Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    4.047
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Endelig er det bestemt at borettslaget skal investere i infrastruktur som muliggjør elbillading i de bittesmå garasjene jeg har vært heldig nok til å ha fått kjøpt meg plass i.
    Så om ikke veldig lenge blir det faktisk et reelt alternativ med elbil for meg også.
    Nå har jeg ikke den sterkeste økonomien, så jeg må se totalt bort fra å kjøpe noe i millionklassen. Ikke har jeg veldig stor bilinteresse heller, men det er et veldig nyttig verktøy, så jeg liker å kunne disponere egen bil.
    Jeg kjører i dag en V70, og synes den er komfortabel og fin, men jeg trenger normalt sett ikke den store lasteplassen. Bilen kjøres nesten aldri som noe mer enn en toseter, og jeg er veldig sjelden på sykkeltur som krever biltransport lenger.
    En mindre bil vil dermed kunne være relevant.
    De to modellene jeg har sett på så langt som ikke virker så dumme, selv om de er bittesmå og virker litt tullete, er BMW i3 og Renault Zoe. Sistnevnte er dritskummelt fordi den har et fransk merkenavn, men jeg har fått inntrykk av at Zoe ikke er så aller verst allikevel.

    Jeg må kjøpe noe som er godt brukt, og må regne med å ha den i mange år.
    Hvor godt holder disse bilene seg egentlig over tid? Jeg er litt lei av alle som har bilomtaler, og som bare snakker om biler som om det er noe man kjøper nytt fra butikk og selger før det har gått to år, og dermed aldri har opplevd et eneste slitasjeproblem, og dermed er alltid kjempefornøyd.

    Er det noen som har reelle advarsler om disse to bilene, eller er det andre kandidater jeg heller burde vurdere i dette segmentet?
    Jeg bryr meg ikke om autopilot eller oppvarmet ratt eller motorisert hanskerom. Jeg vil bare ha noe som funker bra uten så mye dilldall.

    Prisklasse blir vel rundt 150K tenker jeg.

    Kunne det ha vært mulig med hengerfeste som kan holde et skikkelig sykkelstativ så hadde det vært et stort pluss, men dette er tydeligvis noe jeg må ha en langt dyrere bil for å oppnå, så jeg ser bort fra dette i denne omgang.
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.305
    Antall liker
    1.347
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Det var du som nevnte løssnø, da kommer ikke dekkene ned til underlaget.
    Det er forskjell på løssnø og løssnø... 25cm på vei kontra 250cm i terreng... Men det er klart... Jeg burde vel ha differensert det i en lengre avhandling for å unngå at noen kommer drassende med ekstreme ting som ikke hører hjemme i en diskusjon rundt elbiler og fremkommelighet. My bad!
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.542
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Spørsmålet blir jo hvorfor du ønsker å bytte bil? Økonomi eller andre forhold.
    Det er nok litt avgjørende for hva du får anbefalt
    Motivet virker for meg å være det å skaffe seg en mindre bil.
    En bmw i3 har vel mesteparten av karosseri i carbon og således mindre utsatt for rust som ofte er dreperen for biler i Norge.
    Zoe kjenner jeg ikke til så vet ikke hva den er bygd av.
    På generelt grunnlag vil en bil i carbon eller alu vare mye lenger enn biler lagd av stål nettopp grunnet rust.
    Alt annet er utskiftbart og relativt enkelt.
    Rustsveising er generelt noe dritt, spørs litt om man skal ha strøken bil eller bare få den gjennom EU kontroll
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.434
    Torget vurderinger
    1
    Min elbil lager lyd fra nevnte HT under 25km/t (mener jeg). Over det så skrus den av. Mange som allerede har klippet ledning eller erstattet HT med en 6ohms motstand for ikke å få feilmelding :)
    Tok ut sikringen jeg. 🙂
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.237
    Antall liker
    6.826
    Det er forskjell på løssnø og løssnø... 25cm på vei kontra 250cm i terreng... Men det er klart... Jeg burde vel ha differensert det i en lengre avhandling for å unngå at noen kommer drassende med ekstreme ting som ikke hører hjemme i en diskusjon rundt elbiler og fremkommelighet. My bad!
    Du har vel fått nok bevis på at smale dekk ikke nødvendigvis er det beste?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.542
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er forskjell på løssnø og løssnø... 25cm på vei kontra 250cm i terreng... Men det er klart... Jeg burde vel ha differensert det i en lengre avhandling for å unngå at noen kommer drassende med ekstreme ting som ikke hører hjemme i en diskusjon rundt elbiler og fremkommelighet. My bad!
    Men lurer på hvorfor anbefalingene fra produsent ofte er brede dekk dersom smalere er bedre?
    Igjen er ikke uenig om at under visse forhold er smalere bedre.
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.305
    Antall liker
    1.347
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Du har vel fått nok bevis på at smale dekk ikke nødvendigvis er det beste?
    Hva er det beste? Kjøre rundt med en oppjazza UTV med store, brede dekk med lavt luftrykk fordi det ser så kult ut på YouTube? Neppe.

    Til den vanligste bruken av biler i Norge er ikke bred dekk nødvendigvis det beste alternativet. Ta f.eks elbil som vi diskuterer her, det viser seg at litt mindre hjul gir bedre rekkevidde.
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.305
    Antall liker
    1.347
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    En annonse? Du vet at bredere dekk er dyrere enn smale så forhandler tjener mer??

    Men for å svare på tematikken, det er ikke snakk om å sette smalere dekk enn oppgitt, men unngå å sette på bredere enn originalt...
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.542
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg likte denne og det er vel egentlig det jeg har prøvd å si:

    Jeg har et godt råd til alle: Ha respekt for den originaldimensjonen som bilen er levert bilen med. Bruk samme dimensjon sommer som vinter. Bilfabrikkene legger ned store ressurser på mye testing for å finne den perfekte dimensjonen. Den bør vi stole på.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.552
    Antall liker
    10.797
    Sted
    Trondheim
    Min bil er levert med forskjellig dekkdimensjon på sommer- og vinterhjulene. Sommerhjulene er en god del bredere.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.653
    Antall liker
    11.663
    Jeg likte denne og det er vel egentlig det jeg har prøvd å si:

    Jeg har et godt råd til alle: Ha respekt for den originaldimensjonen som bilen er levert bilen med. Bruk samme dimensjon sommer som vinter. Bilfabrikkene legger ned store ressurser på mye testing for å finne den perfekte dimensjonen. Den bør vi stole på.
    Nja, en del er også design. Som nevnt her, går jo rekkevidden ned med større hjuldiameter på elbiler, det må nødvendigvis peke i retning av større rullemotstand eller dårligere aerodynamikk. Og hvorfor velger produsenten en hjuldimensjon som tar rekkevidden ned, egentlig? For øvrig er min bil levert med to forskjellige dimensjoner for sommer og vinter fra fabrikk.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.542
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ja hvorfor?
    Det eneste jeg vet er at produsentene tester mye og har også dekkprodusenter med på laget.
    Det gir jo ikke mening at de anbefaler noe som gir dårligere kjøreegenskaper, lavere rekkevidde, dårligere komfort etc dersom det ikke er en grunn bak det.
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.305
    Antall liker
    1.347
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Ja hvorfor?
    Det eneste jeg vet er at produsentene tester mye og har også dekkprodusenter med på laget.
    Det gir jo ikke mening at de anbefaler noe som gir dårligere kjøreegenskaper, lavere rekkevidde, dårligere komfort etc dersom det ikke er en grunn bak det.
    Veldig mange kjøper bil med øynene 😉 Jeg også... Kjøper kun biler jeg liker designet på. Og visuelt sett så er fete dekk kule! Men upraktisk med mindre du kjører løp... Hadde en bil med 25 og 30 profil. Fy så ubehagelig, men d..ven så bra det så ut...
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.684
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Endelig er det bestemt at borettslaget skal investere i infrastruktur som muliggjør elbillading i de bittesmå garasjene jeg har vært heldig nok til å ha fått kjøpt meg plass i.
    Så om ikke veldig lenge blir det faktisk et reelt alternativ med elbil for meg også.
    Nå har jeg ikke den sterkeste økonomien, så jeg må se totalt bort fra å kjøpe noe i millionklassen. Ikke har jeg veldig stor bilinteresse heller, men det er et veldig nyttig verktøy, så jeg liker å kunne disponere egen bil.
    Jeg kjører i dag en V70, og synes den er komfortabel og fin, men jeg trenger normalt sett ikke den store lasteplassen. Bilen kjøres nesten aldri som noe mer enn en toseter, og jeg er veldig sjelden på sykkeltur som krever biltransport lenger.
    En mindre bil vil dermed kunne være relevant.
    De to modellene jeg har sett på så langt som ikke virker så dumme, selv om de er bittesmå og virker litt tullete, er BMW i3 og Renault Zoe. Sistnevnte er dritskummelt fordi den har et fransk merkenavn, men jeg har fått inntrykk av at Zoe ikke er så aller verst allikevel.

    Jeg må kjøpe noe som er godt brukt, og må regne med å ha den i mange år.
    Hvor godt holder disse bilene seg egentlig over tid? Jeg er litt lei av alle som har bilomtaler, og som bare snakker om biler som om det er noe man kjøper nytt fra butikk og selger før det har gått to år, og dermed aldri har opplevd et eneste slitasjeproblem, og dermed er alltid kjempefornøyd.

    Er det noen som har reelle advarsler om disse to bilene, eller er det andre kandidater jeg heller burde vurdere i dette segmentet?
    Jeg bryr meg ikke om autopilot eller oppvarmet ratt eller motorisert hanskerom. Jeg vil bare ha noe som funker bra uten så mye dilldall.

    Prisklasse blir vel rundt 150K tenker jeg.

    Kunne det ha vært mulig med hengerfeste som kan holde et skikkelig sykkelstativ så hadde det vært et stort pluss, men dette er tydeligvis noe jeg må ha en langt dyrere bil for å oppnå, så jeg ser bort fra dette i denne omgang.
    Alt etter hvor langt du tenker å kjøre, så bør Mazda MX-30 også være aktuell til de to du nevner. Svært god opplevd kvalitet for pengene, meget god fjæring og komfort og bør være driftssikker som japanske biler generelt. Vurderer sterkt en MX-30 til en bil nummer 2 for å ta den daglige pendlingen, og skal faktisk prøvekjøre en slik i dag for 2. gang før vi tar endelig beslutning. Er kritisert for bakdør og rekkevidde, men er man bare to og ikke har den lange kjøreavstanden, så bør den være innafor. Vi syntes vi den ga et meget bra førsteinntrykk. :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.552
    Antall liker
    10.797
    Sted
    Trondheim
    Hvor mye påvirkes rekkevidden? BMW kunne ikke levere de "aerodynamiske felgene" jeg valgte (utsolgt - jeg kunne få dem hvis jeg godtok å vente et par måneder med å få bilen), så jeg valgte noen andre felger under tvil. De sa at forskjellen i rekkevidde var omtrent 5 km.
    Nå var dette felgene og ikke dekkene, men hvor mye utgjør det egentlig med slike dekk som er optimalisert for rekkevidde? Spiller det egentlig noen rolle om man på en langtur må stoppe for å lade etter 40 mil i stedet for 42? Og spiller det noen rolle i det hele tatt hvis man i hovedsak lader hjemme og sjelden kjører over 10-15 mil på en dag?
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.237
    Antall liker
    6.826
    Nja, en del er også design. Som nevnt her, går jo rekkevidden ned med større hjuldiameter på elbiler, det må nødvendigvis peke i retning av større rullemotstand eller dårligere aerodynamikk. Og hvorfor velger produsenten en hjuldimensjon som tar rekkevidden ned, egentlig? For øvrig er min bil levert med to forskjellige dimensjoner for sommer og vinter fra fabrikk.
    Største fordelen med mindre hjuldiameter er at felgen nødvendigvis veier mindre enn en større, og gir derved mindre uavfjæret vekt som igjen gir lengre rekkevidde.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    812
    Antall liker
    518
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Min elbil lager lyd fra nevnte HT under 25km/t (mener jeg). Over det så skrus den av. Mange som allerede har klippet ledning eller erstattet HT med en 6ohms motstand for ikke å få feilmelding :)
    Lyden er jo der for at svaksynte skal høre at du kommer, før hjulstøyen blir høy nok til at den blir hørbar.
    Så å skru av denne / klippe ledningen er jo helt topp for sikkerheten til alle andre som beveger seg rundt bilen (på parkeringsplasser, i kryss osv).
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.542
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Lyden er jo der for at svaksynte skal høre at du kommer, før hjulstøyen blir høy nok til at den blir hørbar.
    Så å skru av denne / klippe ledningen er jo helt topp for sikkerheten til alle andre som beveger seg rundt bilen (på parkeringsplasser, i kryss osv).
    Diskriminering
    Hva med de som er svaksynte og dauhørte? Fortjener å bli påkjørt de da
    😂
    P. S skjønte godt hva du mente
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.237
    Antall liker
    6.826
    Lettere bremseskiver vil også øke rekkevidden.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    812
    Antall liker
    518
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Noen som kjenner til om ac pumpa til i3 benyttes for kjøling av batteriet?
    At svikt i denne vil få bilen til å stoppe?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.776
    Antall liker
    39.915
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Største fordelen med mindre hjuldiameter er at felgen nødvendigvis veier mindre enn en større, og gir derved mindre uavfjæret vekt som igjen gir lengre rekkevidde.
    Dessuten bedre akselerasjon og komfort. Det roterende treghetsmomentet av en rund skive øker som masse ganger kvadratet av radien, men siden massen av en skive også øker med kvadratet av radien blir det totale treghetsmomentet av et hjul proposjonalt med fjerde potens av diameteren. Dessuten, luft veier mer enn aluminium, så alt annet likt er det en fordel for akselerasjon å ha små felger og høye dekk, både mindre masse og nærmere sentrum. Luft og gummi fjærer også langt bedre enn aluminium, så komforten sier seg selv.

    Moten med store felger og lav dekkprofil er nokså kontraproduktiv. Den eneste tekniske fordelen er at dette gir plass for større bremseskiver, noe som kan behøves med stadig tyngre biler. Dessuten er det en design-greie, hvor de stadig større bilene fremstår med omtrent samme proporsjoner som sine forgjengere.

    På seksti-tallet var moten den motsatte, gjerne mindre hjul enn standard på performance-modellene (men da husket man fortsatt førkrigsbiler med sine høye og smale hjul), gjerne magnesiumfelger eller til og med karbonfiber. Det var noen tommelfingerregler om at ett pund mindre roterende masse tilsvarte en hestekraft, eller noe lignende.
    1710329753561.jpeg
    1710329989321.jpeg
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.542
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Lavprofil gir også bedre stivhet sideveis.
    Bilenes understellgeometri har også endret seg betraktelig.
    Men generelt er lav vekt på alt frem til demper tårn eller travers alltid en fordel for komfort, aks/drivstoff forbruk og veigrep

    Hadde jeg hatt elbil ville jeg ha kjøpt de minste felgene det var plass til og i magnesium eller billet alu for lavest mulig vekt.
    Forskjellen kan være stor. En kjip 20" felg kan fort veie 20kg mens en bra 20" felg kan veie halvparten
    Det kan også være stor variasjon i vekt på selve dekket, men det henger også sammen med styrke i dekket (stålkordeller)
    Her eksperimentes det med andre materialer
    Carbon kunne nok fungert bra
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    4.047
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Alt etter hvor langt du tenker å kjøre, så bør Mazda MX-30 også være aktuell til de to du nevner.
    Ikke dumt, men ser at rekkevidden blir så i grenseland at jeg ikke kan si at jeg er spesielt komfy med å investere i en slik.
    allikevel må jeg si at selve typen bil ser veldig fristende ut, og jeg liker spesielt at den innvendig minner om en bil, og ikke en spillkonsoll. Gigaskjermer er en uting. Greit nok at man KAN fyre opp en skjerm for navigasjon om man ønsker det, men jeg misliker å ha en diger lyskaster som trygler om oppmerksomhet som på død og liv MÅ være påslått (eller at man faktisk er avhengig av den for å gjøre grunnleggende ting under kjøring) , så Mazdaen scorer bra der.

    Kjøreavstandsmessig så tenker jeg at i3 modellen med lengst rekkevidde bør være tilstrekkelig, og Zoe vil være plenty for mitt bruk. Men MX30 frykter jeg blir i snaueste laget med sine når jeg må legge inn ladepause på hva jeg anser som ganske korte turer vinterstid med sine 165km (ifølge NAF testen) (bruksmønsteret mitt er slik at jeg ikke kan forvente å lade mens jeg er på destinasjonen), så jeg frykter at det blir akkurat så mye ladestopp at jeg kommer til å gå lei når jeg f.eks skal kjøre 75km hver vei, noe som ikke akkurat er en voldsomt lang tur. med litt varmeapparat ser jeg for meg at det blir mer spennende enn jeg setter pris på, spesielt når jeg er nesten hjemme og treffer på en omkjøring pga veiarbeid som koster meg et par kilometer ekstra.

    Så den ekstra rekkevidden til en i3 (testet av NAF til 245km vinterstid) er nok noe jeg vil sette stor pris på. Men godt forslag, det må jeg si at det var.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.406
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Endelig er det bestemt at borettslaget skal investere i infrastruktur som muliggjør elbillading i de bittesmå garasjene jeg har vært heldig nok til å ha fått kjøpt meg plass i.
    Så om ikke veldig lenge blir det faktisk et reelt alternativ med elbil for meg også.
    Nå har jeg ikke den sterkeste økonomien, så jeg må se totalt bort fra å kjøpe noe i millionklassen. Ikke har jeg veldig stor bilinteresse heller, men det er et veldig nyttig verktøy, så jeg liker å kunne disponere egen bil.
    Jeg kjører i dag en V70, og synes den er komfortabel og fin, men jeg trenger normalt sett ikke den store lasteplassen. Bilen kjøres nesten aldri som noe mer enn en toseter, og jeg er veldig sjelden på sykkeltur som krever biltransport lenger.
    En mindre bil vil dermed kunne være relevant.
    De to modellene jeg har sett på så langt som ikke virker så dumme, selv om de er bittesmå og virker litt tullete, er BMW i3 og Renault Zoe. Sistnevnte er dritskummelt fordi den har et fransk merkenavn, men jeg har fått inntrykk av at Zoe ikke er så aller verst allikevel.

    Jeg må kjøpe noe som er godt brukt, og må regne med å ha den i mange år.
    Hvor godt holder disse bilene seg egentlig over tid? Jeg er litt lei av alle som har bilomtaler, og som bare snakker om biler som om det er noe man kjøper nytt fra butikk og selger før det har gått to år, og dermed aldri har opplevd et eneste slitasjeproblem, og dermed er alltid kjempefornøyd.

    Er det noen som har reelle advarsler om disse to bilene, eller er det andre kandidater jeg heller burde vurdere i dette segmentet?
    Jeg bryr meg ikke om autopilot eller oppvarmet ratt eller motorisert hanskerom. Jeg vil bare ha noe som funker bra uten så mye dilldall.

    Prisklasse blir vel rundt 150K tenker jeg.

    Kunne det ha vært mulig med hengerfeste som kan holde et skikkelig sykkelstativ så hadde det vært et stort pluss, men dette er tydeligvis noe jeg må ha en langt dyrere bil for å oppnå, så jeg ser bort fra dette i denne omgang.
    Har kjørt BMD i3 i 4 år og likte den veldig godt. Snerten bil men veldig god oversikt f.eks i byen. Etter 4 år lurte jeg på å kjøpe en ny med lengre rekkevidde men likte ikke hvordan den nye modellen kjørte og S modellen var det ikke tilbud på, så da ble det noe annet. Anbefales, og rimelig rustsikker som nevnt.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.769
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Sunnmøre
    Har kjørt BMD i3 i 4 år og likte den veldig godt. Snerten bil men veldig god oversikt f.eks i byen.
    Ikkje minst ein veldig søt bil. Har berre erfaring som passasjer i slik, og fekk inntrykk av at eigar var temmeleg fornøgd.

    To ulemper:

    - Veldig smale dekk, som sikkert gjev godt grep (jf det som vart skrive tidlegare), men visstnok fører til meir slitasje og hyppige dekkskift.

    - Berre 2+2 plassar, ikkje nominelt 2+3 slik Leaf har. Det var avgjerande argument mot for min del.

    Når det gjeld Zoe, meiner eg å hugsa at nevenyttige @crosswind la ut bilete av at han bytte trommelbremser bak på ein slik.
     
    Sist redigert:

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    857
    Antall liker
    852
    Sted
    Rogaland
    Mx30 til Mazda har tysk premium komfort imho.

    Hvorfor ikke andre generasjon Nissan Leaf? Helt grei komfort og er solide
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.237
    Antall liker
    6.826
    Lettere bremseskiver vil også øke rekkevidden.
    Flott at du morer deg @Motorhome, men jeg sliter litt med å forstå hva som var så morsomt? Del gjerne.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    4.047
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Mx30 til Mazda har tysk premium komfort imho.

    Hvorfor ikke andre generasjon Nissan Leaf? Helt grei komfort og er solide
    Godt spørsmål. Hadde helt glemt at den fantes. Den gamle Leafen var ikke noe jeg har følt jeg har hatt lyst på, men den nyere varianten blir jo noe annet.
    Antar at tipset dukker opp her fordi dette er en bil man bør ta med i beregningen?
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    857
    Antall liker
    852
    Sted
    Rogaland
    Godt spørsmål. Hadde helt glemt at den fantes. Den gamle Leafen var ikke noe jeg har følt jeg har hatt lyst på, men den nyere varianten blir jo noe annet.
    Antar at tipset dukker opp her fordi dette er en bil man bør ta med i beregningen?
    Har selv 2015 Modell 24kw batteri som er den første generasjonen. Har prøvekjørt andre generasjon som virker mer raffinert, alt er litt bedre. Da får man kvalitet, trygghet for en fin sum. Bakdelen er treg ladehastighet ved hurtiglade stasjoner, chademo.
    Leafene er kjent for lite feil.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.695
    Antall liker
    8.089
    Torget vurderinger
    0
    MX30 kan du også få med en liten Wankelmotor som brukes til å lade batteriet og da snakker vi rekkevidde. Og den koster ikke så skrekkelig mye mere enn den rene batterivaianten.

    Mazda virker å være godt sammenskrudd, de har lave sevicekostnader og er behagelig å kjøre. Som en over skrev så er opplevd kavlitet på høyde med mye bra tysk. De er lette og det kommer av tynne plater og tynn lakk. Men det er de ikke alene om.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.368
    Antall liker
    11.780
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ble skuffet da jeg oppdaget at min BMW iX3 er laget i Kina.
    Finnes det elbiler som er laget i Europa?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.552
    Antall liker
    10.797
    Sted
    Trondheim
    Kina er jo et av de største markedene for BMW. Det de produserer der er vel primært for det kinesiske markedet.
    i5 lages i hvertfall i Europa. Dingolfing.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.111
    Antall liker
    10.776
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kona for det europeiske markedet skrus sammen i Tsjekkia har jeg lest. Ca 20.000 biler i året.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.552
    Antall liker
    10.797
    Sted
    Trondheim
    1710581389557.png
    Så mange produseres i Europa. Škoda produseres kun i Mladá Boleslav. BMW investerer tungt i produksjon av elbiler i Europa.
    MG produseres kun i Kina.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.769
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Sunnmøre
    Litt googling tilseier at MB set saman elbilane i Kina og Tyskland/Ungarn, kanskje til ulike marknader?

    Volvo EX30 er også produsert i Ghent eller Kina. Ikkje lett å vera etisk forbrukar, altså.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.111
    Antall liker
    10.776
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg trodde MG også skruddes i England. Uansett, Kinafirma.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn