    1.011
    Den konspiratoriske stemmen i hodet mitt hvisker stadig om at bilfabrikantene i stadig større grad henter inntekter fra forsikringsselskapene via ublu delepriser… Hvermansen kjenner ingenting direkte på lommeboka, og forsikringselskapene kan fordele kostnadene videre ut på alle kundene
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.477
    Antall liker
    17.224
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det er ikke særlig konspiratorisk. Men bilprodusentene og deres etablerte forhandlernett må ha inntekter for å dekke inn både utviklings- og ansvarskostnader.
    De inntektene får man ikke gjennom å selge en ny bil. Der er marginene nå så lave at det knapt dekker kostnadene med å få produktet levert ut til forbruker - administrative supportfunksjoner inkludert.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.517
    Antall liker
    9.868
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Hvis en må starte noe som helst i 26 minusgrader kan det vel tyde på at en er på helt feil plass, med mindre det er svært godt betalt å befinne seg der?
    Bør jeg flytte da mener du?

    Det skal legges til at motoren ble varmet opp med dieselvarmeren først (ikke at den varmer opp adblue -tanken) Jeg kan forøvrig velge mellom diesel og el til motor- og kupévarmer. 😎
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.731
    Antall liker
    5.955
    Men hvilke biler er dårligst i kulden?

    Svaret er for Setrom helt tydelig.

    – Elbiler er bedre i kulden.

    Han forklarer at 13 prosent av tilfellene med startvansker er elbiler, mens resterende 87 prosent er fossil-biler. Setrom forteller at 23 prosent av bilene i Norge er elbiler.

     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.166
    Antall liker
    2.677
    Hertz kvitter seg med 20000 elbiler og erstatter dem med bensinbiler.
    Reperasjonskostnader etter kollisjons- og skadereperasjon er i snitt ca dobbelt så høy for elbiler som for fossilbiler. Det er mesteparten av årsaken til beslutningen.

    Forsikringspremien for elbiler har gått mye opp de siste årene. Men enda betaler ikke elbilistene for den faktiske risikoen. Siden de store norske selskapene fortsatt driver på med dette totalkunde-opplegget sitt, kryssubsidieres de ulike forsikringsproduktene innenfor skadeforsikring.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.389
    Antall liker
    1.298
    Torget vurderinger
    1
    Men hvilke biler er dårligst i kulden?

    Svaret er for Setrom helt tydelig.

    – Elbiler er bedre i kulden.

    Han forklarer at 13 prosent av tilfellene med startvansker er elbiler, mens resterende 87 prosent er fossil-biler. Setrom forteller at 23 prosent av bilene i Norge er elbiler.

    Hadde folk vært flinkere å bytte ut 5-6 år gamle startbatterier og gi dem en vedlikeholdslading 1-2 ggr ila vinteren ville det gått helt greit med fossilbilene, gjerne med 0w-30-olje, og ikke skjønner jeg hvorfor folk ikke legger en liten startbooster baksetet.
    Folk med lav interesse for bil har større fare for å oppleve startvansker på utfordrende dager, er min personlige teori, etter "så lenge bilen startet i går er alt i orden"-metoden.
    Gjennomsnittlig elbilpark er også vesentlig nyere enn fossilbilparken, og ditto startbatterier på disse, så det skulle bare mangle.
    Etter 7-8 år begynner 12V'n å streike på elbiler også, selv om disse lever et mer behagelig liv enn i fossililer, i alle fall i startøyeblikket.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.135
    Antall liker
    17.171
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hadde folk vært flinkere å bytte ut 5-6 år gamle startbatterier og gi dem en vedlikeholdslading 1-2 ggr ila vinteren ville det gått helt greit med fossilbilene, gjerne med 0w-30-olje, og ikke skjønner jeg hvorfor folk ikke legger en liten startbooster baksetet.
    Folk med lav interesse for bil har større fare for å oppleve startvansker på utfordrende dager, er min personlige teori, etter "så lenge bilen startet i går er alt i orden"-metoden.
    Gjennomsnittlig elbilpark er også vesentlig nyere enn fossilbilparken, og ditto startbatterier på disse, så det skulle bare mangle.
    Etter 7-8 år begynner 12V'n å streike på elbiler også, selv om disse lever et mer behagelig liv enn i fossililer, i alle fall i startøyeblikket.
    Det handler nok mest om vedlikehold. Denne sammenligningen blir litt feil. Mesteparten av bilparken er fossil og den er i gjennomsnittet eldre enn elbilene.
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn