Nytt for meg, men jeg liker det jeg ser. Ser poenget for å finne ut om en bilmodell er til å leve med. Kanskje litt for mange parametere som brukeren forventes å fintune der, mens en algoritme innebygget i bilen vil ha tilgang til info om energiforbruk og kjørestil uten å måtte be om input. Mye vil komme an på om defaults der er realistiske for den aktuelle bilen. Jeg ser f eks at referanse energiforbruk for min bil er noe høyere enn hva jeg vanligvis ser på langtur.Jeg har "lekt meg" litt med ABRP app idag, for å se strategi for lading ved turer, f.ex Bergen, Lofoten (Svolvær)..... 10 ladinger med en Jeep Avenger Sunmit
Jeg vet ikke hvor nøyaktig denne appen er men den gir en del andre resultater enn hva fabrikkdata fra produsenter annonsererer ......
2 ladinger Bergen - Oslo er utenfor for meg, gjelder bl.a Jerp Avenger og Alfa Romeo Junior ... appen hevder de trenger 2 ladinger ....
BMW i4, Volksvagen ID4, Audi Q4 er klart innenfor .... selvfølgelig også i5 @otare
Med BMW i5 e40, kun ett ladestopp 14 minutter i Ål (22% til 60%) og har da 12% igjen ved ankomst .... kult
Noen som kjenner ABRP og om den ern øyaktig i sine estimater?
Dette påvirker klart valg av bil .....
![]()
ABRP
A Better Routeplanner is the world's most popular consumer EV routeplanner - both for beginner and experienced EV drivers. And of course for anyone curious about EVs.abetterrouteplanner.com
Nytt for meg, men jeg liker det jeg ser.......
Prøvde meg på en prediction Hirtshals - Bretagne og fikk en plan som virket fornuftigFor hva det er verdt: Hvis jeg legger inn sterk preferanse for Teslas ladenettverk («Free. Forever.») kommer ABPR til stort sett samme resultater som hva jeg bruker å gjøre på diverse strekninger.
Matematikken bak en slik er ikke helt rett frem, forresten. Det er relativt enkelt å beregne korteste vei i et nettverk av moderat størrelse, men når nettverket er så stort som veinettet i Europa blir den eksakte algoritmen (Dijkstra) ekstremt tidkrevende. Dessuten blir det langt mer komplisert når man må optimere på flere ulike mål samtidig, som f eks kjøretid og ladekostnad. Hvis man også ønsker å ta hensyn til batterihelse, som å holde seg innenfor 20-80 %, eller å sikre at man kommer frem med nok batterikapasitet til å kunne rekke tilbake til nærmeste superlader på tilbaketuren blir dette komplekse greier. Algoritmene for dette har blitt veldig mye bedre de siste 10 årene. Noen har tenkt litt.
![]()
Non-Dominated Sorting Genetic Algorithm 2 (NSGA-II) - GeeksforGeeks
A Computer Science portal for geeks. It contains well written, well thought and well explained computer science and programming articles, quizzes and practice/competitive programming/company interview Questions.www.geeksforgeeks.org
Ja, denne bruker en algoritme som ikke kan garantere at løsningen er eksakt optimal (og det er ikke engang opplagt hva det betyr når det er flere optimeringskriterier), men som i de fleste tilfeller vil gi en god nok løsning innen rimelig tid.Prøvde meg på en prediction Hirtshals - Bretagne og fikk en plan som virket fornuftig
Sett bort fra alt annet med denne «bilen»:
I gamle dager så slengte vi oss i bilen mer eller mindre på impuls, og kjørte Oslo-Molde uten stopp.Jeg fikk ca 52 mil ut av min i5 M60 med 21" hjul på vei Trondheim - Bergen i fjor sommer. Startet i Trondheim med 100% og ladet på Lom til 80% og så litt på Voss for sikkerhets skyld (men hadde kommet til Bergen uten ekstra lading der). Totalt ca 20 min ladetid. Det er jo en grei hviletid på en tur på ca 70 mil.
Eg trur den er bra, men då eg køyrde Leaf mk 1 med minste batteri var planane litt for aggressive på langtur i spanande topografi. Altså, eg veit ikkje om dei ville ha funka, for eg turde aldri prøva dei heilt ut.Noen som kjenner ABRP og om den ern øyaktig i sine estimater?
Trondheim Bergen med i5 M60 ..... Ser ut som om ABPR er litt pessimistisk jaJeg fikk ca 52 mil ut av min i5 M60 med 21" hjul på vei Trondheim - Bergen i fjor sommer. Startet i Trondheim med 100% og ladet på Lom til 80% og så litt på Voss for sikkerhets skyld (men hadde kommet til Bergen uten ekstra lading der). Totalt ca 20 min ladetid. Det er jo en grei hviletid på en tur på ca 70 mil.
Dette er jo ikkje same ruta, men å bruka 60% batteriet frå Lom til Skei tykkjer eg høyrest mykje ut, ja.Trondheim Bergen med i5 M60 ..... Ser ut som om ABPR er litt pessimistisk ja![]()
Du har rett ...... og fremdeles er BMW bedre enn ABPR!Dette er jo ikkje same ruta, men å bruka 60% batteriet frå Lom til Skei tykkjer eg høyrest mykje ut, ja.
På Vestlandet er topografien skummel (= vanskeleg å anslå effekten av). Også ein del veg der køyrestilen kan påverka forbruket mykje.
Dette har vel vore dagleg kost blant bilprodusentar: å få andre til anten designa, eller produsera modellar du vil ha på marknaden, men ikkje har heilt fått til sjølv. Siste døme nye Mazda 6.Toyotas satsing på hydrogen var en dyr blindvei, men jeg ser ikke helt hva de skulle lisensiere fra Tesla.
Ja, det er en del byttelåning, spesielt hvis man behøver et produkt i et segment man ikke egentlig ser som hovedprioritet. «Sharalaxy» er et eksempel, VW Sharan/Seat Alhambra/Ford Galaxy. Subaru BRZ/Toyota GT86 et annet. Det er også god grunn til å tro at BMW i3 hadde noe med restene av norsk/amerikanske Th!nk å gjøre. BMW var ikke i stand til å dra den bilen opp av hatten på egen hånd.Så frekk at eg flyttar svaret her, sidan eg veit @Asbjørn og @haraldo les denne også.
Dette har vel vore dagleg kost blant bilprodusentar: å få andre til anten designa, eller produsera modellar du vil ha på marknaden, men ikkje har heilt fått til sjølv. Siste døme nye Mazda 6.
Men det skjer vel helst blant «vener»?
Ein idé for Tesla ville vore å verta Microsoft for elbil-elektronikk. Det toget trur eg er gått. Litt fordi Tesla er minst like sterke på å laga bilfabrikkar som andre.
Då Apple var langt nede, ca 1990, prøvde dei seg på å lisensiere OS/firmware ut til andre. Det slutta dei ganske fort med, hugsar eg, rett og slett fordi dei vart utkonkurrert på pris/yting. Då dei skrudde opp lisenskostnad, la dei andre ned produksjonen. Apple forstod at dei var «a hardware company».
Sikkert bra med betingelser knyttet til den lisensieringen fra Tesla, etterhvert som en blir selger mye, gjett en gang om lisenskosten går drøyt opp?Ja, det er en del byttelåning, spesielt hvis man behøver et produkt i et segment man ikke egentlig ser som hovedprioritet. «Sharalaxy» er et eksempel, VW Sharan/Seat Alhambra/Ford Galaxy. Subaru BRZ/Toyota GT86 et annet. Det er også god grunn til å tro at BMW i3 hadde noe med restene av norsk/amerikanske Th!nk å gjøre. BMW var ikke i stand til å dra den bilen opp av hatten på egen hånd.
Tesla Roadster var en modifisert Lotus Elise, og Model S har en god del Mercedes-Benz E-klasse ved seg. Tesla fikk fabrikken i Fremont nesten gratis av Toyota etter at GM gikk konk og Toyota ikke behøvde hele joint venture-fabrikken (NUMMI) alene. Tesla betalte 50 mill USD for den, samtidig med at Toyota kjøpte aksjer i Tesla for 50 mill.
Tesla holdt seg flytende gjennom trange år ved å lisensiere ut teknologi til andre som plutselig behøvde en elbil, f eks Toyota RAV og M-B Smart. Men jeg ser ikke helt hva Tesla skulle ha å tilføre VW og Toyota nå.
Det er også verdt å merke seg at Teslas tidligere samarbeidspartnere M-B og Toyota har takket for laget i tur og orden. I ettertid kan man nok tenke at de fikk nok av musk og hans forskjellige inn- og utfall.
Tesla er jo knallsterke på software, men vel også når det gjelder effektive produksjonslinjer... er det ikke noe slikt som 2 minutt å lage chassiet til modell Y?Så frekk at eg flyttar svaret her, sidan eg veit @Asbjørn og @haraldo les denne også.
Dette har vel vore dagleg kost blant bilprodusentar: å få andre til anten designa, eller produsera modellar du vil ha på marknaden, men ikkje har heilt fått til sjølv. Siste døme nye Mazda 6.
Men det skjer vel helst blant «vener»?
Ein idé for Tesla ville vore å verta Microsoft for elbil-elektronikk. Det toget trur eg er gått. Litt fordi Tesla er minst like sterke på å laga bilfabrikkar som andre.
Då Apple var langt nede, ca 1990, prøvde dei seg på å lisensiere OS/firmware ut til andre. Det slutta dei ganske fort med, hugsar eg, rett og slett fordi dei vart utkonkurrert på pris/yting. Då dei skrudde opp lisenskostnad, la dei andre ned produksjonen. Apple forstod at dei var «a hardware company».
Hmmmm...... BMW kommer jo med nye modeller nesten oftere enn jeg kjøper nye jeansDe holdt virkelig på å ta seg vann over hodet med de produksjonslinjene. musk avskyr tanken på å ha ansatte, spesielt sånne som kan finne på å starte fagforening, så han insisterte på den mest robotiserte fabrikken noensinne. De fikk den til å virke etterhvert, men det holdt på å gå helt galt. Tror ikke noen vil kjøpe en bilfabrikk av musk etter det.
![]()
Tesla’s problem: overestimating automation, underestimating humans - IMD business school for management and leadership courses
Tesla was hoping to produce 5,000 new Model 3 electric cars each week in 2018. So far, it has failed to manufacture even half that number. Questioned on the matter, the company’s CEO, Elon Musk, claimed that “excessive automation was a mistake” and that “humans are underrated”. He’s not wrong –...www.imd.org
Husk også på at den graden av automatisering gjør modellendringer dyrt og vanskelig. Model S er fortsatt det samme karosseriet som min 2013-modell, bare med kosmetiske endringer i plast-deler. Det er en grunn til det, en trade-off som bilprodusenter kjenner godt fra tidligere, enhetskostnad vs fleksibilitet. Toyota kan sende sedan, coupe, stasjonsvogn og muligens kjøleskap enkeltvis nedover samme produksjonslinje, gjør facelift hvert 3-4 år og generasjonsbytte etter 7-8 år. Volvo og mange andre følger en tilsvarende rytme, men ikke Tesla.
Nei, og det er kanskje en grunn til at ingen andre har gått like langt som musk og Tesla i automatisering av fabrikker. Det nærmeste eksemplet jeg vet om er Mazdas produksjonslinje for Xedos/Millenia i Hiroshima. Flott bil, var tenkt å være starten på Mazdas luksusmerke Amati, som Lexus for Toyota, men det ble ikke slik. Ikke helt enkelt å gjøre et facelift på den heller, annet enn å bytte ut plastdetaljene.Hmmmm...... BMW kommer jo med nye modeller nesten oftere enn jeg kjøper nye jeans
De har vel absolutt ikke det problemet![]()
Vet ikke, kjenner ikke til den fabrikken.Hadde ikke fiat en Panda som kom ut av fabrikken omtrent urørt av menneskehender, de fikk det jo til, men har vel stoppet med det også?
Dedt var lenge siden ... jeg er jo en "gamling"Vet ikke, kjenner ikke til den fabrikken.
NicePrøvde batteribytte for første gang idag. Treig i avtrekkeren etter å ha eid bilen i 2 år.
Skulle til Ål.
Hadde 10% igjen da vi ankom Gol. "Bestilte" via bilen noen mil før og alt ventet på meg. Parkerte foran stasjonen. 2 tastetrykk og bil parkerte selv. En anelse risting og noen klunk her og der. 2 voksne og 3 jævelunger i baksetet. 3.5minutt senere og vi fikk beskjed om at alt var klart og bare å kjøre ut.
91% ladet "nytt" batteri. Pris er inkludert i BaaS (battery as a service) avtalen.
Hva betyr ordet rabatt?
Prisavslag og rabatt har samme betydning; reduksjon i pris, enten en fast mengde eller prosentvis.
Så vidt jeg vet kun den såkalte F.I.R.E-motoren som vel kom først i Panda, Uno og Y10 i -85/86; https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fully_Integrated_Robotised_EngineHadde ikke fiat en Panda som kom ut av fabrikken omtrent urørt av menneskehender, de fikk det jo til, men har vel stoppet med det også?
90k for batteri på el-bil er vel rasende billig?"Rabatt" på 90k er jo også en måte å si det på, når noen andre eier batteriet på bilen sin.
Har en på hjemlån i dag, angrer egentlig på at jeg ikke leverte den tilbake i dag da jeg ikke passer i setet, opplever det som får smalt ved skulderblader (jeg er høy og slank) så jeg sitter ikke godt. Kjøre/styrefølelsen er heller ikke etter mine preferanser, føler en er frakoblet veien. Men bortsett fra at en hører kompressor som en jevn dur så er bilen ganske stille.Prøvekjører en Ariya, 87 kWh awd. Noen med erfaring med den her?